Taggigt och suckulent i Berardos vackra trädgård.

Men ååhh!...sade vi båda (dottern och jag) med en mun när vi mitt i allt stod vid den här lilla underbara taggiga delen av trädgården. Jag minns inte att jag har varit med om den tidigare så troligen är den rätt så nyanlagd. 

"Normalmente" så skulle jag ta reda på vad alla växter heter men det lämnar jag till den intresserade att göra själv just nu...(não tenho tempo agora/ jag har inte tid just nu) 


Både min son (dotterns bror) och hennes yngsta son (mitt barnbarn) gillar kaktusar och suckulenter. När barnbarnspojkarna kommer hit i höst så drar vi nog hit skulle jag tro för att få lystmätet stillat för den som gillar taggigt och suckulent. Jag personligen skulle gärna ha en sådan liten trädgårdstäppa


När sonen med alla sina flickor, mor och snart tre döttrar ( i oktober kommer en liten en till världen💗) , kommer i början av nästa år så blir det förmodligen samma sak igen. Som den mormor och farmor jag är så blir jag en flitig besökare i Monte Palace Tropical Garden. Även jag får mitt lystmäte stillat 😊


Jag har tagit foton, ibland av samma motiv, ibland inte, men jag visar dem alla. Kanske någon får en idé om hur man kan anlägga en liten trädgårdstäppa med kaktusar och suckulenter i sin vinterträdgård eller om man bor lika varmt som vi, ute i det fria.


                            

                              Det där är jag så gott som säker på att är en slags taklök

När mina barn var små fick de varje lördag en femma, för att köpa lördagsgodis. Det var den enda dagen i veckan som de fick äta godis överhuvudtaget. Sonen ratade godiset och köpte små kaktusar och suckulenter istället. Det blev rätt många sådana...samlingen var riktigt fin. 

  

Dottern köpte godis och lade allt i en stor plåtburk. Senare när sonen hade ledsnat på 
kaktusar och suckulenter ( vart tog de vägen förresten?) så gjorde han som storasyster gjorde.
Köpte godis och lade det i samma plåtburk. Allt detta utan föräldrarnas vetskap. Burken fanns under en av deras sängar. Visst hade jag sett burken när jag städade men ....
 

De där till vänster i bild ser ut som Tove Janssons hattifnattar, ni vet de där som finns i Mumintrollens värld. Lite taggigare bara..

      

                           Den där "behöver" jag absolut. Den kan jag ha på terrassen! 


                            Svärmorskudde? Helst inte, jag vill ha en dunkudde...


                              

                             En Kristi törnekrona?   


                                      Visst är det ju vackert och spännande med en liten taggig del i trädgården? 


                               Hur gick det med plåtburken under barnens säng? 

Barnens föräldrar fick ett sötsaks-skov en lördagskväll. De suckade och stönade högt över att de inte hade någonting gott att stoppa i munnen. Tydligen så pass mycket att de mitt i allt fick besök av sina telningar. Där stod de båda med en ganska stor plåtburk full av karameller! En karamellburk som föräldrarna inte kände till ens. Hemskt nog så åt de nästan upp alltihopa. Föräldrarna alltså. Barnavårdsmyndigheterna borde ha tagit dem i hampan! Men de små barnen log förnöjt och gick in i sitt rum igen och pysslade med lego .Vad gör man inte för att få tyst på gnälliga föräldrar? Unga och fattiga som kyrkråttor, som de var på den tiden. Vilken lycka att ha sparsamma barn eller hur? 

Några taggiga skönheter i en trädgård i Monte väckte minnet till liv. För övrigt så har vi alltid levt på samma sätt som de tre musketörerna i familjen och i familjen nu. En för alla, alla för en. Vi vuxna i familjen då, återgäldade förstås godisätandet . 


                               Bara njut av allt det fina...



                                Samma sak igen men från ett annat håll bara för att få palmerna med på fotot.

                           

                                Ha en fin dag alla! 

                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

wiper sa…
Det var verkligen en annorlunda och häftig trädgård. Jag gillar faktiskt kaktusar och har haft en del genom åren. Toppenfina bilder på allt.

Kul berättat detta med barnen och godiset ;). Kul med palmerna bakom trädgården

Ha en härlig torsdag
Kram från Malin

Kul att få se suckulenterna och kaktusarna, jag älskar ju verkligen det också numera. Kanske för att de trivs extra bra i vårt klimat :) Fin historia du delar idag också. Kram
Znogge sa…
Vilken fantastisk avdelning av parken för visst är suckulenter och kaktusar speciella. Dock inget säkert kort i vår trädgård men njuta kan man göra ändå.
Vilket fint minne med karamellburken!
Önskar en fin torsdag nu!

Kram
wiper,
ja, en liten annorlunda trädgård i en stor stor trädgård.
Tack!
Kram från Karin
Ha detsamma du med Malin!
Anna i Portugal,

jag blev riktigt sugen på sådana själv nu när jag fick minnet upplivat. De är ju jättefina. Lättskötta dessutom.
Tack! 😊
Karinkram !
Znogge,

ja, det var en riktigt fin upplevelse att plötsligt befinna oss i de delen av stora trädgården.
Tack och tack detsamma!
Kram
BP sa…
Som du säkert har förstått vid det här laget är jag inget större fan av levande blommor. Jag föredrar betong dito. MEN kaktusar och suckulenter älskar jag. De sköter sig själva under hela året förutom lite vatten då och då.
Jag har till och med "importerat" kaktusar från Gran Canaria i en kartong som handbagage i flygplanet. De trivdes väldigt bra här. Och om jag inte hade glömt dom på balkongen när temperaturen sjönk till minus fem, skulle de säkert leva än idag...
BP,

levande blommor kräver mycket omvårdnad så jag förstår dig till fullo. betongblommor är vackra, jag har en del sådana i fotoarkivet tror jag..åtminstone några kvar. Kaktusar och suckulenter kan man lämna...de sköter sig nästan själva och dessutom är de vackra, spännande.
Ja, när temperaturen går på minus fem så far nog små kaktusar och suckulenter till sin himmel. Sånt händer...
Du får börja samla på dig någon liten en nu och då.
Susjos sa…
Vilken underbar historia du berättar , jag ler så här på kvällskvisten!
Å visst gillar jag också kaktusar och suckulenter, superfina bilder du visar!
Så kul med ännu ett barnbarn till, hurra och Grattis!!
Må så gott!
KRAM!
Susjos,

tack!
Vi är nog alla lite kaktus-suckulent-fan tror jag. De är ju så fina.
Tack, ja, det blir en liten flicka till i familjen. Underbart förstås.
Tack detsamma!
KRAM!
Märtha sa…
De va då taggigt... Jag slängde ut alla mina kaktusar när lilla söta tuffa katten Lillisan hade krockat med en (hon bokstavligen yrde omkring när hon var på det humöret) och fick en hotande infektion bakom ögat. Veterinären med händer lika stora som katten klämde ut en massa var och undrade om hon varit i kattslagsmål. Nej, plötsligt visste vi orsaken. Lillisan blev frisk - och fortsatte med sitt yrande i huset... Själv tog jag lyra en gång när en kaktus ramlade i studielyan. Nån timme senare skrev jag en tentamen, sen var handen obrukbar en tid. Har inte tagit kaktusrisker på 30 år... Ha det gott!
Märtha,

vilka kaktushistorier, smått förfärliga faktiskt.
Jag har full förståelse för att du inte tar några kaktusrisker längre.
Ha detsamma du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio