Skyltsöndag 477

Bloggvännen BP håller i trådarna för Skyltsöndagen. I en av trådarna hänger jag, med mina skyltar för dagen. Tråden jag håller i skulle jag lite skämtsamt säga som så att "Rum byggdes inte på en dag..."



Samtliga foton tog jag redan i april och jag har länge tänkt att nu ska jag visa dem för er, men alltid har något annat kommit emellan. Blomfestival etc. Nu låter jag inget annat komma emellan. RUM Madeira, klicka på länken så får ni läsa mycket mera än vad jag tänker skriva om idag...



Idag radar jag i stort bara upp skyltarna på rad...


När jag kom ner till festivalområdet så var allt det "roliga förbi". Senkommen är senkommen men foton tog jag i alla fall innan alla skyltar var nedplockade.


Lastpallar är alltid snygga eller hur, nästan i alla fall
                                                                                        Doce Cereja: söta körsbär från Jardim da Serra


      Viktiga "fabriksdelar." Ursnygga dessutom


                                                                                       
                                                                                        Sockerrör i en tunna





    
    Korgmöblemang, handgjort på Madeira i Camacha...

   

Till slut visar jag en äldre bild som jag har "fångat" någonstans på Internet och nu blir jag troende igen, men jag är nästan helt säker på att det är sockerrör som mannen har på flaket. Ursprunget till rom /Rum. Jag kommer säkert att skriva mera om RUM...men längre fram. 

Ha det bra i era sommar-RUM alla!  

De andra som brukar vara med i Skyltsöndag har jag länkat till här: 

         Konst  el. konstigt, LillaSyster,  Paula, Susjos ,Stefan , Åke , Åsa



                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira




 

Kommentarer

Guldkryckan sa…
"Fabriksdelarna" där såg ju ut som ett mästerverk, funkar nog bra ihop de där. ;)

Rom är ju ofta riktigt gott, har inte hittat någon ännu som jag inte gillat.

Ha nu en fin söndag och tack för denna skyltsöndag.
Åke sa…
Wow, jag blev genast imponerad av fabriksdelarna. Här talar vi verkligen om smideskonst av mycket hög klass! :) Spännande skylar du bjuder upp med :) Önskar dig en fortsatt trevlig söndag.
christian sa…
När jag läste "Fes" på första bilden var jag lite osäker på vad som väntade idag.....men ordet fortsatte ju ..... ;) :)
Som vanligt har du en kul blandning å alltid är det nåt nytt, jag menar gamla lastpallar å härliga kopparkittlar, det är inte illa!
Sen är ju lastbilen en absolut höjdare också....apropå rom så tog jag alltid Bacardi & cola förr i tiden.....i mina ungdoms dagar....
Ha en fin söndag!
LillaSyster sa…
Kopparkiteln - ja, tack! Så coola fabriksdelar. Ha en bra eftermiddag!
Karin sa…
Fina skyltar allihop och destilleringsapparaten ... skulle vilka ha en sån, men det lär vara förbjudet här i Sverige.

Finast ändå är jakarandaträden (är det väl?) som skymtar på de första två bilderna. SÅ vackra!
Susjos sa…
Snyggt skyltat! Ja, rom kan vara riktigt gott, minns att vi provade rom till kaffet på Eckerölinjen får några år sedan, och den romen var så god, synd att jag glömt bort vad den heter?

Ha en fortsatt fin söndag!
Kram!
Znogge sa…
Vilken snygg skyltning och en annorlunda infallsvinkel. Det gjorde du bra :D En riktigt god rom tackar jag inte nej till! Den ska absolut inte blandas med cola utan drickas som den är.

Önskar en fin söndagskväll!

Kram
Guldkryckan,

ja, bara som ett konstverk kunde man ju ha fabriksdelarna.
Jag tycker om rom..även om jag bara tar lite lite...någon gång

Tack och tack detsamma!


Åke,

ja, blir man inte imponerad av dem så ....😊
Tack! Tack detsamma önskar jag i min tur!

christian,

helt säker ska man inte vara när man tittar in här...😉
Tack! här blandas det, inte enbart rom och cola..jag minns drycken. Nu om och när jag dricker så blir det enbart rom..en fingerborg ungefär men rom är gott.
Ha detsamma du med!
LillaSyster,

just det, ja tack till kopparkitteln! Tack detsamma!
Karin,

tack! Guud så tråkigt att du inte kan ha en destilleringsapparat! Jag har en rätt rolig sannhistoria om en destilleringsapparat...kanske jag vågar berätta den nu för apparaten finns inte längre. Ska fundera några varv..
Det är förbjudet på Åland också...nämligen.
Ja, det är jakarandaträd. De vackraste tänkbara...tänk bara färgen!
Susjos,

tack! Rom är gott...
Du får göra en ny resa och testa dig igenom alla romsorter så kanske att minnet ditt kommer tillbaka?😉
Ha detsamma du med!
Kram!
Znogge,

tack!
vi kan ta ett litet glas tillsammans om vi träffas någon gång i framtiden. Ingen cola för mig heller.
Önskar dig detsamma!

Kram!
BP sa…
Jo tack!!! Den festivalen skulle jag inte tacka nej till måste jag säga. Lärde mig drick rom på Barbados, då en literflaska rom var billigare än en ölburk. Rum och CocaCola blev vår standard drink under hela vistelsen.
Härliga skyltar och vinnaren är inte helt otippat skylten bredvid kopparkitteln. Vilken läcker bild:-)

Tusen tack för enrum-riktig Skyltsöndag och alla dina länkar:-)
BP,
Inte jag heller och nästa år ska jag vara där i tid och inte senkommen.
Tack själv BP!
Rum för resande! Om du ursäktar en enkel vits ...
Verkligen en riklig skyltskörd.
Klimakteriehäxan,

haha, den satt bra! Rum för resande, det är ju precis så det är här.
Tack!
Paula sa…
Festivalerna verkar avlösa varandra på din vackra ö! Minns att min dotters far gärna drack en varm romdryck på vintern, fluffig vispgrädde på toppen, blä så sött tyckte jag redan då. Längre än till Cuba Libre sträcker sig inte min kunskap men vet att det finns otaliga sorter av vilka säkert många presenterades på festivalen! Jag trodde rom framställdes mest på Jamaica!
Tack och hick, kram från pörtet
Paula,

här festas det hela tiden på något sätt. Än är det det ena, än det andra..
På vintern satt det bra med en varm romtoddy när man kom in från att ha varit på isen några timmar för att vittja nät. Även andra lite kyligare årstider. Vispgrädde blev det aldrig..lite blä och sött, exakt. En vanlig rom uppvärmd tillsammans med vatten och en gnutta socker i. Blodomloppet kom igång..
Madeira gör väldigt fin rom..
Tack och hick själv med kram från gränden!
Anki sa…
Vilket härligt inlägg Karin! Fina skyltar och som alltid informativt! En häftig bild den sista med sockerrören! :)
Anki,

Tack!😀
Sockerrör betyder mycket för den här ön...jag ska skriva mera om det i ett eget inlägg..
byblixtra sa…
Gillar de svartvita skyltarna och de superfina kopparkärlen.
Byblixtra,

me too! Kopparkärlen är ju bara wow, wow...

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio