Jag gick förbi / 2


Det var filten jag lade märke till och sade "oj, så fin den är", högt för mig själv.
Täcks jag ta en bild ?, tänkte jag sedan. 

Varför känner jag mig som den värsta "paparazzi" ibland? 
Filten är privat, fönstret är privat och katten är någons den också. 
Men å andra sidan, ingen kan äga en katt, det vet ju alla. En katt äger sig själv.
Så gick tankarna och jag tog bild av katten! 
Att filten kom med på bilden blev ju bara en extra bonus 😉



    Jag gick också förbi den här vackra rosen och den får ni alla ta del av, ni som tittar in här idag! 
 

      Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Lisbet sa…
Känner igen mig... Sådana enmansdiskussioner brukar jag också föra. Eller kvinnosolistdiskussioner. Bäst så, det blir bäst resultat då ingen kan anmäla avvikande åsikt. Vilken fin filt som kom med på köpet! Det kan du inget åt, de får skylla sig själva, de som hängt den sådär.
kram
Lisbet,

jag tror att du och jag är ganska lika på den punkten. Har läst det mellan raderna under åren som gått :). Kvinnosolistdiskussion, haha. Kul!
De får skylla sig själva när de hänger ut vackra saker till beskådande. En enkel ekvation när det kommer till kritan.
Kram
Ama de casa sa…
En härlig bild! Filten var säkert uthängd för att den ville bli fotograferad och att katter är riktiga linslöss det vet ju alla :-D

Ha det gott!
Ama de casa,

precis så där är det räknade jag ut.
Ha detsamma!
BP sa…
Du tar mera hänsyn till plantor, djur och täcken än vad jag gör. Jag älskar att leka mammarazzi. Gillar ögonblicksbilder även av människor. Å din bild av rosen var helt fantastisk:-)
Märtha sa…
Men du glömde krukväxterna och de krukor de står i, säger en som gjort många, många blomkrukor, halvmaskinellt. Och hon har haft många, många katter, självmedvetna som tusan. Men en filt har jag aldrig kommit mig för att virka. Den här är mycket vackrare än en som är gjord av fyrkantiga mormorsrutor. Och visst var bilden av rosen vacker, men den första bilden ger så mycket mer stoff för funderingar... Nu är våra växthus fulla! Bernt har gjort allt jobb. och kallt är det, och värmefläktarna snurrar... Vi lever på värmehoppet...
BP,

ibland är jag ett problem för mig själv. Sen lyckas jag övertala mig att göra vad jag verkligen vill i alla fall. Mammarazzi, givetvis så ska det förstås vara när man är kvinna.
Tack Lycklig! ;)
Märtha,

Ja, jag glömde dem men de glömde inte sig själva för de kom ju med på fotot de också, tillsammans med katten och filten. Istället för att ha blommor på insidan av fönstret så har många dem på utsidan här. Här behövs sannerligen inte någon värmefläkt.
Jag har blåst iväg värme åt er. Den måste ha tagit en omväg, men snart, snart...
Susjos sa…
Bra tänkt där, hihi, en katt äger ingen, sen att den vackra filten kom med på bild också, verkligen en bonus!
Rosen är fantastisk, vi tackar för den!
Ha det gott!
Kram
Susjos,

tack! Ja, katten äger ingen. Självständiga som få är de.
Ha det gott du med!
kram
Ditte sa…
Jag tackar för det du tar del av och delar med dig av.Och en katt äger ju ingen. Så sant. Och att det andra liksom kom med piggade bara upp.
Rosen är helt ljuvlig och även den tar jag gärna del av. Kan nästan känna doften hit hem.
kram
Anki sa…
Känner igen mig i dina tankar ... men en fin bild blev det - och filten är fantastisk!
Ditte,

tack själv!
Rosen är så vacker. Här finns rosor i mängder av olika slag. Så märkligt att under alla årstider se blommande rosor. Njutbart hela året om.
Kram
Anki,

kan tänka mig det! :)
Filten är fantastisk, jag gillade den mycket!
Jag är väldigt försiktig när jag fotar. Vill inte ha med människor jag inte frågat t.ex. Förstår din tanke, men just den där katten hade jag fotat utan att tveka :) Fin mormorsfilt också.
Annika sa…
Känner som du ibland då jag fotar. Hehe.
Men det får gå ändå.
Katten äger sig själv som du säger och filten får skylla sig själv där den hänger och tigger om bli fotad av en bloggerskan från Åland, hihi!!
Kramar!!
Anna i Portugal,

det handlar om integritet och respekt, men ibland är det svårt. Jag försöker alltid få lov innan jag knäpper till men det fungerar inte alltid. Det beror på vad det handlar om också förstås men man behöver ju bara gå till sig själv. Mormorsfilten är fin, idag fanns den inte uthängd när jag gick förbi, ingen katt och inte några blommor på utsidan heller.
Annika,

:), jag vet. Ibland får det gå ändå. Det beror ju på också, situationen osv.
Filten får skylla sig själv, en enkel ekvation; katten ser inte särskilt glad ut över att jag tog foto men de vet ju sin plats, de där sötnosarna.
Kramar!
wiper sa…
Filten var jättesnygg och även katten i det fina fönstret. Jag känner igen mig för ibland när jag skall fota så tvekar jag i och med att jag känner att jag blir för närgången. Jag har fotat många mattor på balkonger och jag väntar mig att nån skall komma ut och skälla på mig men det har inte hänt än ;). Man talar ju inte om vart man varit.

Det var en ynnest att få ta del av den otroligt vackra rosen.

Ha en fortsatt fin dag
kram
Wiper-Malin,

ja, den är riktigt snygg och jag skulle gärna ha en sådan på min säng jag också. Katter är alltid härliga. Gillar dem speciellt mycket även om jag gillar alla slags djur.
Visst tvekar man ibland, det är ju trots allt privata saker men,men...
Vi hoppas på att inte bli utskällda eller hur?

Ha detsamma du med!
Kram
Biggeros sa…
Vilken underbar filt!! Katten såg jag inte efteråt då du nämnde att det fanns en katt. Underbart att fånga dessa stunder med kamera!!
Kram
Biggeros,

ja, den är underbar!
Det är stunderna man ska leva på, så enkelt är det.
Kram
Paula Merio sa…
Oh så vacker den är...katten...nä filten!
Jag letar efter ett överkast i fina klara färger, tittar efter det på tradera, en sida där man budar på second.hand-prylar. Jag fyller mitt hem med färg till skillnad från resten av familjen som håller sig till vitt, beige, o svart...
Det måste vara otroligt inspirerande att vara fotograf i Funchal, och jag känner mycket väl igen känslan av att man leker paparazzi...jag smög nära en trädgård idag med en blommande magnolia som jag inte kunde låta bli att fota. Skulle gärna fota människor också ibland när det passar, men det törs jag inte göra.
Paula,

ja, visst är den vacker katten och filten.
Jag gillar också färger.
Mammarazzi fick jag veta att vi är, vi som är kvinnor, haha..BP kom med den tanken. Här finns hur mycket som helst att fotografera, snudd på alltför mycket men så tröstar jag mig med att jag inte har bråttom alls. Jag bor ju här, det här är min hemstad, min ö.
Det är knepigt det där med att fota människor också för min del men jag har blivit lite vildare av mig med åren.
Jag håller med om att katten äger sig själv. Fantastiskt fin filt, en sådan hade jag inte tackat nej till.
Hannas krypin,

jag har haft katter tidigare och jag älskar dessa självständiga individer. Jag hade inte heller haft någonting emot att ha en sådan filt.
Bloggblad sa…
Visst ska man tänka på folks integritet när man fotar, men om något är tjusigt? När jag vandrade i Spanien fotade jag vilt. Det kändes så anonymt. Men här hemma tänker jag mig för! Är försiktig även med ödehus på våra vandringar, alltid är det nån fb-vän som känner nån som ...etc.
Bloggblad,

ja, det är knepigt det där. Men jag är lite vildare av mig här där folk inte känner mig och som jag vet att inte läser min blogg överhuvudtaget. Men en viss försiktighet bär jag med mig trots allt.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio