Gamla vykort och foton / 3

Det blir en dust idag igen med gamla vackra vykort och andra foton som jag har samlat på mig. Märk väl jag har dem bara i mitt fotoarkiv eller rättare sagt bara här i detta inlägg från och med nu. 

Jag har tagit foton av fotografierna som finns på Museu de Fotografia da Madeira här i Funchal, i syftet att ha foton att ta till när jag skrev Jennys brev som hon skrev i Monte år 1907. 

Då visste jag inte vad jag behövde och många fotografier blev "över" så nu visar jag dem rakt av så här istället.


Butio...har ingen aning om vad Butio betyder. Kanske bara Butio

                               
                               Jag kan "mitt" Funchal för dåligt för att kunna säga var det här är...
                               En känsla får jag av att jag har sett porten till vänster upp i bild men ....
                               det kanske var i ett tidigare liv🤨 Marknad är det på gång i all fall..


   Han har skördat vindruvor..


    I Monte 15 augusti -39 ..Paraplyet fungerar som solskydd. 
    Det ser man nu och då i dessa dagar också, folk som använder paraplyer till solskydd.


    Sportiga killar...


                    Här är det fest...


    Ett glatt gäng...


    Män på taket och hantverk på väggen


       Godisförsäljare


    Teatern, finns än i denna dag ( Ritz) vid Avenida Arriaga mitt emot Stadsparken


   Gatuförsäljning av glass från etablissemanget ”Creme Flor de Neve”, i början av Avenida Zarco 
 | Före 1937


   Den tidens glassbil...
   

   Det är något visst med svartvita foton eller hur? 
   Det kommer mera men om en vecka si så där..

   En bra torsdag önskas!

                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

LillaSyster sa…
Så fina foton, glassbilen är ju underbar. Ha en fin torsdag!
LillaSyster,
ja, den glassbilen kunde jag vara kund hos. Den är jättefin!
Tack detsamma!
Anki sa…
Härliga gamla foton! Älskar dem!
Ha en fin torsdag!
Karin sa…
Underbart vardagliga förr-i-tiden-bilder!
Kan det vara så att glassfabrikatet Flor de Neve betyder Edelweiss?
Så roligt att få se bilder från förr. Hade aldrig känt igen Ritz om du inte skrivit det. Åh nu blir jag påmind om den ljuvliga varma chokladen jag drack där! Ha en fin dag kram!
Älskar svartvita bilder och det är något speciellt med gamla vykort. De berättar en historia. Det var en rejäl skörd av vindruvor. Solskydd som paraply är ju väldigt smart. Varför använder vi inte det oftare. När jag ser bilden på de sportiga killarna tänker jag på Ronaldo. Tycker killen längst ner till vänster liknar honom. Men jag förstår att bilden är mycket äldre än så. Får samtidigt associationer till den lille fotbollskillen som bor nära dig.
Som sagt, det är något speciellt med gamla svartvita vykort.
Kram
Anki,
ja, de är härliga, njutbara.
Ha detsamma du med!
Karin,

ja, de är underbart vardagliga.
Flor de Neve betyder ungefär snöblomma så absolut kan det vare Edelweiss som ligger i bakgrunden på något sätt.
Anna i Portugal,
det är lite skillnad på då och nu. Men det är samma hus och så vackert det är.
Aha, tack för tipset. Varm choklad måste jag nog testa just där nu.
Ha en fin dag du med!
Kram
Anita,
jag gör detsamma, går igång ordentligt när jag ser de gamla vykorten så skickligt fotograferade. Det tog ju lite mera tid på den tiden att få till en bild.
Ja, det är smart, först tyckte jag att det såg konstigt ut när jag mötte män och kvinnor med paraplyn under gassande sol, men det är ju bara smart.
Ronaldo var nog inte ens påtänkt den tiden 😊men fotbollsspelare ser kanske lite likadana ut och är de portugiser så ser de ännu mera likadana ut.
Kram
Annika sa…
Så kul med gamla vykort! Och idag är det nästan ingen som skickar sådana längre ... Vindruvskillen och glassvagnen är bara bäst, haha. Glasskillarnas uniformer liksom, haha. Karin, grattis på bröllopsdagen!! Hurra för er!!
Anonym sa…
GLASSBILEN‼️ wow 🤩/åsa
Annika,

ja, det är kul och helt rätt, nästan ingen sänder sådana i dagens läge. Jag höll på ett tag men när det tar månader för ett kort att komma fram så då tappar man lusten. Tyvärr.
Glasskillarnas uniformer är underbara eller hur?
Tack Annika! Tänk att du kommer ihåg det, vilket minne du har!
Tack!
Hurra för dig också!
Kram
Åsa ,
ja, den känns som en villhöverbil!
😍
Åke sa…
Det är en viss tjusning över gamla vykort :) Brukar köpa några intressanta om det dyker upp på Tradera :)
Åke,

det är ju det! En speciell atmosfär finns runt dem. Jag vet att det brukar finnas vykort på Tradera. Fint att det finns människor som samlar på dem, så heja dig !
Underbart med gamla svartvita foton, inte helt utan att man blir lite nostalgisk trots att motiven är från en helt annan kultur.... å andra sidan är det ju människor på bilderna...
Undrar om den gammaldags glassbilen hade nån slags signal nä den åkte omkring! Den vi har här sen många år tillbaka är minst sagt enerverande!
Ha nu en skön kväll.... här har vi höstrusk!
Stefan sa…
Det är alltid trevligt och intressant med dessa gamla bilder. Man förundras över hur pass god kvalitet det ändå var i dåtidens svartvita foton
BP sa…
Håller helt med dig - det är nåt visst med svartvita foton, om inte annat så håller dom betydligt bättre en färgbilder. Dessutom tycker jag att svartvita foton återger stämningen bättre, då inga färger distraherar så att säga.
Butio är visst en kaffebryggare, men det märket fanns nog inte när bilden tog;-) Däremot är det en fågel - Rördrom heter den och låter som en båt (https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rdrom). Den fågeln hade jag aldrig hört talas om.

Och porten som du sett - kan den tillhöra Hotel Belmonte? (https://www.dreamstime.com/traditional-toboggans-sledges-entrance-famous-grande-hotel-belmonte-monte-funchal-madeira-october-image143615978).
Nu har jag gjort min research för ikväll;-)
Znogge sa…
Visst är det något alldeles speciellt med svartvita bilder och vykort. Bilderna är både fina och intressanta och visst imponeras man av den goda kvaliteten på dem.
Vilken alldeles fantastiskt fin glassbil som säkert inte hade någon enerverande signal utan bara en hederlig tuta :D

Önskar en god kväll!
Susjos sa…
Verkligen spännande med gamla foton/vykort! Den gamla damen under paraplyet, barnet som köper godis...glassbilen...så fina foton!
Ha det gott!
Kram
Professordeutsch,

det är något visst med de svartvita, äldre fotografierna..
Egentligen skiljer sig inte kulturen så särskilt mycket från andra länder i Europa..bara lite.
Har faktiskt inte någon aning, men jag hoppas den hade det.
Tack detsamma! Här har vi också höstrusk...mitt i allt.
Stefan,

ja, det är ju det. Det fanns goda fotografer här på ön...om du någonsin får vägarna hitåt så ska du besöka Fotografiska muséet. Det är jättefint...
BP,
Rördrom känner jag till. Vi hade rördrom i en havsvik nära vårt hem på Åland...låter som om någon blåser i en flaska. Se där, då är Butio latin...det förklarar det hela väldigt bra. Ja, du har nog rätt, det är Hotel Belmonte (som inte finns mera men porten finns och den har jag gått förbi nu och då) Undra på att jag tyckte att jag kände igen den. Du är otrolig BP, vilken detektiv du skulle vara...Många många tack för det jobb du har lagt ner på det här. 💗
Znogge,

bra kvalitet är det verkligen på fotografierna som är gamla. De kunde förr..
Glassbilen hade säkert en vanlig hederlig tuta. Mitt i allt så hittar jag mera om den också.
Önskar dig detsamma!
Susjos,

Den gamla damen under paraplyet med all sin karaktär ...ja, foton är verkligen fina, njutbara.
Ha det gott du med!
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande