Jag gick förbi

 och längs vägen fångade jag lite ditt och lite datt.

    Men vad är det där då? 



I ett hål i en gammal port...
Troligen är det ett barn som har tappat sin lilla docka/maskot..och där finns den nu, fyllt synlig
inklämd i den trasiga dörren

             
              Ett hav av pelargoner...


                      Ännu mera pelargoner...


                    En senblommande jakaranda...eller på nyttblommande?

                    

                            En bougainvillea som länge tycks ha varit med..

                           

                           Vilken växtkraft...
                         
                          

                       Änglatrumpeter...
                    
                      

                            Hör ni musiken?


                            Väderblommor...släktet heter Dimorphotheca

                           

                               Ögonkontakt togs med en myskanka...


                       
                      
                        Holländsk iris 


                       Flor  Azul do Tango de aechmea


                                  Den här har stått hemma på terrassen i veckor redan...
En orkidé Dendrobium samt den vita ornithogalum thyrsoides/stjärnlök, kapstjärna, tandläkarblomma (den har många namn så den är säkert ett kärt barn) : Nu har allt vissnat men ack så länge jag har haft glädje av buketten jag fick redan i början av maj. Otroligt. 

En skön torsdagskväll, en fin fredag önskas!

                                                    Karin Eklund, Funchal Madeira

Kommentarer

BP sa…
WOW!!! Ja inte dockan direkt då, och absolut inte pelargonerna men väl resten av blommorna. Vilka skönheter. Återigen har du lagt upp härliga bildbevis på att du faktiskt lever i en blomsteraffär:-)
BP,

Det finns mycket skönhet i den här affären, jag lovar! Och mitt i den så finns jag, helt otroligt. Jag nyper mig i armen nu och då 😊
Karin sa…
Underbart vackra bilder! Och visst är det häftigt att det som lever en stillsam tillvaro i blomkrukor här hemma kan explodera i omfattande fång eller till och med buskage hos dig!
femfemman sa…
Fina blommor! Här växer det rättnlpngsamt nu. För kyligt! Men bra fart i växthuset!
Karin,

tack!
ja, visst är det så. Jag hade en fin bougainvillea i Geta jag också men den skulle blekna om den såg de här exemplaren. Den kanske lever ännu, jag gav bort den till en riktigt blomstermamma.
femfemman,

ja, de är fina, fina.
Jag har förstått att det har varit och är kyligt i Sverige nu...Växthus är räddningen, jag vet. Jag hade två stycken på den tiden det begav sig.
Oj, det här var ett inlägg som gjort för mig. En vandring bland blommande blommor. Så ljuvligt! Visst hör jag änglatrumpeterna. Och vilket pelargonhav. Buketten var verkligen vacker. Tänk att den stått sig så länge ändå. Fantastiskt. Men orkidéer står sig ju länge.

Tack och ha en fin dag!
Vilken ljuvlig promenad i blomsterprakten på din gröna ö. Änglatrumpet har jag sett finns i byn, så det skulle jag nog kunna ha. Det finns så mycket jag vill prova, men får ju ta några nya sorter varje år så jag vet vad som överlever och inte. Fredagskram!
Znogge sa…
Så vacker blomning på din ö och tänk vilken fantastiskt hållbar bukett dessutom. Änglatrumpet är en mycket vacker blomma men dessvärre giftig så med valp inom kort går det inte.

Önskar en fin fredag!
Anita,

jag kan tänka mig det, du som älskar blommor.
Ja, helt otroligt är att buketten stod sig i över en månads tid. Jag fick den den 5 maj..och i förrgår hade den vissnat.
Orkidéer är underbara.
Anna i Portugal,

Änglatrumpet är något jag gärna skulle ha i knuten här också ..men de blir ju mäktiga, stora här. Du skulle nog kunna ha en sådan. Så är det, man lär sig vad man kan ha och inte kan ha.
Kram!
Znogge,

buketten har varit otroligt vacker och hållbar i drygt en månad.
Ja, jag läste det att änglatrumpeten är giftig, så med en liten valp förstår jag att det inte ska vara en sådan hos er.

Jag önskar dig detsamma!
LillaSyster sa…
Vilket blomsterhav du bjuder oss på, känner mig nybadad=) Verkligen en bukett med lååång hållbarhet. Ha en bra fredag och trevlig helg!
Tove sa…
Som lillasyster här ovan skriver ... nybadat - och blomstrande känner jag mig����
Guldkryckan sa…
Så oerhört fina bilder, tackar ödmjukast för detta.
Mysankan var ju min favorit.

Ha en underbar inledning av denna helg.
Annika sa…
HA, dockan!!! LÄSKIG nästan. Set ut som en liten klump, haha. Men kul att du fick henne på bild.
JAKARANDOR, älskar dem!!!
Vilka änglatrumpeter du har på bild, de är så fina.
Men vilken fin bukett du har din vas på på terrassen, ljuvlig!! OCH så länge den STÅTT!!

Karin, en fråga ... svara bara om du har tid ...
Jag har en orkidé i vardagsrummet som sjunger på sista versen. Är det ngn ide att få den att blomma om? Och isf, ska jag ställa ner den i källarrummet?
Eller ska jag slänga den? Känns ju lite taskigt också .. men den börjar se väldigt ledsen ut.

KRAMAR och trevlig helg!!!
LillaSyster,

ja tänk, jag bor i Atlanten och i ett blomsterhav. Havande minst sagt😉
Otroligt lång tid, jag måste räkna dagar och visst stämde det. Över en månad stod sig buketten men sen blev den trött med en gång.
Ha detsamma du med!
Tove,

fredagsbastu och så blommiga tvåldoft, ungefär. Härligt att du tittar in!🤍

Guldkryckan,

tack, det är jag som ska vara ödmjuk nu.
Mysig är den myskankan eller hur?
Ha detsamma du med, nu sommarlov förstår jag.
Annika,

ja, visst är den lite halloweenig på något sätt. Ingen sötnos precis.
Hon stack ut eller om det egentligen är en liten tomte. Jag kom inte underfund med den saken.
Jakaranda, änglatrumpet...ja, tänk här står de lite överallt i våra knutar. Lite hemmablind blir jag t.om.
Buketten var så fin, så fin och höll som bara den.

Så stressad är jag inte ännu Annika, haha..jag funderar på den sista etappen eller den nästa etapp som börjar i höst...då vet jag att det gäller. Jag hinner kanske då med, Uffe kanske puffar mig till datorn och säger SKRIV! haha..

Annika, jag är ingen expert på orkidéer men jag frågade Uffe som kan mera om den saken än vad jag kan. Du ska vänta tills stängeln blir brun, nästan vissnar ner, då ska du klippa av den men förstås inte luftrötterna. Lägg krukan lite i skymundan men du behöver inte lägga den i källaren för orkidén behöver lite bevattning nu och då, den behöver lite näring nu och då. Så småningom kommer den igen med ny stängel. Någon som jag tror att du ska fråga är https://anitalinder.wordpress.com/ Hon är jätteduktig på det mesta i blomsterväg. Anita med de fyra blomstersängarna..
Släng den inte, den kommer igen säger Uffe! Jag hade en orkidé för några år sedan, en venussko och den lyckades jag med Uffes hjälp att få att blomma igen.
Släng inte alltså! Den ska se lite vissen och ruggig ut just nu.

KRAMAR och detsamma till dig och Peter också!
Annika sa…
TACK Karin och TACK Uffe!!!
Uppskattar!! OK, jag försöker så. Uppskattar ert svar så mkt!
Ska ta mig en titt på Anitas blogg likaså.
Kramar och tack till er bägge!!
Annika,

Kramar och lycka till från oss båda!

Karin o Uffe💗
Anki sa…
Ni bor verkligen i Paradiset, du och Uffe! Fantastiskt så mycket vackert som blommar hos er!
Ha nu en fin helg!
Anki,

ja, vi har det väldigt bra även om det är här precis som på alla andra ställen i världen. Vi har i alla fall inte ormar i vårt paradis😉 och mängder mängder av sköna blommor och vyer.
Tack Anki, ha detsamma du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio