Ett litet album försvann

i och med att jag lägger ut de blandade "korten" här på "bordet". Man talade ju ofta om att foton var kort tidigare, säger man så ännu? Åtminstone i mina hemtrakter var det allmänt att säga så...Man fotograferade inte, man tog kort..

Nu för tiden hör man det väl aldrig? 

Annat än bankkort, kreditkort då förstås.


Nå, hur som helst så börjar jag med ängsullen, ett foto jag har tagit någon gång, troligen på Ersklobb i den norra skärgården på Åland. Försommar var det helt säkert...


   En liten trind bofinks-unge förser sig med brödrester från bageriet... En talgoxe i bakgrunden.


Så blev det plötsligt vinter vid matnings-stället för rådjuren. Liten Nyfiken tittar på fotografen. Mamman var van och brydde sig inte nämnvärt alls om mig.


På väg ner i min dåvarande källare. Just nu känns det lockande att gå naken ner i trappan. Vinterbadare som jag en gång har varit så frestar det lite grann nu när vi har varmt i Funchal, ca 30 grader med hög luftfuktighet alla dagar. Men jag klagar inte. Jag trivs och vatten finns det i kranen så en snabbdusch får det bli istället för snödrivorna som en gång var. Vi skrattade när vi talade om det här med att duscha..man blir ju snudd på svettig av att duscha också. Bara rörelsen tar på. Nu är det sommar! 😊

    

   Den här sköna glasvarelsen såg jag i Amsterdam på flygplatsen när vi var på väg till Madeira...
   Zarkowski...

   

    En gång hade vi en utegrill...en jättebra utegrill. 
    Mitt i allt ville en cafékund köpa den och det fick han..Vi kunde ju ändå inte ta den med till Madeira.

   

                      En vacker insyn enligt mitt förmenande..


Dessa vackra Ihanne-glasburkar...vi hade många, många. Nu har några andra dem istället. 
Så praktiska de var att ha bullar i, kakor etc i 
cafébutiken.
Ihanne är finska och betyder ideal men även härlig skulle jag tro att man kan säga. Ihana betyder härlig. 





Ett helt gäng med embryon...små dockor som var beställda till en jul. De satt på bokhyllskanten i tv-rummet när vi bodde på Åland. De väntade på sin tur att bli förfärdigade.  Märk väl , alla dockor på bilden är under förfärdigande, de är inte alls färdiga, de är embryon men på god väg...
Där satt jag i lampans sken och skapade dockor medan jag kastade ett öga på tv-skärmen emellanåt. Den vita ängladockan, flög till ett barnhem i Lettland när hon blev färdig. Änglar kan få för sig precis vad som helst har jag märkt. 😉😊 Jag har lagt ner ängla-tillverkningen nu. Åtminstone tillfälligt, men antagligen för alltid men man vet ju aldrig ....

Nu är det dockor och harar på gång. Ja, ränderna går aldrig ur, alltid finns det någon som behöver en mjuk liten "vän". 


    Åland i midsommartid fanns också i det lilla albumet..
    Underbara Åland💗. 
  
    


                                  Jag älskar rykten! Man får reda på en massa saker om sig själv som man 
                                  inte hade en aning om....
                                  Ja, den här bilden med text fanns också i det lilla albumet.
                                  
                                  Snipp, snapp, snut..nu tog albumet slut. Det är tomt, tomt, det finns inte mera.

                                  Ha en fin dag! 

                                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Lena i Wales sa…
Jag tror att jag säjer att jag fotar eller tar bilder. Något att fundera över.
Fina Ålandsbilder.
Gillar er utegrill.
Ha det fint!
Stefan sa…
Man tog kort eller bilder i min ungdom. Det är på senare år jag börjat fotografera.
LillaSyster sa…
Nu finns det för alltid här på nätet =)
Har en stor och två mindre tomtenissar av samma sort som dina. Har ju en pojk och flickdocka också någonstans.....hm undrar var? Skulle kunna ligga i barnvagnen fr 50 -talet som står i källaren, långt in.....
Så bra att grillen kom till en ny ägare, en lycklig prick för den ser väldigt fin ut. Ha nu en bra onsdag!
Lena i Wales,

ja, så gör jag också nu för tiden...kort använder jag inte mera. Tror jag.
Tack!
Ja, utegrillen var toppen.
Ha det fint du med!
Stefan,

man gjorde ju det, tog kort eller bilder. Exakt detsamma även för min del, det är nu jag fotograferar. Språket ändrar..
LillaSyster,

exakt, det är så jag tänker.
Inget försvinner även om det blir tomt på vissa ställen 😊
Så kul, nu får du leta upp dina dockor. Någon gång när du är där i gömmorna.
Ja, han strålade, den nya grillägaren, då han kom med liten lastbil och hämtade de tunga sakerna. Vi gillade den väldigt mycket.
Ha en bra onsdag du med!
Guldkryckan sa…
Intressant fråga, tar vi kort eller bild?
Jag använder nog båda uttrycken men kidzen på skolan säger ofta att man ska "lägga en bild", tror jag föredrar de två förstnämnda trots allt.

Så fina bilder du ger oss med både två och fyrbenta varelser, en med vingar till och med, uppskattas ypperligt av undertecknad.:)

Ha nu en fin dag.
Guldkryckan,

ja, nu för tiden så kanske man talar på annat sätt, skulle tro det.
Lägga en bild, låter lite speciellt men jag vet att språket förvrängs och blir annorlunda, synd nog. Men det har säkert mycket med Internet och mobilspråket att göra.
Tack!
Ha detsamma du med!
byblixtra sa…
Ja, det stämmer att man sa "ta kort" tidigare och du påminde mig om att det säger man inte idag. :-) Utan säger "ta en bild eller ett foto".
Bilden med ängsullen gillar jag, som hör till mina favoriter.
Fina bilder på småfåglarna och rådjuren.
Åh, det var en snöig bild mitt i sommaren. :-) Hade nästan glömt bort snö och vinter. ;-)
Fin glasskulptur och fina glasburkar.
Ängeln är jättefin och jag blir imponerad av att du gör fina dockor. Jag tror absolut att du kan göra fler änglar som flyger iväg dit de vill. :-)


Byblixtra,

jag har inte hört det där med kort på långa tider, nu tar man en bild eller ett foto.
Ängsull är så magisk på något sätt, ser alltid troll som sitter i dem. Var det John Bauer som målade sådana?
Vi får se vad gäller änglar, just nu känns det inte aktuellt men man kan ju alltid ändra sig.
Tack!😊
Susjos sa…
Jag har nog slutat säga att "jag ska ta ett kort", säger istället att "jag ska ta en bild"...lustigt!

Fina kort/foton från forna dagar, ängsullen, småfåglarna....snön däremot, längtar jag inte riktigt till ännu.....

Ha det gott i värmen, skönt med en dusch ibland!
Kram
Susjos,

så är det nog, man pratar om bild väldigt ofta..foto lika ofta kanske.
Snön förstår jag att du inte längtar efter alls. Ni fick ju ha den lite väl länge senaste vinter..och nu är det sommar.

Tack, det blir en dusch nu och då och ingen snö.
Kram
BP sa…
Nej, kort tar man inte längre. I bloggen försöker jag blanda "bild" och "foto".
Som vanligt är dina arkiv rena guldgruvor. Så mycket olika motiv du har fotat inte bara från Åland och Madeira. En skatt som du kan njuta av nu och sedan när du är på hemmet. Det brukade min man och jag alltid skoja om...
Din grill ser stadig ut, ungefär som grekiska grillar. Dina embryon ser aningen skräckinjagande ut måste jag säga, men vilket handarbete!
BP, nej man gör nog inte det...jag gör som du, tar bild eller foto.
Haha,,,ja, när jag kommer på hemmet ska mina arkiv vara väldigt luftiga, har jag tänkt mig.
Embryon är ju sällan vackra eller hur? 😉 Grunden var gjord, sen började försköningen...bra gick de att sälja. Men jag gjorde olika typer av dockor...
Grillen gillade vi väldigt mycket. Grekisk var den inte men finsk..
Tack BP!
znogge sa…
Jag säger att jag fotograferar men jag tar inte kort utan bilder. Lite motsägelsefullt kanske men så är det.
Härligt att ha ett stort arkiv. Det har jag nog också men är dåligt på att använda det...
Så fina embryon! Minns att min svägerska tillverkade sådana också. Waldorfdockor hette de här om man jag inte minns helt fel...

Önskar en sen god kväll!
Znogge,

ungefär så säger jag också. Jag fotograferar och tar bilder.
Ja, det är både härligt och mindre härligt men så småningom får jag lite ordning i min oordning, tror jag.

Tack! Exakt, Waldorfdockor...de på bilden är en typ av sådana.Inte fullt ut.. Jag har en på gång, en större nu igen. Jag är ju Waldorf-småbarnspedagog i grunden, en av mina grunder.
Önskar dig detsamma!
Oj, undrar när jag sa det senast ... att ta kort. Men förr sa jag det alltid. Det var det som gällde. "Tog du många kort när du var på semester?". Kan det ha varit när korten blev digitaliserade tro. Programmen för bildhantering på datorerna heter ju just bildhanteringsprogram, inte korthanteringsprogram. Kort nu är ju mer förknippat med betalkort, kreditkort och alla andra sorters "hårda" kort. Nu säger jag i varje fall att jag fotograferar eller slarvigt "fotar". Men jag säger inte att jag laddar in mina foton utan mina bilder.
Gillar ditt lilla album. Lyckliga den som fick köpa grillen. Ihanneglasburkarna ... så vackra. Och fina embryon på rad.

Önskar dig en fin dag!
Anita,

det kan ligga något i din tanke om att det ändrade i och med digilariseringen...mycket troligt att det var där det hände..kort blev bilder.
Han såg väldigt lycklig ut, killen med familj som köpte grillen. Den var väldigt bra, och är det förhoppningsvis det ännu.
Ihanneburkarna är ljuvliga, går inte att få tag på annat än av äldre årgång.
Tack Anita, ha en fin dag du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande