Fredagsblandning


    Det är dags för "tömning" av foton tagna med mobilkameran under de senaste dagarna
    Ett faktum är att även här på Madeira gör sig hösten påmind. 
    När det lyser i de fönsterglaslösa fönstren/gluggarna hos grannen mittemot,
    innan klockan är åtta, då är det tidig höst.
    Det är en av de skickliga RIM-murarna som behöver belysning när han jobbar. 
    Jag såg en skymt av honom nu och då..

    Hösten infinner sig här den 22 september för övrigt. 
    I Portugal har man ordning på årstiderna, en exakt ordning. Hösten tar över sommaren den 
    22 september, vintern infinner sig den 22 december, våren den 22 mars och sommaren är åter här den 
    22 juni. Ordning och reda, löning på fredag! Sen må det vara sommarväder hela tiden. 
    

    Så här kan man också göra...om man inte vill ha bilar framför betonggrisen som jag tror att man 
    brukar kalla den där klumpen? Grannen under oss fick nog med all trafik framför sin dörr
    Plötsligt så fanns konen på ett lite annat ställe än tidigare. Alla sätt är bra förutom de dåliga.
    Det har fungerat bra i två dagar nu.

   
 
    Natten mellan tisdag och onsdag vandrade Luna över himlavalvet, så stor och rund 
    En liten filosofisk stund måste till mellan Luna och mig innan sömnen åter greppade tag om mig
    efter en liten stund ute på terrassen. 
    Jag antar att hon vill ha det så eftersom hon alltid väcker mig när hon är full.
   

                  Våra spar-kossor byter plats med jämna mellanrum.
                  Nu håller de abóboran/pumpan sällskap..

 
   Nere i muren håller de här varelserna till. Lite nyfikna är de för de kommer fram och tittar på mig 
   när jag är där för att vattna alla krukor och täppan. Solälskare är de, Madeiraödlorna. 






Papayan/Mamayan har utökat fostermorsåtagandet. 
Nu är det inte enbart tomater den 
har tagit sig an, även den gula löken
har landat där längs stammen
och några stora avokado-sar har tagit
plats på stenarna i krukan i väntan 
på att mogna lite till. 
Den tidigare "fallfrukten " har tagit plats 
i en nätpåse och hänger högst upp 
på stammen i väntan på att mogna 

Den här tiden på året är det lite 
problematiskt med "bananflugor " 
inomhus. 
Nu har jag frukten och grönsakerna
utomhus istället för att slippa 
de små små flugorna inne. 

Jag undrar varför jag inte har 
kommit på den enkla lösningen 
tidigare men bättre sent än aldrig 
som det heter. 



Tomaterna mognar i lagom takt.
Det känns som "hemma" i Geta på den tiden det begav sig
Jag går ut och plockar tomater i den takt de mognar.
På den tiden gick jag till våra två växthus.
Vardagslyx som smakar så himla gott!



Papayan i sig har tagit sikte på att nå himlen verkar det som
Snart når den taket över vårt uterum/vardagsrum inomhus 
Otroligt vilken växtkraft den här ön besitter. 
Med lite hjälp av mycket näringsrikt vatten. 

Folk som går nedanför oss på gränden skrattar när 
de ser fostermodern Mamayan..
Sen pekar de och säger tomates, cebolas...
de kan inte se avokado-frukterna

"Min kran!"
Tornfalkarna äger kranen, jag är säker på det. Ibland sitter de på kran-armen och åker snålskjuts.
Tänk om jag kunde vara en liten tornfalk för en stund. 
Jag vill också åka!




    Natten mellan onsdag och torsdag träffades vi igen, Luna och jag. 

   


Igår kväll när vi satt ute och väntade in mörkret, fick vi sällskap av en av geckoödlorna, de som bor på vårt lilla tak. Deras revir tycks vara vår terrass...de andra ödlorna håller till nere vid muren. 

Ha en fin fredag alla!

                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande