Skyltsöndag / 411

 Bloggvännen BP är förvaltaren av det roliga temat Skyltsöndag. 

  Mitt skylt-bidrag idag ser ut som följer: 


  

På håll såg jag att en byggkran bara fanns där den inte fanns dagen innan, någonstans nere mot hamnen till. Ett fartyg låg inne, Enchanted Princess...(förtrollad prinsessa) . Byggkranarna här är som svampar, de bara dyker upp mitt i allt...

    
   Det gick två "skyltar" förbi oss här på gränden..

  

   Vi själva gick förbi den här skylten för en vecka sedan...

   

                        Den här skylten hänger hos en god vän...

                   

   Den burken skulle jag gärna ha men det är min dotters. Mycket vacker är den. 

  

                   
                    Så till en lite äldre skyltning, som vi såg i Malaga i februari-mars 2018. 
                    I huvudrollerna Burt Lancaster och Deborah Kerr.
                    Les Parachutistes arrivent, på engelska The gipsy moth, på svenska De dödsföraktande. 
                    Jag har sett den men minns inte särskilt mycket om filmen som så
                    annat än att den handlar om fallskärmshoppare...
                    Kanske vi borde ha gått på bio i Malaga och återupplivat det som jag har glömt? 

                    Det jag inte har glömt är vilka som brukar vara med i temat Skyltsöndag 
                    Jag har länkat till dem här:
                    
                    AnkiByblixtraCarita ChristianDitte Gerd, KajsaLisaKarinKlimakteriehäxan 
                       Konst el. konstigt, LillaSyster, Paula, Susjos ,Stefan,Tony, ÅkeÅsa

                   En trevlig söndag önskas er alla! 
                    

Kommentarer

Den första bilden i inlägger ser nästan ut som en tilt-shift bild. Nästan lite av den modellkänsla man får av just sådana bilder.
Blev ju påmind om att vi skulle gå på bio tillsammans i Funchal. Vi såg den tänkta filmen förra helgen och Hanks lyckades allt göra en bra variant av Otto! Jag älskar att tvätta så den skylten skulle kunna sitta på samma ställe i mitt hem :) Trevlig söndag!
Guldkryckan sa…
Man får ju ha en sådan där mindre kran för att få ihop den stora kranen,imponerande tycker jag att se dem få upp och ihop en kran-

Bio har jag inte varit på länge nu, man borde väl ta sig i kragen och bege sig till en biograf igen.

En sådan skylt i tvättstugan här uppe på femte våningen hade suttit perfekt.

Ha en fin dag nu. :)
åsa sa…
Tänkte helt osökt 😅 att det var länge sedan jag var på bio, senaste gången var för x antal år sedan och då såg jag Sameblod.
Gillar första bilden 🤩
Din dotters burk är fin 👍
Ha en fortsatt fin söndag 👋
znogge sa…
Dotterns burk är verkligen fin! Sedan tycker jag att skylten som hänger hos er gode vän är mycket klok!


Önskar en god söndag nu!
Stefan Karlsson,

jag kan hålla med dig om det, för när vi senare gick ner på stan för att se var lyftkranen verkligen finns, så finns den inte alls där den syns på fotot framför fartyget, utan bakom...märklig känsla att se hur det verkligen såg ut. Förvirrande;)
Anna i Portugal,

Härligt att ni fick möjlighet att se filmen Otto med Hanks! :)
Skylten om tvätt kunde passa här också, jag gillar att tvätta jag också!
Tack detsamma!
Guldkryckan,
exakt så är det ju, en mindre kran fixar ihop den större.
Det är väldigt imponerande, vi såg det från terrassen när de lade ihop den stora kranen här. Ett bamse mekano!
Även här borde vi ta oss i kragen och gå på bio, det är ju annorlunda än att sitta hemma och se på tv-n.
Tvättskylten är fin, jag gillar den jag också!

Tack detsamma!
åsa,
samma sak här, det är längesedan jag var på bio också. Sameblod skulle jag gärna se, har hört talas om den i goda ordlag.
Tack och tack detsamma, en riktigt fin söndag önskas!
Znogge,

burken är fin, vacker...
Tvättskylten kunde jag också ha här i vårt hem! Jag gillar den!

Önskar dig detsamma!
BP sa…
Fastnar direkt och utan minsta tvekan på bilden med tjejerna. Larvbanken på grävmaskinen och så tjejerna vid sidan om - världens ballaste bild:-)
Byggkranar är ju alltid välkommen hos mig, och jag uppskattar dessa metalsvampar mycket:-)
En blå eko-skola - de flesta är limegröna - hahaha:-)
Skrattade gott åt skylten i tvättstugan. Kaffe-/teburken är verkligen "stilig" skulle jag säga:-)
Sedan skrattar jag igen: har aldrig förstått hur man kan "misshandla" originaltitlar på filmer/tv-serier. Och "Les parachutistes arrivent" är då verkligen inget undantag. Suck!
Tusen tack för att du inte glömt att skylta och länka:-)
byblixtra sa…
Läcker första bild på kranen och båten.
Många linjer i bilden med tjejerna, de på husfasaden och så bandet på maskinen till höger, som gör bilden intressant. Sen är det inte dumt med skyltar som går förbi en. :-)
Bra påminnelse på skylten i tvättstugan.
Jättefin plåtburk.
BP,

jag gillar den bilden själv, kontrasterna; mjukt och mycket hårt på samma gränd. Tack! :)
Jag tänker alltid på dig när jag ser en byggkran nu för tiden. Du skulle ha varit med här om dagen...en hel park med byggkranar och jag hade inte ens kameran med mig. Men kanske en annan gång.
Funderade också på titeln till filmen, men i den världen är allt möjligt :)
Tack själv BP!
Geddfish ♥ sa…
Jag gillade flera av dina bilder. Tjejerna, dotterns burk, första bilden som var häftig på sitt sätt med lyftkram (jag menade lyftkran)...
Ha det så gott nu.
Kram Gerd
Geddfish,

Tack! Lyftkram går bra det med Gerd!
Ha det gott du med!
Lyftkram! ;)
byblixtra,

tack! :)
Det är en stor fördel med skyltar som går förbi...
Tack för din positiva kommentar!
Ditte sa…
Snyggt skyltat! Och med fina bilder. Log extra för när vi rundade Kap Horn var det ombord på ett fartyg från "Princess" familjen.
Fint fångat att få med tjejerna som passerade.
Och att göra det en tycker om varje dag har jag satsat på i många år. Kanske inte tvätt då, för det vill Bosse ta hand om. I alla fall en sak som gör mig extra glad varje dag och något som någon annan kan bli glad av.
När jag såg burken förstår jag att du gärna skulle vilja ha den. Och kanske kan den bli din.
Sista skylten; filmen har jag sett. Men det var länge sen.
Önskar dig nu en bra vecka och tack för en trevlig skyltpromenad.
Kram
Ditte,

tack ! :)
Så kul att du känner igen Princessfamiljen. Här var hon en första gångs bekantskap för oss, denna förtrollade prinsessa.
Så ska man göra om man kan, satsa på att gör det man tycker om. Ibland går det inte men oftast så gör det så.
Egentligen är det helt ok för mig att ha burken på bild, det räcker. Men vacker är den.
Ja, det är längesen jag också såg filmen.
Önskar dig givetvis detsamma, tack för att du var med!
Kram
Susjos sa…
Byggkranar gillar BP, jag gillar fartyget ;-)
Kul med tjejerna som skyltar, fin skylt vid tvättmaskinen, och din dotters burk är väldigt fin.
Biofilmen känner jag inte igen, en stilig guldig ram var det i alla fall!
Snyggt skyltat!
Ha det gott!
Kram
LillaSyster sa…
Det är något visst med plåtburkar.....de har stor villhöver faktor. Att tvätta är helt okej....det sköter ju sig så gott som självt. Det tråkiga är att att stryka. Snyggt och mycket varierande skyltning ♡
Susjos,

ja, BP gillar byggkranar!

tack och ha det gott du med!
Kram
LillaSyster,

javisst är det något speciellt med dem. Villhöver är ett bra ord för känslan :)
Tack! <3
Kanske man inte älskar att stå vid tvättmaskinen varje dag :-)
Åke sa…
Spännande och kul skyltning även om jag inte förstår språket :) Kanske behövs så stora kranar när båtarna har den höjden. Flygfilmen med Burt såg lockande ut. Så fint du länkar till oss alla :)
Tony,

exakt, så kan det också vara ibland. :)
Åke,

tack! Och tack för att du påminner mig om att jag ska översätta. Glömde bort detta med Eco-Escola, vilket förstås betyder ekologisk skola. Texten till vänster betyder i stora drag Omsorg om miljön och skolan startade 2011-12.
Kranen står faktiskt långt ifrån båten på fotot, så det blev en märklig tilt. Den står där för att de håller på att bygga om småbåtsmarinan. Jag måste gå dit för att få ordning på oordningen, förstod inte alls hur det låg till innan.
Tack, trevlig måndag!
Paula sa…
Din vän verkar gilla att byka? För visst står skylten i tvättstugan? Gamla filmaffischer är hetvaluta jag skulle kunna fylla mina väggar med dem. Unga och deras klädsymboler, antingen kan man "språket" och vet till o med priset, eller så begriper man ingenting (jag!) Burkar är jag svag för, ska nog snart göra en loppisrunda och se om jag hittar några nya fynd, Vacker flicka på dotterns burk.
Mycket varierat skyltutbud hos dig Karin, kram från pörtet
Paula,

jag tror faktiskt att hon gillar det! :) Tvättrum bredvid köket, så är det.
Gamla filmaffischer är rätt svåra att få tag på. Jag tror att den som vi såg i Malaga var en nyare variant, däremot. Minns som biografvaktmästarens dotter att det var väldigt viktigt att inte nita fast affischerna på fel sätt och helst då i samma hål som förra biografen hade gjort. När filmen inte visades längre så rullades affischerna försiktigt ihop, packades noggrant och sändes vidare till nästa ställe ...
Jag begriper ingenting av klädsymboler, är inte ens intresserad av att begripa ;)
Tack Paula! Kram från gränden
christian sa…
Häftigt med kranarna, det är ju nåt som även bp gillar skarpt har jag förstått, båten/skeppet är ju enormt mäktigt, fast lite otäckt också....såååå stort å sen ut på vida vilda hav.....
Gillar din vän att tvätta varje dag?!? ;) :) Lol
Vilken härlig gammal filmaffisch, filmen känner jag dock inte igen.

Önskar dig en fin vecka!
christian,

här växer det upp kranar som svampar ur marken för tillfället. BP skulle gilla att vara här, helt säkert! :)
Visst är det otäckt med tanke på storleken av kryssningsfartygen. Vi brukar diskutera det här ibland, vad händer när det händer en olycka. Kallt konstaterande en stund senare med att ungeför två tredjedelar av passagerarna ombord troligen omkommer. Skrämmande är det. En liten båt är tryggare.
Jag gissar att hon gillar att tvätta :)
Önskar dig detsamma!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio