Glad Påsk!

"Ägget"/ " The egg"



En lite annorlunda påskhälsning blir det från min sida
i år. Istället för blommor och blad så blir det ett par bilar!

Jag är förtjust i gamla bilar (Uffe med)  och när vi var till
Malaga passade vi på att gå på Bilmuseum !
En hel dag ägnade vi åt gamla bilar, kläder och lite till.
Ett underbart museum och som ni förstår så har jag
tagit många bilder som jag kommer att visa lite nu och då


Ägg-bilen heter egentligen Fuldamobil och är av årsmodell 1955.Namnet kommer från Fulda.
Bilmärket föddes där 1951 och levde så länge som till 1969. 

Titta bara på detaljerna!
Baklyktan är väl för härlig?
Gångjärnen!

   Jag kan tänka mig att tuffa på i det här charmiga lilla Ägget.  Backe upp och backe ner.
   Trycker jag gasen i botten kan jag komma upp i 80 km hastighet.
   På den tiden det begav sig så fanns det rätt många som ägde en "Ägget". Fyra personer
   fick plats och man kunde även göra den bäddbar. En liten husbil på sitt sätt.
   Framför allt var det i Grekland, Chile, Indien och Great Britain man kunde få se Ägget.


    En annan charmig liten bil delade utrymme med Ägget.
    De är inte alls släkt men lite gult finns det också i den så den platsar bra nu i påskveckan.
    Velorex är namnet och den pratar tjeckiska.
   

   Årsmodellen missade jag. Ja, jag missade faktiskt det mesta om den sötnosen, tyvärr.
   Men fin är även den!

   Nu önskar jag alla en riktigt Glad Påsk med allt vad det innebär för var och en!
   Här hos oss tar vi det som det kommer, äter gott och njuter av livet!
   Och jag kommer att titta in på bloggen, helt säkert, någon gång nu och då. 


   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

Kommentarer

Hej Pettas! Bilar i all ära men jag har en man o två söner med intresse för bilar och bilar bekommer mig inte så jag fastnade för de fina halsdukarna du visade i ett tidigare inlägg. Jättefina o lite extra med det vackra garnet. Sådant är ju mitt intresse så jag virkade ugglor på Teneriffa så det skulle bli så minimalt som möjligt.
Tuis rundtur på La Gomera så var mycket intressant i mina ögon o vägarna bra men där uppe i regnskogen var vägen så smal att det knappt gick att mötas men det hör ju till på såna ställen. Skulle gärna ha fått se en skymt att turistorten där men vi kom aldrig förbi den.
När man är så länge som tre veckor så unnar man sig också att bara slöa eller handarbeta på balkongen också och det är ju helt ljuvligt det med. Önskar er en Glad Påsk.
Du har med andra ord fått din beskärda del av bilar förstår jag! :) Gamla bilar är mitt gebit, i övrigt så känner jag inte igen dem, annat än till färgen ungefär. Tack säger jag med tanke på halsdukarna.
Det går ju bra att ta hantverksjobb med sig, det väger sällan mycket.
La Gomera är en av öarna jag vill till. Ön där visselspråket fortfarande finns till en del har jag förstått. Du har rätt, är man lite längre kan man gott unna sig att sitta på balkongen och handarbeta. Njutbart. Tack detsamma!
olgakatt sa…
Ägget påminner om den Renault 4 jag hade en gång. Den var visserligen fyrkantig men lika liten och spartansk med utanpåliggande gångjärn. De hade egenheten att rosta så att både ena dörren och bakluckan trillade av. Jag köpte den fabriksny med kontanta pengar ca 1970 för 12 800kr av Renaulthandlaren i Lund och körde den tills den var bara skrot. Å, vad jag älskade den bilen trots att man blev blöt om fötterna varje gång det regnade.
En Renault av något slag hade jag också ett tag, någon dag bara. Hjulen ramlade av när jag körde hem den från bilförsäljaren så det blev pengarna tillbaka. Men härliga bilar är de när hjulen hålls på. Tänk vad man har stått ut med för att ta sig fram på vägarna och så kommer man ihåg alla härliga eländen dessutom med stor glädje. Du fick med andra ord ett fotbad nu och då. Så där bara! :)
Marina sa…
Åh, då skippar vi kvasten - jag tycker vi tar äggbilen till Blåkulla i år!!
Avgjort! Så blir det! Jag kommer susandes förbi dig om någon timme. Det tar lite tid med 80 km i timmen men med lite häxkraft till hästkrafterna så får vi nog fart på Ägget!
Annika sa…
ÄGGbilen är ju bara såååå söt och bullig. En äkta påskbil!! Den skulle man ha och putta omkring med, då skulle man garanterat få lite påskkänsla. SÅÅÅÅ SÖT!!
Karin, ha en fin lugn, bra och vilsam påsk nu. DU och Uffe!!
En liten charmig sak är den! Absolut. En sådan kunde man ha!
Tack Annika och ha det riktigt gott ni också!
Karin sa…
Åh, sötaste bilen, äggbilen! Den ser på något sätt alldeles troskyldig ut.
Visst blir man lite ha-sugen...

En riktigt fin påsk önskar jag er!
Troskyldig! Så är det ju! En liten troskyldig äggbil! :)
Tack Karin, vi önskar dig detsamma!
Paula sa…
Jag tycker verkligen de ser ut som plastiga leksaksbilar, men jättegulliga. Tur du skrev äggiga och inte äggliga för det hade varit för nära äckliga, haha
Har varit gift med en total bilnörd vilket innebar en bröllopsresa genom Tyskland med en fabriksny Audi och besök på varenda bilfabrik i landet...ja just det, äktenskapet höll nåt år! Glad påsk än en gång, jag ska ha en äggande fin långfredag på loppis, hoppas några stackare hittar dit i alla fall
Anne-Marie sa…
Det var charmiga bilar. :)
Bilar förr hade ofta charm och personlighet. Numera känns bilarna mer anonyma tycker jag.
Riktiga påskbilar. :)
En fin påskhelg önskar jag dig och Uffe!
Jättegulliga är ordet!
Ett roligt minne är det säkert, din bröllopsresa genom Tyskland.
Så roligt det skulle vara att komma på loppis, men vägen är lite grann för långa. Lycka till Paula!
Så tycker jag också, nu ser alla mera eller mindre likadana ut. Förr såg man skillnad på bil och bil. Eller om jag själv är orsaken till det? Nu för tiden ser jag bara vilken färg bilarna har, ungefär. Men kommer det en veteranbil så då vaknar Karin till.
Tack detsamma Anne-Marie!
Oj vad charmig bil Ägget är! Skulle vilja ha en sådan!
Ja, inte sant Raili?! Tänk dig att tuffa omkring i den. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio