Tre år !

I lördags var det tre år sedan vi flyttade hit till Madeira. 

Helt otroligt egentligen och ändå känns det som om vi har bott här ännu längre. Både ock, på ett märkligt sätt. 

Vi hade goda vänner på middag för att fira dagen. Kvällen blev jättetrevlig med grillad kyckling, ris, tomatsallad och lite gott till på det. Många skratt, trevliga samtal...

**************
Söndagen ägnade jag åt trädgårdsarbete, trots att jag ingen trädgård har, men plötsligt så kändes det som på Åland den här tiden på året. Växterna måste "invintras" , skötas om , få ny jord, delas etc så de orkar ta sig över vinterhalvåret, vila ut för att piggna i på vårsidan igen. 

Jag insåg nog själv att det var snurriga tankar för här är det helt annorlunda även om vi känner av en begynnande höst, med tidigare mörka kvällar och senare morgnar. 


Papayan har fallfrukt?



Eukalyptusen växer så det knakar och den har fått en större kruka och en ny placering nere vid förrådet. Vad jag egentligen ska göra med den vackra plantan är en annan femma. Trädet är invasivt och blir bamsestort med tiden. Nå tids nog så kommer lösningen mig till mötes. Nu får trädet kanske agera julgran när det blir december? 


De största ormbunkarna har blivit delade i två till tre plantor...jag skar och klippte och smutsade ner


Nu finns det många krukor med ormbunke i, på muren. Strelitzian blommar i bädden nedanför med tak av en maracuja..

Två Karlbergare och en gullranka har också fått plats där nere..."Jaha", sade Uffe. "Tre krukor?" Han påstår att jag har sagt så när vi flyttade hit att det inte skulle bli flera än tre krukor med växter i. Han måste ha fel på hörapparaterna.🤨 Dags att byta batterier?
Så har jag aldrig sagt. Jag talade om fem krukor på terrassen. Jag nämnde inte muren ens😉

Sen räknade jag högt till tre flera gånger om och sade att de visst är tre. Men nu har du fått dårpippi, påstod U. "Nej, jag kan bara räkna till tre, därför måste jag ta om och ta om"..Sen drog han in hela kvinnosläktet i samtalet och sade någonting om att ni kvinnor har era egna regler. "Det är väl självklart att vi har! Hur skulle det annars se ut här i världen? " Murar utan blomkrukor?! Nunca, Never, Aldrig! Jag bor ju på Madeira! 


På terrassen handlade det om att ha fem större krukor som den på bild. Chilipepparn som var ett frö i januari har delat med sig hur mycket som helst av chili ...och den gör det fortfarande och den har blommor på gång hur många som helst. Den planterade jag om igår och nu funderar jag på om den ska klippas när blommorna har gått till vila? Någon som vet? Jag hade mycket chili på Åland, men jag sådde nytt varje år så min erfarenhet av övervintrande chilipeppar är mycket liten, ja faktiskt ingen alls. Chilin ser ju lite långhårig ut på något sätt, en snaggning kanske skulle sitta bra lite längre fram?
För den delen har jag bara fyra stora krukor på terrassen, jag kan ha en till ännu. 
.

 Den var en liten liten torr topp, som jag knipsade av i förbifarten hos någon i början av sommaren. Nu växer doktor Vesterlund så det knakar. Citronella kallas den här.



Sen blev jag så där fånig som jag kan bli, jag började att pratade i tungor. "Men oj, så söt du är då och så många ni är." Aha, ser du geckoödlor nu igen? fick jag höra av mannen som satt vid bordet på terrassen. Nej, jag ser flera små nyckelpigsliknande sötnosar på maracujan. Då steg U upp och kom för att titta han också, men de små hade bråttom, bråttom, bråttom när jag försökte ta bild av dem. En av dem jagade en liten liten myra och vips så var den myran borta. Nu vet jag att det är en tredje fas av en Nezara viridula./Stinkbagge. Ett nytt problem uppstod. Är den skadlig för maracujan? Den är inte helt gullig den där baggen för olika typer av odlingar..

Geckoödlorna, kom hit, kom hit...här finns det söta småttingar att äta! Madeiraödlorna håller till i lilla landet nedanför. Geckoödlorna bor under våra takpannor och jobbar nattskift uppe på terrassen. En riktigt liten geckoödla bor under den gråa förvaringslådan där jag förvarar skurhinken. Den sköter sitt nattskift därifrån..en slags underavdelning till dem som bor på taket.  
Här finns det jobb! Varsågoda! 


En riktigt skön måndag önskas er alla! 


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

 

Kommentarer

Låt oss hoppas att geckoödlorna gör sitt jobb och smaskar i sig de där insekterna. Om de inte är giftiga vill säga. Har ingen aning.
LillaSyster sa…
Nästa vecka är ödlorna tredubbelt så stora efter festen på er terrass =) De gör säkert sitt jobb. Ja, ja karlar och blomkrukor- det är inget att bry sig om, bara att köra på. Det där begriper de ju inte ändå. Ha en bra måndag!
Znogge sa…
Grattis till era tre år på Madeira! Klart att det skulle firas :D
Då hoppas jag att ödlorna gör ett gott jobb hos er.

Kram och ha en bra start på veckan!
Hipp hipp hurra! Vi har glömt att uppmärksamma våra 3-årsdagar. Vi fick huset 11 februari och på pappret flyttade vi hit 14 juni. Nästa år ska jag minnas dem bättre :) Fint i din trädgård och det där med söta insekter som kanske en inte vill ha är svårt. Är det bara några stycken så brukar ju naturen ordna det fint, eller geckosarna då. Kram
Karin sa…
Grattis till treårsjubileum! Det känns verkligen som om ni bott där hur länge som helst!

Citronella – vilket fint namn på Westerlund!

Klart man samtalar med gecko-ödlorna, om man har turen att ha sådana i hemmet. Eller nyckelpigor. Men skadegörarna måste man ju bussa geckoödlor på.
Hannas krypin,
jag litar på ödlorna! 😊Ödlorna vet nog om de kan äta dem eller inte, men jag vet att stinkbaggar inte är giftiga i sig men de suger ut näring ur växter och därför är de inte särskilt trevliga om de är många.
LillaSyster,
troligen så har vi riktigt små tjockisar här om en vecka! 😁
Ja, vad är det med karlar egentligen? Haha...men som sagt de begriper det ju ändå inte. Vi kör på!
Ha en bra måndag du med!
Znogge,

tack! ja, alla dagar som man kan fira något så ska man fira. Jag är säker på att ödlorna gör sitt jobb, de är pålitliga de där små nattskiftesjobbarna.

Kram och tack detsamma!
Anna i Portugal,
Tack! 😊 Det var snudd på att den dagen glömdes här också..men så kom jag plötsligt på varför det var något speciellt med dagen och inte enbart äldsta barnbarnsflickans födelsedag! Ja, det är svårt det här med skadeinsekter, när man inte vill använda gift om man bara kan undvika det. Geckosarna är pålitliga. Jag litar på dem. Tack Anna! Kram!
Karin,

tack! Så upplever jag det också, här har vi levt i minst trettio år. Tiden och tidsbegreppp!
Ja, citronella skriver de i blomsteraffärerna och den doftar ju väldigt gott när man rör Westerlunds bladverk.
Vi har turen att ha geckoödlor som bor på vårt lilla tak över ingången och en del av uterummet. Varje kväll börjar de röra på sig ...och vi har små små bebisar av dem också..pyttesmå och jag blir jättefånig där jag står med rumpan upp och pratar med dem. Gecko-BB, det har vi.
Jag litar på ödlorna att de sköter om skadegörarna.
Paula sa…
Vilket muppigt namn på en så söt liten varelse! Geckoödlor hade dottern som husdjur en gång i tiden...riktigt mysiga. Ja du har att göra, men gör det med glädje! Kram
Paula,
exatamente...det är ett behov för min del att få jorda mig men det vet du vid det här laget efter så många år.
Tack!
Kram
BP sa…
Stort GRATTIS till tre år på Madeira. Kul att ni firade den dagen.
Ja, du älskar ju inte bara matlagning, du gillar ju trädgårdsarbete också - med eller utan trädgård - hahaha:-)
Ditte sa…
Stort grattis till er treårs dag på Madeira. Och ni firade den verkligen ordentligt. Så fint med dina odlingar och det är ju som en trädgård hos dig.
Mindes plötsligt när vi firade tre år av våra fyra i Peking. Och fyra år blev det. Fyra fantastiska år. Och senare 10 år som deltidsboende i Spanien. Fina år där också. Men nu är jag så nöjd med Stockholm . Här är jag numer hemma, men är dock gärna på resande fot om och när kroppen kan.
Kram
BP,
Stort TACK!
Ja, allt måste firas som kan firas medan man kan fira.
Exakt, så är det. Det går bra även utan trädgård 😁
Ditte,

tack! 😊 En trädgård i kruka mera eller mindre.
Det måste ha varit väldigt spännande och annorlunda att bo och leva i Peking. En helt annan kultur.
Torrevieja-åren vet jag ju att ni älskade.
Stockholm är ju Stockholm, även en stad jag kunde tänka mig att bo i..det finns så mycket fint med Stockholm.
Ha det bra och hoppeligen så kan du resa länge än, att kroppen är med på noterna.
Kram
Märtha sa…
Papayans adoptivbarn är vackert arrangerade, nu får du berätta fräckisar så de rodnar... Eucalyptus som julgran låter bra, du kan ju inte släppa ut den i naturen... meneden brinenr ju bra - aj sjutton, ni har ju ingen eldstad... på något sätt tycker jag också att ni har bott längre tid där än tre år, men "tiden" är så underlig nuförtiden. I morgon börjar kursen i italienska, det gäng jag hör till kommer att ha repetitionskurs eftersom så många har gett upp. Vi skall använda en bok som vi använde för 8 år sedan, tillsammans med en grupp som började för ca fyra år sedan. Tog fram boken och... ja, den är på sin höjd halvbekant vad språket beträffar! Tiden, ja...
Märtha,
aha, då ska jag sätta igång med fräckisarna då...😉Röda tomater är godast.
Eucalyptusen får inte komma ut i det fria. Bladen är uppfriskande, kanske det får bli en buske som aldrig blir ett träd..tror dock inte att jag lyckas. Men skam den som ger sig och till julen blir den nog vacker som gran.
Tid, ja, vad är tid egentligen. Finns tiden överhuvudtaget. Ibland undrar jag.
Ha det bra på din italienska...detta oerhört vackra språk.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande