Månen håller mig vaken

Jag är lite "hackig" fortfarande och då menar jag inte enbart med hostandet, som sakta försvinner, utan i tid att vara här inne på bloggen. Språkkursen tar mig med hull och hår samt blir allt intensivare, jag får ligga i mera än någonsin för att hänga med. Något "latemansgöra" är det inte att sitta på skolbänken i Academia de Linguas da Madeira. Jag klagar inte, jag har själv valt det men jag vill ge en förklaring till varför jag är dålig med kommenterandet och med att svara på kommentarer för tillfället.  

Vi var till Saúde, hälsocentralen en bit härifrån och förnyade Uffes recept och han tyckte att jag kunde  sköta pratet på portugisiska. Träning gäller som sagt men så är det ju som det är, det slår slint i hjärnkontoret...vad tusan heter det att förnya recept på portugisiska? Jag kan det ju, men inte just då så kvinnan på andra sidan disken frågade om jag ville prata engelska istället. "Nej, jag vill inte", stapplade jag fram och förklarade att jag håller på att lära mig portugisiska, "jag vill prata portugisiska". Då hade vi redan gått över till engelska både hon och jag, haha..."Du ska lära dig brasiliansk portugisiska" tipsade hon mig om, "det är mycket lättare än vår portugisiska, den kan vi knappast själva, vi som är från Portugal." Det var ju också en tröst, tack för den! 

"Renovar receitas"! svarade jag ...och så skrattade vi. Äntligen föll polletten ner vad förnya heter på portugisiska. "Nej, jag tänker inte lära mig brasiliansk portugisiska, jag ska lära mig portugisisk portugisiska här i Portugal". Vi kom igång på portugisisk portugisiska och allt slutade bra med glimten i ögat hos henne och skratt som bubblade mellan oss båda.  


Uffe får sina förnyade recept på fredag och vi fick en ny familjeläkare efter att vår tidigare har gått i pension. I oktober ska vi få träffa dr. Joao. Jag blir förhoppningsvis bara registrerad som frisk,  men en familjeläkare ska man ha här ..ordning och reda. 

Och månen vandrar på himlen och jag vandrar vidare till min sköna säng igen. 

Nästa inlägg ska jag vandra med min dotter i Monte Palace Tropical Garden igen, fortsätta där vi slutade i förra inlägget! 


Ha det bra alla!

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Av mig får du inte bara en klapp på axeln för ditt hårda slit med portugisiskan, du får en kram och all pepp du kan tänkas behöva. Jag vet vad du sliter med. Jag försöker, men det är för svårt. Det fastnar inte och jag är inte beredd att lägga all den tid du lägger. Men jag vill mer än vad jag gör. Och däremellan tappar jag det helt när jag inte har någon att prata portugisiska med. Då undrar jag vad jag håller på med. Så igen - heja dig, du inspirerar och jag beundrar din förmåga och vilja! Kram
femfemman sa…
Envynnest att få registreras som frisk.
Månen är stor och lyser starkt. Är npogcså att man vaknar några gånger per natt av den. Ha det fint!
Ja,den där brasilianska intentionen kanske vore
Något att lägga till vad det lider, men kör på det som är nu👍 det ger ju resultat och är med beröm godkänd.
Bilden av fina folkdräkten gillas. Som en symbol kanske för ditt inlägg ,🤔
Lycka till vidare med både det ena och det andra i tal 🗣️och skrift ✍️


Guldkryckan sa…
Bra att få tips av en infödd portugis, verkligen.
En familjeläkare borde alla ha oavsett land man bor i....bra där.

Ha nu en fin kväll.
Anna i Portugal,

Tack, gulledej! 💗
Du har din stora härliga trädgård som behöver din tid, tids nog så...och det är viktigt att ha någon att prata med. Jag vill gärna få lite paus jag också, vilket vi får i juli, förhoppningsvis också i augusti innan sista rycket går. Teori i all ära och även om vi pratar portugisiska på kursen nu så är det ändå inte detsamma som att prata ute bland folk i vardagen. Jag känner igen det där med att undra vad man håller på med...Tack snälla Anna! Nu gav du mig ett välbehövligt pepp!
Kram!
Femfemman,

ja, absolut. Än så länge har jag klarat mig med en väldigt tunn journal, så jag är väldigt tacksam.
Tack och ha det fint du med!
Bevare mig väl

Rådet var välment men jag ska nog inte blanda in brasilianskan i europeiska portugisiskan. Så är mina intentioner med tanke på alla timmar jag redan har lagt ner på EU-portugisiskan.
Folkdräkten är här ifrån, så vacker, så vacker. Ett oerhört fint hantverk dessutom.

TACK snälla du!
Guldkryckan,

Tja...jag är inte helt säker på att det verkligen är så men rart var det att få råd hur som helst, få förståelse.
Här har de flesta familjeläkare vad jag känner till.
Ha detsamma du med!
BP sa…
Huvudsaken är ju att du har roligt med dina "språklektioner" utanför klassrummet:-)
Egentligen är det ju ett snarlikt system här i Sverige. Man kan välja en vårdcentral/husläkarmottagning där man registrerar sig. Hur man väljer självaste läkaren på mottagningen kommer jag inte ihåg. Det är så viktig att ha en läkare/kontakt som man gillar och har förtroende för, något många gnäller över i Sverige just nu.
Personligen drog jag en vinstlott för 17 år sedan när jag bestämde mig för en viss läkare som då var AT-läkare. Nu är han verksamhetschef på samma mottagning och har går inte i pension på minst 10 år;-)
LillaSyster sa…
Jag tycker att du är supermodig som vågar använda dig av ditt nya språk och inte ta genvägen med engelska =) Bra jobbat! Och hoppas verkligen att hostan ger med sig, det är ju så energikrävande att hosta. Du vet när jag står på apoteket i Puerto Rico så har jag Google translate =)
BP,

ja, märkligt nog så trivs jag som fisken i vattnet även om jag blir med öppen mun emellanåt. 😊
Jag har förstått att det fungerar så hos er i Sverige också. Här hör man till en viss vårdcentral beroende på i vilken stadsdel man bor i. Vår stadsdel finns på femte våningen ...Vi kan inte välja läkare utan får ta den vi får..om man inte är nöjd kan man säkert ändra på den saken, skulle jag tro. Vi vet att vår läkare är ung, ny...drygt trettio år och det gillar jag tillsvidare utan att ha träffat honom. Nytt är bra!
Du har ju din snygga läkare eller hur? Fint att du har honom i minst tio år till när du trivs med honom. Grattis!

LillaSyster,
Tack! Jag vill verkligen lära mig prata portugisiska...envis som en åsna som jag är.
Ja, hostan får gärna flyga och fara nu men håller sig fast..men jag blir bättre för varje dag som går.
Google translate är bra att ha...även jag har översättningsprogram jag luntar i nu och då..
Paula sa…
Inte en gång de senaste tjugo åren har jag fått en "husläkare" som jag kunnat vända mig till vid besvär. Nya stafettläkare varenda gång, såna som inte haft tid eller velat bemöda sig om att kika på min journal innan jag klev in. Nu har jag en fast läkare på en ny privat vårdcentral nära mig. Känns oerhört lyxigt även om jag bara varit där ett par gånger. Vet iaf vem jag ska vända mig till. Du kämpar på, alla dina bloggvänner vet ju vad du ägnar dig åt så du behöver inte ursäkta för att du har fullt upp! Kram från pörtet
Paula,

här är det brukligt att ha en familjeläkare. Nu har vi till all lycka inte behövt läkare annat än till att förnya Uffes mediciner. Vi är glada att vi får en ny yngre läkare till hösten, den tidigare var rätt oengagerad, pratade en massa men var inte särskilt handlingskraftig. Det föll liksom platt till marken allting. Ingen större nytta hade vi av henne alls. Hon behövde nog gå i pension. Om vi inte är nöjda med den nya så har vi fått ett bra tips om en annan som vi tar till om det inte fungerar så som vi vill.
Men då blir det i så fall att gå privat men det kan det vara värt. Det ska ju fungera...
Tack för förståelsen Paula!
Kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio