Skenet kan bedra


Uffe läser mängder av tidningar på webben från när och fjärran på olika språk och
ibland frustar han till lite mera än ibland där han sitter vid sin dator.

Det visar sig att hans älskade silvertoffée-karameller inte alls tillverkas i Finland
som han så stolt har trott och påstått förut.
Det står förvisso Fazer på påsarna men det är i Holland de tillverkas.





Så var det det där med mumin-muggarna,
de som är Finland  bara i sig själva
De tillverkas i Thailand nu för tiden,
bara så ni vet.
Tillverkas billigt och säljs dyrt. 


Hackmans produkter är inte heller
hemma-tillverkade längre...






Många av våra välkända produkter tillverkas inte alls i Finland längre,
utan i Polen, Tjeckien, Estland,
Lettland, Slovakien, Sverige, Holland, Italien och så vidare.
Det gäller att läsa på innehållsförteckningen och tillverkningsland.

Har man ingen skillnad så gör det förstås ingenting, men vill man veta att man t.ex.
äter åländskt, finländskt eller svenskt (  närproducerat) ska man hålla ögonen vidöppna.

Vi brukar inte köpa souvenirer åt våra nära och kära när vi är på resa men i år hittade
vi några trevliga saker på Madeira, som man kan använda i vardagen.
Malaysia stod som  tillverkare för Portugals del.
Det är kanske bara att acceptera att allt är förändrat, att mycket är något annat än vad
det ser ut för att vara.
Jag kan förstå att det är det billigaste och mest förmånliga tillverkningssättet som gäller
för många stora affärskoncerner. 


Givetvis har vi känt till detta länge redan.
När vi var i Rothenburg i Tyskland för flera år sedan hittade vi stället som säljer
souvenirer till olika länder i Europa.
Vi kände igen vissa saker som man säljer som sitt eget
hemlands typiska souvenir.
Tuppen som man hittar på Kanarieöarna, på Madeira, i Portugal och i Grekland är egentligen tysk.
Eller kanske den inte ens är det? Den kanske är kinesisk eller ....

Personligen vill jag helst handla det genuina både här hemma och på andra ställen i världen,
men men...man bedrar sig väldigt lätt.
Vi måste vara rädda om det ursprungliga som vi har, lyfta fram det på rätt sätt.
Vi ska vara stolta över våra genuina produkter, hantverk och liknande.


Jag läste en mycket intressant bok när vi var på Madeira senast.
En italiensk författare, Roberto Saviano från Neapel-området  gav ut boken Gomorra år 2006.
Den handlar om Camorran, maffian i Neapel.
Den är berättad utifrån Robertos egna erfarenheter.
Klickar du på det markerade namnet, kan du läsa en tidningsartikel om Roberto Saviano som säger mycket mera.

Med sin vespa-scooter reste han runt i Neapel-området och samlade information,
som han sedan använde till att skriva boken med.
Boken är skriven i både faktaform och berättarform.
En stor del av innehållet baseras på intervjuer av människor som Saviano träffat, som på ett eller annat vis arbetar för camorran, men mycket bygger också på hans egna erfarenheter.





Jag hade dessförinnan läst minst tjugo olika böcker, varav flera deckare, men den här boken
som handlar om verkligheten fick alla deckarböcker att blekna i jämförelse.
Verkligheten är mycket värre.

Han är ordrik, denne Roberto Saviano och trots  allt det hemska
som han berättar om finns humorn med på ett hörn lite nu och då.
Det är väl så man överlever rent själsligt många gånger.
Utan humor och sarkasm skulle människan gå under i en verklighet som är
så grym att det inte går att beskriva.

Jodå, Roberto Saviano kan beskriva den på ett ypperligt sätt.
Pengar är verkligen makt...
Läs boken, pö om pö. Så måste åtminstone jag göra, blödig som jag är.

Men jag MÅSTE läsa den, jag kunde inte lägga den ifrån mig
Jag levde med den i dagar, kunde inte låta bli att tänka på innehållet
Den lever inom mig än

Efter bokens utgivning
(den har sålts i ca 2 miljoner exemplar i Italien
och översatts och publicerats i flera än femtio länder,
den har också filmatiserats)
har Roberto Saviano befunnit sig under dödshot från Camorran
och lever sedan dess gömd med polisskydd dygnet runt.
Något som uppmärksammats av sex Nobelpristagare i litteratur,
vilka gjort ett gemensamt uttalande till stöd för Saviano
och rätten till yttrandefrihet som sådan.

Jag är övertygad om att Camorran inte bryr sig ett skvatt om detta. 

Nej, jag påstår inte alls att vi är som Camorran.
Givetvis inte.
Det är en annan ekonomi som styr valet av produkttillverkare
i våra länder.

Jag kom bara ihåg att jag läste den här boken som handlar om oärlighet
vad gäller klädesmärken, försäljning, svarta pengar, narkotikahandel,
arbetskraft som kan likställas med slavhandel och liknande som försiggår
i hela Europa och en stor del av övriga världen.
En bok som behöver läsas för att man ska förstå mera
Den öppnar ögonen!

Så här blev det idag!
Och jag som bara tänkte berätta att vi har tagit steget in i april,
att månaden kallas Gräsmånad enligt 1911 års almanacka

Så  kan det bli när "pennan" får fart

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska


Kommentarer

Gunnel sa…
Jag är glad att din penna fick fart. Dt är säkert mycket lurendrejeri med varor som vi köper. Det gäller att vara på alerten om man inte ska bli lurad. Min mor köpte en sån där tupp till mig när hon var i Portugal och jag var tvungen att plocka fram den. Ingenstans kan jag hitta tillverkningsland. Skumt! Tack för tipset med boken. Det verkar vara en bra bok att ha med på en flygtur, där jag alltid läser lite pö om pö. Ha en trevlig söndag.
Tack Gunnel!
Det är både klurigt och lurigt, allt för att göra stora vinster.
Uffe har också fått en likadan tupp av sin mors väninna som hade varit på Teneriffa. Vi såg den också där i många affärer men också på Madeira, på Rhodos och som sagt i Tyskland. Men den pratar förmodligen kinesiska :)
Boken är tättskriven och är väldigt bra som flygläsning både i tur och retur. Jag tror inte att man läser den på en enkelresa. Inte jag i alla fall, men läsvärd är den verkligen.
Ha detsamma!
Rantamor sa…
Jag har också förstått att dessa genuina finska muminmuggar inte alls görs i Finland numera, skulle vara kul att veta vad dom kostar att tillverka i Thailand.
Muggarna har ju ett högt värde och många som samlar just muminmuggar.
Själv hade jag inte tänkt samla muggarna men så fick jag till present av min syster fån Finland, och sen jobbar ju sonhustrun som butikschef på Iittala , så då förstår du hur det gick med det löftet att inte samla på mig muminmuggar det liksom sket sig.
Sen gillar jag ju munintrollen också, läste alla sagor när jag var lite och älskade Lilla My mest.
Boken Vem ska trösta Knyttet är min favorit bok.
Vi håller på att snickra vår Ålands resa fortsatt här, lite spännande, men så har ju Rantafar fått feber och är riktigt dålig just nu, och den febern lär inte gå över innan en ny husbil står på gården.
Suck.
Men när vi kommer till Åland ska jag fixa några Cavalökar till dig hahahaha
kan ju byta mot lite Petternicklasar....hahaha

Ha det gott !!
Förmodligen kostar de en spottstyver i jämförelse med vad tillverkningskostnaderna skulle vara här i Finland. De gamla ursprungliga är förstås alltigenom finländska och de kostar massor för dem som samlar har jag förstått.
De är härliga, alla motiv på muggar och tallrikar. Barn och barnbarn har dem. Förstås.
Ibland gör det ju inget om det skiter sig, huvudsaken är att man tycker om det man har.
Också jag gillar Mumintrollen mycket. Missar nästan aldrig barnprogrammen som handlar om Mumintrollen i tv. :)
Det låter ju väldigt trevligt med Ålandsresan. Stackars Rantafar, det tar på att ha feber. Köp en ny husbil åt honom så han blir frisk! ;) Jag vet, jag vet...det är lättare sagt än gjort.
Vi byter, absolut! :)
Ha det gott ni också och ge Rantafar en helande kram!
Anonym sa…
Inget är längre som det ser ut att vara....världen är upp och ner!
Önskar en trevlig söndag!!! :D
Fridens!
Så är det för det mesta, Eive. Tyvärr!
Lite science fiction känns det som.
Önskar dig och Maria och lilla Alice detsamma! :)
Blir riktigt besviken att muminmuggarna inte görs i Finland. Tack och lov att jag inte är någon samlare.
När vi för många år sen var i Denver Colorado var jag in på en souvenirbutik. Jag ville ha något som var gjort i Colorado men icke, allt var gjort i Kina Taivan o dyligt så det blev ingen souvenir alls för min del. Gillar tyvärr endast genuint hantverk från någon resa.
Javisst blir man besviken! Men desto mera som ska tillverkas desto billigare ska tillverkningen kosta. Tyvärr. Jag samlar inte heller men tycker ändå att det är bedrövligt.
Det är svårt att hitta någonting i andra länder som är genuina hantverk från platsen. Därför kommer vi tomhänta hem de flesta gångerna. Jag vill också ha någonting som är tillverkat på plats, ett genuint hantverk, fastän vi gjorde ett undantag senast. Det blev mera en rolig grej istället.
Anki sa…
Pengarna styr! Trist men sant...
Vad jag inte visste var att muminmuggarna görs i Thailand! Gissar att priserna på dem är lika höga för mig som konsument som när de tillverkades i Finland - det tycker jag är lurendrejeri!
Är inte utomlands så ofta, men när jag är det så vill jag ha något "äkta" med mig hem, annars får det vara.
Ha det gott!
Anne-Marie sa…
Tänk när det mesta tillverkades mer i ens närområde. Men det blev dyrt antar jag allteftersom lönerna steg.
Här i USA är väldigt mycket tillverkat i Kina.
Svårt att kunna handla “made in USA" tycker jag. Köpte dock några sockor nyligen via nätet och de var tillverkade i USA.
Låter som en intressant men skrämmande bok.
Ja, så är det. Profithungern är den värsta hungern.
Priserna på muggarna är lika höga, om inte ännu högre nu än tidigare. Muggarna är ju oerhört populära. Jag håller med dig Anki, det känns verkligen som lurendrejeri. Jag antar att det inte så många som känner till att muggarna tillverkas utomlands och inte i Finland längre. Uffe läste det i en finskspråkig tidning där man radade upp en hel massa produkter, både saker och mat, som tillverkas utomlands nu för tiden.
Jag vill också ha något äkta rejält med mig om jag ska köpa något överhuvudtaget. Ha det gott du med!
Tillsvidare och till stor glädje har vi många bra produkter på Åland som är producerade här på ön, men givetvis finns det annat också. Det beror förstås mycket på den som köper också.
Kina är ett land som tillverkar mycket varor som andra länders. De gör stora affärer på det. Läs Gomorra om du får möjlighet. Den är intressant i många avseenden, men också grym med tanke på hur människan drivs till ytterligheter och dödsförakt för att ha makt/pengar.
Annika sa…
Jag som samlar på muminmuggar. Har så många! Köper ny varje år. Står" by Arabia" under dem (inte ett ord om platsen de görs på. Så ja, visst blir vi lurade. Man tar liksom för givet att de görs i Finland), men det var länge sen jag läste att de skulle börja göras utomlands. Trist. Sen hörde jag inget mer om det, och hoppades då att de fortfarande tillverkas på Arabis fabrik i Finland, men där ser man. Marimekko och Iittala är jag ju också svag för. Vet att tex Marabou tillverkas ngnannastans också, och så mkt mer (trist nog). Ja, det är trist då företag börjar skicka iväg tillverkningen till annan (billigare) ort. OCH ja, muminmuggarna är fortfarande dyra. Och jag har redan spanat in sommarens nyheter ...
:(
Det är många som samlar muminmuggar. Och det står by Arabia på dem och inget mera om var de tillverkas. Det räcker tydligen med design och varumärket för att de ska räknas till finländska trots tillverkningsorten. Det blir alltmera på det här sättet.
Jag har för mig att Marimekko också tillverkas i annat land nu för tiden, men jag vet inte säkert. Hörde någonting glunkas om det tidigare men som sagt, vet inte med säkerhet. Vi har också mycket Iittala och jag köper gärna Marimekko.
Så här blir det när produkter blir populära och man vill ha mera vinst än vad man får på "gammalt" vis. Arbetskraften är billigare utomlands.
Fortsätt spana du Annika:). Samla på det du vill samla på.
De gamla varianterna lär vara oerhört värdefulla vid det här laget.
Veiken sa…
Globaliseringen är både på gott och ont! Tyvärr så är det hela tiden pengarna som styr. Köp billigt - sälj dyrt. Ingen frågar efter bästa kvalité längre. Trist!
Det är pengarna som styr. En väldigt enkel ekvation egentligen som inte alls gör livet särskilt enkelt på jorden med allt vad det innebär för miljö och människor. Man får vara nogsam och tänka efter före själv i den mån det är möjligt.
Tacka vet jag dalahästar från Nusnäs! För det är faktiskt så, Sveriges mest sålda souvenir tillverkas i Dalarna, i lilla byn Nusnäs, målas för hand. Varenda en. Läste nyligen en flott bok om Dalahästen, dess historia och ursprung, med massor av onödiga fakta. Jag tillhör dem som retar mig oerhört på sk. falsk marknadsföring. Kanske är jag naiv, men jag tror faktiskt att trenden med att tillverka allt i låglöneländer håller på att stanna upp. En del plockar faktiskt hem tillverkning igen, av olika anledningar. För trots allt så blir det ofta en enorm kulturkrock när företag ska anlita tillverkare på andra sidan jordklotet, då blir det gärna som med Ikeas och H&M produkter, mycket väsen pga dåliga arbetsvillkor, barnarbete, kemikalier osv...
Djurtransporter ska vi inte ens nämna, då blir detta en roman. Men hur som så var tupparna vackra och pryder sin plats, påminner faktiskt en del om just Dalahästen. Jag ska börja fundilera på veckans rubrik så smått, ha det så gott!
Ja, de får vi vara glada och tacksamma för Paula! Nusnäsdalahästarna! Genuina dalkarlshästar. Så ska det helst vara.
Förhoppningsvis så har du rätt i att trenden vänder och att man sätter värde på hemtillverkning i eget land igen. Jag tror att alla vinner på det i längden.
Tupparna är jättevackra, inte tu tal om annat.
Fundilera, vilket härligt uttryck!
Ha det gott du med Paula!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio