Det tar sin tid att landa


    När man som vi, har jobbat från tidig morgon till sen kväll under femtio dagar i ett kör,
    så blir man aningen trött rent mentalt.
    Det smyger sig på mot slutet av säsongen. Man blir lite urlakad
    Man är hela tiden på gång, lite i givakt, för att allt ska fungera
    så tillfredsställande som möjligt för de gäster som kommer.
    Så när man stänger är man fortfarande aningen på gång, men med bromsarna påslagna
    Det gnisslar lite grann innan man har landat ordentligt. Ungefär.
    Vi är fortfarande på väg ner till landningsbanan men snart står vi "stilla" igen.


    På måndagen städade vi, trimmade gräs som inte har trimmats tidigare på grund av torkan
    och eldfaran, men efter det så bara var vi och bara kände efter hur det är att vara ledig.
    Vi njöt och åt upp den allra sista glassen vi hade i frysen.


    I går tisdag tog Uffe åter tag i trimmern och jag tog tag i trädgårdslandet där jag hade vackert
    sällskap. Färgkullan drar till sig fjärilar och andra insekter.



  Det blir  många bunkar fyllda av grönsaker just nu. Snart är alla bönor skördade, brådmogna som
  de är i år, zucchini får vi så vi knappt vet vad vi ska göra med dem alla. Men det är bara angenäma
  "bekymmer".
  Goda också förresten


   Jag tror att jag aldrig har börjat med att ta upp potatis tidigare så tidigt som jag gör i år, men det är
   faktiskt dags.
   Den långa heta sommaren har gjort sitt, tydligen.


    I går tog jag upp potatis till  en "gåbortblomma".
   Vi var bjudna till min kusin Mona och hennes man Lasse, till deras stuga i Lemland.
   Det har varit på gång i flera år men vi har aldrig fått till det
   tidigare men nu fick vi det.
   Till det.


    Så skönt det är att landa vid havet.
    Om "knuten" i mitten på bilden ligger Ålands hav
    Att vara nära havet är det bästa för både Uffe och mig.
    Då känner jag mig själv som mest jordnära, hur märkligt det än låter


   Några timmar i gott sällskap över en bit god mat, fina samtal, många skratt och att bara vara
   är det bästa. Deras lilla stuga rymmer så mycket fin känsla och stämning.
   Naturligtvis, så goa  människor som de är. Det kan inte bli på annat sätt


   På andra sidan viken gick det kossor och betade i lugn och ro på strandängen.
   Idylliskt så det förslog. Så småningom susade vi åter hem efter en fin dag.
   Så mycket man har att vara tacksam för.

   Nu just kokar jag äppelsaft och snart ska det bli potatisupptagning igen
   samt de sista bönorna ska skördas.
   I morgon börjar förberedelserna inför lördagens dopkalas i Gula salen.
   Det rullar på i skön takt.

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

em sa…
Ta'et piano, och spänn fast säkerhetsbältena!
Margaretha
Fasten the seatbelts :) Ja, så gör vi!
Anki sa…
Jo, men så är det ... det tar lite tid att varva ner. Trevligt att åka på besök och vilken perfekt "gåbortblomma"!
Härliga bilder!
Ha det gott!
Ja, man går så lätt på ...
Potatis vill ju de flesta ha, så varför inte istället för en blomma? :) Tack Anki, ha detsamma!
Lisbet sa…
Att komma sig för att hälsa på. Jo, det kan ta många år innan :)
Kul att ni kom i väg och ni fick ju en fin dag.
Härliga skörd ni fått bärga.
Landa lugnt!
kram
Ditte sa…
Jag kan verkligen förstå att ni fortfarande är i luften och så sakteliga tar er ner mot landningsbanan. Jag hade så gärna velat besöka er i sommar men det blev inte så. Vi var en tur till Mariehamn igår och hälsade på släktingar, svåger och svägerska och min svåger visade sig var en "gammal" klasskamrat till dig i Mariehamn. Mail kommer till dig om detta...
Mycket att sködra har du och fantastiskt att det växt så mycket trots all torka. Men både gott och roligt är det förstås.
Trevligt med ett besök på Lemland och skönt att koppla av vid havet. För visst är det så att havet ger en ro på många sätt.
Ha det gott.
Ditte sa…
Glömde ju...Roligt att njuta av dins fina bilder. Stort tack!
Paula sa…
Dum som en åsna är jag, bor man på Åland har man havet bredvid...så är det förstås inte, har nog tittat på kartan men inte fått någon riktig uppfattning hur långt ni har till havet? Den känslan ni beskriver först¨år jag så väl. Vi hade öppet året om, men gick från sommartid till vintertid, hade stängt måndagar och kortare öppethållande när hösten kom. Så visst var känslan nästan densamma. Och ni har ju så mycket att pyssla med med hela trädgården och alla odlingar så jag förstår knappt hur ni orkar? Men med så goda skördar som ni får blir man förstås sporrad. Jag som inga gröna fingrar har jag skötte hellre om djuren och lagade mat, det jag kände att jag behärskade. Ha de så gott i skördetid och kram från pörtet, hoppas bloggen återkommer snart igen
Ibland blir det faktiskt så men plötsligt så händer det.
Jag har försökt ta mig in på din sida men möts av bilreklam, försäkringar och liknande. Månne du har en bugg av något slag?
Hoppas det ordnar sig och att du tittar in här för att få se vad jag svarar på dina kommentarer. Kram
Ja, det tar tid att landa ibland. Men snart så...:)
Vi ska nog få till det Ditte någon dag, helt säkert. Spännande att få veta vem som är en gammal klasskamrat till mig.
Ja, vi har rätt mycket att skörda trots torkan osv.
Havet betyder väldigt mycket för oss båda. Ha det gott du med Ditte!
Vi bor i havet men har ca 500 meter till stranden från vårt hem. I alla riktningar så nära är det nog men vi har inte varit ute på havet på över tre år, alltsedan Uffe fick sin stroke. Men så småningom tar vi oss ut igen nu när vi har skaffat båt igen.
Vi har också haft öppet mycket längre tidigare än vad vi har nu. Hela året om faktiskt men då hade vi catering, konferenser och kurser när sommarsäsongen gick över i höst, vinter och vår. Nu har vi trappat ner rejält från 52 veckor till 7- 8 veckor.
Trädgården ger vila och styrka för min del.
Nu skördar jag, fryser in och tar vara på så mycket jag bara hinner med. Mycket ska finnas i frysen till nästa säsong, bär och svamp etc. Vi använder mycket av vårt eget i tillverkningen av våra produkter vi har i caféet. Ha det gott du med Paula. Bloggen är nog igång igen, men inte så ofta som tidigare. I mitten på september räknar jag med mera bloggtid igen.
Gunnel sa…
Jag förstår att det kan ta lite tid att landa när man varit uppe så i varv som ni. Det är smart att varva ner så det inte blir en kraschlandning. Den här tiden som kommer nu har ju så mycket trevligt att bjuda på och det vill man gärna njuta av. Jag ser också fram emot att komma in i "vanliga gänger" igen och kanske få lite mer tid för bloggen. Ha det så bra.
Det tar tid, så är det bara och helt har vi inte slutat upp ännu fastän caféet inte är öppet längre. Vi har några mindre uppdrag att fullfölja än, barndop, möten osv men som sagt i mitten av september tror jag att vi har landat ordentligt. Inflygningen får ta sin tid helt enkelt. Det är en fin tid vi går i möte nu, även om allt är torrare än normalt. Men naturen försöker vara som vanligt i alla fall, tranorna ropar sina vemodiga höstrop, fåglarna samlas för att flyga söderut. I sakta mak men vi märker skillnaden. Sommaren är på upphällning så det gäller att njuta de dagar som väntar och som fortfarande smakar lite sommar. Skönt nog så är det inte lika hett som det har varit. Ha det så bra du med Gunnel!
Lena i Wales sa…
Ja, svårt att varva ner när man varit på g så länge och så mycket som ni har. Menni har en god miljö att landa i, vackert och rofullt.
Njut av lördagen och ta det lugnt!
Vi varvar ner med att slutföra de sista uppdragen, bokningarna och mötena som vi har på agendan. Nu är det bara ett par kvar och sen tar vi semester ett par veckor. Efter det är vi förmodligen ordentligt nere i varv :) Njut av söndagen du i din tur, jag har inte tittat in här förrän nu. Tack Lena!
Vad fina grönsaker och potatis ni har, det är en fröjt att se. Ha en skön fortsättning på sommaren och hösten!
Tack Eivor! Vi önskar dig och Bj. förstås detsamma! <3

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio