Hoppa på tåget/ 36/ Bok

Lokförare Åke ger förslag på att vi som hoppar på tåget idag ska ställa oss framför bokhyllan, hålla ögonen slutna och ta första bästa bok vi hittar i hyllan, öppna ögonen och boken, samt söka oss fram till stycket fyra och skriva något om det som står där. 

Naturligtvis så gjorde jag det...och fick tag på den här boken: 

Piripiri e o caso da estátua desaparecida betyder, Piripiri och fallet med den försvunna statyn.

Fjärde stycket, i prologen, som är en presentation av bokens huvudrollsinnehavare börjar så här:

A Noz Moscada é uma galinha tonta, que tonta maior não há, sempre atrás de tudo o que é moda, e penas novas , e chapéus de plumas, e sapatos extravagantes, e enfeites e berloques e perfumes e brilhos e quinquilharias várias e vinte e uma mil malas para garragar tudo, quando viaja. 

På svenska blir det så här: 
Muskotnöt är en dum höna, och det finns ingen större dåre/dumsnut än vad hon är, alltid ute efter allt som är modernt, nya fjädrar, fjäderhattar, extravaganta skor, prydnadsföremål och grannlåt och parfymer och glitter och diverse krimskrams och tjugoen tusen resväskor att ha allt i när hon reser.

***********************


Jag läser en barnboksdeckare på portugisiska ( jag är ju bara barnet ännu vad gäller språket; kanske annars också?)  och till all lycka så passar det väldigt bra med mitt bok-fynd av idag. Jag råkar ha egna fotografier, som passar perfekt in på vad den dumma hönan Muskotnöt tycker om. Så sagotanten tar plats i tåget idag...


Till höger i bild ser ni henne,  hönan Muskotnöt som inte var svår alls att övertala att komma med till Malaga och Bilmuseét där. 

När jag berättade för henne om allt hon kunde få se där så sade hon bara : 

" Gör dig startklar, nu flyger vi," tog tag i min hand med den ena vingen och så bar det av över Atlanten och Portugals fastland, så fjädrarna yrde om oss, halsbanden klirrade och skorna knappt hölls på fötter och klor. 

Jodå, vi såg Anna där hon stod med rumpan upp i ett trädgårdsland i Ourique men hon såg oss inte och vi gav oss inte tid att mellanlanda.

Kanske vi gör det på hemvägen istället...? 



Ola la la! Jag gillar rött sa Muskotnött...

Fjädrarna är underbara! 
Det där vill jag ha med mig hem! 
Helt i min stil..


-Det finns mera att titta på Muskotnöt! Kom nu! 






 "Ojojoj, kuckelispatt nu får jag fnatt...jag vill ha dem allihopa! Strutsplym är på modet!" 

Jag rynkade pannan, "-är de verkligen det Muskotnöt? Jag trodde att de var på modet för snart hundra år sen." 

"Nu är de på modet, jag gillar dem ju!"

Rätt tänkt tänkte jag..hon är nog inte så dum den lilla hönan Muskotnöt i alla fall.

  


-Den med grönt är i din stil Muskotnöt men ska du verkligen ha den andra med rundlar också? 

-Självklart ska jag det, det glittrar om den och den doftar flärd! Kjolen är ju häftig! 

-Kjol? Nåja, det går säkert bra som det också...


-Men du Muskotnöt, den där vill jag ha, fastän jag egentligen inte tycker så mycket om svart.
-Men den är vacker. Har du rum med den i någon av dina väskor? 

-Självklart, har du något annat du vill ha med dig hem Karin?




-Tjaa, det skulle väl vara den där hatten då med hästarna. Är det Zeus? Ja, den vill jag ha på mig hemma på gränden. 




-Du då Muskotnöt? Ska inte du ha någon hatt med dig hem? 

-Jag har redan plockat ihop några jag gillar skarpt..(Milda Moses!) 



-De i svart är ju rätt så snygga! 
-Du sade ju att du egentligen inte gillar svart. 
-Jodå, visst gör jag det men kanske inte på mig själv. Svart är snyggt så du har valt riktigt bra hattar   fördin egen del,  Muskotnöt



-Jag hittade lite prydnadsföremål som jag vill ha, sade Muskotnöt och en stor fin parfymflaska..


-Den där Mastroianni gillar jag. Vet du om att jag kallar mig Anita ibland? 
-Men Muskotnöt du är en höna, inte Anita Ekman...
-En höna kan också heta Anita bara så du vet. 
-Javisst en tupp kan heta Marcello också. Du har så rätt.

Vi har alla våra drömmar, det är då ett som är sant. T.om dumma små hönor har det, inte bara jag. 
Mitt i allt så får Muskotnöt för sig att vi ska till Rom och fontän-bada. 
Leva lite La Dolce Vita i Fontana di Trevi.
Det kan bli hur spännande som helst det här. 





- Tycker du att jag passar i det där halsbandet?
- Javisst gör du det Muskotnöt!
 -Då tar jag det också med mig till Madeira







                                          -  Muskotnöt den här blåsan med stolan tycker jag att du ska ha!
                                       -  Räv? Aldrig i livet! 
                                       -  Men den är ju död Muskotnöt! Din fiende är nedlagd. 
                                       -  Upphängd menar du väl ? 

                                          -  Tål att funderas på, tyckte Muskotnöt. Jag har ju ändå inte 
                                            någon räv-fiende på Madeira. 
                                       -  Så sant så...





   - Då packar vi väl då och tar oss hemåt igen eller hur?  
   - Japp, det gör vi, kacklade Muskotnöt ..
    

- Jag påtar ner den där blåsan samtidigt när vi packar ...Snygg va?  .
-Är den min?  -Du gillar inte svart! -Jo, med vitt i. -Nej, den är min Karin! Min, min! 


Du Karin, vi kan väl börja spela golf du och jag, kanske med PiriPiri också? Vi drar iväg till Palheiro eller mot Ponta do Pargo...Där finns det banor har jag förstått. 
-Nja, det känns inte så men mitt i allt så... jag är väl inte sämre än att jag kan ändra mig. Men jag kan vara din caddy till att börja med. Muskotnöt, det är en dyr sport bara så du vet..
Min Cadillac? Haha...kackelikackel. Mmmm, pengar är väl till för att rulla..
-Äh, ids inte Muskotnöt, du vet bättre än så vad en caddy är och jag är inte gjord av pengar som ska rulla.
Inte du nej, men det ordnar sig, så gör det alltid, sade flärdfulla Muskotnöt..

Nu packar jag ...Du tog räven med i alla fall 😊


                                                              


     -Men du Karin! Tänk om vi skulle ta bilen hem ?
     -Bilen? 
     -Ja, den där med vingar, den är ju säkert släkt med mig
     -Jamen det gör vi Muskotnöt, vi flyger hem med Mercan

     -Hej då Malaga, nu drar vi till Pärlan i Atlanten! 

     Jodå, vi såg Anna i simbassängen när hon svalkade av sig. 
     Hoppas att hon inte tittade upp när vi flög över henne.. 
     Då skulle hon säkert ha simmat, nej vi menar svimmat...

Så här blev det idag Åke och alla ni andra ombord på tåget. Sagotanten steg ombord samtidigt som en liten dum höna vid namn Muskotnöt gjorde det. Hon i sig är ju en saga...lilla söta hönan Muskotnöt.🐔
Personligen vet jag inte om jag drar iväg med Muskotnöt någonstans igen. Hon ska ha så mycket skönhetspryttlar och liknande med sig hem och jag vet inte vad Malaga Bilmuseum säger när de märker att en stor del av deras inventarier finns på Madeira mitt i allt.😉 Vi kanske blir inburade både hon och jag

Vi som brukar vara med ombord, både regelbundet och mindre regelbundet har jag länkat till här nedan. 


Fortsättningen ser ut så här: 

14 september: Fredagen den 13 onde (HUA) 21 september: Ljudlöst, 28 september: Humla, 

5 oktober: Spår, 12 oktober: Garage, 19 oktober: Höstens nyanser,  26 oktober: Grill minne 2024

1 november: Vilt djur, 9 november: President, 16 november: Tändsticka, 23 november: Marilyn Monroe

30 november: Ljus, 7 december: Julbak, 14 december: Lucia, 21 december: Julbock. 28 december: Tomte


   En fin lördag önskas!

                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira
  


                                            






Kommentarer

Åke sa…
Mina första tanke vart: Aha!!! till denna start Piripiri e o caso osv. Så det var mycket trevligt att du översatte :) I hela ditt inlägg kan man ju tro att du sitter på eller med facitet ;) Sagotanten och hönan Muskotnöt var så välkommen ombord idag. Bilen med vingar!!! jag vrider mig av skratt :) Åke tackar för inlägget och givetvis länken. Apropå inburad: Försvara er med att de ska vara med på Hoppa på Tåget ;)
LillaSyster sa…
Tänk att 4e stycket helt plötsligt fick ett nytt kapitel. Du är ju bara för härlig och barnasinnet och fantasin är det då inget fel på. Jag läser gärna om dig och hönans nästa upptåg =)
Fina koffert med lådor i har hon också, en ordentlig höna det där även om det är lite väl mycket bagage. Ha en bra lördag, här får vi stanna inne en stund till så att vi inte går vilse i morgondimman- det är vad Tjorven skulle kalla tjocka ute.
Lena i Wales sa…
Bra att läsa barnböcker med enkelt språk när man lär sig ett nytt språk.
Igenkända bilder från muséet i Málaga. Nytt är dock texten, kul.
Du har verkligen fått till det!
Trevlig helg!
Åke,
det är ju just det här som är så kul med ett ord man inte vet att man får i sin hand och att sedan göra något av det. Det kan bli precis vad som helst...som synes. En bevingad bil från Malaga till Madeira, fullpackad med stöldgods..ungefär och en höna vid ratten, så sagotanten bredvid...
Tack, nu vet jag vad jag ska säga när polisen knackar på..😉
LillaSyster,
ja, tänk så det kan gå. Så där bara!😄
Tack! Jag kom på att jag kanske inte lämnar Muskotnöt helt ännu, för hon gillar ju saker och saker finns det i mitt arkiv. Mitt i allt så får jag stor nytta av dumsnuten Muscovado. Väl mycket är nog bara förnamnet, ja. 21 tusen kappsäckar...vojvoj..
Ha detsamma och håll dig inne så du inte försvinner i morgondimman.
Lena i Wales,
ja, jag har fått tipset av en som nu kan portugisiska. Hon läste barnböcker på rinnande band..Dessutom gillar jag ju barn och barnböcker..
Ja, du känner helt säkert igen en del av stöldgodset, allt detta som försvann .
Tack Lena, det är roligt att leka ibland.
Trevlig helg!
wow vilken härlig berättelse med egen prägel! =)

Det är som jag skrivit förr.. Du har verkligen ögat och fantasin för att vara författare! <3

Tack för en härlig läsning.. =)

Önskar dig en jätte härlig helg!
Kram
Znogge sa…
Så smart att läsa barnböcker och tänk när du kan övergå till ungdomsböcker ;-)
Vilken härlig tolkning och så många vackra plagg och annat!

Önskar en god lördagskväll!

Kram
Angelgirl,
Tack! 😊
Jag nöjer med mig att vara bloggförfattare...då når jag så många som vill läsa det jag skriver. Tack för dina fina ord Åsa! De värmer gott!
Önskar dig detsamma!
Kram
Znogge,

tack! Jag har en Fem-bok på kommande...det ska bli roligt att läsa om deras äventyr på portugisiska.
Tack och ha en fin lördagskväll du med!
Kram
Anonym sa…
All vår början bliver svår därför ber vi fader vår eller vi börjar med barnböcker och förkovrar oss i språket 😇
Intressant hur det blev i Din bok och sån resa Ni gjorde 👍

Nu ska jag gå ut och fråga om kissmissan Karma möjligen vill komma ner från tallen… hon liksom flög upp i trädet när det kom en ovälkommen stor tjock hankatt och skrämdes. Vems den Big Cat är vet jag inte. Men han var typ tre gånger så stor som Lykke.

Ha en fortsatt fin lördagskväll/åsa
Exakt. Det råkade bli en sagobok...och då kan det gå lite hur som helst.
Jag förstår Lykke, jag skulle ha gjort likadant. Bättre fly än illa fäkta.
Tack detsamma Åsa!
BP sa…
Alla accessoarer och attiraljer samt bilen tar jag utan minst tvekan. Undantag den gräsliga, uppstoppade räven.
Sedan gillar jag omslaget av boken du läser, titeln också. För portugisiska piri-piri kycklingar på lördagsmarknaderna var en delikatess:-)
Paula sa…
Oooh, en Karin i högform, så roligt och så innovativt! Kvällen är rätt sen, men nu kan jag drömma sött när jag snart ska sussa. Vilken fin tolkning, guldstjärna!
BP,
se där, nu fick a Noz Moscada konkurrens. 😉 Piri piri-kyckling är gott!
ps . Räven är inte uppstoppad, den är bara skinnet..men jag förstår dig!
Paula,

tack! 😁
Dröm vackert, ha fina drömmar!
Tack för guldstjärnan!
Hahaha, där fick du till det ordentligt....du kanske skulle satsa på att bli barnboksförfattare?! Vid första blicken trodde jag det var Pippi Långstrump på portugisiska, men sen såg jag ju att namnet var mycket längre...
Kläderna ser förskräckliga ut (sorry)....
Trevlig helg!
ProfessorDeutsch,
jag är författare här på bloggen. Det finns så många författare redan och det är bara kostsamt och så vidare. Men tack!
Kläderna gillades av dumma hönan Muskotnöt..bra så! 😊
En trevlig helg önskas!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande