Goda färger

   Som ni mera eller mindre redan vet så äter vi väldigt mycket frukt här hos oss. 

Nytvättade läckerheter, äppel, nektariner, plommon, fikon och avokado..

   Bara att se på frukten gör att jag mår bra. Att jag äter upp den också, gör att jag mår ännu bättre.

   Just nu är vi tomatrika...väldigt rika..    


Det känns som om vi har tomater överallt och det har vi nästan. Nu blir maten "tomatiserad" på olika sätt. Pimenta av olika slag tillreds, blandat med chuchu, pumpa, lök, chilipeppar osv.




                                      
                                      Jag blev så glad när jag såg att en av de fruktaffärer vi handlar i, hade lökflätor.
                                      Naturligtvis så måste en sådan komma med hem...
                                      nu hänger den nära passionsfrukten.  
                                      Så tog jag vara på all vår lök som jag odlade själv när vi bodde på Åland.                                                
                                      Rödlök, gul-lök, charlottenlök och vitlök hängde i ett av våra äppelträd på tork. 

                        
    
    En ny omgång med jordgubbar finns på marknaden igen...Madeiragubbar, inte lika söta som den förra
    laddningen men goda likväl. 
    
   
Madeiramangon har börjat att mogna och finns att köpa igen ( de fyra längst till höger och längst ner på fatet är mangofrukter) . 29,1 grader ute, 29 grader inne visar temperaturen. 

I förrgår
                         

En av de tre liljorna jag fick av Z. är i knopp. De två andra vill inte riktigt, jag vet inte varför, alla tre knölar har fått samma kärleksfulla behandling. Men vackert så att en av dem vill ...



I går på morgonen                                       Mitt på dagen

    Vid middagstid

   


Den blå hortensian vill ha en annan färg den här blomningen...jorden är antagligen inte så sur som önskas..men jag tycker rosa går hur bra som helst..

    
    Hängpelargonen blommar så vackert..

    En färgrik och fin dag önskas!

                                                      Karin Eklund, Funchal, Madeira







Kommentarer

Stefan sa…
Wow, vilken färgprakt. Tyvärr äter jag mindre frukt än vad jag borde, men varför inte köpa för möjligheten att fota dem på samma fina sätt som du gjort.
Fina färger och igen är du med i Trädgårdsfredag utan att tänka på det :) Härligt med all den goda frukten och fint att en lilja i alla fall visar sig. Ha en fin fredag. Kram
Jag njuter av alla dina färgrika grönsaker. Känns så nyttigt med all frukt och grönt. Tomater överallt, det finns det här också. Rena tomatöversvämningen. Min blå hortensia har också blivit rosa men är lika vacker ändå.
Ha en fin fredag!
LillaSyster sa…
Jag har precis samma sorts pelargon vid ytterdörren =) Rosa hortensia går också bra. Liljorna gör lite som de vill- mycket vacker, de andra kanske vill en annan säsong =) Din bricka med nyskördade frukter - mmmmmm! Blir så sugen.
Stefan,
Frukt har färg, och nyttiga färger dessutom. Köp för ditt fotograferandes skull och så äter du upp allt efteråt😀, Tack! 😊
Anna i Portugal,

tack! Så kan det gå...😊
Ja, utan frukt skulle jag nog bli som ett russin eller så.
Liljan står sig än i dag...njuter fullt ut av den.
Ha detsamma du med!
Kram
Anita,

härligt. Jag har svårt om jag inte har möjlighet att äta frukt varje dag..det hör till sedan många år tillbaka och här är det som att gå till dukat bord hela tiden. Jag kan tänka mig att du har tomater hur mycket som helst. Jag har förstått att ursprunget är rosa på hortensian, så den återgår till det den en gång var. De är vackra oberoende av färg.
Ha detsamma du med och stort tack!
LillaSyster,
Härligt! Jag stal ett litet skott för ett par år sedan från Magnoliaparken och nu har det börjat ta sig ordentligt. Tycker att den är så vacker hängpelargonen, ska bara hitta rätt plats i livet för den, där den kan få ta ut svängarna som den vill.
Ja, liljor tycks vara lite oberäkneliga..ja, nästa gång kommer de andra, helt säkert.
Varsågod och ta för dig av frukterna !
Annika sa…
Frukt och grönt, kan inte föreställa mig livet utan dem. Kan tänka mig att allt är så gott hos er, inte minst mangon. Mango är nog nästan det godaste jag vet, när den är så där perfekt och mogen. MUMS!! Hortensia, älskar den blomman. Det är lite lustigt det där hur de anpassar sig till PH värdet i marken. Rosa är sååå fina!! Kramar och ha en riktigt fin helg!!!
Annika,
samma här, jag kan inte föreställa mig ett liv utan frukt och grönt.
Allt smakar, verkligen smakar här när det är moget.
Jag tänkte faktiskt på dig när jag lade in hortensian i dagens bild, jag vet ju att du har många sådana själv.
Ha en finfin helg du med Annika!
Kramar!
Där fick vi smaka på livet på Madeira på riktigt....... vilka härliga frukter, man blir sotis, det är nåt helt annat att köpa sånt här....vilket jag knappt gör faktiskt. Nu kan ni leva nyttigt å sunt bra länge!
Ha en fin fredag!
Professordeutsch,
Ja, vi gör vårt bästa för att leva nyttigt och sund och gärna i många år ännu. Men det får vi ta som det blir..precis som vi alla får.
Önskar dig en fin fredag! Tack! 😊
Märtha sa…
Konsumerade ett äpple medan jag läste, 'Eppulainen', ett underbart sensommaräpple som borde ha ett mera "reklamanpassat" namn! Vi har låtit musta massor..., Jag skall ännu koka mos... Vi har ju inte en sån variation som ni har, men jag som inte haft ett äppelträd förrän jag flyttade hit är fortfarande förundrad över att bara gå och ta äpple när det känns så. Och så olika de kan smaka! tomaterna är på sin slutraka... Grönsaker är mina favoriter, morötterna tas upp om en månad, ungefär, och sätts i stuka. Skall just lyfta på aktern och göra en sats kållåda, egenodlad kål och purjo... Visst njuter man av naturens håvor!
Oj, nu fick jag lust på kållåda..
Men det är lite för varmt ännu, 30 grader plus, men snart är det höst här också..
Ja, njuter är ordet!
Susjos sa…
Så ljuvligt, färgglada frukter och värme! Mums med så mycket gott att äta, kom just på att jag skulle kolla efter avokado i butiken, men glömde bort det!
Ha en skön helg!
Kram
Susjos,
ja, det är ljuvliga i ordets rätta bemärkelse.
En avokado om dagen gäller för min del.
Ha en skön helg du med!
Kram
femfemman,
ja, det är mums och vackert! Tack !
Znogge sa…
Den första bilden - wow, vilket fruktfat!
Alla bilderna är kanon och så mycket gott och nyttigt du bjuder på.
Kram och sen god kväll!
BP sa…
Hela inlägget var godis och en riktig fröjd för ögat. Just tomater kan man ju äta som godis, eller det gör jag i alla fall.
Och när jag ser dina bananer kan jag berätta att jag såg ett reportage från Malawi av alla ställen där man gör vin av bananer. Det var otippat. Madeira har ju stora bananodlingar, undrar om man gör samma sak där...
Znogge,
tack! Ja, frukten är vacker och nyttig. En glädje.
God kväll och kram !😊
BP,
jadå, jag äter tomater som godis jag också, i all synnerhet körsbärstomaterna.
Vin av bananer har jag inte hört talas om alls men jag ska syna hyllorna lite bättre nästa gång jag går förbi vin och likör. Jag är fortfarande i upptäckarstadiet. Jag prövade att laga likör på banan men det blev inte bra, smakade hostmedicin...En god vän tyckte dock att det var riktigt gott. Smaken är delad.
Tack BP!
Guldkryckan sa…
Toppen där med all frukt, äter det i perioder här, inte för att det är nyttigt kanske men gott.
Men är det nyttigt så är det ju nyttigt, jäkla bra det där. ;)

Tomater gillar jag verkligen, smaskens minst sagt...och VÄLDIGT nyttigt enligt de lärda, ja, min bror iallafall. ;)

Ha det bäst nu.
Guldkryckan,
du ska lyssna på din bror och äta tomater i långa rader...och annat gott också för att det är gott och samtidigt nyttigt.
Ha det bäst du med!
byblixtra sa…
Så gott det ser ut med frukt och grönsaker. Fina tomater och de är ju godast de man odlar själv. Så fint med blommorna, här börjar säsongen gå mot sitt slut men än blommar perennerna till glädje för humlor, bin och andra insekter.
byblixtra,

ja, det är ju gott! Vi prisade tomaterna senast idag till middagen. De är så goda.
Här går vi också mot höst men vi blir ju aldrig utan blommor...subtropiskt klimat är subtropiskt.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande