Skyltsöndag/ 410

Bloggvännen BP är förvaltaren som håller i tömmarna😉 för dagens tema, Skyltsöndag. Här får vi som deltar "skylta" efter eget huvud och ta ut de kreativa svängarna efter bästa förmåga, bara vi håller oss till skyltar förstås.Tack för detta BP!

Min skyltsöndag av idag ser ut som följer:


Madeiras president Miguel Albuquerques residens innehar en så vacker häst som den här ovan. Lika vacker som en dalahäst? Eller kanske t.o.m vackrare? Det låter jag vara osagt men skyltar gör den hur som helst på sitt sätt och drar uppmärksamheten till sig. 




Idag visar jag en samling av skyltar som jag har tagit redan tidigare. Sista gången gillt alltså, sen finns inte de här fotona längre i bildarkivet. Jodå, jag har städat igen och den röda tråden är som ni säkert förstår redan: hästar.



Till vänster i bild är vi fortfarande på Quinta Vigia, presidentens bostad, där ett rör ut från taket ståtar med en häst. 

Ingen vimpel men en prydnad som jag bestämmer mig för att är en skylt. 










Fotot här ovan är från Elche i Spanien. Det finns mängder av skyltar runt hästen med ryttare. 

   
    Under Elche-hästen står det att familjen Lloret Gómez har donerat hästen ( något ditåt i alla fall;))



En nostalgiskyltning blir det här förstås men så blir det idag. Hästarna här ovan har ett skyltande parasoll intill grinden de står innanför men, så tydlig är inte den skyltningen förstås...
De befann sig på Santo da Serra-marknaden när vi var där



Till vänster i bild är vi på ön Symy i skärgården som tillhör Rhodos. Häst, flagga, bil med reklamskyltning även om bakdörren skymmer en stor del av skyltningen 


Mannen på hästen befinner sig i en förort utanför Rhetymnon på Kreta. Trafiken var häftig, hård och likväl så kommer det en häst i ganska loj fart "trippandes" in mellan bilar och motorcyklar. Kanske de var utan Frozen Yoghurt hemma?


Jadå, det finns några skyltar på fotot här ovan. Hästarna väntar på att få passagerare för att visa dem Malaga by horse

Så är vi tillbaka i Funchal och utanför Skatteförvaltningen Financas. Det är deklarationstider, så det gäller att få till det och med ev. hästkrafter få deklarationen till Financas. Den där lilla krumeluren under c-et ska utläsas som ss. Men mitt tangentbord är envist och låter bli att skriva bokstaven rätt. 

Jag tänkte avsluta skyltningen redan vid Financas men så kom jag ihåg att det fanns någonting med hästar i Fuengirola kvar i bildarkivet.  Och visst var det så. Skyltar dessutom och inte nog med det, det finns t.om två hästar på fotot. Den här ovan är väldigt levande...


    den lite längre bort på fotot  mindre levande men ack så vacker.
 

    Det står Ferrari på motorn...och hästen är med :). Finns på Bilmuseet i Malaga

   

NU är det den sista hästen och skylten för den här gången. 
Hoppas att ni hade hästkrafter nog att orka er igenom dagens skyltsöndag inne hos mig. 
Stallet är tomt! Tack !

De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här: 



  Den som nördade in sig på hästar bland skyltar idag och med copyright är 

  Karin Eklund, Funchal, Madeira

   

   

Kommentarer

Jag har enorm respekt för hästar (och andra stora djur). Tycker synd om hästar som används för att dra runt turister på asfaltsgatorna i värmen. Härligt med mannen och hästen som skulle köpa yoghurt glass :D Hoppas ni får en skön söndag på alla sätt! Kram
Karin sa…
Åh så många fina hästar, skyltar och levande – en fröjd för ögat för en fd hästtjej (numera mormor som hänger med ett av barnbarnen i stallet varje vecka)! Svår fråga det där om dalahästarna är vackrare än den där fina första dekorerade hästen. Jag tror jag lämnar det öppet ...
Åke sa…
Vilken trevlig tråd med hästar. Bäst var ju motorn nej jag menar den röda hästen :) Nu vart jag sugen att besöka grannen med sina hästar och se om jag kan få följa med igen på en tur nu när det våren närmar sig.
znogge sa…
Vilken snygg skyltning i hästens tecken! Hästar är vackra djur men djur som jag har stor respekt för.

Önskar en skön söndag nu!
BP sa…
Hahaha! 410 Skyltsöndagar har det varit, men jag kan lugnt säga att den här är den första som har "häst" som röd tråd. Suveränt jobbat!

Vad gäller hästen utanför presidentens residens så skulle det vara intressant att veta om den eller dalahästen var först ut. Hur som så är presidentens häst betydligt mera naturtrogen än dalahästen... Dessutom verkar presidenten gillar hästar, även om de är rostiga. Trodde först att hästar ingick i Madeiras regionvapen, men icke. Det är sälar som finns där...

Killen som utmanar trafiken är modig, men åt andra sidan stannar nog bilarna "per automatik". För vem vill frivilligt krocka med en häst;-)

Ferrarihästen ovanför motorn - dregel, dregel. Den kombon skulle göra sig finfin i vardagsrummet här:-)

Stort tack för alla länkar och speciellt för en superfin Skyltsöndag:-)

Guldkryckan sa…
Fantastisk skyltning här idag, bra jobbat.
Hästar är ju vackra och kloka varelser, väl värda en skyltsöndag.

Ha nu en fin söndagskväll.
byblixtra sa…
Åh, så fin hästskulptur!!
Underbart med en röd tråd av hästar som är ett av mina favoritdjur.
Ovanligt men snyggt med en häst på ett hm...ventilationsrör kanske?
Så läcker skulptur med hästen och ryttaren bland alla skyltar.
Många fina levande hästar också. De bakom grinden ser ut att vilja ha besök.
Kul att du fick med både en levande häst och en hästskulptur i samma bild och håller med dig om att hästskulpturen är vacker.
Wow, häftigt att hästen matchar de röda detaljerna på motorn. Snygg motor, förresten. :-)
Motivlackad motor är ovanligt men visst kan man göra så och hästhuvudena ser ut att vara schackpjäser.
Tack för ett toppenbidrag till Skyltsöndag!
Anna i Portugal,

det ska man nog också ha, enorm respekt för hästar och andra stora djur.
Jag gillar själv det fotot allra bäst, med mannen som är på väg att köpa yoghurt eller om han nu var det ;).
Vår söndag blev riktigt bra, vi har firat en vän som fyller jämnt.
Hoppas er söndag också blev bra! Kram!
Karin,

tydligen är jag lite hästtjej jag också som har samlat på mig hästar.
Egentligen är det inte en bra fråga alls det där med dalahästarna, för man kan ju inte jämföra...Dalahästen är dalahästen och that´s it.

Åke,

tack! :)
Jag kunde nästan tänka mig det att Ferrari-hästen blev bäst. Den brukar väl inte vara röd ? Är den inte gul i normala fall? Nu måste jag googla.
Hoppeligen så får du hoppla-hej när våren närmar sig!
Znogge,

tack! :)
Hästar är väldigt vackra och precis som du skriver så ska man ha stor respekt för dem också. Kloka djur!

Hoppas din söndag blev fin, min blev det! :)
BP,
Se där, någon gång ska vara den första :)
Tack BP!
Jag är säker på att dalahästen var först ut...vågar säga det utan att veta. Kanske jag får äta upp min bestämdhet längre fram. Måste förstås ta reda på varför hästen står där.
Den stod där redan då förra presidenten bodde där. Miguel A. gillar rosor har jag förstått :) Ja, det är munksälar i regionvapnet, helt rätt.

Killen i trafiken hade nog tagit den där rutten många gånger tidigare, hästen verkade helt orädd och van med att springa där. Snyggt var det i alla fall.

Ferrarihästen är snygg och motorn också. Tur att allt det där är så dyrbart att den inte går att lösa ut för en pensionär som bor på en gränd i Funchal.
Tack själv BP!
Guldkryckan,

tack! :)
Jag kan bara hålla med om att hästar är vackra, kloka och väl värda en skyltsöndag. Önskar dig detsamma!

Byblixtra,

Tack! Hästar är fina, jag har dem också till favoritdjur även om jag aldrig har varit hästflicka i egentligen mening. Men jag har ridit och min dotter red också när hon var tonåring.
Ja, jag tror att det är ett ventilationsrör.
Hästarna bakom grinden fick besök, jag stod där länge och väl och pratade med dem.
Tack igen ! :)
Ditte sa…
Så fint skyltat! Och roligt med detta fina hästtema.-
Vad gäller det som är vackert ligger ju mycket i betraktarens ögon. Hästen är riktigt fin. Och kanske har initiativtagarna varit i Nusnäs i Dalarna och fått inspiration.
Perfekt att städa bildarkivet och låta bilder/skyltar få synas.
Ler när jag ser skylten med häst och ryttare från Elche. Känner väl igen den. Likaså hästen från bilmuseet i Malaga- Ett stort leende-
Visst har jag haft hästkrafter att med stort nöje hänga med.
Önskar dig en bra vecka.
Varm kram
Ditte,

tack!
Ja, ibland blir det så här också! :)
Man vet ju aldrig var initiativtagarna varit. Det kunde vara precis som du skriver, för nuvarande presidenten har varit gift med en svenska, men hästen stod där redan innan, då den tidigare presidenten bodde där. Jag har förstås blivit nyfiken och ska försöka ta reda på varför en häst står där och om det finns en särskild anledning. Kanske det är en gåva ?
Jag tänkte faktiskt på dig när jag lade ut Elche-hästen. Förstod ju att du har varit där och likaså i Malaga bilmuseum.
Skönt att du har hästkrafter i dagar som dessa, du behöver många sådana just nu med tanke på din rehabilitering!
Önskar dig och Bosse detsamma!
Hästkraftskramar till er båda!
LillaSyster sa…
Så mycket fint =) Du börjar med "Dalahäst" och avslutar med riktiga vrålåksmotorer. Toppen kul skyltat ♡
PS jag är alltid trött på snö =) men nu har den försvunnit igen tack och lov.
LillaSyster,

tack! :)
Ja, hästkrafter omvandlade till andra hästkrafter, så blev det.
Jag förstår detta med snön. Men snart ska väl den vara ett minne blott ända fram till följande vinter. Vi tror på det eller hur? <3
Anki sa…
Snygg och intressant skyltning - och en tydlig röd tråd! Gillas ju såklart av en gammal hästtjej! :)
Ha en bra start på veckan!
Anki,

tack!
Hästtjej, givetvis :)
Ha detsamma både du och Muffin!
wiper sa…
Gillar BP och dina teman, så kreativt. Tankarna går verkligen till Dalahäst och jag tycker den är jättevacker. Ja du man behöver verkligen städa undan bilder ibland. Jag har själv två hårddiskar som är fulla och som behöver rensas emellanåt

Det var verkligen annorlunda med hästen på röret, fantasin får fritt spelrum. Kul att få se alla hästbilder och skyltar. Gillar farten i hästen framför skatteverket. Den hästen med paret på var verkligen vacker och annorlunda.Man blir road och så skall det vara

Så häftigt på Bilmuseumet. Du får alltid till det så roligt och även nu på slutet med "hästkrafter"

Ha nu en härlig början på den nya veckan
Kramar!

wiper,

tack! det är förstås färgen och mönstret på hästen som också fick mig att tänka på dalahästarna. Den är väldigt vacker. Det finns i gömmorna, så är det Malin :).
Jag gissar att hästen på röret är som en vindflöjel, jag tror att det är röret som rör på sig. Så rörigt det blev nu mitt i allt ;).
Omvandlade hästkrafter måste ju till förstås.
Ha detsamma du också!
Kramar!
Christian Lehmann Gisler sa…
Mycket trevlig å annorlunda skyltning ... tänk att du är så bra på att ha röda trådar, där har man lite att lära sig.
Första skulle kunna vara en dalahäst om man kollar mönstret, eller hur? Min favorit är annars den där gubben som lugnt å sansat rider ut i trafiken...härlig livsinställning/mentalitet!

Önskar dig en fin vecka!
Paula sa…
Iiiiihahaaa, säger min finlandssvenska hästkompis! Jag älskar hästar men ingen större erfarenhet av de vackra flockdjuren. Vad tyckte jag om dalahäst-kopian, fniss! Jo jag gillade den! Inte vill jag jämföra äpplen och päron, vardera har sin tjusning, dalahästar finns ju också lika många som socknar i Dalarna...
Tänker på marskalken Mannerheim på sin häst på Mannerheimsvägen, ståtlig staty. Och ditt foto på flamencodansösen i sadeln är jättefin! Många kusar blev det, fina allihop! Hälsningar från ny-pörtet eller som dottern säger "grottan"
Snygga varierande hästfoton.
Christian Lehmann Gisler,

tack! Tack igen för röda tråden! :)
Så kände jag det spontant också, att mönstret på hästen gott kunde vara på en dalahäst.
Det är min favorit också, den med gubben och hästen i trafiken. Jag blev nästan andlös när jag såg ekipaget komma där jag gick fram på trottoaren bredvid. Nästan magiskt!

Önskar dig detsamma!
Paula,

Iiiiihahaaa! :) Jo, det känns nästan som en dalahästkopia men jag vet ju inte ännu.
Marskalken på häst har jag också visat någon gång i ett skyltsöndagstema om jag inte missminner mig men det är längesen sedan det hände.
Aha, du har blivit en grottmänniska nu! Så spännande. Jag tror ju på din dotter, hon brukar veta hon.

Gränd-Karin-kram!
Hanneles bokparadis,

tack, tack! :)
KajsaLisa sa…
En massa skylthästar här. Gillar den blåa dalahästen. Jag har sett sådana tidigare. Mycket snyggare än dom traditionellt röda.
KajsaLisa,

ja, så blev det den här gången.
Den är snygg den blå hästen. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio