"Hoppa på tåget"/ 10 /Prestation

Tåget avgår som vanligt denna påsklördag. Tove sitter vid spakarna och har givit oss ordet Prestation att skriva och filosofera om. Hon kör på och vi andra sitter i vagnarna bakom 

Till en början kändes ordet prestation rätt så knepigt men så händer det där som ofta händer, hjärnan gör sitt medan jag gör mitt och så har den plötsligt presterat någonting. Om det är vettigt eller inte är inte så viktigt, huvudsaken är att den presterar

"Bara slappna av Karin", sade den och så gjorde jag. Det är nog någon mening att man har ett hjärnkontor lite högre upp på kroppen eller hur?  Under tiden som de små grå har jobbat i det s.k. undermedvetna så har jag haft hur roligt som helst på annat sätt. Samarbetet är helt perfekt för en lat människa som jag är i grund och botten. Okej då,  jag gav några förslag åt de små grå innan jag "rymde fältet" men när "kvarnarna" hade malt färdigt så var alla mina förslag ratade. Rakt av! 

"Sånt kan man inte prestera en påsklördag människa! PÅSKLÖRDAG! Hör du? Då måste ju annat till, din hönshjärna! sade min hjärna till min hjärna som har börjat att tala med sig själv och för sig själv på gamla dar.😃" -"Okej då, vad har du presterat då?" frågade jag 

Ägg, det är ju en ägghelg så det handlar förstås om vem som presterade först ? Ägget eller hönan? Ja, det tycktes vara frågan det. Inte ens hönsen vet. "Kom vi först eller kom ägget först? Hmmm, men vi vet ju att vi var först när äggen kom. Det är ju vi som presterar och lägger ägg, vetja . Vi kom först!"

 
"Okej då, tuppen måste förstås prestera för att det ska bli kycklingar men först blir det ägg. Då är ju ägget först" !??


    Diskussionerna gick höga i hönshuset Glada Hönan...."Känner du till om du eller ägget var först? "


    "Vi var ju nyss ägg, så då måste ju ägget ha kommit först! ? Bäst att sova lite på saken" 💤

    

    Här syns inte något ägg alls så då måste ju hönsen vara först? Eller? 
    

    "Fattar du överhuvudtaget någonting om allt nojs om vem som kom först, 
    vem som har presterat från första början?
    Vetenskapsmännen har nogsamt tänkt på detta , men vem orkar bry sig?
    De har funderat på saken i över tvåtusen år..kan du tänka dig? Kanske ännu längre?
    Helt överens om saken är de kloka inte heller men det lutar åt att det är ägget som kom först😊 
    Det talas om någonting som heter evolutionen, om något ägg som egentligen inte var ett ägg men 
    som blev ett ägg. Sen kom vi...hej hopp faderullanlej! " 



"Och jag , jag gör som katten, rullar runt i rabatten" . Jag orkar inte prestera mera än detta idag !"
 
 (Katten på bilden hette för övrigt Jesus. Ja, det är sant! Han bodde i V. Kalmare på Åland ) 


Tuppen får prestera lite till innan jag själv sätter mig ner och äter ägg, det är ju påsklördag! Idag är ägget på tapeten, ägget som i sig själv presterar hur mycket som helst...det kan bli en kyckling av det, det kan bli temperafärg, hobbelbobbel, omelett, ja hur mycket som helst egentligen...


En sak är i alla fall fullständigt säker och det är att den här kycklingbilden har jag inte presterat själv, den har Daniel Eriksson på Ålandstidningen presterat och kycklingarna har någon höna presterat som har haft med en tupp att göra som presterade och så kom äggen som nu är nykläckta kycklingar. 



   Glad Påsk alla! 

    De andra som brukar prestera och vara med i "Hoppa på tåget" har jag länkat till här: 


   Tove fortsätter som lokförare och ord-påhittare under april med de här orden:  

    15 april    presentation
    22 april    pikant
    29 april    sjunga

    I maj tar jag, Karin, över igen och har valt följande ord för den vårliga månaden: 

    06  maj    Fluga
    13 maj     Kruka
    20 maj     Nyckel
    27 maj     Staket
 
   I introduktionen kan du läsa mera om du vill vara med! 
   Kom gärna med! Vi har både hjärterum och stjärterum.
 
  Vagnarna väntar på att bli välfyllda! 

  Varmt välkomna! 

Kommentarer

LillaSyster sa…
Fint teamwork du och din hjärna har gjort ♡
Så roligt skrivit och underbara bilder både på fina hönor och Jesus själv =) Ett inlägg med äggstra allt=) Ha nu en fortsatt Glad Påskhelg!🐣🐥🐣
Kul att fundera på ord, många tolkar och tänker olika, för morgontrötta mig är det en prestation att vara vaken så här tidigt…
God fortsättning 🐣🐓🐇
Åke sa…
Ha ha vikken story �� Hönan eller ägget… du tog ju upp Jesus här på slutet… men jag finner inte i den heligas skrift vem som skapade vilket först där heller. Mer än att Noa räddade en av varje. Höns är trevliga, du väcker Flashback för mig, vi hade höns tills vi skaffade hundarna. Om vi säger så här: Den ena fyrbenta var det en jakt åder som tog över och den svarta (Lola) hade Pippi på att knycka ägg från dag 2 typ. Vi försökte men dom var inte kompatibel så att säga �� Men det var en rolig tid så länge det varade, vilken rangordning det var. Hur underbart då det kläcktes kycklingar (vi märkte äggen så vi hade koll) En av hönorna var enormt värpningsbenägen. Vi märker att det inte kom fram några ägg på ett tag… och den präktiga hönsmamman låg ju som vanligt. Till slut lyfte vi på henne och där låg det ägg må du tro �� Sedan vart det datum certifiering i Nackas hönshus. Det underbara med det hela var när hönsmamnan tog ut kycklingarna för första gången på en spång jag byggt, med små pinnar som halkskydd. Hur hon badade (tvättade) sig i sandlåda jag snickrat ihop och tuppen passade dem är minnen för livet. Jag har många åtskilliga timmar på mage i hönsgården, med många bilder såklart. En var så tam att hon satt på min arm eller Axel ibland. Dom fick springa lösa på dagarna men vi hade uppsikt såklart. Rovfåglar och rävar var runt i kring… hönsen kom ibland upp på altanen för sällskap. Och det bästa var ett vi hade färska ägg var dag, och de lade alltid äggen i sina reden. Vid ett tillfälle hade vi två tuppar, då var det liv i luckan den svagast tuppen fick ha en höna. Mer än två då gav vi bort dom till andra kompisar. Vid ett tillfälle fick vi höra att en räv tagit sig in i deras hönsgård, ett väldans liv och våran tupp försvarare alla hönor så han strök med.
Vilket underbart inlägg och en fantastisk tolkning på ordet Prestation tycker jag. Den eviga frågan lär vara just evig och om det lär de lärda tvista om lika länge. Och väldigt fina hönor och tupp minsann! Tack för leendena och skratten du bjöd på. Glada dagar önskar vi er! Kram
Vilket härligt inlägg i påsktider. Som en fin liten berättelse illustrerad med fina bilder. Och tänk att katten hette Jesus. Han ser kelen ut. Och så avslutar du med en kruka med härligt gula påskliljor!

Fortsatt Glad Påsk!

Karoleen sa…
Var tvungen att kika ävennpå din blogg så klart! ☺️ Vilket äventyr du är på, att till vardags bo i Portugal måste vara trevligt! Jag har bott utomlands en hel del i livet och det har sina fördelar! Hoppas ni får en härlig påsk!
Ditte sa…
En verkligt härlig tolkning i ord och bilder. Och att den sedan passar extra bra nu påsktider är ju verkligen det där lilla "äggstra". Passar också på att önska dig och Uffe en riktigt fin påskhelg-
Kram
znogge sa…
Ha ha, det här var verkligen en äggstra bra tolkning och en prestation som kräver mer än en hönshjärna skulle jag vilja säga :D En underbar story och så otroligt fina bilder minst sagt värdiga en påskafton!

Önskar en Glad Påsk!
Tove sa…
Wow!! 👏👏
Helt underbart berättat med bilder!!!
Gillar också "förarbetet" till prestation,
innan denna blir aktuell! En prestation!
Tack och kram!!
Tove sa…
... och Jesus md på ett hörn ...
åsa sa…
Äggstra allt i denna prestation 👏 vem som än var först så känns det som det på nått vis måste vara en höna som presterar för att det ska bli ägg.
Finns det något gulligare än kycklingar… jo yes söka djurungar är ju söta 🥰 men just små duniga kycklingar som puckar lite i handen är ju så himla snuttiga.
Ha en fin fortsättning på denna påsk 🤗
Märtha sa…
Det var äggigt och äggande och presterande! En bekant till mig visade på Facebook sin påsksysselsättning, spelkort (och kanske annat) som går ut på att man skall bygga sin hönsgård och sälja ägg, låter roligt! Här skall vi njuta av lamm, potatisgratäng och memma! Har varit +13 i solen idag, men -4 i natt... Äggprestera inte hela helgen, ta paus!
LillaSyster,

tack, vi kommer ganska så bra överens min hjärna och jag. Ibland kör det ihop sig men...
Tack äggstra mycket! Ha detsamma, hälsa Busan ! <3
Hanneles bokparadis,

ja, det är riktigt roligt att tolka ett ord och se hur andra tolkar detsamma.
Hoppas att du har vaknat ordentligt nu !:)
God fortsättning önskar jag dig också!
Åke,

tack! :)
Nej, inte ens i den heliga skriften lär det finnas något som helst bevis på vem som kom först. De började forska i ämnet redan innan den kom till...och de forskar ännu.
Oj så härligt att ni hade höns, det är trevliga varelser.
Tack för din härliga berättelse; kan se dig ligga där på magen och ta foton. Jag har också önskat mig en hönsgård och höns som sprätter omkring lite varstans men så blev det inte och nu blir det definitivt inte så.
Tack än en gång Åke, jag har njutit gott av varje stavelse i din sanna berättelse.
Anna i Portugal,

tack! :)
Frågan lär vara evig, även om de stundvis är nära "sanningen" men så...
Glada dagar till er också, sänder dem i bumerangfart! Kram!
Anita,

Tack! Ja, katten fick namnet Jesus av en anledning som jag inte minns just nu men som jag har upptecknad någonstans. Han var väldigt fin Jesus! :)
Tack detsamma!

Karoleen,

Så roligt, välkommen!
Det är fint att bo här permanent. Det har absolut sina fördelar, man får vara med om äventyr lite varje dag.

Tack detsamma !
Ditte,

tack! :)
Det måste till lite äggstra en dag som denna.
Önskar dig och Bosse detsamma, en riktigt fin påskhelg!
Kram
Znogge,

tack!
Fotona tog jag redan år 2014 men har aldrig visat dem tidigare, så det var dags!
Önskar dig och din familj detsamma, en Glad Påsk!
Tove,

Tack!
Tack, tack!
Kram också förstås! Puss i påsk till lokföraren!
Tove,

ja, där låg han och vältrade sig vällustigt ;)
åsa,

Så känns det ju, en höna måste till men se det tycker och tror inte vetenskapsmännen, hur de nu kan förklara att ett ägg som inte är ett ägg blev ett ägg. Evolutionella gåtor minst sagt.
Det finns knappast något gulligare än kycklingar..allt smått är gulligt förstås men den här tiden, påsktiden är det ju kycklingarnas tid.

Ha detsamma du med ! :)
Märtha,
Tack! Vi har också njutit av lamm, ägg och sill mm tillsammans med goda vänner hela dagen, men ingen memma däremot. Väntar på ett gäng vänner om en stund, så vi fortsätter fira påskafton.
Vi har äggat upp oss ordentligt nu så inget ägg i kväll. Nu är det nog! :)
Så skönt att ni har varmt på dagarna i solen...det blir vår och snart får du ligga i rabatterna igen! Ha det gott ni båda!
BP sa…
Hahaha! Den tolkningen är du helt och hållet ensam om! Å vilken tolkning du fick till! Det som är så roligt är att du fick till en "livlig diskussion" om temat "hönan eller ägget". Å Åke verkar ha läst sin bibel(?!).
Ett helt underbart bidrag till temat som nog ingen hade räknat med - din tolkning alltså. Dina hjärnceller är rätt så kreativa om jag får säga så:-)
BP,

jag är rädd för det...den där hjärnan lever sitt eget liv känns det som .
Jag märkte det att Åke kan sin bibel, kul sannhistoria fick vi alla på köpet.
Tack !
Tack säger hjärncellerna också! ;)
Anki sa…
WOW! Vilket härligt inlägg! Verkligen passande så här i påsk!
Snyggt presterat Karin!
Ha en fin påskdag!
Anki,

tack ! <3

Tack detsamma fina du!
Karin sa…
Oj, vilken prestation av dig och alla andra inblandade. Utom möjligen katten Jesus, som bara ligger och latar sig. Men idag får han väl ändå stå upp, för det är uppståndelsedags! Glad fortsättning på påsken!
Karin,

:). Jesus får stå upp idag, så tycker jag också. Lite ordning i leden kan man förvänta sig.
Tack detsamma!
Lisbet sa…
Trevlig läsning, som vanligt! Hoppas du hade en fin påsk! Kom några påskhäxor och hälsade på? Nu har jag varit på promenad och oj så naturen ändrats den sista tiden, kunde t o m ha länkskor, ingen halka mer på gångbanan. Och plusgrader, ängtligen!
kram
Lisbet,

tack! :)
Nej, här finns det inte några påskhäxor alls; något jag troligen måste ändra på och få in i den här delen av världen.
Underbart att ni inte behöver halka er fram i livet längre. Plusgrader, grattis!
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio