Vi gick förbi


Jag blir glad över att se små gester i vardagen, gester som inte har så stor vardagsverkan men som visar att det finns en  respekt för en konstnär och hans tankar om det som har skapats.
Lite gulligt är det .
Gulligare än de ölflaskor som statyn också brukar tilldelas
 


    Do outro Lado do Oceano heter verket, vilket i ungefärliga ordalag betyder Över havet. 
    Celso Caires från Funchal är konstnären som "planterade" sitt konstverk vid Avenida do Mar år
    2005. Ett mycket iögonfallande konstverk. Man kan inte undgå att se det. 


    Det kanske inte dräller av konstnärer i ordets rätta bemärkelse men det finns många likväl som står
    där mitt i allt längs de vägar man väljer att vandra för dagen.
    Hamnen i Funchal är åtråvärd för flera av dem.


Så tappade konstnären något på marken, böjde sig ner och jag fick till en bild av skapelsen. Riktigt snygg i mina ögon.


Där satt han och rytmiserade på sin didgeridoo/ trätrumpet.  Jag stannade till en sekund eller så, kände att jag ville dansa, trots att det inte lät som musik men rytmer fanns det gott om i "musiken" . 
Det kändes bra. Jag tyckte om det.

I bakgrunden finns statyn Monumento ao Emigrante Madeirense, skulpterad av Franco Fernandes år 1982 för att hedra madeiranska emigranter i hela världen  

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Det var verkligen en annorlunda skulptur och man fick bli lite förvånad också då man såg andra delen av skulpturen. Vilken fantasi den konstnären har. Jag känner för att gå ut och googla på skulptören. Som du säger så är det finare med en blombukett vid en skulptur än ölflaskor

Så bra att du var snabb och fick en bild på den fint målade tavlan. Jag tycker han fått fram så bra känsla i den. Jag skulle själv inte ha nåt emot att ha en sån på en vägg

Det var ett annorlunda instrument men jag hittade inget om det på google. Häftig staty i bakgrunden också plus att det känns toppen att få lite information om det du skriver om. Det uppskattas. Sen kan man läsa vidare på google

Härligt inlägg som vanligt
Ha en skön onsdag
kram
Wiper-Malin,

jag försökte googla fram mera fakta om konstnären men lyckades inte särskilt bra annat än på Linkeld och där är jag inte med. Han är professor i konst har jag däremot förstått och har med konstskolorna att göra här. Hittar jag någonting mera så gör jag ett inlägg men han är rätt så inkognito på nätet.

Jag gillar också tavlan med båtarna, kunde också ha den på en vägg här hos oss.
Diggelido heter instrumentet. Man ser det användas här, någon gång nu och då. Väldigt speciellt.
Jo, jag brukar också googla men alla gånger hjälper det inte förstås. Allt finns inte på Internet.

Tack Malin
Ha detsamma-kram!
Wiper-Malin,

jag har rättat mig, uppdaterat mig i inlägget om instrumentet. Jag hade fel namn på det men nu är det rättat.

Bloggblad sa…
Min brorson har faktiskt lärt sig att spela didgideroo (om jag nu stavade rätt). Man måste andas på ett visst sätt så att det inte blir avbrott i tonen -det är inte lätt...

Så mycket konstverk det finns överallt i världen som jag får tillgång till via olika bloggar!
Susjos sa…
Så fint han målade där i hamnen! Minns min pappa som också ställde sig vid hamnen vid en liten by i Norge där vi hyrde stuga en sommar, och målade av båtar, hm, undrar vad den tavlan är nu?

Ett spännande instrument han blåser i!
Ha det gott!
Annika sa…
En dröm för den som målar att få stå i hamnen och skapa.
OCH där fick jag lära mig ngt nytt om det instrumentet, didgeridoo ... HAR aldrig sett det förr, tror jag.
Får ta och leta upp det på YouTube så att jag får höra hur det låter.
Skulpturen, ser ut som om hon har en sk pussy hat på huvudet (du vet de som skapades för de stora anti-trump matcherna då han valts in. Rosa mössor. HIHI!!!)

Kramar!!
Annika sa…
Karin, jag verkar ha stora problem med att kommentera din blogg.
När jag skriver ser det ut som om kommentaren publiceras, som den ska.
OCH när jag kommer tillbaka är den borta.
SÅÅÅÅ trist. Ska prova att gå in via Chrome framöver.
:-(
Kram!!
Bloggblad,

det är en konst har jag förstått att få ljud ur det instrumentet. Gissar att det lätt kan bli ett enda bröl annars om man inte behärskar konsten.
Ja, visst är det toppen med blogglivet! Man får så mycket till sig.
Susjos,

ja, han kan den killen. Jag har sett honom i den botaniska trädgården tidigare och där var konsten han förevigade lika bra.
Hoppas du får reda på var din pappas målning finns; alltid roligt att få se det som en gång var, var än den hänger.
Ja, instrumentet är spännande, det kan man lugnt säga.

Ha det gott du med!
Annika,

det skulle verkligen vara roligt att få till det med pensel och målfärg på det sättet. Tur att de finns konstnärerna.
Didgeridoo är väldigt speciellt. Första gången trodde jag att det ett instrument för att ropa hem kossorna på alptopparna, haha. Det lät lite bröligt nämligen, men den här killen hade bättre "melodi". Det är australienskt instrumentet.
Sätt dig ner innan du lyssnar...:)
Du har så rätt, det ser verkligen ut som en s.k. pussy hat, haha..själv tycker jag att statyns huvud ser ut som Marie Mandelmann på något sätt.

Kramar!!
Annika,

du låg i min spamfolder! Varför förstår jag inte för du har ju lyckats ta dig förbi detta tidigare under många, många år. Så säkerhetsprogrammet har fått lite fnatt tror jag. Jag har sänt en förfrågan till dem nu och för säkerhets skull går jag via spamfoldern i fortsättningen.

Kramar!
Musikanta sa…
Underbar liknelse med Marie Mandelman :-)! Ja, inte glömmer man den statyn om man så bara har sett den en enda gång. Vacker? Nej, men märklig!
Det måste väl vara ett instrument som man hämtat från maorierna i Australien?
Kramar från Ingrid
Musikanta,

tack! Jag ser hennes väsen i statyns huvud.
Man hajar till när man ser den, det går inte att gå förbi utan att stanna upp och betrakta den. Märklig är ordet!
Instrumentet är från Australien och maorierna, helt rätt Ingrid!:)
Kramar till dig!
Gillar verkligen tavlan över hamnen, vilken känsla! Skulpturer är nog den konst jag tycker mest om faktiskt, gillar skarpt den i inledningen. Tack för att jag fick uppleva både tavlan och skulpturen ikväll!
Anna i Portugal,

jag gillar den jag också, tyckte att killen/konstnären hade fått in en riktigt bra känsla i det han målade. Skulpturen är speciell och jag tycker om den. Den lyser upp ordentligt.
Paula Merio sa…
Vilken märklig skulptur, det ser ut att saknas vissa delar på damen, hennes huvud saknar hals och sitter direkt på kroppen kan man väl säga.
Då tyckte jag att marinmålningen var mycket trevligare! Ack om jag skulle kunna måla så!
BP sa…
Skönheten av ett konstverk finns ju som bekant i betraktarens öga. Den första skulpturen - ja, nederdelen gillar jag, men huvudet - nja. Undrar om hon är en kändis från Madeira.
Båtarna är nog rough and ready tillika helt okej. Trätrumpeten - vilken grej! Har aldrig sett något liknande. Hela "anordningen" inklusive killen ser också ut som en utsmyckning. Den kombon får min röst:-)
Paula,

om man är van med att kvinnor ska ha en överkropp så är hon märklig, absolut ;) .
Ja, tänk om man kunde måla så, jag håller med om det! Vi får börja träna på det eller hur?
BP,

precis så är det. Skönheten sitter i betraktarens ögon. Jag har inte en endaste liten blekblå aning om hon är en kändis från Madeira, men kändis är hon
Trätrumpeten är speciell, jag håller med om det. Härligt att både se och lyssna på och rätt många människor stannade till för att lyssna på honom.
Tove sa…
"Små gester i vardagen, gester som inte har så stor vardagsverkan" Du blir väl inte förvånad då jag skriver att det har de visst de där gesterna? Stor vardagsverkan!
Jag gillar skulpturen Över havet, den är spännande och vacker, och blommorna åt konstnären eller om det är till kvinnan förgyller. Ölburkar också ... ?! - :-)
Konstnären som böjer sig ner och tavlan blir synlig - du fångar ögonblicket! Vardagsgest de luxe.
Trätrumpet med musik som inte är musik, men ändå lockar fram dansstegen - ja, då sjunger den vardagliga himlakören för mig - så Gesterligt av dig att bjuda Karin!
Tack Så Hjärtligt :-)
Tove,

du har så rätt, jag uttryckte mig kanske inte helt korrekt utifrån vad jag själv kände och tyckte, däremot hur jag upplevde att andra inte såg den lilla gesten, de bara gick förbi, helt uppslukade av sina telefoner.
Jag gissar att ölburkar/ölflaskor som jag har sett där tidigare bara har hamnat där för att det är en bra avställningsyta. Nu var det någonting helt annat. En fin gest/ en bukett blommor. Jag gillar också statyn och jag tycker att den är vacker i sin enkelhet och sitt sätt att få en att titta till.

Ja, det var verkligen i språnget förbi konstnären som konsten fastnade på linsen.
Det var en fin rytm i låtandet. Musik av traditionell art var det inte men det fanns musik där i alla fall.
Tack själv Tove!
Bosse Lidén sa…
Jag brukar också uppskatta de små gesterna. Motsatsen är "skräpgesterna" och "kladdgesterna". Trots att jag aldrig ägt en båt eller längtar ut på havet dras jag nästan alltid till hamnar av olika slag. De har ofta sin charm året om. Här är det fiskelägena som lockar.
Kram från pausistädningenBosse
Bosse Lidén,

det är ju de små gesterna som syns och som egentligen är störst.
Fiskelägen är speciella på sitt sätt, hårt arbete, mat på bordet och fiskmåsar, dofter, lukter ja precis allt. Lite tjära på det också så är det helt perfekt.

Kram från snartståendevidspisenKarin
Musikanta,

bara för att rätt ska vara rätt så rättar jag min kommentar till dig. Det ska vara Australien, ja, men inte maorier, de kommer på New Zeeland. Det är aborghiner som är från Australien och därifrån kommer också instrumentet.
Ditte sa…
Vad trevligt och vilken tur att ni gick förbi och kunde dela med er. Tacksam för det.
Mycket ligger ju i betraktarens ögon och små gester i vardagen är ack så värdefulla.
Konstverket här "De outrodå Oceano" fastnade jag för. Kanske är det själva inramningen med alla blommor runt om.
Varm kram och tack för detta. Så roligt att vara med.
Ditte,

tack för att du gick förbi tillsammans med oss!
Konstverket i sig är en skönhet, om än sällsynt och väldigt unikt!
Inramningen förändras efter årstid så konstverket förändras det också på sitt sätt, åtminstone ramen :).
Varm kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio