En RIM-lig tisdag med passion

Det är längesedan nu som jag gav en liten rapport om hur det ser ut och vad som händer på andra sidan gränden. ( Ja, då tänker jag inte på slipdammet som jag skrev om här om dagen, det har lugnat ner sig och är mera eller mindre bortglömt nu till nästa gång 😉) 

För ett år sedan i juli-23

Kruxet för min del är att jag inte ser vad de sega killarna/gubbarna håller på med. De håller sig inomhus för det mesta nu för tiden. Det bultas, knackas, ropas, slipas, borras etc...heta känslor ventileras, från morgon och till kväll. För ett år sedan såg det ut som ovan. Jag har några fotografier kvar sen dess, de flesta gav jag bort men några minnen behöll jag i skeendet av tillblivelsen av de två stora huskomplexen som är på gång. 


                        Nu ser det ut så här.. Ett år senare i juli-24



För ett år sedan ...




En hög mur mot gränden har byggts...
Här vill folk vara ingärdade och undangömda,
känna sig säkra för omvärlden utanför

Ett fenomen som jag inte förstår riktigt fullt ut men vem har sagt att jag måste förstå.
Det är bara så här det är...

Isoleringsmaterial i stora mängder har 
vi sett att har kommit hit och försvunnit          Allt arbete utförs av skickliga hantverkare. Det blir snyggt
innanför väggarna..

Massor av elkabelrullar, skivor, burkar med färg? och så vidare har det lilla huset slukat. Slurp så där bara. Många nya hantverkare har varit här, är här, vete gudarna vad det är där...men att det är det är säkert. 

Lite kul har vi från vårt håll medan vi funderar på vad den där extra lilla kuren, till höger i bild ska användas till. Den med en dörr..
"Cykel-garage", föreslog Uffe och jag funderade om de ska hänga upp cyklarna i taket för det är ju högt därinne..."Kanske någon vill ha styltorna där, en akrobat kanske har köpt en lägenhet?" 
"Soputrymme kanske men varför så högt?" 
"För höga sopor förstås" , blev svaret. 
Någon slags utrymme för infrastrukturella manicker. Det låter ju bra i alla fall. 
Vi får nog tänka till lite ännu. Ett utedass blir det säkert inte. 



Lilla kuren till vänster har blivit omplåstrad och 
"Lilla, låga" huset har blivit omplåstrat det också på sitt sätt. Antagligen för att man ska lägga plattor på väggarna. Jag läste på hemsidan att det ska läggas något på som heter Techlam...



Så här är läget just nu ungefär och jag känner mig lite grann på samma sätt jag också som polkagrisstängerna, lite konfys, men att det händer saker i det fördolda är ett som är säkert. Jag återkommer när jag har lite mera att visa från arbetsplatsen mitt emot oss. Det kan inte hjälpas att jag känner mig lite, lite som en mamma för bygget, en fostermamma i alla fall. Jag har ju varit med sedan begynnelsen. Nu är det två och ett halvt år som har gått sedan dess. Det är en långdragen förlossning som är på gång, spännande är bara förnamnet. 

Passionen blommar

Det som hände igår handlar också om en förlossning på sitt sätt. En maracuja-blomma slog ut. Så där bara som från ingenstans. Jag visste inte ens att det fanns en knopp. Jag kände mig euforisk..tänk ändå att det kan gå så snabbt. Jag satte fröna i januari och nu blommar en av plantorna redan. Halleluja! 


                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira



Kommentarer

Kul att se förändringen i gränden! Vi har ett vattenbygge på gång i våra trakter som jag kommer följa, jättespännande. De första grävmaskinerna har dokumenterats :) Underbart med passionsfrukten, vi är nu inne på andra plantan och hoppas den kommer överleva. Den kämpar på i vår jord och i vår torra värme, med kallare nätter. Om den överger oss så var det sista gången jag försökte. Otroligt vackra blommor är det iaf!
Christian Lehmann Gisler sa…
Ja du, det må jag säga, inte har de brådis inte, å jag som trodde det var ett svenskt fenomen att dra ut på diverse byggen.....men det blir å andra sidan ett kul fotoreportage för dej!

Ha en bra vecka!
Guldkryckan sa…
Roligt att se framåtskridandet i bygget, tackar för detta.
Många vill ju ha murar i dessa tider, har en förståelse för det men ändå...lite trist.
Tycker dock två år är lite länge, men jag är ju bara en slashas, ingen aning om hur det fungerar. ;)

Ha en fin dag.
LillaSyster sa…
Grattis till din fin blomma! Snart är det nog inflyttningsklart=) Ha en bra tisdag.
Anna i Portugal,

ja, det förändras och snabbare än man kanske tror. Allt sker på insidan nu.
Kul med vattenbygget...gissar att det kommer att synas av det på din blogg. Har inte varit in på några dagar...men kommer.
Ja, jag blev jätteglad över passionsblomman. Idag har den vissnat...här går det undan, så det gäller att hänga med. Hoppas att den går bra för er passion. Våra kräver enorma mängder vatten, jag ger vatten flera gånger om dagen åt den som är i kruka..den som nu har blommat. Det kan vara svårt för maracujan hos er, men jag håller tummarna.
Kram
Christian Lehmann Gisler,

ja du, säger jag i min tur, nog ligger de i för president och autonomi alltid men här är det mesta hantverk..i stort sett allting och ska hålla för jordbävning allra minst. Så jag tycker inte alls att det går långsamt, utan är förvånad över att det går så snabbt istället. Men jag sitter ju på första parkett och ser det inte du kan se. De är inte många på plats heller, här räcker arbetskraften inte till, så många byggen är på gång.

Ha en fin vecka du med!


Guldkryckan,

tack själv! Här är det vanligt med murar, mycket vanligt och jag tror att det är en sak som har funnits sedan hedenhös på Madeira.
Nejdå, det är inte alls länge...men det är skillnad på hur man bygger i Sverige och hur man bygger här. Stor skillnad!

Ha en fin dag du med!
LillaSyster,

tack, idag är den ett minne blott, här gäller det att hänga med. Ja, om ett halvt år si så där skulle jag tro att det börjar hända saker.
Anonym sa…
En endagsblomma 🤩
Visste inte att det var så snabbt förlopp från knopp till utblommad.

Intressant med bygget och Du sitter på första parkett och ser hur allt förlöper, det är nog både lika och olika på många vis hur man bygger här och där, olika väderlekar och jordbävnings risk lär göra att det måste bli gjort på visst vis.

Idag har vi varit på utflykt 😊
/åsa
Åsa,

ja, en endagsblomma. Så himla vacker. Jag kände inte heller till hur snabbt förloppet var. Säkert beroende på att vi har runt trettio grader varmt alla dagar just nu.
Precis så är det. olika och lika på olika sätt och vis. Här gör man allt för hand...mera eller mindre.

Härligt med utflykt! 😁
BP sa…
Spontant tänkte jag "A room with a view", men bara för ett fåtal utvalda som gillar byggen, kranar och byggmaskiner - med eller utan slipdamm då.
Lägenheter verkar bli som en "gated community", vilket blir mer och mer vanligt i flera länder. Trist men sant. Och er utsikt blir ju inte mer fördelaktig precis med en hög mur framför näsan. Du är ju duktig på det mesta, så du kanske är bra på graffiti. Då kan du smälla dit en snygg muralmålning;-)
Och om du är nyfiken på vad de gör inne i byggnaden är det ju bara att hälsa på killarna och be om en rundtur - med kamera i högta hugg såklart:-)
BP,

haha, ja, vi är nog bara ett fåtal som gillar byggen, kranar och liknande, brunnslock etc.
Ja, det är synd att det ska bli så..trist men sant är det absolut.
Vi blir inte besvärade av den höga muren alls. Vi ser över den ordentligt men mot gränden när man vandrar ner och upp så får vi se den. Gör inget men lite trist med alla murar. Men du gav mig en idé, graffiti nästa..🤣. Låter nog bli, de rappar nog till muren med tiden kan jag tänka mig.
Jag tittar in via hemsidan så ser jag hur det kommer att se ut..jag låter dem jobba i frid och ro ..så det blir klart så småningom.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande