Av en förekommen anledning

Vi lever i en blomstrande tillvaro här och även om vi har vinter vi också så är den förstås inte alls som vintrarna hemma i Norden. 


Just nu har jag förstått att ni alla som bor högre upp i Europa mera eller mindre har is- och snörosor att lägga era blickar på. 

Så "får jag lämna några blommor ett par rosor i er vård.?"....(Nils Ferlin)


 

Sonen och dottern fyller år i mars, sonen senaste söndag och dottern idag. De rosor jag överräcker åt dem idag får ni alla ta del av. Firar gör de med sina respektive familjer i Sverige, där de bor och givetvis digitalt med oss också. 

Vi gratulerar och vi hurrar, hipp hipp hurraaa! 

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

Jag älskar verkligen rosor, så jag suger åt mig de här som en svamp. Tack! Hoppas så klart att barnen får fantastiska födelsedagar och att de har många väldoftande riktiga blommor omkring sig, inte bara snö- och isvarianter. Kram
Tove sa…
Direkt i hjärtat berör texten;den första bilden; symbolen förälder och barn; friheten och så den där andra biten att vara några bitar från i mil räknat - men nära nog ändå!
Rosorna därtill; så skönt så vackert och kärleksfullt!
Grattis mor, son och dotter!
Att du tog en ferlinare - jag är inne på den samme här i residenset, till visst bruk :-))
Varm kram

Anna i Portugal,

rosor är rosor, alltid. Rosorna på bilderna är tagna i Lissabon. Rosen heter Beauty of Portugal om jag minns helt rätt.
Ja, de har annat än isrosor att titta på också, det vet jag :)
Tack Anna!
Kram
Tove,

Tack, du såg symboliken! Så kul!
Ferlin har sin mening i det här han också, men det får jag ta på annat sätt.
Varm kram till dig med!
Bloggblad sa…
Så vackra blommor! De värmer även i mitt hjärta - som byter årtal om en vecka. Fast 72 känns inte så traumatiskt som det var att byta 6:an mot en 7:a. Mitt i värsta pandemin dessutom.

Tjocka snöhögar överallt här, med upplogad snö. Jag ska ta mig en promenad strax och hoppas att några hundägare har trampat upp min vanliga stig. Det har inte kommit mer snö sedan i onsdags. Solen skiner och det är inte fullt så många minusgrader som i natt.
Bloggblad,

ja, de är verkligen vackra. Vi är årsbarn Marianne och det märkte jag bra när jag läste din senaste bok. Så många gemensamma nämnare vi har. En underbar bok för övrigt. Jag tyckte mycket om den första boken om dina föräldrar men den här som du har skrivit utgående ifrån dig själv är ljuvlig, härlig och rakt på. Tack!
Ja, ni har verkligen fått snö nu.
Snart har ni våren där och knackar på dörren!
Guldkryckan sa…
Jättefina bilder här idag, kan behövas hos oss nordbor i snöyran.
Stort tack för det.

Grattis till barnen säger jag också, ha nu en fin kväll.
Ditte sa…
Väldigt vackra rosor och en vacker symbolik här med svanarna.
Även Nils Ferlins dikt tycker jag mycket om.
Jag kan nästan genom bilderna känna doften av rosorna.
Lite sol här idag, snö som finns kvar och takdropp. Men ljuset är på plats på plats och det betyder mycket.
Stort grattis till sonen idag och dottern senare i mars.
Jag är också marsbarn och passar på att fira lite extra hela månaden.
Varm kram

femfemman sa…
Vackert ! Såväl de vackra rosorna som de stolta fåglarna.
Frostrosorna försvinner på dagen . Tar man en promenad i den kyliga vinden, så får man rosor på kinderna. Ser då friskt ut, tycker jag.
Grattis till barnen dina! Kram
Tack för den fina rosen :-)
Och ja, vi har massor av snö i södra Finland också - minus sju grader nu och runt -15 på natten... men vi ger inte upp. Våren SKA komma 🌷💪😍
znogge sa…
Vilka ljuvliga bilder på rosorna och frågar man mig är rosa alltid rätt! Hoppas barnen får fina födelsedagar och visst är det fint att ni kan vara med på ett hörn med hjälp av den moderna tekniken. Det betyder mycket!

God torsdagskväll!
Guldkryckan,

tack! Det var så jag tänkte mig att det kunde behövas :)
Tack detsamma !
Ditte,
Belle Portugis tror jag att den heter på portugisiska, eller något åt det hållet :) och de doftade himmelskt.
Jag har förstått att ni har ett vinterland ännu. Men mars brukar ju vara så även om inte så snörik som det är nu. Varma dagar, kalla nätter.
Ljuset är det bästa eller hur? När dagarna blir längre så blir livet mera hoppfullt igen.
Sonen fyllde år den 5 mars, i söndags, dottern idag den 9-de.
Du får ta rosorna till din födelsedag också Ditte! :)
Grattis när än den är nu i mars!
Födelsedagskram
Femfemman,

Tack! Tidigt på morgnarna ser du säkert frostrosor innan de smälter bort. Jag är väldigt förtjust i sådana och tycker att naturen är fantastisk som kan fixa till det som den kan. Ja, se där, rosor på kinderna också och solsken i blick! :)
Kram
Carita Liljendahl,

ditt efternamn är så vackert! :)
Ja, jag har förstått att ni har mycket snö i Finland nu och minusgrader. Minus 15 nattetid, det är mycket för att vara i mars. Brrr...
Våren KOMMER, jag vågar lova det! :)
Znogge,

tack! Den rosen jag visar, det är samma sort fastän olika blommor är något av det allra vackraste jag har sett. Den doftar underbart också.
Barnen kommer att fira sina födelsedagar tillsammans om någon vecka då deras arbeten tillåter det. Jodå, utan den moderna tekniken skulle världen kännas väldigt väldigt stor. Nu är det så bra när man kan ha kontakt på så många olika sätt.

God torsdagskväll önskar jag dig också!
BP sa…
Stort tack! Precis vad jag behövde. Här har det i och för sig inte snöat (än), men soligt var det då inte heller. Nollåttaland har hittills i år dragit nitlott efter nitlott vad gäller vädret...
åsa sa…
Rosor är rosor 🌹 och som Gustaf Fröding diktade:
Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor

Just nu aningen kyligt, minus 17, men jag får vara inomhus så varför klaga?

Vårvinter i Norrland, femteårstiden är något speciellt 🤩
BP,

Bra att rosorna ramlade in där de behövdes som allra bäst !:)
Nollåttaland har haft och har det jobbigt har jag förstått. Pratade med Lidingö idag och fick veta att bussarna stod stilla, men gångbanor och cykelbanor fungerade. Snart är det där vita kalla eländet över och fåglarna kvittrar om vår! Det SKA bli vår! :)
åsa,

exakt så är det. Rosor är alltid rosor.
Just det, varför klaga när man får vara inomhus i värmen.
Femteårstiden! De ökar ut de där årstiderna, spännande tider!
Håll dig varm, snart börjar det säkert likna vår också i Norrland!

Märtha sa…
Gissa vad jag gjort idag? Jo, suttit hos en ny bekantskap och jobbat med en liten flyer - buskrosor för nybörjare! Vi fungerade oerhört bra ihop, testade formuleringar mot varandra, vad man behöver veta som nybörjare - låter lätt men är svårt. Hon skrev den finska versionen, jag den svenska. Solglasögonen på under ditresan, snön gör att det är ljust, ljust... Och nu är det -14,5 grader. Vill int!! Men vi på landet i det här landet har ju SnowHow... Ett vackert inlägg!
Märtha,

faktum är att jag nästan kunde gissa det!
Sånt där håller ju du på med! :)
Se där, du har solglasögon på, då börjar det anas en vår eller hur,trots kylan. Jag minns att min svärmor berättade att det alltid var ett köldhål i Sibbo/Box som var kallare än andra ställen i södra Finland men tydligen så hör ni dit fastän lite i periferin. Brrr säger jag, här har vi + 24 -25 grader på dagarna, nattetid mellan +19-20 grader. Våren är här.
Tack!
Susjos sa…
Underbart att få se rosor för oss som bor i väldigt snöiga områden just nu!
Tusen tack för dem!
Kram
Susjos,

tack själv, jag i min tur har njutit av dina skidbackar!
Kram
Märtha sa…
Karin, det ligger snö överallt och den gnistrar obehagligt i solskenet! Det verkliga köldhålet i Sibbo ligger också i Nickby. Jag bodde ju i mitt förra liv ungefär 12 kilometer från Nickby, bussarna jag åkte med kom därifrån, och vissa busschaufförer var mycket intresserade av temperaturerna. Det kunde skilja cirka tio grader på vintrarna, några färre på vårar och höstar. Idag på morgonen hade väninnan cirka 10 kilometer österut -7 när vi hade -1,5... Den omgivande naturen är olika. Intressant!
Märtha,

Hoppas du har polaroidsolglasögon för att spara dina ögon.
Se där, ja. Nickbyminnen har jag också av väldigt kallt slag. Nära till Box. Så stor skillnad! Tala om köldhål!
Mycket intressant är det och intressant är också vad som egentligen gör att det skiljer så pass mycket fastän man är nära.
Paula sa…
Välbehövlig färgprakt i allt det vita, tack! Jag gillar vintern men nu kom vargavintern rätt sent när man redan börjat se fram mot våren. Daniel och jag fryser häcken av oss morgon o kväll men mitt på dan är det ljuvligt i solen. Ska försöka få till något tema-liknande imorgon. man kan inte stå med huvudet i kartonger hela dagen.
Kram från flyttpörtet
Paula,

så fint!
Det blev lite väl mycket nu på en och samma gång för er där uppe i norden.
Försök värma era rumpor så mycket ni kan ni båda.
Härligt Paula, jag är säker på att du lyckas få till någonting.
Behövs lite paus från huvudståendet i kartongerna. Blodet måste få annat omlopp emellanåt.
Kram från gränden !
LillaSyster sa…
Fina rosor =)
Här dröjer till de blommar. Mer snö igår igen. Ha det fint!♡
LillaSyster,

ja, det är väldigt vackra!
Jag har förstått att ni har blivit oerhört berikade på snö.
Nästa vecka har det utlovats värme på era breddgrader. Ta fram stövlarna :)
Ha det fint du med! <3

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio