Gamla vykort och foton/ 2

Då tar jag tag i några av de samlade vykorten och fotona igen som jag fick på lager efter ett brev skrivet i Monte år 1907. Jag märker att jag har samlat många gamla vykort och foton på lager i min iver att ha att ta till när jag skrev/renskrev Jennys brev.  

Så nu får ni som tittar in här komma med till ett drygt hundra år gammalt Funchal...

   
 Sé-katedralen syns i bakgrunden. En vacker segelbåt ligger till ankars i hamnen.Till höger i bild transporterar man säckar av något slag. 



  Ribeira de Santa Luzia ...längs den går vi nu och då. Nu ser det annorlunda ut men den känns igen


                               Costumes: betyder sedvänja...men vad mannen har i korgarna vet jag inte.
                               Själv är jag lite brydd vad gäller costumes...undrar om mannen har något med
                               sömnad att göra, costura betyder sömnad, costureiro : damskräddare.
                               Vet någon som läser det här så får ni gärna berätta det för mig. 


                                Moinho i Monte= En kvarn i byn Monte..troligen en vattenkvarn, Moinho de agua. 
                                Kvinnorna tvättar och sköljer kläder i vattnet. Den tidens tvättmaskiner


                                Leiteiro...mjölkförsäljare
                                Mjölkbutiken kommer gåendes.

                                
                                Lökförsäljare..


    Blomförsäljerskor


    Flera blomförsäljerskor



    Försäljare är de men vad de säljer vet jag inte...

   
    O Vintem das Escolas firar sin femårsdag...(Monte) 

 
                           

Att spinna på handslända kan jag också göra...jätteroligt är det. Ja, på spinnrock med. Nyfiken som jag är så har jag lärt mig det också.
Kvinnan till höger i bild stickar något, det ser ut som ett långt band. Den unga killen till vänster känner jag igen från ett annat foto HÄR, där jag tror att han syr segel...

Så där ja, det blev dagens skörd av gamla fotografier från ett äldre Madeira. 
Jadå, jag har mera på lager...ekorre har jag varit, samlat på mig, så det kommer lite till nästa vecka.

Ha en skön torsdag alla! 

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Så många fina gamla bilder och vykort! En skatt att ha sådana bevarade kan jag säga. Visst kan vi läsa oss till om hur set var men det visuella förmedlar så mycket.

Kram
Znogge,

ja, bara att vandra på det fotografiska museet här är enorm glädje för åtminstone min del som gärna vill veta hur det var en gång och inte för alltför längesedan. Det är rena skattkammaren att besöka det drygt hundraåriga Funchal och Madeira.

Kram
Guldkryckan sa…
Trevligt att se alla dina vykort, vykort var väl viktigare förr antar jag men då lade de ner mer arbete på det iallafall.
Tack för detta och ha det bäst. 🙏👋
Anonym sa…
Vojne 👍👍👍 Så kul att se hur det såg ut och kunna tänka sig in i bilden 😄 En riktig skatt‼️ Att bara läsa om svunna tider ger inte samma upplevelse.
Jag tror att just detta att se, ta på saker gör att man förstår bättre än bara det skrivna ordet. Sedan är ju det kul att bara kolla hur folk var klädda då…
Tack‼️ /åsa
LillaSyster sa…
Glad att jag har en modern tvättmaskin =) Nu är ju vädret något varmare hos er men ändå.....tack för dagens tvättmaskin. Ha en bra kväll
Guldkryckan,

ja, de är förstås inte mina vykort, jag har tagit foto av de vykort som finns på det fotografiska muséet här.
Men fina är det utan tvekan.
Tack själv och ha det likaledes😊
Åsa, Nalta Norrland,
du har så rätt, det ger så mycket mera åt en än bara det skrivna ordet. De har samlat skatter här på muséet, på muséerna och förstår att ta vara på.
Tack själv! 😊
LillaSyster,

ja, det är jag också även om jag tycker att tvätta i sjön också. Men måtta med allt som sagt.
Ha en fin kväll du med!
BP sa…
De är så fina dessa gamla bilder. Jag gillar speciellt de handkolorerade. Det är nåt visst med dom tycker jag.
Att både mjölken och lök kom "gåendes" till husen för försäljning var ju verkligen bekvämt. Åt andra sidan levereras mjölken än i dag fortfarande till dörren i England.
Bilden som du var osäker på vad den förställde tror jag är spetsar och dukar som de jobbade med på gatorna utanför sina hus så sent som på 1980-talet.
BP,

ja, de är jättefina.
Jag gillar också handkolorerade fotografier. Speciella på sitt sätt.
Det är mycket möjligt att det handlar om spetsar, dukar men oftast så sålde de dem till broderiaffärerna i Funchal. Men imorgon ska jag fråga någon som kanske vet...de jobbade med broderierna utanför sina bostäder ännu under 2015-talet...kanske fortfarande men jag tror att det har "lugnat ner sig" . Nu köper folk broderierna inne i stan.
Karin sa…
Costumes – det skulle ju kunna vara text på engelska, eftersom många andra kort har både portugisisk och engelsk text. MEN då blir det svårt att få bild och text att stämma. Svårlöst, sa språknörnden!
Susjos sa…
Så spännande med alla dessa gamla vykort, wow! Tänk så mycket som händer under åren! Ha det gott!
Varm Kram
Karin,
ja, det är svårlöst detta costumes. Men jag ska visa kortet på Academian imorgon så kanske att det löser sig...
Susjos,

ja, det är spännande att se nu och att se då.
Ha detsamma du med!
Varm kram till dig med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande