Hoppa på tåget/ 24/ Fotboll

Lokförare Åke är igång idag igen och tar upp oss som vill hoppa på tåget var än vi är i världen. Tänk att tåget hittar till Madeira också och idag är ordet Fotboll! Hos Åke hittar du även alla de andra som har hoppat på tåget..

Om jag säger som så, fastän jag bor i ett katolskt land, så vill jag ändå påstå att fotbollen i sig är som en egen religion. Här sparkas det nämligen fotboll från morgon till kväll oberoende på var man än är på denna gröna ö. 

Vi har fått en så fin liten Ronaldo till granne, där papegojan med familj levde tidigare. 


    Lill-Ronaldo i sandaler och med en ganska sliten boll

Att Ronaldo är förebilden kan man inte ta miste på eller hur? Gissa vem som har haft småroligt bakom fönstret. Jag medger, jag har känt mig som en paparazzi/mamarazzi men jag har försökt att inte visa Lill-Ronaldos ansikte. Hans fotbollsspel kom så passligt till dagens ord så jag hade svårt att låta bli att ta foton. 



Att försöka åka fram på knäna som Ronaldo gör på gräsmattor nu och då, försökte han sig också på men det var inte riktigt detsamma att göra det på slitna klinkers. Skrubbsår uppstod och det gjorde ont. Det hördes. Lill-Ronaldo drog inte av sig skjortan så där som Ronaldo brukar göra när hans lag har vunnit och han visar sitt "tvättbräde" och sina muskler. Men kanske Lill-Ronaldo gör det längre fram när han har tränat lite mera...för tränar gör han, lita på det.
Uppriktigt sagt så ligger Ronaldo i lä vad gäller det här med favoriter.
Lill-Ronaldo är favoriten för min del. Jag är ett fan av stora mått.
Jag behöver inte alls se på tvättbräder och muskler, jag behöver äkta engagemang..



En dag så blev sandalerna uppdaterade till andra dojor, fotbollen blev utbytt...
Nu börjar vi prata fotboll! 


I och för sig så har Ronaldo en guldsko och flera statyer men det är väl inte sååå viktigt? 
Det viktigaste är att vara förebilden som triggar igång små-Ronaldo-killar och tjejer. Och det gör Ronaldo verkligen, för ni skulle bara veta så många små-Ronaldisar med full dress och nummer sju på ryggen, som man ser ute på stan i olika åldrar. 
Vissa familjer har flera barn och alla bär de nummer sju på ryggen. 
Hoppas att de får mängdrabatt på kläderna!

Givetvis ska Madeira, Portugal och alla här vara stolta över sin egen Ronaldo. 
Han bidrar verkligen med att lägga Madeira och Portugal på världskartan, killen som fick sina första fotbollsdojor för att hans familj inte hade råd att köpa egna. En framgångssaga som inte bara ger Ronaldo och hans familj fördelar, många andra har också fördelar av den..inte att förglömma.
Sen har jag svårt att förstå att det är så lönsamt att sparka boll men det får jag ta en annan gång om jag ids. 





Boll nummer ett sa PANG !                                      Boll nummer två sprack i sömmarna! 

Han är häftig vår granne Lill-Ronaldo...kickarna hörs ända in till oss när han ger sig på bollen.
Det roliga är att när han har Ronaldo-dressen på sig så blir han Ronaldo, när han har andra kläder på sig då den "riktiga dressen" tvättas, så blir han en annan person, en annan fotbollsspelare, får helt andra rörelser. Lite kameleontkänsla infinner sig. Kläderna gör "mannen", men Lill-Ronaldo är riktigt bra på att spela och han får sällskap nu och då av de manliga familjemedlemmarna som alla är hans coacher. 

Jag har en specialnål samt tråd och kanske kunde erbjuda mina tjänster att sy ihop hans nya fotboll? 
Jag har också sytt medeltida läderskor (och sålt sådana)  så varför skulle jag inte klara av att reparera en fotboll också? Vi kanske har nästa nya Ronaldo här på gränden som behöver sponsras på olika sätt...



Lill-Ronaldos fotbollsplan blir en frisörsalong nu och då. Killen som klipper han kan han.
I bakgrunden på bilden så ser ni den fotbollsplan som ligger nedanför oss och som vi kan se varje dag, som vi hör musik och höga hejarop ifrån, i all synnerhet under helgerna, många gånger fram till midnatt. Många är de föräldrar som kommer dit med sina fotbollsentusiaster. De försöker hitta en parkeringsplats för bilen här på gränden. Vi har verkligen fotbollen i vår omedelbara närhet. 

Leve fotbollen! 

Ha det bra alla och 
tuffa/sparka på i lagom takt! 

Följande tåg-ord ser ut så här: 

Juni 22.        Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
         29.        Båt

Juli   06.        Kyrkorgel
         13.        Vattenkonst
         20.        Grotta
         27.        Moln 

Aug. 03.        Veteranbil
         10.        Ett annorlunda konstverk
         17.        Kapell
         24.        Tårta
         31.        Natthimmel, fenomen

                                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Vilken vacker story om din Lill Ronaldo i sandaler och hoppas du kan sy ihop bollen. Tänk vilka intryck dessa stora idoler har gjort för flera ungdomars drömmar och hoppas flera av dem kan genomföra dem. Talande bilder du bjuder upp med. Länge leve fotbollen ja :) Jag ska sparka på i lagom takt med min LillPlutt, det är fotboll som gäller just nu, men tyvärr kan jag inte vara med pga foten... jag kan inte vandra till en match för att se honom :( Trevligt att du är med ombord och tack för länken.
Stefan sa…
Här borde jag givetvis hoppa på tåget. Älskar fotboll och var själv aktiv mellan åldrarna 5-30. Tyvärr har jag inga bilder att publicera och inga trevliga berättelser att lägga ut.
Får nöja mig med att följa EM som inleddes igår.
LillaSyster sa…
Den lille Ronaldo är helt klart morgondagens stora stjärna-ta en autograf nu och skriv kontrakt på material/klädvård! Ha en fin lördag =)
Lena i Wales sa…
Verkar var samma inställning till fotboll hos dig som i Spanien, en religion.
Så har ni ju också en stjärna av världsklass och kanske kommer det så småningom en till, din lille granne.
Trevlig helg!
Åke,

tack!
Det är bra med bra förebilder, utan minsta tvekan.
Snart så sparkar du boll med din LillPlutt igen men ta det i lagom takt. Foten måste få ta sin tid innan den blir klar för att sparka, kicka..och allt vad det nu heter.
Snart sitter du där och hejar hejvilt! Jag är säker på det!

Ha en fin helg!
Stefan,

ibland stannar man kvar på perrongen av olika anledningar men det kommer flera tåg.
Njut av EM så mycket som bara är möjligt!

Trevlig helg!
LillaSyster,

så tror ju jag också. Vi hade vinkande kontakt med stora leenden idag, sen sparkade han bollen mot mig och vår terrass från deras terrass men shit happens, bollen tog en helt annan väg, hoppade över räcket och landade på gränden, rullade ut mot stora vägen och fotbollsplanen på andra sidan. Jag stod här och höll andan och tänkte att NEEEJ, inte ut på stora vägen nu för Lill-Ronaldo var sin fotboll hack i häl. Bollen hörde, den stannade! Magi! ...och LillRonaldo såg lycklig ut när han kom hemåt igen med den under armen.
Japp, här ska nog skrivas kontrakt och förmodligen ingår några kanelbullar i det också. Ha en fin lördag du med!
Lena i Wales,

jag vågar påstå det, fotboll här är religion. Utan minsta tvivel.
Ja, vi har en världsstjärna här och snart en annan, han jobbar på det i alla fall.
Tack Lena, jag önskar dig detsamma. När jag har haft min tent den 25 juni får jag tid att läsa allt du har varit med om i New Zealand och efter det med. Jag vill ge min läsning av din blogg tid. Snart ses vi hos dig. Ha det bra tills dess! Tack för titten in!
christian sa…
Jag bara älskar den där lille killen...finns det nåt mer roande rörande gulligt som små barn...?!?
Ronaldo har jag dessvärre inget till övers för. är allt för divig för mig, men förstår att ni är stolta över "stjärnan!
Ha en skön lördag!
Znogge sa…
Vilken fin och bra tolkning av fotboll. Det är verkligen en sport som är stor i många länder och att Portugal inte är något undantag det förstår jag. Synd att Sverige inte lyckades ta sig till EM denna gång.

Önskar en fin lördag!

Kram
christian,

ja, han är min absoluta fotbollsfavorit också. Små barn är rikedom.
Ronaldo kan diva till sig rejält och den delen gillar inte jag heller, inte alls. Sen finns det en mjukis bakom ytan som alltid. Han har gjort gott hur som helst, diva eller inte för den här ön, men det finns som alltid många sidor på ett järnspett. Pengar är inte alltid det bästa här i världen. Myntet har två sidor.

Ha en skön lördag!
Znogge,

tack!
Fotboll är stort, så är det bara.
Ja, det är synd att Sverige inte gick vidare..ibland fungerar det inte som det förväntas. Bäste man...

Jag önskar dig detsamma!
Kram!
Paula sa…
tsssss. och jag som visserligen känner igen Ronaldo på bild och vet att han spelar fotboll, men inte hade en susning om att han kom från Madeira....fy på mig.
Men en bättre sysselsättning för ungar, numera gäller det även tjejer, än att spela fotboll på sin lediga tid finns nog inte. Håller dem borta från andra hyss och ger en frisk och sund kropp. Nu lät jag som en gammal matrona, men jag har himla kul för en fotbollsplan finns nära mig, jag ser den från min balkong. Där spelar ungarna från grannskapet jämnt, många olika nationaliteter och även små flickor med slöja...Jag funderade ju på att fota där, men insåg att det nog inte var läge. Dels för att det skulle se suspekt ut att jag gick där med kameran i högsta hugg och dels för att planen är omgärdad med ett högt staket som är rödmålat och därmed ser man varken spelare eller boll annat än genom rutnätet. Lördagen går mot sin ände, friskluftsförgiftning har drabbat mig efter en dag i skogsmiljö bland ungar, kossor och grisar. Kommer att sova ovaggat. Kram från pörtet
Paula,

det är väl inte fy på dig alls. Det är bara skönt att Ronaldo inte är upptäckt helt och hållet...men killen är född här under fattiga förhållanden..
Det är en toppenidrott för flickor och pojkar att ta till sig. Allt finns däri...Fotboll förenar över alla gränser.
Sov gott du friskluftsförgiftade, dröm om fotbollsungar, om andra ungar, dina barnbarn, kossor och grisar.
Sussa sött, sov så gott...
Kram från gränden!
BP sa…
Bra där Karin:-) Du bor inte bara i en blomsteraffär du bor ju faktiskt i Ronaldoland också. Hans staty blev ju omdiskuterad och i början var han inte alls nöjd med sin "kopia".

Lill-Ronaldo är helt underbar att titta på. Just nu är det väl just Ronaldo och Messi vars tröjor "går bäst" och bärs mest. Men man ser fortfarande några enstaka Zlatan varianter på gatan också.

Spontanfotboll är ju så otroligt fint och betydligt mera vanlig i Sydeuropa än här, även om det kommer mer och mer även här.

Et helt underbart inlägg! Fotboll är ett utmärkt tema. Tycker jag då:-)
BP,

fotboll är ett bra tema, jag håller med dig!
Ronaldos staty på flygfältet lär inte vara någon höjdare precis har jag förstått, jag skäms att säga det, jag vet inte ens hur den ser ut...fastän jag troligen har gått förbi många gånger
Fotboll är så bra för de yngre, att ha förebilder som bygger upp och inte drar ner. Det är heja-heja från mitt håll och att du tycker det är fullt förståeligt, fotbollsdomare, spelare och gud vet allt vad du är, är så självklart!Heja dig också BP, ett tema för dig verkligen!
femfemman sa…
Även om teman inte hör till mina favoritinlägg,och jag ofta hoppar över dem, så har jag läst en del fotbollsinlägg. Aktuellt just nu!
Killar och fotbollar är något speciellt. En del killar alltså. De tycks vara födda med en fotboll förenad med foten.
Många tjejer spelar ju fotboll,men då mest på en fotbollsplan.
Har faktiskt besökt Ronaldos fotbollsplan och sett en match. Är det inte så att det finns två olika lag i Funchal? Man mötte iaf ett lag från fastlandet.
Fotboll ät nog den enda religionen förmåga. Kram
femfemman,

jag å min sida läser inlägg som jag tycker att är intressanta oberoende om det är temainlägg eller inte. Ett temainlägg kan vara hur intressant som helst...
Här finns många flickor som spelar fotboll också, inte enbart killar men jag gissar att det är killar som dominerar utan att veta siffror alls.
Ja, det finns två fotbollslag på landslagsnivå här om jag är på rätt. CS Marítimo (Club Sport Marítimo) känner jag till, också kallat OS Verde-Rubros..och sen förstås CD Nacional där Ronaldo höll till ett tag. Clube Desportivo Nacional. Har för mig att man också kallar CD Nacional till Alvi-Negros. Jag läser Funchal Noticias och lär mig lite mera hela tiden men jag är inte säker på att jag nu har givit dig de rätta uppgifterna, så tag det här med en nypa salt.
Kram
Wow.. Vilken härlig story om Lill-Ronaldo i bara sandaler och sin utslitna boll.. Med att senare får nya skor och ny boll som även den inte håller för hans hårda spel! Otroligt att han ej spelar nere på fotbollsplanen? Där kan han åka på sina knän utan att skada sig.

Så underbara fina bilder - Ja det är viktigt att inte visa ett ansikte utan lov! En fotografs A-O Regelbok!

Men det är en fantastiskt härlig berättelse - Varför inte bli författare Karin?

Följer gärna en update om denne lille Ronaldo! :)

Önskar dig en härlig vecka och Midsommarhelg!
Kram
Angelgirl,

tack, han är en liten "härling" vår fotbollsgranne. På fotbollsplanen kan han nog inte vara annat än om han far dit med sin skolklass. Den är anpassad till skolklasser först och främst.

Jag försöker hålla mig till regelboken, jag vet ju med mig själv att jag inte vill "läggas ut" utan mitt godkännande, jag heller.

Tack snälla, jag "författar" här på bloggen, det finns så många böcker redan och jag är en glad amatör som vill ta ut svängarna på mitt sätt. Men tack snälla du! 💗

Det blir säkert en uppdatering vad gäller Lill-Ronaldo!

Tack detsamma Åsa!

Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio