Vi gör undantag ibland

från vår egenskrivna regel om att handla så mycket som möjligt i de små affärerna här på ön..

Det händer att vi går till Cash , ca 4 km härifrån och handlar vissa varor som vi gärna vill ha. Jag tar min kylväskeryggsäck på mig, Uffe tar sin vanliga och så vandrar vi iväg. Samtidigt får vi  ca 8 km:s vandring i oss, dit och hem t/r, lagom motion för dagen, samtidigt som vi köper hem varor som är "bra att ha" hemma. 

Så gjorde vi idag för att jag vill ha rågmjöl från Madeira hemma så jag kan baka mitt surbröd på det sätt som jag vill att det ska smaka ( finskt). Att köpa rågmjöl från Finland och transportera det hit ligger inte på min karta. Jag har letat efter ett motsvarande rågmjöl som jag är nöjd med, ett rågmjöl som är härifrån och visst, jag är jättenöjd. Det tog sin tid, men trägen vinner. Man får inte ge upp! Det går inte att få tag på så där bara, så när de har "mitt" rågmjöl på Cash, så köper vi flera paket. 


Rågmjöl, farinha de centeio köpte vi fyra påsar av, sen var det slut på hyllan, en påse vetemjöl, kom också med hem (farinha de trigo). Fullkornsmjöl handlar det om och  Quinta Pedagógica dos Prazeres är leverantör. Jag gillar mjölet! Fullkorn är fullkorn...sen bakar jag gärna av annat mjöl också men till surbrödet vill jag ha just det här mjölet. Lite kräsen får man ju vara eller hur? 


Med oss hem kom även den rökta skinkan som vi tycker om...Primor. De har goda rökta produkter på fastlandet och nu och då tar vi hem en bit skinka till smörgåspålägg och till pizza. Vi hade lite tur mitt i allt, ett par av våra vänner tänkte kasta sin skivmaskin, använd en gång. Till all lycka hörde jag det och sade att de skulle kasta den på mig, vilket de gjorde😊Jag visste inte om jag behövde den alls men att kasta bra hela saker, nej, nej, nej. Om jag inte behöver den kan någon annan behöva den.
Nu använder jag den med jämna mellanrum, skivar det ena och det andra. 
Primor är ett portugisiskt företag. Klicka på länken så kan ni läsa mer om intresse finns. Jag har hittat massor av olika portugisiska recept som jag ska testa. 



    Från samma företag hittade vi också bacon på bit..
    Skivmaskinen får jobba innan jag fryser ner 
    i lagom stora doser för tillredning av mat nu och då. 












    Att ha en rökt grislägg hemma hör till här hos oss. 
    När det är kallare väder, kallt är det dock aldrig här, så blir det 
    ärtsoppa med fläsklägg ( Uffes favoritmat) 
    Men annars blir det ett långkok på rotsaker, bönor, lök etc...
    Många måltider, helt enkelt. Goda måltider...
    Landeiro är också portugisiskt och ligger i Nine i norra
   Portugal.



                        Uffe smyger alltid ner lite korv i kundvagnen. Också bra att ha hemma i kylskåpet
                        Primor har jag berättat om, korven är picante och det är den till vänster i bild också.
                        Damatta-korven tillverkas avMonte D´alva i Montijo
                        huvudkontoret ligger i Mafra i Lissabon.

                        


Plötsligt så bröt vi det portugisiska med en tysk korv..Salame från Dieter Hein, distribuerad via Portugal.
Nej, vi vet inte hur den smakar ännu...skivmaskinen kommer fram någon dag och då ska vi testa den. 


Vi äter gärna Emmental och den finländska Valio-emmentalen får vi inte tag på längre. Finland/Valio är tjurigt och vill inte leverera till Portugal, vilket de gjorde tidigare men nu kan vi se oss i månen tycker de, men det reder sig. Vi trodde faktiskt att vi köpte en fransk emmental men ack så vi bedrog oss...
Spanjorerna är luriga dom, Emmental de Albe pratar spanska. Tyvärr lyckas jag inte länka till Lacteas del Jarama..

Ja, det här blev ju nästan som en skyltsöndag, fastän det är onsdag..
Jag är som jag är, nyfiken på och tar reda på för att veta mera om varorna till en annan gång som vi gör en promenad till Cash igen. Nu kommer det att dröja för vi har mat för långa tider framöver. 
Vi var inte utan när vi vandrade iväg idag men som sagt, mjölet ligger mig varmt om hjärtat och när man ju ändå är där så kan man passa på att handla lite till eller hur? Nu blir nog nästa tripp ditåt först i höst.
Vad vi betalade för kalaset?  Exakt 130, 64 €...dela upp det på tre månader så blir det inte särskilt mycket alls att ha  som "bra att ha i lager ". 



På vägen hem plockade jag en stor bukett dill i en offentlig blomsterrabatt. Dill som rycks upp och slängs som ogräs annars. Jag har mina ställen...😊 På lördag ska vi ha rökt fisk och gravad fisk ( med dill) till en födelsedagsmiddag för en god vän som fyller 65 år. Dillen var liksom grädden på moset idag. Dill är något som man sällan får tag på här. Jag  har odlat, jag har i frysen men givetvis tar jag vara på när jag plötsligt hittar dill. Nej, det är ingen funcho/fänkål! Den ser lite annorlunda ut och smakar annorlunda.

En skön fortsättning på onsdagen önskas!

                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Mums! Blev en matblogg! Ska baka bröd i morgon. Bra nationaldagsgöra. Kram
femfemman,

ja, ni har ju nationaldag imorgon. Baka för kung och fosterland, för hela Sverige!
Kram!
Znogge sa…
När jag läste så läste jag skrivmaskin och inte skivmaskin så jag fattade ingenting! Sedan läste jag om och då föll allt på plats. Det måste vara bra att ha en skärmaskin. Minns att min mormor hade det och den användes flitigt.
Härligt när man hittar bra produkter som motsvarar ens förväntningar.
Önskar en go kväll!
Jossu sa…
Baka bröd gör jag faktiskt aldrig. Jag lägger tiden på matlagning istället och gläds åt att min ICA-butik får in varor från ett finskt bageri.
Det lär bli ett trevligt födelsedagsfirande. Härligt sällskap, god fisk och nu även dillen som pricken över i.
LillaSyster sa…
Perfekt att få en skivmaskin, jag fick en då jag kanske fyllde 23? Flitigt använd varje jul till att skiva skinka. Men för kanske 12 år sedan gick det sönder ett kugghjul i den- en plastdetalj och inga reservdelar fanns att köpa till något så gammalt. Men då fick jag syrrans, för hon använder aldrig sin. Nu är jag ju alltid på GC om julen så jag har knappt skivat skinka på denna. Den står i källaren- bra att ha =)
Bra att du hittat ett mjöl som funkar- du är duktig som bakar själv. Här äter vi sällan bröd. Händer att jag bakar ett örtbröd på långpanna då vi har soppa. Och så de nattjästafrallorna har jag ju också gjort men det var ju ett tag sedan nu.
Bra att du tar tillvara på dillen i planteringarna=)
Znogge,

haha, då förstår jag att du inte fattade någonting.
Aha, du kallar det till skärmaskin, då förstår jag ännu bättre.
Ja, visst är det bra att hitta produkter man vill ha. Det finns mycket bra produkter här.
Önskar dig detsamma!
Jossu,

jag tycker om att baka och har gjort det många år i båda mina egna bagerier under 25 år. Brödbakandet har varit en del av mitt levebröd.
Här finns inget finskt bageri, annat än mitt hem-liga. Jag hoppas att födelsedagen blir fin för vår vän, vi ska göra det bästa av den . Dillen blir endast som smaksättning, den jag plockade idag. Den vackrare dillen, finare, den har jag i frysen för att lägga upp precis just då när allt ska serveras.


LillaSyster,

ja, absolut eftersom vi gärna köper hela produkter som vi vill skiva själva. Det måste ju ha varit ett bra märke på din skivmaskin som ändå höll så länge som den gjorde. Du får ta maskinen med till GC och en bit skinka till på det, så den inte rostar sönder på grund av icke-användning😉
Jag köper nog bröd också ibland men för det mesta så bakar jag allting själv. Rena terapin har det blivit..vi äter två skivor bröd tillsammans under ett dygn så vi är inte särskilt stora brödätare men jag delar med mig åt andra.
Ja, här tittar de stort på kvinnan som stiger rakt in i planteringarna och rycker upp vad de tycker är ogräs. 😊
BP sa…
Rökt fläsklägg har jag aldrig hört talas om. Här är det ju rimmad fläsklägg som gäller antingen med rotmos eller till ärtsoppa.
Har aldrig bakat någonting och tänker inte börja nu. Äter sällan bröd, men älskar surdegsmackor med bland annat oxbringa som klämmackor. Det var en trend för cirka tio år sedan, och de säljs fortfarande.

Läste för "skrivmaskin" och undrade vad du gjorde med en sådan i det sammanhanget, sedan upptäckte jag att det var visst en skivmaskin du menade - hahaha:-)

Dill är väldigt svenskt, jag vet, men jag är inte så värst förtjust. Men gravad lax MÅSTE ju ha dill på sig;-)
BP,

rökt fläsklägg brukar vi alltid använda till ärtsoppa. Kanske det är en mera östlig tradition, en finländsk? Jag vet inte men rökt ska den vara allra helst. Den är förstås rimmad också ...Rotmos kunde jag dö för just nu, när jag läser din kommentar. Kålrötter har jag inte lyckats få tag på här, ibland importerar de..men de går åt som smör på heta stenar.
Vi äter inte heller mycket bröd, en skiva var till frukost, inte desto mera men jag älskar ju att baka, rena terapin för min del så det blir en hel del i alla fall men många i vår omgivning tycker om bröd.
Dill hör ihop med gravad lax om inte annat...jag smaksätter den gravade fisken som kan vara av annan sort också beroende på. Sen dekorerar jag med annan lite finare dill.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio