Både nytt och gammalt...

En liten oskygg Madeira-bofink längs en levada vi vandrade. De är så vana med människor så de kommer fram ibland för att eventuellt få något gott att äta ur någons hand. 

Det är rätt skönt att tömma mobilen på fotografier. Jag blev häpen här om dagen när jag såg en vän sitta och bläddra bland sina otaliga mängder av foton i sin mobil. Då insåg jag att jag snudd på har ett tomt bildarkiv i jämförelse med henne och sedan fick jag veta att alla har sina mobiler fulladdade med foton, "har inte du Karin? Jag har hela mitt liv i mobilen" berättade J. 

Nej, det har inte Karin, fastän jag trodde så. I min mobil finns bara en liten, liten andel i jämförelse med min väninnas. Men vi är tack och lov olika och var och en på sitt sätt. Jag använder mobilen i första hand som telefon och att kunna chatta med mina barn och vänner med, att finnas till hands med. Jag är en dålig mobilanvändare på sitt sätt. Mobilen är ett nödvändigt "ont" ungefär, även om den för mycket gott med sig också. Men för min del har den varit ett bra "arbetsredskap" genom åren med vissa andra fördelar förstås. 

En gul lyckoklöver av det mera dubbla kronbladsslaget

   Men visst, vi här hos oss börjar dagen med att öppna våra låsta mobiler. Vi stänger av dem till natten
   
Sen sätter vi oss vid frukostbordet som alltid börjar med en mugg kaffe för oss båda
 medan vi kommer till världen, eventuellt vaknar, tittar igenom nyheterna, meddelanden etc.
-"Jaha, säger någon av oss sedan; ska vi umgås"? 😉

En dalechampia aristolochiifolia..så speciell, så vacker, nästan fjärilslik, en törelväxt.

               Det är ju bara att konstatera att mobilen har blivit en del av livet. Vi har ingen fast telefon
               sedan vi flyttade hit till Madeira. Det behövs ingen, vi klarar oss hur bra som helst på 
               våra mobiler. 


En vanlig syn högre upp i atmosfären här på Madeira. Det är någonstans i Estreito Câmara de Lobos-trakten, då vi vandrade levada do Norte där. Levadan rinner under plattorna. Ett litet kling-klang-ljud hörs när man går på dem.

Någonstans på samma vandring längs levada do Norte. Uffe har tagit fotot, som fanns i mitt arkiv🙄?....

Jag måste lite skamset säga att jag har skrattat lite i mjugg åt att man använder jordbrukshacka här, något man använde för längesen i Norden. (Fördomar, förstås, jag vet)  NU vet jag hur viktig den är och hur BRA den är i den här jordmånen, en fullständig nödvändighet. Jag har själv skaffat en liten variant av hacka för vår egen lilla täppa som vi har på gårdsplanet som vi delar tillsammans med grannarna.


"Och vadå Karin?" tänkte jag sen, du hade ju hackor av olika slag när du bodde på Åland också. Potatishackor, en "kåka"/gräfta etc..

                        
                        Spadar i olika varianter och mycket annat som var bra att ha i trädgårdsarbetet.
                        Jag tog bild av det här lilla jordbruksredskapslagret innan vi reste hit. Allt lämnade
                        vi kvar till de nya ägarna av Skoltomten. 
.


Uffe tog fotot längs levada do Norte..av den vackra men rätt sällsynta Ferraria crispa, sjöstjärneiris.


    
    En liten fin kanariefågel, en av alla de sorter som finns. Fotot tog jag längs Strandpromenaden 
    när vi gick till Câmara de Lobos en dag. Den var lika nyfiken på mig som jag var på den..

Det är en välsignelse att leva här på Madeira när man är frukt- och grönsaks-människa.

Vi äter mycket frukt varje dag, istället för lunch, så blir det frukt som äts..fruktlunch. Frukosten består så gott som bara av frukt och grönsaker förutom en liten smörgås. 
Vi är säsongsätare, nu just är det persika, nektarin och vindruvor som gäller allra mest
Bananer och apelsiner hör till varje dag. Vi befinner oss i paradiset....


 
Jag har inte enbart städat i arkivet, även badrummet fick en ordentlig dusch😉 härom dagen.
Dörrarna till duschkabinen lyftes bort och rengjordes noggrant. Listerna detsamma.
På Åland hade vi kalk i vattnet som gav avläggningar som vi fick jobba med att
hålla borta, här är det en rosa-gul beläggning som uppstår av det vulkaniska vattnet..
Inget mögel tack och lov men om man inte sköter om att hålla ett behörigt avstånd så kan det säkert bli vad som helst av det hela. Vi lever i ett land där luftfuktigheten är hög. 
Det är vår porttelefon som syns på bilden...

                       
                        Ja, nu har vi ätit frukost på terrassen och det känns bra. Jag är en avokadonörd...
                        Jag älskar avokado. En om dagen gäller nu när det är säsong. 


                       Idag blev det lite dittan och dattan, "alguma conversa fiada", lite småprat..

Ett litet tips, klicka på länken till min favoritlevada nr 1....levada do Norte. Ni ångrar det inte, där har jag/vi vandrat många gånger om under åren som har gått. Den biten av levadan representerar Madeira på så många olika sätt, man kommer nära det levande livet helt enkelt.

                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Dottern satt med min mobil. Tittade upp och sa: du har ju bara blommor och barnbarnen sparade!!! Jo så är det nog ... i a f nästan!
LillaSyster sa…
Tfn är full med bilder på ett minneskort=)
Du har så rätt Rallarros och Mjölkört är samma växt. Ser underbart gott ut med all frukt. Här är åskan på g igen......24mm igår och massa blixt och dunder. Ha en bra kväll!
Znogge sa…
Även om jag har mina bilder på onedrive så har jag ändå massor kvar i min telefon. Borde kanske göra något åt det men det känns som ett megastort projekt just nu.
Förstår mer än väl att ni äter mycket frukt för visst är det gott. Avokado med för den delen...

Önskar en god kväll nu!

Kram
Klimakteriehäxan,

ungefär så är det i min mobil också..😊
LillaSyster,

jag förstår det väl, för telefonen är ju en kamera samtidigt. Jag använder nästan aldrig mobilkameran i min tur så..en enkel ekvation när det kommer till kritan.
Tack, då visste jag det nu också. Oj, nu slipper du vattna..
Ha en bra kväll du med!
Znogge,

det blir ju så, jag har många äldre foton i min mobil märker jag i min tur, bortglömda mera eller mindre.
Det är gott och här finns det frukt till bra pris, grönsaker också. Det blir mycket grönt här.

Önskar dig detsamma!

Kram
Guldkryckan sa…
Men visst är det bra med verktyg man kan behöva ibland, billigare att köpa in dessutom än vad maskiner kostar.

Har 3037 bilder i mobilen nu, resten i "molnet" eller på min externa hårddisk, ofta dubbletter då jag för över från telefonen direkt till hårddisken.
Snart dags för det här igen.

Ha det bäst nu. :)
Anonym sa…
Såg Lillasysters kommentar om mjölkört, rallarros som här heter almysche ☺️
Frukt är godis 😋 och tyvärr dyrare än godis… det ör helt galet att frukt & grönsaker har högre kilopris än t ex chips och lösgodis.
Jag äter mest vindruvor, banan och melon. Fast nyss slank det ner smultron 😋
Ni bor i ett fantastiskt land 👍
Jag undrar om Din kråka är samma som vår korp eller om det är olika hackor?
I min del av världen är vi beroende av mobilen då Telia plockat bort all fast telefoni. Nu är täckningen lite si och så, men det finns inget alternativ.
/åsa
BP sa…
Alla bilder är så bra att man absolut inte ser någon skillnad på om de är gamla eller nya;-)
Den där bofinken var verkligen tam. Knivskarp är den också:-) Kanariefåglar trodde jag bodde i bur, hemma hos folk alltså. Min mamma hade en sådan.
Jamen, där satt ni ju på terrassen och åt frukost. Var det innan RIM började med byggjobbet?
Är också avokado- och tomatnörd faktiskt, men klarar inte att blanda sött och matigt. Ingen aning varför;-)
Guldkryckan,

ja, verktyg behövs när man minst anar det. Idag tog jag till Uffes hammare och smällde till ett citrongräs ordentligt. Försökte med stekpannan först men,haha..ja, det gick inget vidare..
Vilken ordning du har Guldkryckan, du vet t.om hur många bilder du har i mobilen. Jag gör detsamma som du för det mesta nu för tiden, men en del gammalt ligger kvar som ska tas vara på.
Du har systematik i det hela..
Ha det bäst du med!

Jag har mängder med bilder i min telefon och på externa hårddiskar. Men den äldsta hårddisken har gått sönder. Funderar på om den går att rädda eller om det är kört. Tur då att jag har min gamla blogg med en hel del bilder på. Frukt är verkligen gott men det är dyrt och så får jag ont i magen av det tyvärr.
Åsa,

kärt barn har tydligen många namn😊
almysche...myschigt...
Ja, jag vet att det är så i Norden. Här är de klokare än så. Det som odlas inom landets gränser är billigare men det som kommer utifrån är dyrare, vilket är helt rätt politik enligt mitt förmenande. Då köper man ju inhemskt och gynnar det inhemska. Jag applåderar Portugal för det!
Hemma på Åland hade vi samma problem som du nämner..det som odlades hemma (jag talar om ekologiskt nu, för vi hade ett företag som var ekologiskt certifierat) var dyrare än om vi importerade från finländska fastlandet, från Sverige eller någonstans från övriga Europa. Inte klokt alls. Då gynnar man inte hembygden på rätt sätt.
Ja, det är helgalet att godis och chips är dyrare än frukt och grönsaker. I slutänden blir det inte bra med tanke på folkhälsan.
Smultron slank alltid ner, hjortron också..inte nu förstås men när jag hade tillgång till bären.
Ja, vi bor i ett fantastiskt land vad gäller den här saken.
Jadu, nu kan jag inte svara på din nästa fråga..antagligen är det samma sak men att de heter olika. Tror jag, men vet ej.
Här är vi också beroende av mobilen, utan minsta tvekan. De flesta har ingen fast telefon längre, annat än porttelefonen då😁
BP,
det måste antagligen till svart/vitt för att man ska se skillnad..så gamla är det inte förstås.
Bofinkarna kan bli riktigt tama där det rör sig folk...lite väl tama tycker jag som tycker att naturen inte ska bli för tam. Här finns det kanariefåglar i det fria.
Nej, det var igår BP, som jag tog fotot på frukosten.
Vi har suttit ute många gånger sedan RIM kom till gränden, men när de har slipat nu under den senaste tiden har vi hållit oss inne. Men nu är det lugnare på den fronten igen, så det blir lite utehäng..
Jag äter alltid frukt och avokado först, sen min lilla smörgås till sist. Uffe gör precis tvärtom. Kastar sig på smörgåsen först...
Hannas krypin,
Lycka till, hoppas du kan rädda dina foton. Ja, man har ju alltid eller för det mesta tillgång till fotona via bloggen, bra så.
Ja, jag vet att frukt är dyrt i Norden, här är det inte alls så. Säkert tycker många här att det är dyrt, allting är ju relativt men i jämförelse med vad vi betalade när vi bodde på Åland så upplever vi att det är billigt här.
Till all lycka så blir jag inte sjuk av frukt och grönsaker. Det måste vara jobbigt.

Det är verkligen så att många har telefonen framför ansiktet hela tiden. Jag funderar ibland på varför de inte vill se annat. Nåja, var och en gör som de vill. Min telefon ligger mest inne, används för meddelanden. Men också för att identifiera fåglar och växter. Och spela musik ibland. Fota gör jag helst med kameran, men visst blir det snapshots med mobilen om den finns nära. Jag är ganska lat :) Kram!
Anna i Portugal,

ja, här möter man folk på trottoarerna med telefonen framför sig, stup i kvarten. Ibland blir jag småelak och går rakt på dem för att se om de överhuvudtaget märker sin omgivning. Lite intressant är fenomenet men också skrämmande i mitt tycke. Ja, just det, varför vill de inte se annat. Beroende skulle jag kalla det. De lever i och för sin telefon och då har det naturligtvis gått för långt.
Jag fotar också helst med kameran, telefonen är en liten men bra nödlösning.
Kram!
Stefan sa…
Fina bilder på fåglarna. De vi har vi fågelbordet under vinterhalvåret har blivit mer vana vid vår närvaro med åren och räds inte för att äta medans vi pysslar lite runt om. Modigast är den lilla blåmesen.

Jag erkänner att jag kämpade emot innehavet av en mobil i många år, men erkänner också att jag idag har svårt att klara mig utan. Dock är jag inte på samma nivå som de ungdomar man möter till fots och på cykel med ansiktet fastlåst vid mobilskärmen.

Trevlig helg.
Paula sa…
Alltid exotiskt och spännande hos dig, inte minst bland flora och fauna! Angående mobilfoton rensar jag jämnt. Jag fotar sällan med mobilen, selfies ibland och ibland har jag inte min lilla kamera till hands eller med mig när jag httar nåt att fota. Men jag har en mobil modell äldre där kameran inte är så märkvärdig o framför allt är zoomen obefintlig. Så gamla trotjänaren hänger med ett tag till. De flesta mobilfotare har väl sina bilder i något moln i cyberrymden? Mina foton ligger på en extern hårddisk dit jag för över varje månad...nästan! Kram från pörtet
Stefan,

tack!
De lär sig, de blir trygga. Jag känner igen det från vår tid i Norden då vi matade fåglarna dagligen. Blåmesen är en liten tuffing. Liten men naggande god.
Det är svårt att vara utan mobil, jag håller med dig och det behövs ju inte heller, de är ju bra apparater.
Ja, här ser vi samma sak dagligen. Folk, både yngre och äldre men mest yngre, har ansiktet fastlåst vid mobilskärmen.

Tack detsamma!
Paula,

tack!
Vi är ungefär lika vad gäller hanteringen av mobil..
Mobilen hänger med men jag brukar ha den på låg ljudnivå så jag inte störs stup i kvarten. Telefonringningen är dock på högre nivå.
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande