Skyltsöndag 475

Bloggvännen BP står för förvaltandet av Skyltsöndagen och jag hänger med idag igen med nedanstående skyltar: 



Faktum är att jag tänkte  på orcherna när jag såg den skylten😉knäppgök som jag är. Orkidéer är något helt annat och mycket finare, vackrare. Jodå, jag vet att orcher heter orcs på engelska




Jag utgår ifrån att de flesta av er förstår engelska om inte portugisiskan fungerar
                   Om inte så säg till, jag översätter gärna

                                                                                  



 De flesta skyltarna är från Jardim Botãnico da Madeira

Det finns en liten skylt till vänster om mangolden..




En karta över trädgården
 

      En spännande växt, vin-choklad ...det ni !


    Jag saknade den stora gamla sköldpaddan som jag har träffat i trädgården tidigare
    och tänkte att troligen har den lämnat den här världen men
    titta vad jag hittade...
    Den bara gömde sig! 😉 Bra kamouflage på min ära.
    

   Så befinner jag mig i Quinta da Boa Vista ett längre stenkast från oss...


De har deltagit i blomsterfestivaltävlingar...



                                  Terrace the til. Til är ett lagerträd, som på svenska benämns som stinklager


Ja, där ser ni var ni ska parkera...följ pilen!... och allt ser vint och snett ut som vanligt. Men jag är hundra procent säker på att det är hur plant som helst inne i huset eller.... kanske jag ändå ska säga nästan hundra procent säker😉Spännande hus..
 
                  

                  Slutligen en skylt som en vän till mig har delat på FB...
                  
När du går in i denna kyrka kan det vara möjligt att du hör "Guds kallelse"
Det är dock osannolikt att han kommer att ringa dig på din mobil
Tack för att ni stänger av era telefoner
Om du vill prata med Gud, gå in, välj en lugn plats och prata med honom
Om du vill se honom, skicka ett sms till honom medan du kör bil

De övriga som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här nedan:

         Konst  el. konstigt, LillaSyster,  Paula, Susjos ,Stefan , Åke , Åsa



                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Nu snackar vi stor sköldpadda =) Fina blomsterbilder med tillhörande skyltar. Den sista skylten var ju en fempoängare=) Snyggt och varierande som vanligt här hos dig. Ha en fin söndag!
christian sa…
Hahaha, ännu ett underbart skyltinlägg från dig, man vet aldrig vad som väntar från söndag till söndag! Alltså den där toaskylten på foto 2 är ju bara för kul i all si enkelhet....!
Blomstersköldpaddan måste vara ganska unik, hur som helst är den häftig, bara att komma på det!
Sen gillar jag parkeringsskylten skarpt, men det vet du väl vid det här laget att gammal är alltid snyggt... ;)
Sita bilden är en ABSOLKUT HÖJDARE som jag tog mig friheten att ladda ner (hör av dig om du misstycker), den borde sitta på många plaster runt om i världen/samhället!
Tack för underhållningen, å ha en underbar söndag!
LillaSyster,

ja, stor är bara förnamnet. Den som en gång levde där i parken var ungefär hälften så stor som den och den var STOR.
Jag kan tänka mig att de klippte till en sköldpadda för att hedra den som fanns en gång.
Den sista skylten är så bra, jag gillar den skarpt.
Tack och ha en fin söndag du med!
Så intressant ställe du visar
orchids heter det väl, finns många diskreta sorter, sett på Botaniska i Göteborg
christian,

tack!😊
Den är väldigt tydlig toa-skylten. Rakt på på något sätt.
Jag blir jag lite mera troende igen men jag kan tänka mig att blomstersköldpaddan kom till för att hedra den levande stora som fanns i parken tidigare. Nu fanns det bara småttingar där. Ingen bamse-mormorsmormorsmor

Jag gillar själv fotot med parkeringsskylten, det visar så tydligt hur det verkligen ser ut här många gånger, vinklar hit och dit och lite hur som helst. Här anpassar man byggnationerna till omgivningen och inte tvärtom..eller man gjorde det i alla fall och det gillar jag. Det äldre är charmigt, levande.
Ladda ner du, jag har laddat ner själv...höjdarskyltar med tydligt och seriöst budskap som skrivs med humor i blick ska delas.

Tack själv och ha en underbar söndag du med!
Hanneles bokparadis,
tack!
Javisst heter det orchids, det är ju rätt men jag fick associationer till orcherna..så "felet" ligger i min hjärna och inte på skylten😊
christian sa…
Håller med om toaskylten, men skulle det inte stå WC undrar jag om man skulle fatta vad det ska föreställa ... Skönt att det finns de som anpassar sig efter naturen å inte tvärtom, skulle alla msk gjort det såge det annorlunda ut i världen....
christian,

du har rätt, jag har blivit hemmablind. Här ser man ofta den stilen på toaskyltar...
Åtminstone anpassade man sig tidigare, nu har det dessvärre blivit mindre trevligt, fyrkantigt och statiskt, lite själslöst i mitt tycke.
Anonym sa…
Sköldpaddan 🐢 så läcker 🤩
Gillar textraden Vill Du träffa Gud smsa honom när Du kör bil 👍 jag blir förvånad varje gång jag ser folk sitta med mobilen, både prata och smsa när de kör bil, det är ett antal år sedan det blev förbjudet i Sverige att handha mobil vid bilkörning.
Just nu har jag börjat fundera på om det är dags att börja bygga en båt innan vi dränka av syndafloden ☺️ jag tror det har regnat varje dag i juni.
Tur vi hade sommar i maj 🫠
/åsa
Åsa,

ja, sköldpaddan är läcker, jättefin.
Exakt, alltför många sms-ar och pratar i telefon fortfarande när de kör bil. Tyvärr. Jag har varit med om det som passagerare, jag ser det ofta. Men de vill kanske se Gud..men de som åker med kanske inte vill det alls
Oj, vilket väder ni har däruppe i Norden. Må det sluta ...
Det blir säkert sommar efter midsommar, tror du inte?
Gunnel sa…
Vin-choklad låter spännande. Jag hade en chokladblomma som doftade så gott av choklad. Vilken jättesköldpadda! Det måste ta en evighet att "frisera" den. Skylten är väldigt passande och sann. Ha en fin söndag.
Gunnel,

ja, om jag hittar en sån planta i affären så slår jag antagligen till. Den är ju vacker dessutom. Kanske jag inte kan ha den själv men grannen...
Jättesköldpaddan är antagligen ett minne av den som en gång var och masade sig fram där i trädgården. Tror jag, jag vet inte men så skulle jag tänka själv...
Ja, jag tycker sista skylten är väldigt bra.
Ha detsamma du med!
BP sa…
Inget fel på språklektionerna idag. Älskar skyltar där man serverar översättningar direkt. Då slipper man tänka. Och det slapp jag idag:-) För grejen är den - man lär sig mycket på det sättet, åtminstone gör jag det.
Och så absolut ÄLSKAR jag sköldpaddan. Har aldrig sett en sådan "blomsterskulptur" förut.
Som alltid - en härlig Skyltsöndag från ditt Funchal. Tusen tack för den och alla länkar.

PS. FB-skylten - hahaha:-) DS.
BP,

tack för det! Det är lite enklare så och själv lär man sig samtidigt. Flera flugor i en och samma smäll.
Tack själv BP! 😊
Så trevliga skyltar du bjuder på. Jag gillar verkligen sköldpaddan! Så fyndig på något sätt.
Hannas krypin,

tack! Sköldpaddan är en sån där villhöver...eller hur? Jag har fortfarande inte kunnat kommentera hos dig, får inte till det och jag vet inte varför.
Ha det bra !
Skulle mer än gärna knalla runt i "din" botaniska trädgård.
Sista skylten är helt enkelt lysande.
Klimakteriehäxan,

ja, här är det fint att knalla runt men just nu vet jag också att det är finare än fint att knalla runt omkring i allt det ljuva vackra som försommaren bjuder på i Norden.
Vi knallar på...
Ja, den är lysande, mitt i prick!
Paula sa…
Om det är en präst som totat ihop den sista skylt-texten så lyfter jag på hatten! Vilken humoristisk präst, o texten slutade verkligen med en knorr! Men jag ser då ingen sköldpadda på någon bild???
Dina skyltar är som vanligt så exotiska och spännande jämför med gamla Svedala...Kram från pörtet
Paula,

jag känner inte till vem som har skrivit den annat än att den finns i en kyrka i Frankrike.
Bild nummer sju, syna den lite extra. Sköldpaddan är stor ...och någon har klippt till det väldigt bra.
Det där med exotiska är lite lurigt. Här skulle an troligen tycka att Sverige och Norden är exotiska länder. Jag minns när jag fick besök från Italien för många år sedan på den tiden då jag hade mitt första bageri. De var hänförda och tyckte att det var otroligt exotiskt på Åland. Allting är relativt..
Kram från gränden.
Vilken härlig skyltning och härliga blommor och buskar o träd!

Denna sköldpadda var inte liten må jag säga! Den som missar den är nog blind, eller hur?

Vilket spännande hus vid parkerings skylten som visar vart man ska köra.. Hmm.. undra jag om det är så rakt inne i huset? Men det har du säkert bra koll på!

Mycket härliga bilder!

Ha en fin sommarvecka och Midsommarhelg! :)
Kram
Angelgirl,

tack!
Ingen liten sköldpadda precis...stor som bara den och jättefin.
Jag har faktiskt ingen aning om hur plant det är inomhus. De är skickliga på att bygga här, anpassar sig efter miljö och omgivning, men visst ser det ut som om man kunde åka lite kana från ena änden till den andra eller hur? Rätt rolig tanke egentligen, stiga upp och kana iväg till frukostbordet så där bara. Praktiskt och bra.

Tack Åsa, ha detsamma du med!
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio