Den gubben var go`

Vi tog ett varv via Stadsparken igår när vi hade vägarna åt det hållet. Vi köpte varsin glass och naturligtvis så fick de små ödle-liven glass av mig medan Uffe höll i sin för brinnkära livet. " Nej, det är min glass, ingen ödla göre sig besvär! " 

    Hmm...då går det som det går. Uffe blev lite påtuggad...

Han påstod att det är bra att de inte har tänder de där små "alligatorerna". 

Vet jag väl, en åt ju nästan upp en lilltå på mig den 21 augusti, haha...(jodå, jag överdriver) 

   De är kul de där små ödlorna

   
    Det är tur att de är små också, de där glupska varelserna. 

    Ha en bra dag alla! 

    Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira
 

Kommentarer

femfemman sa…
Hu! Visst är de fina att se på. Men att låta drm klättra på händerna... nej, nej! Hade aldrig fixat det! Ha en god dag ! //Anna-Lena
femfemman,

:). De är inte alls obehagliga, ett litet lätt tryck på huden bara. Men vi är olika och jag har vänner som inte klarar av att ens se en ödla och än mindre att läsa det här inlägget utan att förfasa sig.
Ha detsamma du med Anna-Lena!

Karin
Lena i Wales sa…
Fina!
De finns liknande i Spanien också, men de brukar vara skygga.
Ha det bra!
Åh vilken lycka att få vara så nära ödlorna. Här springer de iväg så fort de ser oss. Men vi vet vi har massor av ödlor överallt (utom inne) och det gör mig glad. Får se till att besöka stadsparken när vi kommer till Funchal nästa gång!
Lena i Wales,

ja, de är fina! I vanliga, mera normala fall är de skygga här också men i Stadsparken har de blivit urbaniserade och har inte vett alls att vara rädda. Troligen blir de matade av så många som sitter där på bänkarna, så de vet helt enkelt inte om något annat än att så ska det vara.
Ha det bra du med!
Anna i Portugal,

ja, det är en lycka och därför går vi dit när vi känner för glass och för ödlor. De är kul och de är trevliga att ha som sällskap även om vi måste kolla våra väskor extra mycket innan vi vandrar hemåt igen. Vi har ju redan ödlor här :)
Det ska ni absolut göra när ni kommer hitåt, besöka Stadsparken!
wiper sa…
Ödlorna var ju jättegulliga ;) Jag hade gärna låtit dom krypa upp på handen som din man gjorde. Toppenfina bilder att kolla på. Du bjuder verkligen på äventyr på din blogg. Det behövs och om Svenska Spel ringer då flyttar vi dit ;) ;)

Ha nu en skön onsdag
Kram från Malin
Wiper-Malin,

de är kul de små varelserna, ser ut som små alligatorer med lite god fantasi, är nyfikna som bara den.
Tack! :)
Lycka till och hoppas Svenska Spel ringer redan idag!

Ha detsamma!
Kram
Guldkryckan sa…
Fina de där ju, fast nog en fördel om de inte har tänder antar jag. ;)

Glass är ju livet det. :)

Ha en fin kväll.
Guldkryckan,

ja, fina är de!
Och bra är det att de inte har tänder. Då skulle jag kanske inte ha min gubbe kvar ;). Han smakade troligen glass för han hade ju just ätit en. Annars har de god smak bara, de där små.
Glass är livet, japp!
Ha detsamma!
Annika sa…
HEEEEJ Karin!!!
SÅ kul att vara här igen. Det ska bli så himla roligt att läsa din blogg igen.
Ödlor, haha. Nja, jag vet inte ... hehe.
Men du blev alltså biten av en tidigare i sommar? Eller nafsad på.
Ja, de ser ju onekligen ut som krokodiler i miniformat.
Tycker dock det är lite kul med de små ödlor man ibland ser vid skäristugan, ja du vet ju hur de ser ut.
KRAMAR!!!!
Hej Annika,

det är väldigt kul att du är tillbaka igen, efterlängtad är du!

En liten en bet mig i lilltån; vilket inte gjorde ont alls, jag blev bara förvånad och hoppade till. Nafsad på är nog rätt uttryck.
De vid skäristugan är ungefär lika stora som de här är, typiska för Madeira.
Kramar !
BP sa…
Älskar geckon och små ödlor, men just dom du visar ser ut som ormar. Så då blir jag aningen mera skeptisk;-)
Härliga bilder och så modiga ni är att låta djuren "leka" med er;-)
Susjos sa…
Nja, tur de är små, de små liven, för precis som BP så tycker jag de liknar ormar. Lustigt att de är så orädda, men de gillar ju glass, så då måste de vara lite närgångna, hihi!
Ha det gott!
Kram
Ditte sa…
Kul att de vill komma till er. Kanske lockade din glass. I Spanien hade vi ett gäng ödlor och et par av dem var ganska tama och de kunde vi "klappa". Övriga i familjen ödla var mer skygga.
Bosse var modigare än jag var men jag föll till föga och höll den ena som klättrade på armen.
Fina bilder och det vill ju till att vara snabb för att få till bra bilder.Eller kanske poserade dem.
Kram

BP,

här hemma har vi små geckon och också likadana ödlor som i Stadsparken. De på bilderna är endemiska ödlor som finns bara här på Madeira. De är inte särskilt stora, ca 10-15 cm.
Tack! Särskilt modig behöver man inte vara, de känns knappt, bara litet nafsande.

Älskar geckon och små ödlor, men just dom du visar ser ut som ormar. Så då blir jag aningen mera skeptisk;-)
Härliga bilder och så modiga ni är att låta djuren "leka" med er;-)
Det tycker jag också, att det är tur de är så små och att de inte har tänder. Ödlor är kräldjur och hör till klassen Reptilia, så detta med ormliknande är naturligt :)
De har blivit urbaniserade i Stadsparken skulle jag tro. Normalt så är de skygga. De är glassälskare, kan konstateras och närgångna är de .
Ha det gott- kram!

Ditte,

de älskar glass har vi märkt! Så det är inte vi som är lockande för dem, det är glassen vi äter.
De här är totalt orädda, vilket inte är som det ska, de ska vara skygga.
De poserar skulle jag säga, bara det finns glass och lite solsken att värma sig i :)
Kram
LillaSyster sa…
Visste inte att ödlor gillar glass....Så söta de är. Ha en bra torsdag!
Veiken sa…
Oj så många på en gång och nästan tama dessutom. Dom jag brukar se är så skygga att dom smiter så fort jag kommer för nära! Så gulliga och får man glass gratis får man bjuda till!
Ha det bäst!
Gunnel sa…
NEEEJ!!!! Aldrig I livet att jag hade sträckt fram händerna där. Jag hade över huvud taget aldrig stannat kvar på platsen. Ni är modiga. Ha en bra torsdag.
LillaSyster,

det kände jag inte heller till tidigare men så satte vi oss ner där en dag och försökte äta våra glassar i lugn och ro. ;) Men vi fick glassällskap så nu händer det att vi tar vägen förbi för glassätning och ödlesällskap. Jag gillar dem mycket, tycker de är trevliga prickar.
Tack detsamma!
Veiken,

de är väldigt många där i Stadsparken.
Normalt så är de skygga och ska så vara. De här har vant sig vid turister och annat folk som sätter sig ner och äter någonting dels i caféet men också som vi brukar göra, på en bänk för att äta glass. Urbaniserade ödlor! :)
Alltid ramlar det någonting ätbart ner på deras middagsbord. Och jag delar gärna med mig av min glass.
Ha det bäst du med!
Gunnel,

är man rädd för kräldjur och liknande så förstår jag dig fullständigt.
Vi är det inte utan tvärtom så tycker vi att det är väldigt roligt med de här närgångna småttingarna. Vore de stora som dinosaurier så var det säkert annorlunda även för oss ;)

Ha en fin torsdag du med!
byblixtra sa…
Ödlorna är jättefina och verkar inte vara så noga, som går på varandra lite hur som helst. ;-)
byblixtra,

de är jättefina, jag gillar dem! :)
Jag antar att de värmer varandra på något sätt, de vill ha värme men de är kanske inte så noga..
Paula sa…
Håller med dig om att det är tur de är små, för små ödlor är söta, dottern har ju avverkat alla typer av husdjur, även ödlor. En försvann och hittades långt senare bakom tv-möbeln, icke längre bland de levande. Ödlor kanske är växelvarma djur?
Paula,

ja, det är skönt att de är små. Hos oss när barnen var små fanns allt som rörde sig, tror jag. Ödlor är växelvarma, helt rätt :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio