I min närhet

Vid det här laget inser säkert de flesta av er att jag håller kvasten i gång. Jag städar och lyfter ut foton ur bildarkivet, låter dem ta plats på bloggen när det känns så. Nu känns det så, jag vill ha nytt i arkivet. 
Helt medvetet tar jag sällan kameran med mig nu för tiden, just för att jag ska använda fotona jag redan har. Det är roligt att ha nytt att visa längre fram istället.
 
Men de här fotona som jag visar idag, är inte alltför gamla, högst ett år är vissa av dem.  Det kunde ha varit idag jag tog dem, för verkligheten ser likadan ut nu som då..
  
 
    Nästan dagligen går jag förbi en häck med denna ljuvliga hibiskus...så vacker i färgen

   

Den här vyn ser jag nu och då, när en extra runda tas för motionens skull,  innan mercadinho Brasileiro, vårt välbesökta hål i väggen, nås. Utsikten är mot São Gonçalo.


   Vackra räcken fastnar lätt på min kameralins..


   Som sagt! Det är som att vandra mitt i en utställning ...det ena är vackrare än det andra 



    Grindar, portar...

   




Skorstenar, takpannor...

    



De här båda fotona tog jag i början av den här veckan. Jag tassade på en liten stund i mycket tidig morgon...jag såg att det lyste hos RIM-grannen och månen hjälpte till att göra det så gott den kunde.

Sen gick jag in, lade mig och somnade på direkten, drömde om kräftor som anföll mig, jag påtade till dem och berättade för dem att de var döda för att de var röda (kokta)..då retirerade de. Men en mörk lo försökte spänna an på mig istället så jag kastade min väska på den, den väskan jag hade i min hand. Väskan blev en iller som fräste som bara den...Ja, lon retirerade den med och jag skrattade för att väskan kunde skrämma iväg lon. Sen vaknade jag med ett ryck...var i all världen får jag alla mina drömmar ifrån?  

Jag drömmer massor och i färg...Uffe påstår att han aldrig drömmer, vilket inte stämmer, för alla lär drömma...  

 

    Det börjar närma sig mangotider igen...lite överallt hänger det godsaker som väntar på att bli mogna.




Avokado äter jag varje dag...
Ibland en halv, ibland en hel..
Till frukost först och främst. 

Jag blir mätt som en plätt på den goda nyttiga  grönsaken/frukten med det goda kolesterolet inbyggt. 






    "Alltså, jag har en röd tråd, den är bara lite ostrukturerad....

   Ja, det är jag det, ungefär...och mitt i allt det ostrukturerade blir jag strukturerad på något sätt ändå. 

   Ha en fin fredag!

                                                               Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Jossu sa…
Jag brukar drömma mardrömmar om ormar. Antingen är dom efter mig eller så oroar jag mig för att dom ska attackera mina marsvin. Jag hade nog behövt en väsk-iller att kasta på dom så att jag fick lugn och ro och ett gott skratt.
Så avis på avokadosarna! Det är tydligen något av det bästa en kan ge magen som första jobb efter nattens fasta. Vi håller på att skapa ett mikroklimat så vi kanske kan ha avokadoträd, vi ska prova i alla fall. Väldigt vackert smide! Jag tror jag vet ungefär var du är med fotot över "vårt" kvarter :) Mysig fredag! Kram
femfemman sa…
Lider också av ostruktur. Eller lider och lider... nä, det har jag nog aldrig gjort...Och så gäller det ju bara hemmavid.... I lärarjobb, så ingick ju struktur med automatik.
Hibiskus, det var en vanlig fönsterblomma förr. Hade alltid hibiskus hemma när jag var barn. Har haft I vårt hus också, flera gånger. Nu ser man den aldrig som fönsterblomma. Fanns många fler blommande växter I fönstren förr
Oj, har det varit fullmåne. Tror att vi fortfarande har för ljusa nätter för att uppmärksamma. Blir annorlunda med augustimånen! Ha en fin fredag! Kram
LillaSyster sa…
Fin hibiskus, smidesräcket är ju villhöver!! Ha en bra fredag och trevlig helg!
Znogge sa…
Så många vackra detaljer på olika byggnader. De två sista bilderna tycker jag har något mystiskt och spännande över sig.
Visst är det så att alla drömmer men det är inte alla som minns drömmarna. Jag är helt övertygad om att jag drömmer i färg vilket känns logiskt eftersom så gott som alla upplever den i färg.
Avokado är så gott men som barn ogillade jag det verkligen. Tur att man kan ändra sig ;-)

Kram och god fredag!
Jossu, drömmar är spännande på sitt sätt. Man lever ett annat liv på natten. Jag känner flera som brukar drömma om ormar men också om råttor, hästar..
Du får affirmera till nästa gång det blir en orm-dröm, slänga väskan på den som blir en iller. 😊
Anna, avokado gör gott..verkligen rena medicinen i matform. Lycka till med mikroklimatet och att ni kan ha ett eget avokadoträd. Låter som drömmen!
Jodå, du vet helt säkert var jag har tagit fotografiet..
Ha detsamma du med!
Kram
femfemman, exakt, inte lider man , inte jag heller. Och liksom du har jag hur mycket struktur när det verkligen gäller att det ska fungera fullt ut.
Hibiskus var en vanlig krukväxt och är det fortfarande har jag förstått. Här är den som rena ogräset, växer överallt som det knakar. Det går trender i växter också...ibland ska det vara blommigt, ibland inte.
Jadå, i början av veckan var det fullmåne..därför var jag uppe och tassade. Blir lite mångalen ibland. Påverkas.
Ha en fin fredag du med!
Kram
Znogge,

det finns oerhört många fina detaljer här där gammalt möter nytt lite överallt. De hade råd att göra vackert förr, nu skyller man på kostnaderna och inget blir lika vackert utan mera fyrkantigt och statiskt. Tyvärr. Men turligt nog finns mycket av det gamla kvar ännu där hantverket syns.
Ja, så tyckte jag också, det fanns något magiskt där ..fotona måste tas.
Det är tur att man kan ändra sig 😊
Kram till dig med önskan om en fin fredag!
LillaSyster,

smidesräcket JAAAA! Så himla vackert.
Ha en fin fredag du med! Vi kanske syns på tåget imorgon?
Guldkryckan sa…
Drömmarna lever ju sitt eget liv, ibland undrar man verkligen var de kommer ifrån, hujeda mej.
Fina byar du har runt dig, gillas av undertecknad, tack för fina bilder.

Ha nu en fin eftermiddag. :)
Guldkryckan,

ja, nog kan man undra alltid. Fullständigt galna kan de vara men lite roliga samtidigt.
Tack och ha det fint du med!
Anonym sa…
Smidesräcken 🤩 är liksom gamla dörrar, kakelugnar med mera så fint ögongodis.
Avokado lär vara en bra frukt, grönsak 🤔💭❓
Igår gjorde jag pizzasallad för första gången (‼️) eftersom den skulle stå ett dygn och mogna blir det hemgjord pizza idag ☺️
Drömmer gör jag med, även om det är sällan jag minns.
/åsa
Åsa,
javisst är det så. Smidesarbeten överlag är speciella och vackra. Kakelugnar absolut. Det finns mycket att njuta av tack och lov.
Hoppas den hemgjorda pizzan smakar gott!
Det är drömmarna under morgontimmarna som jag minns särskilt bra men även andra drömmar kan jag minnas . Jag minns det mesta i detalj.märklig nog.
Karin, som hoppas vi ses på tåget imorgon!
BP sa…
Vissa motiv är ju tidlösa om man säger så, och de är alltid lika vackra. Och du har återigen lyckats väldigt bra med ditt urval. Bra gjort!
Alla drömmer, det gör jag med. Men jag kommer aldrig ihåg vad jag drömt om;-)
Älskar avokado i alla dess former. Äter dom gärna till lunch eller som guacamole med massvis med vitlök:-)
BP, så är det ju!
Tidlöshet är vackert.
Tack!
Jag minns de flesta av mina drömmar..men visst en hel del är ungefär som en grå massa som flyter förbi.
Avokado , JAA!
Ha det fint!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande