Parabéns RIM!

Idag blir det ett RIM - inlägg dagen till ära! 

Jag vet inte om de själva kommer ihåg att de fyller år idag, men hipp,hipp hurraaa, Ni blir 26 år idag!

Jaha och hur vet jag det då? Varje dag under det senaste året har jag sett deras skylt som berättar för mig och alla andra som går förbi att de är 25 år. Och just idag är det ett år sedan de firade den dagen med pompa och ståt. Vi fick vara med på ett hörn (hemma hos oss) med god mat som deras Mestre delade med sig av till oss som tack för några fotografier jag hade tagit och givit vidare till RIM. 

Tacknämligt om något när vi kom hem från språkkursen och den första tentan. Då kunde vi också fira med espetada och annat som bjöds, givetvis.  Ett fint minne 😊

Espetada tackar vi aldrig nej till och den där apelsinkokosbakelsen som vi fick till efterrätt var rena drömmen. Jag har letat efter den härligheten de få gånger jag har varit in på olika konditorier här men än så länge har jag inte lyckats hitta just den. Inte ens i de portugisiska receptböckerna jag har, finns den. 



Tidigare på 25-årsdagen såg vi hur de eldade inför grillningen innan cateringföretaget kom dit med mat,  kockar, serveringspersonal och så vidare. Spanish eyes spelades någonstans i bakgrunden bakom alla väggar...är det fest så är det fest. Vi gick på vår språkkurs medan de dansade med varandra (om de nu gjorde det?) 😉💃🕺 . Jag med min livliga fantasi såg för mitt inre öga hur killarna bjöd upp varandra  och valsade runt medan hammare, vattenpass och spikar flög vida omkring..

September-23 

Nu har jag inte många foton kvar från den tiden. Endast några få har jag kvar bara för att kunna jämföra lite nu och då. 

                                                            
                                                            11 september - 24

   Nu borde de skriva 26 högst upp istället för 25 , förstås...😊
   Mycket har hänt under året som har gått. 
   Panel läggs på plats i det lägre huset. Snart är alla väggar panelade 
   Underhållsfritt och snyggt i mina ögon. På insidan muras det så det står härliga till, elen är dragen, 
   allt det där viktiga infrastrukturella arbetet tycks vara utfört mera eller mindre. 
   Jodå, jag håller ett öga på dem..  😀 ett litet öga bara, så där i förbi farten, allt noterar jag inte...
   Uffe kallar mig inspetora. Nej, det är inte så "farligt" vad gäller den biten men visst håller jag ett öga 
   på byggrannen.  Ett getöga..

   

Jag tog en liten runda runt det fyrkantiga...så här ser det ut från andra sidan mot innergården och det stora huset. Panel, panel, panel och snart så kommer säkert fönster och dörrar på plats. Man kan se vår terrass mitt emot den stora plåtporten. 


    Jag måste ju syna oss själva också lite mera. Det kan vara nyttigt att få se hur vi ser ut på håll. 
    Våra nya grannar med tiden ska ju också trivas.. 
    Hmmm, det ska till lite mera växter på muren därnere och terrassen ska hållas ren, snygg och prydlig. 
    Det finns att göra och att hålla efter. Jag borde ju ha städat innan jag tog fotot..😉

   

    Snyggt...
    Killarna som utför jobbet är väldigt noggranna och pietetsfulla, 
    det är en fröjd att se på dem när de jobbar. 

    

                       Ett jättesnyggt och stadigt arbete har murarna lagt ner på denna övergång på gränden...
                       Fråga mig inte av vad en sådan där grej heter. 
                       Själv tänker jag på ko-bro, en sådan som håller korna på rätt sida av trallen. 😉 
                       Funchal-kossorna ska veta sin plats.
                     
                      

    Nu är det full rulle inne i stora byggnaden också. 
    Det tar inte länge innan de börjar panela den byggnaden. Så känns det som.
    Enligt deras hemsida så blir det svart, balkongräckena i trä.
 
   

Idag smyger jag mig över med banan-jordgubbsbulle, typ Boston. 
Fyra stora sådana torde räcka till 
dem alla..ca 40 till 48 bitar. 
Jag vet inte hur många de är... 
Killarna behöver lite extra energi.
Är det födelsedag så är det! 
Om de sedan vet om det själva är en annan sak.
Jag säger ingenting  😊





                                    Feliz aniversário da RIM!

   


                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Du är ju underbar! Tänk vad glada de ska bli för den extra energin. Ha en bra torsdag!
Znogge sa…
Vilket trevligt initiativ av dig att bjuda tillbaka nu när de firar 26 år. Klart att det ska firas. Bygget tar sig verkligen och det ser ut att bli hur bra som helst!

Kram
Du kommer med glädje, de har nog inte alls koll på sin 26:e födelsedag, så en kaka och en stund njutning kommer troligen som ett fint avbrott. Goa du! Kram
LillaSyster,

tack! Jag hoppas att de blev glada för den extra energin. Förvånad såg mottagaren ut och tackade hövligt med ett leende.
Ha en bra torsdag du med!
Znogge,

tack! Fyller man år så fyller man år...
Det tar sig verkligen, snyggt blir det också.

Kram
Anna i Portugal,

mottagaren såg förvånad ut..haha. Kanske de kommer underfund med att RIM fyller år idag. Tack! 😊 Jag hoppas att det föll i god jord, jag tror det nog. Färsk bulle säger väl ingen nej till.
Kram
Annika sa…
Karin på Madeira, tjejen från ön långt upp i den höga nord, hon är bara BÄST!! Karin, you rule! Madeira har fått en sann ängel. De kommer att bli så glada. Största kramarna till fina Karin idag!!!
Annika,

Tack, det där är nog lite överord men jag slickar i mig, bäst att passa på när fina ord viner runt öronen. Så tack Annika! 💗
Många varma kramar! 😊
Men, vilket fint initiativ av dig. Kan tänka mig de blev förvånade och ... glada. Och festen förra året lät ju väldigt trevlig. Snygg panel på huset förresten. Blir fint när det blir klart.
Anita,

tack! de behöver lite omtanke och extra energi. De jobbar i hett väder från tidig morgon till sen kväll..ligger i för president och fosterland.
Jag gillar panelen. är jättenöjd, haha..ungefär som det hade någon betydelse. Men tummen upp från mitt håll.
Det blir fint , absolut.
BP sa…
Vänta bara Karin! Med tanke på hur långsamt bygget går lär du nog få chansen att baka ett antal tårtor till till 27-årsdagen.
Jättekul att du grattar killarna. Det lär det nog uppskatta.
Stort GRATTIS RIM!
BP,
Mitt i allt så kan det bli så men jag tror faktiskt inte det...Den som har lever får se som en läkare i min vänkrets brukar säga😉. Jag tycker inte ens att det går långsamt med tanke på att allt är hantverk.
Spännande är ordet, få se hur länge det tar...
Jag får tacka för RIMs del...TACK!
Susjos sa…
Men åh, så snäll du är, kan tänka mej att de blev jätteglada! Å va fint det blir där mittöver!
Kram!
Susjos,
tack!
Ja, vi får fint på andra sidan gränden, helt säkert.
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande