Midsommarveckan....

Faktum är att här märker vi knappast alls av att det är midsommarvecka. Man firar nog midsommar här på något sätt, det upptäckte jag senaste midsommarafton (-23) då vi hade varit ute med våra vänner E. och P. och ätit på restaurang kvällen till ära. På stan fanns en poster om São João och sen såg jag att flera personer var festklädda och att det fanns pappersblommor lite här och där...

Sapatinho-de-Judia (ThunbergiaMysoriensis )

Något förundrad gick jag i tankar på vägen hem. Jag visste faktiskt inte då att man firade midsommar överhuvudtaget här på Madeira. Efter det har jag blivit klokare. Man firar men inte på samma sätt som vi gör i Finland, på Åland och i Sverige där man lär fira midsommar allra mest i världen. Exakt hur man firar här vet jag inte, men att man firar vet jag. Den här midsommaren ska jag ta reda på mera. 

Nordborna här på Madeira, några av dem som är kvar här på ön, (de flesta åker norrut precis som flyttfåglarna gör när sommaren kommer), samlas i Catharinaparken, i år på själva midsommarafton och festar om på nordiskt/ svenskt sätt. Håller knytkalas, har blomsterkransar i håret osv..har kul

Vi kommer inte att delta i sedvanlig ordning. Vi har inte bestämt oss ännu hur och vad vi ska göra, men troligen blir det sill och rökt fisk till middag, lite fest på något sätt. Jag sitter på skolbänken till kl. 16 på midsommarafton. På midsommardagen vet jag hur vår midsommarafton blev. Min midsommarhelg kommer att gå i studerandets tecken, vi har tenta den 25 juni. Det är en kungsnäva till vänster här i bild. Vi hade rikligt av dem i vår trädgård i Geta.

Uffe och jag brukade ta oss ut i skärgården när vi bodde där, vi satte oss ner på någon klippa, åt och drack gott samt njöt av sommarens längsta dag ute vid havsbandet. Att uppleva det magiska midsommarljuset under natten som aldrig blir riktig natt, är något av det allra bästa man kan vara med om. Jag har varit med om många sådana underbara nätter, då det enda sällskapet var sjöfåglarna och ljudet av någon båt på sjön..Ibland hände det att hela familjen var samlad, men oftast hade de yngre i familjen, med sina familjer, fullt upp med egna aktiviteter om de inte var på jobb.

Vi själva hade öppet både midsommaraftonsdagen och midsommardagen. Vi behövde den där stunden vid havsbandet för oss själva.


Vår sista midsommar på Åland firade vi med goda vänner i Eckerö, med Ålands hav framför våra ögon. Vi spelade bl.a. golf på stranden. Den som fick sina bollar i havet utan mellanlandning vann. Jag vann inte😉. Mina bollar tog sig än hit, än dit, precis så där som jag är själv, ungefär. 

Det blev en oförglömlig midsommarafton som jag kommer att bära med mig så länge jag lever. För min del kändes det som en extra fin gåva att få ta det minnet med mig innan vi flyttade hit. Det blev ett fint avsked till min barndomsö och hembygd. Vi visste ju att vi skulle flytta hit, vi höll på att sälja vårt hus i Geta och hade redan köpt lägenheten här. Vi var i stor förändring...

Det kändes bra! Det känns fortfarande bra och allra bäst. Åland bär jag inom mig varje dag ändå.

Ingenting förtar det andra.  Nu går jag in för att lära mig de portugisiska traditionerna, tar reda på och vill vara med. Jag bor ju här, jag lever här..

En åländsk midsommarstång.
En fruktbarhetssymbol.



                                                

                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira



Kommentarer

Anki sa…
Fina minnen från de åländska midsomrarna ... och spännande med nya traditioner.
Jag beundrar dig för din studievilja att vilja lära dig portugisiska ... heja dig!
Önskar dig en fin ny vecka!
Znogge sa…
Jag trodde inte att man firade någon form av midsommar söderöver men där ser man. Alltid lär man sig något nytt. Fina minnen från tidigare firanden och nu är det kanske dags att skapa nya traditioner.
Önskar en fin start på midsommarveckan!
Kram
femfemman sa…
Det där med midsommarstänger ser verkligen olika ut på olika ställen i Norden. Din var annorlunda.
Förhoppningsvis blir det traditionellt midsommarfirande i gamla stugan i Halmstad. Hoppas att malmöfamiljen, som just nu är lite krassliga, har kryat på sej, så att hela vår niopersonsfamulj kan samlas.
Stugonrådet har dans kring midsommarstången och en massa lotterier.
Fina minnen som du delar med dej av.
Lycka till med tentan! Den klarar du säkert. Otroligt att fixa pluggandet när man inte längre är så ung.
Ha det fint! Kram
Anki,

tack och ja, det är fint och spännande med nya traditioner som vi så småningom ska ge oss tid att ta till oss.
Tack, jag vill ju så gärna lära mig att prata portugisiska. Det underlättar att kunna det!
Tack detsamma!
Znogge,

man lär sig så länge man lever. Här firar man olika på olika ställen, jag har redan fått veta en hel del mera sedan jag skrev det här inlägget.

Jag önskar dig detsamma!
Kram
femfemman,
ja, midsommarstänger varierar i utseende från by till by bara på Åland och helt säkert överallt i Norden.
Jag håller tummarna för er och er niopersonsfamilj att ni kan samlas och dans kring midsommarstången tillsammans.
Tack! jag tar till mig alla lyckönskningar vad gäller tentan. Känner att jag behöver ett helt lass av sådana.
Att lära in har faktiskt inget med ålder att göra, har jag läst någonstans..men vi lär oss på annat sätt, lite långsammare kanske beroende på person.
Fina minnen som du delar med dej av.

Ha det fint du med!
Kram
Anonym sa…
Ett liv i förändring, då var då och nu är nu, men minnena lever kvar❣️
Jag tror vi nordbor uppskattar årets ljusaste kväll - vilket inte behöver vara just midsommarafton - på grund av att vi lever i mörkret så länge.
Att fira midsommar i t ex Kiruna är en helt annan upplevelse än att vara i Stockholm, jag har testat båda sätten.
Klart som korvspad att Du ska lära Dig portugisiska nu när Du bor där, på samma vis som invandrare till Sverige bör lära sig svenska för att kunna ta sig in i samhället.
Ha en fin Glad Måndag/ åsa
Åsa,

ja, ett liv i förändring men minnen bär man med sig. De består.
Det är nog så, att vi uppskattar årets ljusaste dygn lite speciellt, lite mera. Här är också ljusare nu men nätterna är alltid mörka,det där dygnet runt-ljuset, atmosfären runt det går nog aldrig ur mig. Jag bär de ljusa nätterna med mig.
Så tycker jag också, att man ska försöka lära sig det nya landets språk och också traditioner. Man kanske inte behöver anamma dem men att lära sig om den kultur man har flyttat till är berikande och faktum är att jag redan har haft nytta av min kunskap om Luis de Camões, nationalskalden i Portugal. Det känns fint att kunna prata om något så typiskt för Portugal med portugiser, om än på knackig portugisiska men likväl. Jag fjädrade mig själv som en liten stolt kyckling efteråt när jag hade klarat av det någorlunda. Jag har lååångt kvar innan jag är en höna i det här sammanhanget. Men kunskap berikar.
Ha det fint där längre norrut i världen!🤍
Har inte sett att midsommar firas här där vi bor. Får kanske hålla utkik lite bättre :) Det är ju fester och karnevaler här mest hela tiden i juni tycker jag. Kram
Märtha sa…
Man firar knappast att "solen vänder" på annat håll i Europa än i Norden - men katoliker världen över brukar högtidlighålla Johannes Döparen. Det lovas regn här, men jag hoppas jag kan sova ute under årets ljusaste natt, 2021 juni, torde det vara. Har nu ett tufft men mycket roligt tredagarspass av aktivitet bakom mig, redovisar i bloggen, började idag. Känns som att sommarlovet börjat. Väntar på några regndroppar...
Anna i Portugal,

här börjar de annonsera för fulla muggar om midsommarfirandet...jag ska göra ett inlägg om någon dag. Återkommer om juni och midsommar i Portugal.
Kram
Märtha,

antagligen inte men midsommar firar man här också men på annorlunda sätt, givetvis.
Jag ska läsa fast mig på din blogg, har skrivit Märtha högt upp på listan....
Sommarlov, du får sjunga den sången nu...ha det toppen i ditt nattliga sommarviste, skön sömn och goda drömmar önskas!
Guldkryckan sa…
Hade för mig att man bara firade midsommar här i fosterlandet, tji fick jag för det. :)
Fina minnen du delar med dig av idag, tack för det.

Ha nu en fin kväll.
Guldkryckan,
så trodde jag också men tji fick jag också.
Man firar midsommar i många olika länder i världen men inte på samma sätt som vi gör det och av olika orsaker.
Tack!

Ha detsamma!
BP sa…
Den åländska midsommarstången har absolut inga likheter med sin svenska kusin. Vet inte riktigt vilken variant jag gillar bäst, men det lutar åt den mera färgglada svenska varianten.

Du har ju nästan hela veckan på dig att klura ut vad du vill eller inte vill göra på midsommarafton. Och vem säger att du MÅSTE göra något över huvud taget?????? Att bara vara och njuta är inte så dumt heller...
BP,

helt rätt, vi har olika kulturella skillnader i midsommarstängerna. Jag har för mig att ni kallar era stänger till majstänger också. De åländska stängerna skiljer sig från by till by, ingen är den andra lik i färger och liknande. Mera man kommer ut i skärgården så blir de lövade stänger utan papperskronorna.
Visst har du rätt BP, jag vet själv vad jag vill göra och ingen bestämmer några måsten åt mig, nu har jag tydligen varit oklar i min text. Det blir att studera, jag har tenta om en vecka. Mellan raderna ska jag njuta...och inte ha några måsten alls, bara äta sill och rökt fisk.
Susjos sa…
Så imponerad av er flytt till Madeira från Åland! Å ditt spännande arbete med att lära dig portugisiska.
Visst är det speciellt med våra ljusa nätter runt midsommar, och fint med alla minnen man har från olika midsommarfiranden.
Spännande att de även firar midsommar på Madeira?
Lycka till med tentan!
Varm Kram!
Susjos,

tack! Vi trivs förträffligt med vårt val i livet och märkligt nog så tycker jag fortfarande trots att det känns motigt många gånger, att det är roligt att lära sig portugisiska.
De ljusa ljuvliga midsommarnätterna är något alldeles speciellt, magiska, vackra..sagolika när det är vackert väder.
Tack snälla!
Varm kram!
Stefan sa…
Midsommar är förmodligen den helg de flesta i Sverige längtar efter...nåja, kanske inte alla numera.
Jag har firat midsommar i dalarna vid några tillfällen och där är traditionen starkare än vad den är i Nyköping. En härlig tradition som pågår i dagarna tre.
Jag kan tänka mig att midsommar firas på olika sätt i olika länder, men visst är det något vist med denna helg?
Stefan,

jag är benägen att hålla med dig till hundra procent. Så är det även på Åland, midsommarhelgen är stor och betyder mycket.
Det är något visst med den helgen och som nordbo i grunden så bär man det där speciella sommarljuset med sig...det är magiskt!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio