Fanal

    
Vi stannade till på vägen mot Fanal och steg ut ur bilen för att se på utsikten mera "in live" än att bara sitta i bilen och försöka hänga med.  Exakt namn kan jag inte ge på stället, men jag är säker på att vi var i Pináculo-området.


    Molnen gjorde oss sällskap....svepte in, förbi och försvann ...


    Längre ner kunde vi se delar av Ribeira Brava dalen....


Mitt emot på andra sidan ligger en by där molnen drog in över den när jag fotograferade..tala om att bo bland molnen


    Levadan som går genom området heter troligen Pináculo e Folhadal. Det fanns nog skyltar men 
    ingen där vi befann oss tyvärr...
    bara en byggskylt som inte hade det minsta med området som så att göra. 


    Överallt däruppe på högplatån växer det tojo. Ärttörne på svenska. Ulex europaeus på latin.


    En riktigt vacker växt men ve och fasa, ta inte i den...den är vass som bara den. 

    Vi drog vidare mot vårt utflyktsmål....
    

Faktum är att det var tjyvtjockt med folk, bilar och en stor buss där..Vi hittade ett bord åt oss att sitta vid när vi åt den medhavda matsäcken. Och jag lyckades "missa " att ta foto av alla de ca tvåhundra andra personerna som fanns runtomkring oss .Vi var inte ensamma alls.

Vad vi hade i matsäcken? Jag glömde faktiskt att ta foto av innehållet men vi åt "hamburgare" a´la Karin på hembakat havre-vete-morots-persilje-ostbröd med chutziki( tzatziki), rysk medvurst samt en stor god tomatskiva emellan. Vi åt så vi nästan sprack, drack vatten och kaffe till...hade äppel, kanelbulle och sardinsmörgåsar med ägg med oss också men det orkade vi inte med. 
Uffe och jag åt sardinsmörgåsarna till middag istället. Det blev med andra ord en bröddag för vår del. Ovanligt men gott! 





Vi fick sällskap av några små bevingade raringar. 
Madeirabofinkarna ville också ha bröd och givetvis så fick de en skur av smulor serverade. 




    Jag undvek att ta foton där det fanns folk med men några tog jag ändå på håll 
    Folk vandrade uppför sluttningarna för att få ännu bättre utsikt. 
   

Vi tre började gå till en damm som vi visste att skulle finnas i "närheten". 
På väldigt knöliga stigar gick färden, men sen ändrade vi oss och tog bilen dit istället bara för att konstatera att det knappt gick att se någon damm alls för all växtlighet och när vi såg igenom den så fanns det inget vatten i den. Glada i hågen för att vi inte hade vandrat på knöliga stigar långa sträckor helt i onödan


    svängde vi bilen och drog hemåt igen...
    Det fanns en tid att hålla. 
    Men glada och nöjda var vi alla, för en riktigt trevlig liten 
    fikastund uppe på Paul da Serra och i Fanal. 

   Så mycket mera än så här blir det inte denna gång. 
   Uffe och jag drar säkert dit igen och tar lite längre
   tid på oss för att upptäcka omgivningarna lite bättre.
   Några foton visar jag även i Skyltsöndag inkommande söndag, som har med stället att göra.

   Vi drog iväg även följande dag, igår onsdag på en annan utflykt upp i bergen
   men jag skriver om det en annan gång.

                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Anonym sa…
Vilka fantastiska bilder och vilken vacker natur! Så gott och mysigt med matsäck med. Av bilderna att döma såg det ut att vara folktomt men förstår att det inte var så. Bröd kan vara riktigt gott. Idag bakade husse rågbröd så morgondagens frukost är given.

God sen kväll!

Znogge
femfemman sa…
Väl fotat, att inte få med alla turister.
Knöliga stigar är inget kul. Lätt att hamna med näsan i backen. Sardiner var det länge sedan jag åt. Var vanligt när jsg var barn.
Fin resa. Tack för att jag fått följa med upp bland molnen. Kram
Stämningsfulla bilder, molnens närhet är häftig. Det var en rejäl matsäck, förstår det blev middag också. Tack för titten på Fanal och den söta lilla Madeira bofinken, väl fotat! Fredagskram idag minsann!
Znogge,

tack! Naturen är STORslagen här, nästan otrolig ibland.
Exakt, det fanns många människor där på plats, så jag drog in objektivet ett slag. Alla vill inte vara med på bild och att gå runt och fråga fanns inte på kartan.
Rågbröd, surbröd är vår melodi för det mesta dagligdags men ibland tar jag ut svängarna en aning och prövar något nytt.
En fin fredag önskas! Här ösregnar det för tillfället.
femfemman,

tack! På bilden av Uffe och vår granne så ser man en hel hop med fordon i bakgrunden, det var mycket folk på plats.
Uffe har problem att gå på knöligt underlag (strokens biverkningar) så vi svängde om när han inte ville gå längre utan tänkte stanna. Och bra var ju det med facit i hand. Sardiner åt vi också som barn, konstaterade vi när vi åt våra sardinsmörgåsar till middagen. Märkligt nog så tyckte jag att de var godare då än nu, även om de var goda nu också.
Tack för att du kom med upp bland molnen!
Kram
Anna i Portugal,

tack!
Ja, det var lite väl mycket mat jag hade plockat med oss. Visste ju inte riktigt hur stor i maten grannen var ;). Ville gardera mig så ingen skulle fara hem hungrig. Jag kunde ha delat med mig åt andra som var däruppe på platån, haha..
Fredagskram till dig också Anna, här ösregnar det idag!
Vilka vackra vyer och tänk att bo bland molnen. Ärttörne känner jag igen från resor i England där dom är vanliga längs vägarna. Vackra men vassa och många är dom.
Vilken god matsäck ni hade, det vattnades i munnen. Och det var ju praktiskt att det blev över till middagen. Och så den fina Madeirabofinken. Den översta bilden är fantastiskt fin!
Anita,

ja, vyerna är väldigt vackra! :)
Det finns ärttörne hur mycket som helst här på höjderna, vackra och vassa.
Tack snälla du!
Annika sa…
Men vad härligt det ser ut! Hur hög höjd är ni uppe på?
Om bussar tar sig upp på toppen skulle jag kanske också våga, haha.
Skulle gärna gå omkring däruppe och njuta av rubbet. OCH det inkluderar matsäck a la galore a la Karin. MUMS vad godbitar du stoppat ner.
Men det hör till, man måste ha picknick med sig. Urmysigt ju!!
Och ovan molnen och allt var ni.
tack för detta inlägg och alla fina bilder.

Stora kramar från mig och TREVLIG helg!!
Annika,

ja, det är härligt däruppe. Ca 1300 meter är vi uppe på, lite drygt.
Jadå, bussar tar sig dit upp också, så du skulle våga, jag lovar.
Ja, man måste ha god picknick med sig, det hör absolut till en del av tjusningen.
Tack själv Annika!

Stora kramar från mig till dig och jag önskar dig en mycket trevlig helg! Ser framemot att få läsa ditt inlägg på tisdag!
Mäktiga vyer, den vilda taggiga ginsten lyser vackert gult.
LillaSyster sa…
Tack för en fantastisk utflykt med utsikt ♡

Dina hamburgare lät spännande och väldigt goda =)
Hanneles bokparadis,

ja, vyerna är mäktiga, storslagna!
LillaSyster,

tack för att du kom med!
"hamburgarna" är lite speciella med mitt eget stuk. :)
BP sa…
Otroligt häftiga och delvis dramatiska bilder. Moln på hög höjd har sin "charm" eller hur!!? Bra jobbat där:-)
Det där med dammar utan vatten i känner jag igen. Alltid en besvikelse, speciellt om man har traskat dit, men ni var ju smartare:-)
Tack! Naturen är dramatisk här som du vet.
Med facit i hand så insåg vi det, att vi var ganska smarta 😉
Karin sa…
Jag är nästan mållös och den första kommentar jag kom på var: ÅH! Vilka vyer, vilka moln och vilken fantastisk bild på molntussen som jagar några personer uppför ett berg. Påminner om en barndomssaga på vers om en herr Kula som petat ner ett moln på skoj och som sedan inte blir av med det. Minns fortfarande ett par rader:
"Då vaknade Kula och närapå grät
för runt kring kommoden låg molskuggan tät."
Ingen aning om vem som skrev, tyvärr. Men dina moln tror jag ingen gråter över.
Karin,

Vilket superduper minne du har! Och vilken härlig barndomssaga du minns. Herr Kula som petar ner ett moln på skoj. Underbar historia, vilken fantasi författaren hade.
Nu ser jag på mina bilder på ett helt annat sätt. Tack! Allt blev mycket roligare helt plötsligt ;)
Lillan Kind sa…
Vilken fin utflykt, och så häftigt att vistas i höjd med molnen. Bilderna är jättefina! Det är imponerade att du lyckades fota så att det ser så folktomt ut. Jag brukar också göra mitt yttersta för att slippa en massa främlingar i mina bilder. Matsäcken lät väldigt smaklig. I skrivande stund knorrar det i tarmen, och det blev inte bättre av att läsa om allt gott ni åt :D

Ha det så bra! :)
Lillan Kind,

ja, det blev en riktigt fin liten utflykt för vår del, på ca 3 timmar. Tack!
Jag är nästan själv imponerad över att jag lyckades missa människorna. De fanns överallt men ibland har man lite tur också. :)

Ha det så bra du med!
Jossu sa…
Så vackert, både utsikten ner mot dalen och molnen som sveper förbi. För att inte tala om grönskan och blommorna.
Jag förstår att turisterna flockas till en så fin plats.
Jossu,

Ja, det är fullt förståeligt 😁

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio