Ibland gör jag så här...

... och det känner ni förstås till, ni som har följt mig och min blogg en längre tid.

Jag ställer mig med ryggen mot bokhyllan och tar en bok bakom mig i blindo, bläddrar och låter fingret visa vilket ord/vilka ord jag kanske ska skriva om...

Jag tänker inte nämna bokens titel, den är inte det viktiga för mig när jag gör så här, det är orden jag "fångar upp" på mitt sätt som blir de viktiga, dem jag vill skriva om. 

Om jag klarar av det vill säga, för ibland blir det lite för svårt..ibland behövs det inte.

Idag blev det många ord, jag kände att jag inte kunde plocka bara ett ord ur det lilla stycket som låg där under mitt finger.

"Inget annat förhållande på denna jord kommer någonsin att erbjuda så mycket trygghet, tröst och sinnesfrid, som ditt förhållande till dig själv.

Lär dig att älska ditt eget sällskap och andra kommer att göra det också. För ingen säger ju nej till att ha trevligt."


Jag kom av mig nästan genast. För det finns ju inget att skriva om. Det är ju precis så där som det är. 

Rakt upp och ner. Eller hur? 😀🥰



Fotona tog jag i den gamla stadsdelen Alfama i Lissabon när vi var där för några år sedan. 
Takväxter fascinerar. Tänk vilken utsikt de har för att inte tala om omgivningen. Kakel på väggarna under sig och vilka kakel sen för att inte tala om terrakottan på taket runt rötterna!
Så vackert det är i mina ögon. 

                                 
                                 Fladdrar de vackra blommorna till i vinden kanske de kan se runt knuten...
                                 Floden Tejos vatten rinner förbi...

                                 Lite måndagsfilosofi, varken mera eller mindre blev det idag!

                                 En Glad Måndag önskas! 






                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Tove sa…
Filosofiska reflektioner är så goa att ha och ty sig till när de uppstår och behövs vare sig det är måndag eller en annan dag. Öppna vyerna och finna sig i sig själv själv för en stund eller flera, kanske längre.
Den blå texten finner jag mig själv i.
Var det de du fann i boken - eller är det dina ord kring orden?
Givetvis blev jag nyfiken på titeln!
Dina bilder är underbara!
Ha en fortsatt fin filosofisk måndag - jag ska filosofera mig ner i tvättstugan.
Kram i arla morgonstund 🌞
Stefan sa…
Spännande idé. Att peka på ett eller flera ord i blindo och så skriva ned något om det/de.
Varför inte utveckla detta. Peka i blindo på ett ord i en bok och sedan skapa ett inlägg där man gett sig ut i stan, i naturen eller kanske i hemmet för att ta bilder kring ordet/orden.
Tack för uppslaget :)
Tove,

ja, de är det och märkligt nog så kan man hitta ord på det här sättet som lägger sig på ett väldigt bra sätt, på ett "rätt sätt" på direkten. Det har jag upplevt flera gånger när jag gör så här. Jag skriver att jag inte har något att skriva om det här, att det rakt upp och ner.

"Idag blev det många ord, jag kände att jag inte kunde plocka bara ett ord ur det lilla stycket som låg där under mitt finger."
Jag reflekterar inte ens, allt fanns i stycket 😊

Tack och ha en bra tvättstugedag!
Kram i väldigt tidig morgonstund, här är klockan bara fem...🤗
Stefan,

det är något som jag gör lite nu och då, nu är det rätt så längesen. Man vet aldrig var man "landar". Spännande är det absolut.
Hoppas du också vill göra det, söka ett ord och så ...
wiper sa…
Det var verkligen intressant och djupt och påhittigt. Känner nästan för att testa själv. Du fick då fram nåt som verkligen stämmer.

Jag blev helt fascinerad av taket och kunde inte släppa blicken på ett tag. Lissabon då tänker jag på norrmannens uttryck: Flickorna i Lissabon

https://nojesvirveln.blogspot.com/2020/03/arve-opsahl-han-med-flickorna-i-lissabon.html

Ha nu en skön måndag
Kram från Malin
femfemman sa…
Mitt eget sällskap är bra för mej. Men det äringen höjdare för sndra. Så det stämmer inte så bra... tycker ja...
Anki sa…
Jo, jag minns hur du brukar göra och det är verkligen en bra idé!
Fina bilder och de där växterna på taken har verkligen valt en vacker miljö
Glad måndag Karin!
Det var en bra idé. Och vilka bra ord du hittade. Tycker om bilderna. Blommor på taket, vackra tegelpannor och vackert kakel. Kakel uppåt väggarna, det gillar jag.
Glad måndag!
Christian Lehmann Gisler sa…
Det var en häftig idé, trodde först att det skulle bli en bok som du ska läsa som du valde på det sättet, men så kan man ju också göra, kul!
Att du sen råkade hitta ett sådant passande citat var ju toppen....det är ju ord man behöver ta till sig varje dag på nytt!
Ha en fin måndag du med!
En klockren text verkligen. Tänker som du, inte så mycket att säga om det egentligen. Men det hade ändå varit kul att höra hur du förhåller dig till det, till meningen bakom orden. Så vackert med kaklet och takväxterna i Lissabon, håller med! Vill dit snart igen, men det får bli i höst när turisterna börjat jobba igen :) Kram!
wiper,

det är det som jag gillar, jag vet ju aldrig vad fingret hittar när jag gör det här i blindo. Ibland blir det bara galenskaper, haha..ibland lite mera djupsinnigt.
Gör det Malin, det är ett bra sätt att "förnya" sig själv på, när bloggtorkan känns av eller när man vill något annat än det man har stagnerat i, vilket man lätt gör. Åtminstone jag själv. Jag kan ju bara tala för mig själv

Tack för länken, jag ska ge mig tid under dagen och gå in där och titta.
Ha en skön måndag du med!
Karin-kram!

femfemman,

jag tror att många av oss tycker om att vara med oss själva och trivs med det, men texten som så tar jag inte som att den måste stämma på varken den ena eller andra utan att den är ett mål för var och en att nå, vilket betyder att man kanske måste jobba lite med sig själv och sitt inre. Men som sagt, var och en på sitt sätt och för min del sitter texten bra, jag tror mig förstå vad den vill säga mig. Jag utgår från texten då och inte från mig själv.
Ännu..jag kanske spinner vidare.
Ha en bra dag med kram från mig!
Anki,

ja, jag vet att du minns det, så länge har vi "hängt ihop" här under åren som har gått.
Ibland kanske man skulle vara en liten blomma för en stund, någonstans på en upphöjd plats? 😊
Tack Anki! 🤍
Anita, de fyra blomsterhaven,

tack, jag har gjort det nu och då när jag har känt för en liten förnyelse av något slag. Man vet ju aldrig vilket ord som kommer upp. Ibland kan det bli helt hopplösa ord som blir rena utmaningen i sig. Den här gången hittade jag de här mera djupsinniga orden, som för min del manar till en viss eftertanke.
Kakel uppåt väggarna gillar jag också och terrakotta takpannor är så vackra.
Tack detsamma!
Christian Lehmann Gisler,

tack! Jag brukar utmana mig själv så här när jag känner en viss fattigdom i mitt skrivande och vill något lite mera...
Ofta fungerar det riktigt bra.
Det var ett fint litet stycke jag fastnade med mitt finger på den här gången och tyckte att jag inte kunde lämna bort varken det ena eller andra ordet. De vill vara tillsammans helt enkelt. Ja, det är ord man behöver ta till sig varje dag på nytt, så sant så! Jag kanske ska brodera en tavla med orden och hänga upp den på väggen eller så? Oj, nu fick jag en massa idéer igen. 😏

Ha en fin måndag du med!
Anna i Portugal,

ja, så kände jag det också, inte så mycket att säga om texten som så men visst, hjärnan har gått igång så få se om jag mitt i allt utvecklar mina egna tankar i ord och bild här igen. Jag känner mig lite taggad...men ska låta tankarna gå ett tag, jag får kanske ett filosofiskt ryck igen och skriver något. Kanske du också kunde göra det Anna, utgå från texten? Vore roligt i såfall...
Lissabon är så vackert och vi ska dit vi också igen så småningom. Jag har ärende dit men det får ta sin lilla tid. Men om några månader så...Kram!
Guldkryckan sa…
Att trivas med sig själv är ju A och O för att kunna trivas med andra, bra där.
Takväxter är nog förbjudet här i fosterlandet, har aldrig sett några iallafall som inte tagits bort snarast. ;)

Ha nu en fin eftermiddag. :)
LillaSyster sa…
Det var en bra text! Tur att du fick upp just den sidan i boken =) Läckert kakel. Ha nu en bra måndag, jag ska dra mig inåt, för nu börjar det att regna så smått igen.....
Guldkryckan,

så är det men för att kunna trivas med sig själv så krävs en viss tillit, att lära sig att vara ensam och att finna glädje i det..sen brukar det hända saker. A och O, exakt.
Taklök kan man få se på tak på Åland, åtminstone på den tiden då jag hade tak där😉 och så lite annat smått och gott..
Att trivas med sig själv är ju A och O för att kunna trivas med andra, bra där.

Tack och ha en fin kväll!
LillaSyster,

ja, det var en bra text, så tycker jag också.
Ojojoj, regnar det hos er fortfarande...vilken sommar! Men efter regn kommer solsken, som det heter. Ha det gott och torrt!
BP sa…
Vilka läckra blomstrande hus. Skulle inte vilja bo i nåt av husen, men som fotoobjekt är det ju oslagbara.
Har aldrig ens tänkt på att man kunde göra som du för att få ihop ett blogginlägg. Väldigt kreativt måste jag säga, och då har du ändå betydligt flera "underhållningsobjekt" i din hood än vad jag har;-)
BP,

ja, de är läckra husen i gamla stan i Lissabon.
Tack BP, jag har gjort det tidigare några gånger och tar till det nu och då när andan faller på.
byblixtra sa…
Bra tips och förstår att du kom av dig när du slog upp den texten. :-)
Blommorna är dekorativa på taket och fasaden är ju läcker, likaså balkongerna.
byblixtra,

ja, det är en bra sak att ta till när man får lite torka...man kommer i alla fall igång med att tänka till lite grann.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande