Hösten är kommen



    Jag tror att det var i torsdags om kväll som vi satt ute på terrassen tills mörkret föll.
    Vi kan sitta helt tysta tillsammans och bara se oss omkring, 
    gå in i oss själva när vi inte har något särskilt att diskutera.
    Vara tillsammans men ändå vara var för sig 

    Det kändes att hösten var på väg


    En liten nordanvind sökte sig in mellan husen, bara som en  knappt märkbar känning
    men när temperaturen är runt tjugofem grader och man ändå huttrar till... 

    Då är det höst här..
 

   Nu har vi bott här i tre års tid och vi börjar lära oss mera om väderleken och hur den påverkar
   oss och hur den är årstidsmässigt. Det handlar om nyanser..
   Jag personligen förstår lokalbefolkningen mycket bättre nu med tanke på att de klär på sig mycket 
   mera än vad vi ursprungliga nordbor gör. 
   Många använder redan, åtminstone på morgnarna, det vi snudd på skulle kalla vinterkläder.


På morgnarna och kvällarna ute på terrassen drar jag själv en sjal runt mig, en sjal som är kroppsstor.  U. sitter ute i bara överkroppen och retas med mig för att jag har blivit så mycket madeirense.
Trots att temperaturen är över tjugo, ofta runt tjugofem grader så känner jag att det har blivit kyligare.
Jag vill inte frysa, sjalen är ett måste


   Växterna i krukorna på terrassen ser lite tröttare ut. De vill vila
   Näringsrikt vatten får de men de suger det långsammare i sig nu när hettan har försvunnit.
   Jag upplever att de drar andan lite grann, slappnar av...


    Det är små små nyanser som märks att hösten är här från om med igår den 22 september. 
    Den här typen av moln ser vi inte under sommaren alls..


    Nu blir det mörkare vart efter som dagarna går. Rätt så mysigt är det också..
    Igår den första höstdagen kom regnet, det efterlängtade...

    Jag önskar er alla en skön höstmåndag! 


                                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Njuter av 18-20 grader i shorts i t-shirt.Men på kvällen går.jag inomhus. Kram
Stefan sa…
25° och höstkänslor. Man vänjer sig fort :)
Här är det också höst, trots temperaturer på dryga 20°. Efterlängtat då detta med hög värme tilltalar mig allt mindre. September kan ofta bjuda på lagom temperaturer som inbjuder till altanhäng. Oktober kan vara strålande vacker när grönt förvandlas till eldens färger. Fast november skulle jag gärna sova bort.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande