Vidare, vidare i denna underbara trädgård

Jag småskrattar åt mig själv. Jag trodde att min lilla bildskatt från Monte Palace Tropical Garden skulle räcka till ca tre inlägg. Haha...pyttsan heller. Det blir flera och jag kör på, tömmer bildarkivet innan det blir alltför fullt igen. Jag har ju mycket annat jag vill visa er också. Så håll till godo, nu blir det mest bara foton på rad, med lite text...



Vad vore ett inlägg från Madeira om inte en endaste liten bild av hibiscus är med. Den växer ju här nästan som ett ogräs, så vacker så man hisnar emellanåt. Nästa syn med bananerna och den afrikanska liljan är också så typisk för den här ön. I dagarna har vi val här på Madeira och de olika partierna lovar guld och gröna skogar. Jag såg att bananodlarna får 68 cent per kilo men att de utlovas 1 euro per kilo.  Hoppas att stocken också räknas in i vikten och att priset blir verklighet. 
Godare bananer finns inte än de som växer här, bara så ni vet. 
Oj, nu gick jag igång igen, det där med lite text kan ni nog redan glömma😉
Jodå, jag är engagerad, jag läser så mycket jag förmår och kan i de lokala tidningarna men rösta får jag inte. Ännu. 


Sen har jag lite svårt med att räkna rätt. Jag berättade i första inlägget om den här parken att det finns två caféer där. Men fel, fel, fel som en viss Brasse sade i Fem myror är flera än fyra elefanter. Vi hittade ett  café till, min dotter och jag. Tre fina drakblodsträd ståtar i mitten av utecaféet.


Jag bor där jag vill bo men ibland känner jag för att bo under ett sånt här tak. De är så vackra så jag nästan går rakt av på mitten. I bakgrunden uppe på berget ovanför all grönska så skymtar man stadion där de stora fotbollsmatcherna hålls .


            Upp amaryllis, vakna min lilla...


                          Jag som alltid har räknat mig till en human växtmänniska, som gillar allt och allt igen
                          kom på att jag visst har ett drag av rasism i mig. 
                          Jag gillar inte nässlor särskilt mycket, troligen för att 
                          jag fick för mycket av dem i min uppväxt. Vi hade krukväxt-nässlor överallt. Min 
                          mamma älskade dem och de var lätta att ta skott av. 
                          Däremot gillar jag brännässlor..de är goda och näringsrika


                     Den här fuchsian fanns också i mitt barndomshem och den gillade jag däremot...

                    

                                  Bambu


                          Fina små taburetter att sitta på...tunga som bara den . De blåser inte bort i första taget



                             En äldre skönhet

                            


                             Så hörde vi plötsligt ljudet av en kälke...


                          Det är fint att ha en systerlig dotter...vi småpratade och diskuterade hela tiden där vi
                          vandrade fram, tittade upp och överallt åt alla håll och kanter.


                                        
                                        Jag vet inte vad de där kottarna heter men stora var de, granna var de
                                        och i högsta grad levande. Otroliga...


                          Oj, oj, oj...den stora tar priset men den lilla skulle nog duga den också.




                     Så tog det en ände idag också...jag njuter lika mycket nu som då och nyper mig i armen
                     för att konstatera att jag inte drömmer. 

                    Ja, det kommer mera...
                    En skön fredag önskas alla! 

                                                                  Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Så blir det när man fotar mycket. Så härliga och fina bilder och bananer är min favoritfrukt för jag mår bäst i magen av dom. Hade velat ha en sån bananplanta ;). Bananerna vi får hit är inte lika goda som dom var förr. Hade jag sparat mer under arbetslivet så hade jag flyttat till Madeira. Du har fått mig att upptäcka denna vackra plats

Dom gula blommorna är ju så vackra. Det var verkligen ett fint café. Det kan verkligen bli för mycket när man växer upp med såna växter

Så stabilt att sitta på. Förstår hur du känner gällande dottern så känner jag för min son, fast broderlig ;)

Det inbyggda skåpet i stenväggen var läckert. Det finns så mycket mer att se där och annorlunda.

Ha en skön fredag själv

Kram från Malin



Wiper

Ja, det vill bli lite väl mycket på hög emellanåt även om jag raderar friskt.
"Flygbananer, tomater etc. " är inte desamma som de som finns på ort och ställe. Smaken är totalt annorlunda. Här smakar de verkligen.

Tack för alla dina vänliga ord!
Ha det gott-kram från Karin
Znogge sa…
Platsen är verkligen fantastisk och så otroligt mycket fint det finns att se. Nu förstår jag vad du menar med att en heldag är att rekommendera. Så mycket vackert vill man inte hasta igenom. Tur att där finns tre caféer :D

Önskar en fin fredag!
Det gör inget om det blir många inlägg ... jag tycker om trädgårdsbilder. I synnerhet på exotiska växter. Ja ... palettbladen eller nässlorna är kanske inte så exotiska. Är väldigt populära här och många samlare finns. På trädgårdsmässan såldes de i mängder i olika färgnyanser. Jag liksom du har dock inte riktigt blivit frälst ännu.
Amaryllis däremot. Jag som bara skulle spara ett fåtal har sparat alla från i julas. Får se hur många som kommer igen.
Bambu är häftigt och de fina små taburetterna ... mmm.
Tack för denna omgång ... ser fram mot nästa!
Znogge,

den är fantastisk och fastän vi var där i flera timmar har vi fortfarande en hel del osett men det kommer längre fram
En heldag är A och O, att stressa sig igenom den här parken är nästan som att häda. Den kräver sin tid.
Ja, det kanske finns ännu flera caféer men tre såg vi. Mycket har ändrat sedan jag var där tidigare.

Ha en finfin fredag du med!
Anita, de fyra blomsterhaven,

tack för det! 😊
Så heter de ju, palettblad, jag sökte ordet men..
Ja, dina amaryllisar i jultid är ju bara wow. Fantastiska. Här finns en kapamaryllis som blommar mot hösten till som är en av mina absoluta favoriter. Lycka till med dina; jag tror nog att du har dem i din hand; de kommer igen!
Tack Anita!
Hanneles bokparadis,

du skulle trivas, jag är säker!
BP sa…
Ös på du bara!!! Älskar Madeiras flora:-)
BP,

tack för det, jag öser på. :)
Susjos sa…
Ljuvliga blommor och träd, wow!
Lustigt nog, precis som du ..har jag lite svårt för nässlor, hade såna på 80-talet...
Men ljuvliga hibiscusar...får mej att tänka på Gran Canaria!
Ha en fin helg!
Kram!
Susjos,

ja, de är så fina, så vackra, de är så mycket wow.
Nässelfeber? 😉 För mycket är för mycket ibland, tror jag.
Ja, hibiscus hör ju till i de här ö-regionerna.
Ha detsamma du med!
Kram
Märtha sa…
Samma rasist här! En nässlekrukväxt har jag aldrig haft, kommer inte att ha! Däremot får naturens nässlor växa där de inte är i vägen. Tyvärr har ett nässlesnår invaderat några kvadratmeter där jag hellre... Nåja, allt hinner man inte med. Hur låter kälkarna? Jag bara inbillar mig att det gnisslar på något sätt. Här utlovas lite regn i eftermiddag, få se... Bara att kliva ut och ta sig an första bästa som kommer emot, efter en skön natt i utesängen!
Märtha,

vi tycks vara flera rasister verkar det som. Jag trodde att jag var snudd ensam om den saken, så skönt att jag inte är det. Nässlor i naturen ja, absolut, så nyttiga på många sätt.
Kälkarna låter inte särskilt mycket, det är människorna som åker som låter däremot. Trä mot sten och så skrik på det..
Oj, du bor i din utesäng igen. Grattis till det. Nu är det sommar!
Jossu sa…
Brännässlor hade jag behövt smaka på, för att förhoppningsvis få en bättre relation till dom. Nu när jag tänker på brännässlor tänker jag bara på när jag halkade nedför en liten backe och min hand och arm gled genom nässlorna. Inget vidare minne.
Kottarna var verkligen fina. Dom liknar ananas lite grann tycker jag.
Jossu,

brännässlor ska förstås förvällas eller torkas. De smakar kanske inte så gott i sig men innehåller massor av nyttigheter. Jag förstår att ditt minne inte är av bästa sort. Fy bubblan...
Ja, kottarna liknar ananas. Helt otroliga är de.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio