En härlig lördagsvandring, fortsättningen


    Vi fortsatte vår vandring längs levadan denna ljuva lördag, då solen sken och en lätt bris gav oss 
    lite svalka. Temperaturen var runt 25 plusgrader...
    En klockmalva vajade för vinden från en av buskarna vi gick inunder
 

På många ställen blommade den vackra Antolizan. En gång för flera år sedan tog jag hem en sådan lilja till Geta och planterade den i kruka i växthuset. Faktum är att det lyckades riktigt bra, den blommade vackert. Men så kom vintern och jag glömde helt enkelt bort den. Den dog givetvis när jag inte tog in den i mera lämplig temperatur. 

 
    Ingen spindel syntes till, inte ens ett litet offer...



   Vi har ett ställe som bara hör till, som är ett måste att stanna till vid. 
   Det förstår ni väl? Den vackra buskrosen doftar dessutom himmelskt. 
   Vi såg att den fanns på flera ställen nu än tidigare...
   Nej, den är inte vild, den finns i trädgårdarna man går förbi, går igenom

   

    Utsikten över taken är inte helt fel den heller...
    Därnere ligger Funchal


    Så kom vi in i området där det växer ek...


    Huset i "ek-området"  förfaller alltmera men är vackert rent färgmässigt. Jag fick för mig
    att jag vill skapa ett pussel av fotot...

Jag har valt att "hoppa över" många moment på vandringen. Jag har tänkt att vi ska komma till slutänden idag . Här brukar vi ta fruktpaus...och det gjorde vi också. 
Bananerna och apelsinerna vi hade med oss gick åt. Vatten på det förstås

 
                  Levadavattnet tas till vara, delas ut i olika riktningar med hjälp av galler och plåtväggar som 
                  också avskiljer vattnet från en massa växter. En del av vattnet får flyta vidare i levadan...


   
    En stor del tas tillvara...
                 

i en bamsestor cistern. Här är vatten lyxvara och allt som kan, tas tillvara utifall att sommaren blir lång och torr. Det regnar sällan under sommarmånaderna. Alla som odlar behöver vatten, ja, vi andra också förstås.


Vi brukar tala om vitsippsbackar/ängar hemma i Norden. Här finns det också vita sluttningar, högre upp i bergen där vi vandrade. Abundància heter den ljuva på portugisiska, på svenska kallas den helt sonika för körtelflockel


    Under våren är skuggorna långa. Har ni tänkt på det? 
    


Nu gott folk har jag "hoppat " över en hel del men jag kanske återkommer med det lite längre fram.
Själva gjorde vi en kontramanöver, ändrade på planerna vi hade och gick på  Jasmin Tea House, så där bara. Sånt händer oss ibland...och gott var det, med tuna-toast och lemoncake...

Damen som serverade oss pratade portugisiska med mig och engelska med Uffe. 
Ibland tror jag att det står någonting i pannan på mig, för så där är det nästan alltid. 
Bra så, jag fick träna på vårt nya hemspråk😉, men nog kunde de väl ge Uffe en liten match också? 


    På vägen ner till bussen (nr 47) fick jag fog för det här med skuggor och våren. 

    Sen kom bussen, vi kringelikrokades hem, plingade till så där lagom nära oss innan vi steg av. 
    Ca 300 meter till och så var vi hemma igen efter en väldigt skön eftermiddag i bergen. 

Tack alla ni som har vandrat levada med oss i ett vårligt blomstrande landskap! 

Kommentarer

BP sa…
Tusen tack för att jag fick följa med dig på denna härliga levadavandring. Har ju vandrat på några levador, men minns inte namnen på levadorna. Så härligt att se omgivningarna hos dig. Tycker att irrigationssystemet på Madeira är väldigt fiffigt. Och det fungerar.

PS. Märkligt att man väljer dig som "kunnig" i portugisiska medan stackars Uffe får hålla tillgodo med engelska. Man anser kanske att kvinnor är duktigare på språk än män. Dessvärre stämmer det ofta;-) DS.
ÄR det så klockblomman heter! Den blommade när vi gick där också men jag fick ingen bra bild på den. Visst är det gott på Tea house, jag blev så himla glad för den glutenfri kakbiten. Känner igen så mycket från dina bilder, så nu har jag gått den en gång till den där levadan :) Kram
Ditte sa…
Visst ville jag gå med på fortsättningen på vandringen- Absolut njutbart-
Intressant det här med att servitrisen pratade portugisiska med dig och engelska med Uffe. Känner igen dett från Spanien Jag blev tilltalad på spanska och svarade på spanska. Men Bosse blev oftast tilltalad på engelska och svarade ibland lite på spanska eller på engelska-
Detta med att ta alla chanser att tala ett annat språk är ju så värdefullt och likaså att höra det.
Men visst borde Uffe också fått chansen-
Har njutot av de vackra bilderna- Stort tack.
BP,

Tusen tack själv för att du ville komma med.
Jag vet ungefär vilka levador du har vandrat på. Det finns några som man alltid tar ut turister på :) Väldigt vackra är de. 25 Fontes? Calderao Verde? Piornais? Levada do Rei? ...
Kan du tänka dig att det finns 3300 km vattenkanaler/levador på Madeira? Jadå, det fungerar väldigt bra detta irrigationssystem.
Vet inte varför det är så/blir så men kanske det har med kvinna till kvinna att göra. Det händer nästan alltid, det är väldigt sällan Uffe blir tilltalad på portugisiska.
I vårt fall är det Uffe som är bättre på språk än vad jag är däremot. Jag använder väldigt mycket kroppsspråk också för att få till det..ja, jag får bjuda på mig själv lite mera än vad han behöver för att bli förstådd. Är lite mera gåpåig kanske? ;) Jag vet inte, men så här är det väldigt ofta.
Anna i Portugal,

Ja, den heter klockmalva och blomsterlönn. Två svenska namn har den. Det var snudd på att jag inte fick foto av den, det rörde på sig i topparna, blåste till just då, vid det där övergivna huset , du vet säkert vilket jag menar, det med en gatlampa vid dörren, troligen stulen från stan;) Ser kul ut...
Tea House Jasmin är ett trevligt ställe och allt är gott som de har, vi har aldrig blivit besvikna. Förr fanns ju även Hortensia men inte nu längre. Det var också ett höjdarställe innan man kommer till Tea house Jasmin, från Romeiroshållet.
Kram
Ditte,

tack för det, jag skulle ha saknat dig om du inte hade kommit med, vet ju att du tänker ha bloggpaus.
Se där, du har också varit med om samma fenomen. Intressant är det eller hur? Det spelar ingen roll även om Uffe svarar på portugisiska så får han gensvar på engelska. Mig har de bespetsat sig på att jag SKA prata portugisiska. Språklektioner får jag gratis hela tiden. Det är jättekul men också märkligt. Roligt att veta att det är så i Spanien också.Vi skrattar ofta åt detta.
Ja, jag tar till mig allt jag kan få till mig för att förstå mera, kunna prata mera.

STORT TACK själv Ditte! Hoppas att du har fått ett positivt och bra svar på röntgenbilderna! Lycka till!
Tove sa…
Ni bor i ett blomsterland där blomsterälskande kan gå omkring, njuta och må gott, du gör det delbart med oss andra.
Klockmalvan, ekbilden, spindelväven och första vattenbilden mina favoriter
Gör ett pussel av husbilden!
Underbart portugisiskan med stämpel i pannan :-)
Kram



Lena i Wales sa…
Härlig vandring bland vackra växter och vackra vyer,
Bild två ser ut som montbretia. Lökar som sprider sig snabbt.
Tack för att vi fick komma med på denna vandring.
Ha det bra!
Tove,

ja, vi bor i ett blom-paradis, utan minsta tvekan. Givetvis delar jag med mig efter bästa förmåga. Sånt här ska delas ut till höger och till vänster :)
Ungefär de fotona är mina egna favoriter också..
Jag ska göra ett pussel av den, via Gratis pussel online, så flera kan pussla ihop huset. Gillar färgerna
Jag undrar vad det står i min panna men lite kul är det!
Kram till dig med Tove!
Lena i Wales,

Tack!
På engelska heter Antolizan, vilket det är, Flag-Lily eller African Corn-Flag.
Den är mycket vanlig här, växer bl.a. längs vägkanterna på högre höjder. Den här årstiden.
På latin heter den Chasmanthe anethiopica. N.E. Br./ Antholyza aethiopica L.

Den liknar på montbretian väldigt mycket, helt rätt och den finns också här men på hösten. På svenska heter Montbretian också Höstlilja. :)

Ha det bra du med Lena!
Anita sa…
Tack för att jag fick följa med! Alltså ... jag blev helt betagen av den gula rosen som jag inte ens förstod var en ros. Visst är det väl lite annorlunda form på blommorna. Men den blekgula färgen älskar jag och väntar bara på att mina clivior med samma färg ska börja blomma i uterummet. Sexton stänglar räknade jag till igår.
Så vacker utsikt över Funchal. Och visst är skuggorna långa under våren!
Gunnel sa…
Så ljuvligt det ser ut på er vandring. Men den är nog inte helt enkel att vandra. Kul idé att göra ett pussel. Jag har ett pussel av huset. Bra att få träna på det nya modersmålet, men lite konstigt att inte Uffe får samma chans. Kram, Gunnel
Susjos sa…
Vilka fina bilder från er vandring, så bra att vattnet tas om hand, förstår att det behövs. Vilket mysigt café ni fikade på, och lustigt att du fick öva på portugisiskan, men inte Uffe!
Ha det fint!
Kram
Karin sa…
Fin fortsatt vandring! Abundància är ju ett väldigt bra namn på de där vita blommorna som verkar finnas i överflöd. För tydligen heter "överflöd" abundância på portugisiska. Abundance på engelska. Ett mycket bättre namn är körtelflockel, tycker jag!
Annika sa…
Vad härligt, Karin!! Nu har jag hängt med på er färd längs denna levada. Hur många km blev det?
Ni är duktiga som ger er iväg på dessa. Har ju sett att de inte är alltför lätta att navigera heller. Tycker ni är modiga.
Måste vara den perfekta tiden nu, allt blommar. Vilken dröm att vara på Madeira nu på våren!!
TACK Karin för denna vandring, ser fram emot nästa.
OCH tack för din kloka kommentar idag hos mig. Jag satt och nickade hela tiden och höll med om rubbet du skrev.
KRAMAR, och roligt att vara här hos dig igen!!
LillaSyster sa…
Vilken natur! Tänkte på det där med skuggorna i söndags då jag tog en bild samtidigt som jag gick och mina skuggben är säkert två meter långa.
Tack snälla för att du tog oss med på den härliga vandringen.
Ha en fin kväll =)
znogge sa…
Så trevligt att få hänga med på andra delen av vandringen och få ta del av flera vackra vyer.
Vilken tur att vattnet tas om hand för jag förstår att det blir en bristvara under torra somrar.
Bra att du fick öva på portugisiskan för att det inte är ett helt lätt språk det vet jag.

Kram och god onsdagskväll!
Märtha sa…
Rosor ser inte alltid ut som rosor... Säger en som varit på två trädgårdsmässor och till och med lekt rosexpert! Levadavandring med den här konditionen lyckas inte utan många pauser, men det blir sakta men säkert bättre. Du bjuder ju på de bästa vandringar man kan göra. Bara ett saknas. Dofterna. Jag inbillar mig en sådär lagom våtvarm mossadoft på en del ställen... +1,6 grader, klockan är snart 22 och inom två timmar kommer körsjungande B hem från Björneborg... Nu har jag eldat upp två gamla vedbärare och lite annat skräp...
Anita,

tack för att du kom med! :)
Jag är också väldigt förtjust i den gula rosen. Så underbart vacker och så stora blir buskarna, väldoften knäar man av.
Clivior i samma färg. Så kul!
Oj, kära nån, jag ska komma över till dig på besök! :)
Tack för att jag fick följa med! Alltså ... jag blev helt betagen av den
Vårskuggor är det något alldeles speciellt med!
Gunnel,
så glad jag blir när du är här och kommenterar. Tankarna är ofta hos dig i Åstorp.
Tack för att du kom med oss på vår lilla lördagsvandring!
Jag gillar att pussla och blev taggad på att göra ett pussel av huset med alla sina vackra färger.
Ja, det är märkligt detta att alla vill prata portugisiska med mig och engelska med Uffe. Mera regel än undantag är det.
Kram! <3
Susjos,

tack! Här finns många uppsamlingsplatser för vattnet som forslas via alla vattenkanaler längs levadorna, 3300 km kanal, finns det.
Kanske jag ser ut som en portugis med mitt vita hår? Man vet ju aldrig vad som får dem att prata portugisiska med mig. Så gör de nästan överallt. Uffe som är bättre på att prata portugisiska än vad jag är får prata engelska. Vi skrattar åt det.
Ha det fint!
Kram
Karin,

tack! Se där så lärde jag mig någonting nytt igen. Namnet är ju helt perfekt för det är ett överflöd av abundàncian just nu. Vi kör på det, för körtelflockel...ja, vem hittade på det namnet kan man undra. Någon som hade körtelfeber?
Annika,

kul att du är tillbaka igen!
Och att du har hängt med oss längs levadan.
Den här sträckan var inte så lång, kanske fem kilometer.
En lätt och snäll levadavandring är det men givetvis så ska man inte stiga ut i periferin utan att veta vad som finns under...ibland finns ingenting under vegetationen och då blir det åka av med risk för att huvudet ramlar av. Men så länge man håller sig där man ska hålla sig går det bra.
Vad härligt, Karin!! Nu har jag hängt med på er färd längs denna levada. Hur många km blev det?
Det är väldigt vackert just nu och så håller det på fram till november ungefär. Då blir det annorlunda igen men dock aldrig utan att det grönskar och blommar på något sätt.
KRAMAR, det är mycket roligt att du är tillbaka igen! :)
LillaSyster,

ja, naturen är underbar här, vild och egensinnig, vacker som dagen.
Det är en fördel för den som är kort att åtminstone bli lång under våren, då skuggbenen tänjs ut. Två meter långa, haha..det du!
Bäst att njuta av långbenen nu!
Tack själv för att du kom med!
Ha detsamma!

Znogge,

lika trevligt tycker jag att det är att du hängde med på del två också.
Madeira är så vackert , så vackert.
Det är viktigt att det finns vatten och till all lycka regnar det här högre upp och på andra sidan ön så att det räcker bra till oss alla. Men man vet aldrig, så här sparas det...
Portugisiskan är inte lätt och den har sin speciella dialekt på Madeira...men det är rätt kul att bli lite klokare pö om pö. De är så hjälpsamma också, vilket jag tar som att de verkligen vill att jag ska bli en riktig madeirabo. Så jag pratar på så gott jag kan och ibland blir det bara tokigt men kul är det också.


Kram till dig också och god kväll!
Märtha,

lekt rosenexpert, haha, du är inte lite ödmjuk nu ! Du kan ju väldigt mycket.
Levadavandring ska göras ordentligt, noggrant och med ändan upp i varje liten buske, då är det roligt att vandra levada. Sen kan man sätta sig ner och bara vara också, njuta av utsikt och annat. Dofterna ja, hur ska jag förmedla dem åt dig. Näää, ingen mossig doft alls, däremot akasia, eucalyptus ibland, rosendoft, nästa gång ska jag tänka efter med näsan
Hälsa den skönsjungande körsjungande..
Man kan ju nästan tro att du är utan ved när du börjar bränna dina vedbärare ;)
Paula sa…
Om du visste hur jag njöt! Kom precis in från dagens tredje hundrastning, direkt in i badrum för obligatoriska avduschningen, vinterns grus ligger kvar med gammal skitig snö som fastnar i päls och tassar. Suck, o så får man hos dig njuta av utsikt och blomster o ibland undrar jag om vi som bor kvar i Norden är riktigt kloka, egentligen? Jag dillar visserligen om de fyra årstiderna som jag inte vill vara utan, men, jag glömmer bort hur många gånger under året som jag svär ve och förbannelse över de olika årstiderna som alltid hamnar snett...
Klockmalvan är helt ljuvlig och vilket foto! Mamma till mitt ena barnbarnsbarn heter Malva, hade aldrig hört namnet innan vi lärde känna varandra.Buskrosen är också förtjusande, abudancia låter vackert, det svenska namnet tycker jag vi glömmer bort...
Till o med en fjäril hittade du som höll er sällskap! Varm påsk-kram från pörtet och tack för den ljuvliga vandringen
Paula,

så härligt att veta att du njöt!
Jag har förstått att vädret längre norrut är jobbigt nu.
Har hört om det via släkt och vänner. April, april...är april. Nyckfullt.
Det är ju inte så viktigt detta med att vara riktig klok, svarar jag i min tur på din fråga. Vi har också blivit ifrågasatta som har flyttat söderut, haha...
Men vi njuter och faktum är att vi har årstider här också men inte med så stor skillnad som vi hade i norden. Jag är ju vinterälskare jag också men ...ja, det är som det är.
Malva är ett vackert namn, ovanligt och unikt på sitt sätt.
Vi glömmer bort körtelflockan och säger abudancia, mycket vackert, jag håller med.
Tack Paula för att du vandrade med oss, varm påskkram! (kom nyss hem i fullmånens sken från Blåkulla)
Inte utan att man längtar efter vårens och sommarens vandringar. Redan förra året planerade vi årets stora begivenhet. En vandring på Vasaloppsleden, en sträcka på 9 mil.

Fast det dröjer nog någon vecka till innan vi i Södermanland kan börja mjuka upp med kortare vandringar på Sörmlandsleden.
Stefan Karlsson,

jag kan förstå det med tanke på den sega vårvintern, men plötsligt så händer det! :) 9 mil är bra vandrat det. Tummen upp för er! Båda tummarna för den delen!
Guldkryckan sa…
Får tacka för denna rundvandring, spindelnätet fick mig dock att rysa lite, hujeda mej men jag överlevde. ;)

Språkförbistringar är jag van vid utomlands men ni klarar er ypperligt förstår jag.

Ha nu en fin långfredag.
Guldkryckan,

tack själv för att du vandrade tillsammans med oss. Spindelnäten här är ofta stora och mastiga...Jag är glad att du överlevde :)

Vi klarar oss men visst gör vi många roliga misstag, men av dem lär man sig också.

Ha detsamma!
wiper sa…
Vilka härliga bilder du alltid bjuder på. Bilden på levadavattnet var häftig. Det låter toppen det du förmedlar ang detta

Dom vita blommorna ser så härliga ut nästan som snö. Vilken härlig fika ni tog också

Häftiga skuggor från dom växterna

Ha nu en skön påsk
Kramar!
Wiper,

tack!
Det är toppen och roligt att du följer med på vår vandring.
De är väldigt vackra abudànsiorna, körtelflockorna. En läkeväxt har jag för mig ...
Tack och tack detsamma önskar jag er också !
Kramar!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio