NRP Sagres

Nu har det redan förflutit några dagar sedan NRP Sagres seglade härifrån. I måndags bar det av men visst hann vi få några bilder av henne när hon låg i hamnen.

Vi gick förbi henne i lördags då vi hade ställt våra steg mot Jardim Magnôlia för att se på Veteranbilarna. 

NRP är en förkortning av Navio da República Portuguesa. Ett skeppsprefix som används för att identifiera ett beställt fartyg från den portugisiska flottan. 

NRP Sagres lämnade Lissabon den 24 juli i syfte att delta i minnena och firandet av Brasiliens 200 år av självständighet. Samtidigt blir det en instruktionsresa för 2:a årets kadetter från Escola Naval . Den första mellanlandningen blev här i Funchal (Porto do Funchal). 

    


I reseplaneringen ingår, förutom stoppet här i Funchal, även vistelser i Salvador da Baia, Rio de Janeiro och Mindelo ( Kap Verde). Resan kommer allt som allt att ta 88 dagar, varav 74 dagar tillbringas till sjöss, vilket betyder en tjänstgöringstid på ca 1800 timmar och en total sträcka på 9320 sjömil. 

Under tiden NRP Sagres låg här i hamnen bars ett hundra liters fat med madeira-vin ombord, inte för att drickas upp utan för att återskapa en tradition som har anor sedan 1700 talet, en tid då madeira-vin transporterades till Indien i lastrummen på fartygen. Man hade märkt att vinets egenskaper förbättrades  under seglatserna. Regelbundet började man att sända madeiravin till Indien, med det enda syftet att främja vinets egenskaper. Instituto do Vinho, do Bordado e do Artesanato da Madeira, IP-RAM  låter vinet vara med och segla ett tag innan det återkommer. 


 NPR Sagres är 90 meter lång, har tre master, varav två  av dem är råriggade. Den är byggd på varvet   Blohm& Voss i Tyskland och blev sjösatt den 30 oktober 1937. Hon fyller alltså 85 år i år och har varit "portugisiska" i 60 år. 
 Hon var öppen för besökare under de dagar hon låg här. Vi gick inte ombord men räknar med att få se   henne längre fram när hon har vägarna åt det här hållet igen. 
 157 personer finns i besättningen, varav 46 stycken är 2: a årets kadetter från marinskolan. 

 Lycklig resa Sagres! 

 Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Älskar Madeiravin, och vad roligt att ett gäng fat får skvalpa runt på havet. Nyfiken på vad som händer med det vinet när det återvänder, ska det säljas eller användas för något evenemang kanske?
Anna i Portugal,

ja, det är gott med madeiravin.
Jag vet inte vad som händer med vinet men kan tänka mig att det bjuds på vid något speciellt evenemang. Ska hålla ögonen öppna. Får jag veta mera så berättar jag givetvis! :)
LillaSyster sa…
Ett mycket ståtligt skepp.
LillaSyster,

det är något alldeles speciellt med segelfartyg :)
Susjos sa…
Oj, så mycket du läst om detta skepp, som är imponerande!
Madeiravin, är det starkvin och sött som portvinet tro?
Ha det fint!
Kram
Susjos,

Tack!
Jag är nyfiken på allt som har med segelfartyg att göra...Ålands hav du vet, svallar i mitt blod och gör sig påmint också här.
Madeiravin är något man bara ska dricka ett litet glas av, om man inte vill bli yr i mössan förstås. Det är ett starkvin i olika varianter, sött, mindre sött och nästan inte sött alls, ungefär. Portvin är en bra jämförelse.
Ha detsamma!
Kram
Geddfish ♥ sa…
Fint med skepp och båtar av alla de slag!
Madeiravin gillar jag och det är just det som används vid nattvarden i kyrkan.
Kram!
BP sa…
Ja, det är ju också ett sätt att låta Madeiravin "mogna";-) Kul story!
Fartyget är mycket vackert, men det är åt andra sidan alla "gamla" segelfartyg. De har karaktär, vad man inte nödvändigtvis kan säga om dagens skepp.
Anki sa…
Åhh ... jag älskar dessa gamla segelfartyg! Så elegant och kraftfullt på samma gång! Madeiravin har jag inte så mycket erfarenhet av, men jag tror jag har smakat det någon gång och gillade det :)
Geddfish,

ja, visst är det fint med fartyg av olika slag.
Madeiravinet blev jag bekant med första gången jag tog nattvard :).
Kram
BP,

segelfartyg är vackra, helt klart mina favoritfartyg.
Nu blir jag lite skeptisk igen men förmodligen var det inte gungandet ombord på ett fartyg som gjorde vinet bättre, men vad vet jag? Annars så tog det ju tid att ta sig till Indien och tillbaka igen på den tiden och äldre vinet blev bättre blev det säkert.
Dagens segelfartyg är av annat slag, nog vackra men så mycket mera statiska och tekniska också i utseendet.
Anki,
me too. :) Kraftfullt och elegant är orden! Precis så är det!
Madeiravin smakade jag första gången när jag tog min första nattvard, då jag blev konfirmerad och jag tyckte att det smakade som god hostmedicin.
Nu lever jag i Madeiravinets land och smakar på vinet någon gång nu och då. Ofta när vi är bortbjudna och det bjuds madeira efter maten.
Paula Merio sa…
Så vackert den gamla damen glittrar i kvällsmörkret! En aktningsvärd ålder och många som tar hand om henne på bästa sätt! Räknas säkert som en fjäder i hatten att ha fått segla med den skutan! Kram
Paula,

hon är väldigt vacker den gamla damen och i utmärkt skick.
Antagligen vajar det käcka fjädrar i besättningens hattar.
Kram
Ditte sa…
Vad roligt att få stifta lite mer bekantskap med detta vackra fartyg- Jag är ju så förtjust i dessa skönheter.
Tack för att ni tog mig med hit och för att jag fick en närmare titt och även fick veta mer om fartyget. Givetvis hade jag och Bosse gärna följt med på en segeltur här. Kanske du och Uffe gjort oss sällskap.
Vet ju att detta med att ha sprit ombord och låta sig rullas i tunnor förkommer lite varstans. Även i Norge där det är Löitens Linie rullade Aqua vit som gäller.
Skulle gärna testa lite rullad Maderia också.
Önskar Sagres en fortsatt fin res.
Kram

Ditte,

Jadå, vi skulle gärna ha varit med ombord på fartyget tillsammans med er. Vi kunde ju ha vaktat vinet som uppdrag ;)om inte annat.
Se där, så roligt att få veta om Löitens Linie och rullad Aquavit.
Rullat vin, kul !
Ja, vi önskar också Sagres en fortsatt fin resa.
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio