Ett ord, några foton

Jag roar mig nu och då med att söka ett ord, låta fingret landa på måfå i en bok för att få ett ord, en liten vägledning att utgå ifrån, när jag känner för att skriva ett kort inlägg. Ordet ger mig sedan orsak att söka foton i mitt bildarkiv som ändå ska "städas bort". Jag har mina städrutiner, försöker förgylla dem för mig själv och kanske också för andra?

Så gjorde jag idag. 

Fängelse blev ordet, fångat i en bok av Jo Nesbö. Polis är titeln. Naturligtvis så fanns ordet fängelse i en sådan bok. Jisses tänkte jag spontant, hur i all världen ska jag hitta foton till ordet fängelse? Nu går jag bet! 

Men så kom jag ihåg vårt konstutställningsbesök för en liten tid sedan i Magnôliaparken, då vi också gick upp i övre våningen där Fotografiska hade en utställning av gamla fotografier tagna här på Madeira.

Där fanns några foton som vi inte visste var de kom ifrån, en institution av något slag, ett sinnessjukhus eller fängelse, var den spontana reflektionen. 


    Ögat kände jag igen från en tidigare utställning av Sarah Frances Dias och när jag sedan frågade 
    museivakten om var fotona var tagna förstod jag än bättre att Ögat passade utmärkt bra just där 
    i fängelseinteriören.  ( Vi håller ett öga på dig ungefär)

    Så såg det nämligen ut i fängelset på rua Arcebispo Dom Aires i stadsdelen Santa Luzia år 1945.
    Nu kommer jag givetvis att se på den byggningen med andra ögon om jag hittar den. Om den finns 
    kvar. Hittar jag den blir det säkert några nya foton. Vi kommer att vandra i den delen av staden idag
    av andra orsaker så jag ska försöka passa på och leta fram det gamla fängelset.

    Fängelse är cadeia på portugisiska, duschrum: zona dos chuveiros och  rummet  med sovbäddarna:
    camaratas  da cadeia. 
    Några ord på portugisiska lärde jag mig igen.

    Helt säkert är dock att jag är glad att jag inte har suttit i fängelse där (eller någon annanstans). 
 
                                        ***********************

    
                    
                   Bara för att pigga upp detta fängslande inlägg vill jag ge er en bukett proteias, 
                   kungsproteor, som våra rara grannar ovanpå oss, gav oss på palmsöndagen
                   när de hade varit till Santo-da-Serra på marknad. 
                   Som vanligt så får jag en liten lapp
                   att lära mig några ord portugisiska på av den söta grannfrun Z,
                   tillika som hon uttalar dem väldigt noggrant. 
                   Há-muitas cores-gosta-do Frio stod det på lappen, 
                   sen nöp hon sig själv i skinnet och sade brrrr...
                   ( det finns många färger av dem, de tycker om kyla) blir översättningen ungefär. 
                   Jag är så förtjust i min lärare som bor ovanför oss. Den bästa tänkbara.
                   Det är Z. det. Hon ger med hela sin kropp och själ. 

                   

                                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Jag håller också på att städa i mitt bildarkiv och även på mina två externa hårddiskar. Det blir för många bilder till slut

Du fick verkligen ihop det med bilderna, Du är så kreativ och påhittig och man får lära sig mycket

Jag skulle inte heller klara av att sitta instängd i ett fängelse

Vilken fin och annorlunda bukett ni fick av era grannar. Lite rödbetsfärgade och så härliga grannar. Vi har också fått toppengrannar här som vi redan fått kontakt med

Ha nu en skön onsdag
Kramar från Malin

Wiper,

det blir för många bilder till slut, exakt! :)

Tack!

Jag antar att man måste klara av att sitta i fängelse om man måste men på den tiden var inte fängelser lika trevliga och ombonade som de är nu för tiden. Då var det verkligen ett straff som hette duga.

Kungsprotean är väldigt vacker.

Så skojigt att ni också har bra kontakt med era nya grannar.

Ha detsamma-kram!
Annika sa…
Vad duktig du är som städar bland bilderna. DET borde minsann jag också göra.
Har ju ... ja jag vet inte hur många ...
Kul också att du gör en lek av det hela :-) Det gillar jag.

Ett tag snöade jag in på dokumentärer om fängelser, såg i princip allt som fanns på Netflix på temat. Väldigt, väldigt drabbande. Läste även en massa böcker skrivna av fängelsekunder. MÅ vi aldrig hamna i fängelse, Karin. Vilken vidrig plats att leva på.
Men du fick till det så bra med dina bilder.

Blomman är ju helt otroligt vacker. Vilken prakt. har aldrig hört talas om den förr- Se där, nu fick jag lära mig något nytt.

PS, glömde ju att fråga igår (ang Mannerheim) hur det går för er med Kekkonen utanför ert hus ;-D


Kramar!!!
Annika,

jag tänker på dem som kommer efter mig...:)
Åtskilliga foton har gått vidare till förgängligheten redan. Jag har ju hållit på under några år. En del går till barnen för dem att "reda" ut, en del går till olika organisationer som vill ha vissa saker i sin dokumentation och resten tar jag hand om själv.
Jag gillar ju att leka, livet är så allvarligt ändå så man behöver ju inte göra det värre.

Ja, detta med fängelser är ingen lätt match. Svårt att egentligen förstå hur det upplevs för dem som måste vara där.

Protean växer på högre höjder, vill som sagt ha kylig väderlek, litet nyp i skinnet.

Vi har inte sett Kekkonen på evigheter, så jag vet inte;). Eller så har han skaffat hår?
Måste titta efter lite noggrannare nu tror jag.

Kramar!
BP sa…
Det tipset ska jag komma ihåg om/när jag känner bloggtorka någon gång. Så smart! Hade aldrig kommit på den idén själv måste jag säga. Hade jag haft ordet "fängelse" hade jag fått gräva väldigt djupt i mitt osorterade fotoarkiv och förhoppningsvis hittat några bilder från Långholmen...
Blommorna är fantastiskt fina. De ser så spännande ut som UFOn.
Anki sa…
Att städa bland sina bilder blir aldrig riktigt färdigt! Ja inte för mig i alla fall :)
Jag har några gamla bilder från det nerlagda fängelset i Norrköping och några från det museum som fanns vid Kriminalvårdsstyrelsen
Vackra blommor och så bra med en egen språklärare!
Ha det gott!
BP,
det är riktigt roligt att utmana sig själv på det sättet när bloggtorkan sätter in. Mitt i allt så...
Fängelse kan förstås vara djur i bur också men jag har bara lite burfåglar på bild och de vet ju inte om något annat än att vara i bur. De började sitt liv som ägg i bur...inget riktigt fängelse alltså.
Blommorna är ståtliga, hållbara, nu redan på sin andra vecka. Måste bara komma ihåg att ge dem vatten varje dag. Törstiga är de.
Anki
helt rätt, det blir aldrig färdigt för man fyller ju på hela tiden i den andra änden :) Så är det och några gamla bilder vill man ju ha kvar i vilket fall som helst.
Javisst, ja, nu gav du mig en tanke som jag inte har tänkt. Jag har också foton från ett kriminalmuseum. Se där ja :) Tack!

Det är så fint att ha Z som försöker portugisera mig. Omtänksamt och vänligt. Sånt tar bättre än någonting annat.
Ha detsamma du med!
Susjos sa…
Vilken underbar grann du har som komme rmed blommor och lär dig språket, kan inte bli bättre!
Jag har faktiskt sovit i två fd fängelser, både på Långholmen och fd fängelset i Falun som blivit vandrarhem!
Ha det gott!
Kram
znogge sa…
Bilderna passar så bra till ordet fängelse och när man vet mer väcker bilderna många tankar. I all sin enkelhet är bilderna mycket talande tycker jag.

Vilken omtänksam och trevlig granne du ha!

Önskar en god kväll nu!
Så bra du balanserade upp inlägget mellan fängelse och ljuvliga blommor från goa grannen. Kram från en trött en.. :)
Susjos,

ja, hon är underbar på alla sätt vår Z.
Jag har läst om det, ja, att fängelser blir vandrarhem. Toppen att de kommer till användning på ett trevligare sätt.
Ha det gott du med!
Kram
Znogge,

tack! Bilderna berörde verkligen, gav lite rysningar...

Vår granne är en pärla bland pärlor.

Önskar dig detsamma!
Anna i Portugal,

tack! :)
En uppiggande kram kommer här men hoppas den tar först imorgon bitti...nu ska du snart sova eller hur?
Åke sa…
Fiffigt att före fingret sådär... men en institution eller ett sinnessjukhus bilder är lite kymigt tycker jag. Tänk vad folk skulle lidit men sanningen kan var hård ibland. Men jag kan tycka kanske några hade det bättre än att vara ute bland friska också... Jag slänger aldrig en bild, mer än om den är misslyckad :)
Gunnel sa…
Jag gillar verkligen din idé om att utgå från ett ord när man skriver. Det kan bli så mycket som man aldrig ens tänkt på tidigare och till sist svävar man ut i något man inte hade en aning om. Vilken underbar lärare du har. Rena lyxen! Ha det så bra.
Åke,

när man är lite lat av sig så...då får fingret avgöra .
Ja, jag håller med dig, fotona känns kymiga och man tänker förstås på alla dem som en gång var fängslade där. Livet är hårt...
Du måste ha oerhört många foton i ditt arkiv. Jag delar med mig till höger och vänster, raderar dåliga foton, sparar ett antal. Jag har minskat mitt arkiv med tiotusentals foton tillsvidare. Många års samlande. Känns riktigt bra faktiskt.
Gunnel,

tack! Jag gillar det själv, tycker att det blir en utmaning samtidigt. Exakt, så svävar man ut i något man inte hade en tanke och aning om själv.
Ja, Z är underbar, helt gratis dessutom! :) Givetvis så får hon någonting hon också när jag har bakat bröd men det är ett ömsesidigt givande och tagande.
Ha det så bra du med Gunnel!
Lisbet sa…
Vilket intressant inlägg! Du upptäcker hela tiden nytt att berätta om. Tack för det!
kram
Lisbet,

tack! Det bara blev så där som det blir ibland :).
Kram
Tove sa…
Här fröjdar sig toviska: ge sig ett ord och finna bilder till! Suvären idé!
Lyckad leverans! Koppla ord&bild är sinnligt.
Kram
Tove,

härligt med fröjd eller hur? Tack, tack! :)
Koppla ord och bild, ett nytt tema kanske?
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio