Onsdag...Quarta-feira

 Så här gick det...


Det gick bra! 
Vete gudarna vad 17 står för , kanske Melissa bara tänkte att det var som sjutton, hon gjorde det igen!? 87 procent...jag får lov att vara nöjd och är jätteglad för alla lyckönskningar och alla hållna tummar ni har stöttat mig med. Tusen tack till er alla, alla! 
Muitíssimo obrigado a todos!💗




Vi får se provet och resultatet, vi får skriva de rätta svaren på annat papper, alltså lära oss av felen som har gjorts, men vips så tas provet tillbaka efter ca fem minuter.  Det enda vi får fotografera är namnet och resultatet, inget mera för provet ska skrivas av många andra elever. 
Nu åker provet till Lissabon...för ny kontroll. Nå, flyg och far! 
Jag fick veta att man inte kunde godkänna de nya portugisiska ord som jag har upptäckt/ hittat på. 
Här kommer jag med förslag till helt nya okända ord och så får jag inte godkänt för dem. 😏 
Så knepiga de är portugiserna🤨




Vi var fyra som tentade, vi blev fyra som godkändes. Nu är vi fyra som går vidare av de sex vi var från början i den senaste gruppkonstellationen på sex personer.
Tio små negerpojkar...ni minns väl boken av Agatha Christie? 

Jag måste tillstå att det hisnar lite grann. Att lilla jag har hängt med på den här intensiva resan så här länge...I min begynnelsegrupp var vi 14 för snart ett år sen, nu är vi två kvar från den, i den andra gruppen som vi slogs ihop med var de 24 från början, nu är de en kvar och så sidsteppade Ungern in bland oss andra någonstans ifrån.  Ukraina, Ungern, Ryssland och Finland. 
Vilken spännande kombination vi är eller hur? Tyskland åkte ur , jag vet inte om man kan kalla det halvlek? Det här blir lite grann som ett fotbolls- eller ishockey-referat...

Nej, det är inget fel på Academia de linguas da Madeira, det är upp till var och en av oss att jobba oss till resultat. Det går helt enkelt inte att vara lat, kursen är INTENSIV, precis så där som portugiserna är. Sen har ett antal personer bestämt sig för att sluta sin språkundervisning för att den helt enkelt är för intensiv för dem och så har de valt att läsa portugisiska i helt andra skolor. Det finns flera alternativ. 


Dagen till ära städar jag i juniarkivet. Jag har ju givit mig den på att städa bort foton så de inte blir liggandes i evigheters evighet. Amen


      

          Direkt efter att jag kom hem efter lektionerna igår så blev vi haffade av goda vännen P. 
          som tog oss med till Tabua på middag. 
          Tabua betyder ungefär tallrik...passar bra med tanke på middag eller hur?
          Vad vi fick äta? Kalvgryta till pressad potatis samt en grönsallad på det. Till efterrätt 
          smulpaj på äppel med vaniljsås till. En riktigt svensk och god middag. 


    Sen åkte vi buss hem från Ribeira Brava ...med en sprittans ny komfortabel buss.


    Idag tar vi en längre promenad högre upp i den Funchal-ska atmosfären...


för att hälsa på goda vänner. Jag har bakat en Ålandspannkaka till kaffet, som jag tar med samt rårörda jordgubbar som ska till pannkakan. Lite grädde vispar jag där på plats. Idag känns livet som en FEST!
Då ska det givetvis festas om ... 


     På fredag blir det lektion igen och då ska vi bestämma när vi börjar nästa kurs igen, men paus först. 
     Men mera om det när jag vet mera om det!

      Ha det gott alla bloggvänner och andra vänner! 

                                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Varmaste grattis Karin! Jag blir så innerligt glad för din skull, och jag kan riktigt känna lättnaden i ditt bröst. Att det droppade av folk efterhand förstår jag mycket väl, det är ett väldigt svårt språk du lär dig. Jag hoppas hela tiden att jag ska lära mig mer, men jag prioriterar fel för det. Så jag vet vad du går igenom och igen, fira för fullt och njut av lite andrum, vad gäller pluggandet. Lärandet fortsätter ju varje dag! Varm grattiskram!
Anna i Portugal,

Miljoner tack Anna! Jag vet att man snudd på behöver förstå, ha varit med om att lära sig portugisiska för att förstå fullt ut. Jag visade mina grannar i lördags, vilka böcker vi hade att läsa och tenta. De bleknade, så portugiser de är. Själv är jag så glad för att det börjar visa resultat, att jag kan stappla mig fram på vardaglig portugisiska, men jag har låååångt kvar innan det flyter på .
Du lär dig Anna, du lär dig. Jag vet att du gör det!
Lärandet fortsätter varje dag!
Varm tacksam kram!
Ett stort rungande GRATTIS! 87% är imponerande! Du är väl värd lite semester efter lektionen på fredag! Ha nu en fin dag tillsammans med goda vänner. Ålandspannkaka och rårörda jordgubbar med nyvispad grädde ... mmmm ...
Anita, de fyra blomsterhaven,

TACK rungar jag tillbaka! 🤍
Det känns så, jag behöver vila hjärnkontoret, det känns ömt men likväl, så gav Melissa mig tips på vad jag ska läsa under pausen. Hon känner till mina svagheter😊, men vila först.
Tack Anita!
Znogge sa…
Ett stort grattis till det fina resultatet på tentan! Så bra jobbat av dig. Den enkla sanningen är att ju mer tid man lägger på sina studier desto bättre går det. Tänker ofta på Stenmarks som ansågs ha tur i tävlingar. Han kontrade med att det är konstigt att ju mer jag tränar desto större tur har jag.

I Sverige finns det en del som förespråkar att elever inga läxor ska ha utan att allt ska hinnas med under skoldagen. Mycket hinns med om man är aktiv men vi har ett eget ansvar. Min kollega sa ofta "man kan leda en häst till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka". Att plugga på glosor är faktiskt en nödvändighet och det gäller även grammatiska moment.

Nej, nu ska jag inte bli långrandig utan önskar en fin dag1

Kram
Märtha sa…
GRATTIS, Grattis i kubik! Kanske siffran 17 betyder att du är den sjuttonde av hennes elever som fått ett sånt här resultat? Jag blir helt andfådd av att tänka på vilken fart ni har i studierna... Diskuterade det här med in- och utlärande och AI och prov med en lågstadielärare härom dagen, vi var rörande överens om att språkinlärning kräver mest av en elev idag, det går inte att föra en konversation med hjälp av "maskiner"... Här regnar!! Är både glad och sur - vi har trädgårdsbesök i morgon kväll, mycket i rabatterna som borde fixas... Nu "får" jag fixa inne i stället, det finns att ta i... NJUUUT!!!
Karin sa…
Grattis! Konstigt att de inte välkomnade dina portugisiska nyord – säg till dem att det är ju så ett språk utvecklas och håller sig relevant. Lite nya ord då och då piggar upp! Hoppas du i alla fall fick någon pluspoäng för kreativt tänkande.
Anki sa…
Stort GRATTIS till dig! Verkligen bra jobbat!
Ålandspannkaka låter gott!
Ha en fin onsdag! :)
Christian Lehmann Gisler sa…
Stort GRATTIS! Härligt jobbat!!! Förstår att det är hårda krav när så många hoppat av, så du tillhör verkligen eliten får man säga...fortsätt så!
Synd att de inte vill ta vara på dina "språkförbättringar", sånt är säkert lättare här, där man knappt bryr sig om svenskan.....
Det var väldigt god mat du beskrev, men.....jag saknar bilder!?! Har förresten aldrig sett några matbilder hos dig....undrar varför?!

Ha det gott!
Ditte sa…
Stort grattis! Härligt! En stor "milstolpe" har passerats Vilken prestation! Dock trist att inte dina nytänkande ord godkändes. Snålt, tycker jag. I Sverige kommer det varje år nya ord in i Svenska Akademins Ordlista. Kanske något för de bestämmande i Portugal att ta till sig. Alltså utöka ordförrådet.
Vet att jag skrivit det många gånger tidigare men ska en bo i ett annat land så tycker jag att det inhemska språket är väldigt viktigt att ta till sig. Alla kan kanske inte klara lika mycket som du gjort och är kanske inte heller villiga att satsa, men en hel del kan en ta till sig genom att vistas i miljöer där språket talas.
Än en gång stort grattis. Kram!
Znogge,

tack, ett stort TACK!
Ingmar Stenmark är en härlig kille, klok och underfundig...men han liksom andra fick nog träna han också. Det var nog inte "bara te åk!"

Så sant så, ansvaret ligger hos en själv. Ingen annan gör jobbet åt en.
I mitt tycke blev du inte långrandig alls, utan precis tvärtom.
.
Tack och en fin dag önskar jag dig också!

Kram
Märtha,

TACK i kubik! Ja, det kanske är det så det är? Tidigare har jag inte fått någon extra siffra...
Tror jag, minns det inte i alla fall.
Det är skönt att vi lär oss språk utan maskiner...
Grattis till regnet som jag hoppas upphör och övergår till en jättefin sol när det kommer folk.
Ja, det finns alltid att ta tag i och bra är det. Jag känner folk som inte vet vad de ska göra..och jag förstår dem inte alls.
Tack Märtha, jag njuuuuter!
Karin,

Tack! Ja, det tyckte ju jag också. Där sitter jag och är en Uppfinnar-Jocka och så ...pluspoängen fick jag nog i glada skratt..poängavdragning i provet däremot. Man ska inte hitte på..
Anki,

Tack! 😊
Ålandspannkaka är väldigt gott!
Idag ska vi festa på en sådan och lite till...som jag plockar ner i kylryggsäcken.
Onsdagskram!
LillaSyster sa…
Grattis! Men jag har inte tvivlat en sekund på dig. Har du gett dig in på något så ser du ju också till att ro iland med det. Så bra jobbat! Fin bilder. Festa loss och ha kul!=)
Christian Lehmann Gisler

Stort TACK!
Jadå, jag fortsätter och det märkliga är att jag tycker att det är så roligt. Begriper mig inte på mig själv alls...
Nej, jag fick inget gensvar vad gäller språkförbättringarna, men jag kanske måste hitta på vad orden betyder också. Tror jag. Glada skratt fick jag i alla fall.
Igår hade jag inte annat än mobilen med mig och vid matbordet diskuterades att alla är så beroende av den manicken idagsläget så det kändes inte ok att ta upp den just då för att ta bilder😏
Nämen Christian, du har inte haft dina korpgluggar öppna. Jag har visst visat mat...men jag lovar, att jag ska bli bättre på det..mitt i allt så blir det här rena rama matbloggen😉

Ha det gott du med!
Ditte,

TACK! 😊
Du har rätt, det kommer även ord som inte är svenska med i Svenska Akademins Ordlista.
Det var portugisiska ord jag hittade på däremot men jag översatte dem aldrig, haha...får nog göra det först så Portugal förstår vad de betyder.
Var och en på sitt sätt förstås och det finns många vägar att vandra vad gäller språket. Jag tror att det är det intensiva som är det jobbiga för de flesta. Det går verkligen undan. Det ska bli skönt med liten paus ett tag framöver. Hjärnan är öm..
Tack än en gång Ditte!
Kram!
LillaSyster,

Tack! Du har verkligen supportat mig och stor tack för det!
Jag är nog lite så, ja...envis och har lite vinnarskalle också tror jag.
Nu ska jag festa loss hela dagen..äta pannkaka så den står ut genom öronen.
😍
Guldkryckan sa…
Stort grattis, riktigt bra jobbat. :)
Man borde väl lägga ut lite fler bilder så man kan rensa bort det, meeeen...orka liksom. ;)
Ålandspannkaka lät ju spännande, får be frugan kolla detta. ;)

Ha det bäst nu.
Guldkryckan,

Tack!
Jag rensar och rensar och rensar och aldrig tar det slut..😃😃😃
Här får du ett recept att ge åt frugan; det finns många olika varianter..

1 l mjölk
1 dl risgryn eller 1,5 dl mannagryn el. en blandning av båda sorter.
1 dl vetemjöl
3 ägg
½ - 1 dl socker
½ tsk salt
2 tsk kardemumma
50 g smör eller margarin

Mjölk och risgryn (eller mannagryn) kokas till en smidig gröt som får svalna något. Äggen vispas med sockret och blandas i gröten. Mjölet, saltet och kardemumman tillsätts (om smeten är för tjock tillsätts mer mjölk). Smörj en ugnsform eller rund stekpanna och häll i smeten. Klicka på smöret. Grädda i 200° ca 60 minuter.
I mitt recept brukar jag använda saffran...

Ha det bäst du också!
femfemman sa…
Stort grattis! Imponerad. Det blir ju alltcsvårare att lära sig nya saker när man blir äldre. Det man pluggar in vill gärna ramla ut igen.
Så smidigt när gästerna kommer med delar av maten. Undrar om jordgubbarna smakar likadant som dem vi har hos oss. Kram
BP sa…
Stort, stort GRATTIS!!! I ärlighetens namn hade jag inte förväntat mig något annat, så som du har legat i. Det jag mest beundrar med dig är att du troligen tillhör de äldre elever som pluggar portugisiska. Och som lite mera "mogen" har man svårare för att minnas nya ord. (man - läs: jag), men det verkar inte ha varit ett problem för dig.

Så bara på 'et igen till hösten:-)
Femfemman,

Tack!
Det gäller att ligga i...😊

Jordgubbarna, de som jag har köpt är härifrån Madeira. Det beror på, men de ekologiska jordgubbarna jag köpte förra veckan var riktiga höjdare. Så GODA. Goda är de andra också som kommer från Madeira. Lite syrligare är de som kommer från fastlandet...troligen för att de plockas mera omogna innan flygresan hit.
Vi odlade jordgubbar när vi bodde på Åland och vi tyckte att det var godare än andra gubbar..Zephyr hette troligen sorten
Kram
BP,

TACK! STORT TACK!
jag är äldst på klassen och har varit det hela tiden från första stund tills nu. Och trots min äldre hjärna så har jag klarat mig rätt så bra tills nu. Jag sitter nu med tre studiekamrater som jag kan vara mamma åt, ja, min lärare kan jag också vara mamma åt, men jag känner mig inte som en mamma åt dem och de räknar mig inte till en sådan heller. Vi är rätt och slätt studiekamrater. Vi känner oss rätt jämbördiga vad gäller språket. Ibland är det jag som inte kommer ihåg, ibland någon annan. Intressant är det hur som helst.. En fördel för min del är att jag har livserfarenheten de saknar..där kan jag vara behjälplig när vissa frågor i språket behöver få ett mognare svar..
Och visst ska jag på´t det igen, utan minsta tvivel...😊


Susjos sa…
Du är fantastisk, ett stort GRATTIS till Dig Karin, såklart visste jag att du skulle fixa det, är ändå imponerad- ni är så få kvar i klassen, ni är de bästa som är kvar, och pluggar gör ni!!
Fina foton visar du upp också <3
Nu ska jag googla på Ålandspannkaka ;-)
Kram!
Susjos

TACK!

Det finns många olika recept på Ålandspannkaka, ta det som Marthorna står för...rekommenderar jag.

Kram!
Anonym sa…
GRATTIS och hipp hipp hurra med väl godkänt utförande.
Åländsk pannkaka 🤔💭❓ jag undrar om det är Sanna lika som min mor gjorde förr i världen.
Jag får googla.
Ha en fin fortsättning på denna dag/åsa
Åsa,

TACK! Jag får skriva mitt recept i bloggen ...så får alla se vad jag lagar för pannkaka. Det finns många varianter på åländsk pannkaka.
Tack snälla du!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio