Hoppa på tåget/ 21/Retro

Jag hoppar ombord i all hast idag igen på lokförare Åkes tågresa...

Något smått ska jag nog få till vad gäller dagens destinationsord retro.

Ordet retro kommer ursprungligen från franskans rétro, rétrospectif som betyder att vara bakåtblickande. 

Främst använder man ordet retro på något som är från en tidigare tidsepok. Skillnaden mellan vintage och retro är att vintage är gammalt och ursprungligt, det s.k. "äkta" och att retro är något nyskapat som ska se gammalt ut. Jag vet att många tänker retro även om det är vintage och jag tänker inte "bråka " om den saken, livet är för kort till det. Och faktum är att det underlättar för min egen del när jag ska leta foton till det här inlägget.


Denna reklamaffisch som hänger inramad på en vägg i Gamla stan här i Funchal, skulle jag kalla retro rakt av. Fotomotivet, originalet finns troligen någon annanstans.


                    Den här lampan är vintage men har en ny glödlampa...


                         Vattenkannorna upp och ner är vintage de också. Säkert läcker de eftersom 
                         de har blivit vacker rekvisita. En hand vinkar till ...


                            Krukgubben vinkar ....varken vintage eller retro


                               Nu blev jag Karin-Tvivlaren...vintage eller retro...?
                               Krukan alltså


                                  De är vackra i mina ögon...


                                      Den är vintage, helt säkert..


Tja...en vintagedörr har målats om. Blir den retro då? Nej, den blir bara ommålad...eller vad man nu ska kalla det? Påklottrad kanske.


                                   Det här är helt säkert en vintagekruka och väldigt speciell. Den stod på 
                                   en bakgård (tillsammans med en del bråte som jag har klippt bort helt sonika) 
                                   Någon har någon gång i världen klätt krukan med madeirasten och
                                   snäckskal. Vilket plitande. 
                                   Men de är duktiga på det i den här delen av världen. Tar dagen med ro...
                                   Jag försöker bli likadan...

                       
                        De här fyra skönheterna har retroklänningar på sig...

 De övriga som brukar vara med på tåget har jag länkat till här nedan: 

Angelgirl, Anki, Betraktarministern,  BP, Carita ,En vanlig man, Hannas krypin, LillaSysterLivet efter 80,  Lollo, MammselenNalta i Norrland Paula, Stefan, Susjos, ZnoggeÅke


Följande resmål: 

Juni  01.        Fiska
         08.        Flagga
         15.        Fotboll
         22.        Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
         29.        Båt

Juli   06.        Kyrkorgel
         13.        Vattenkonst
         20.        Grotta
         27.        Moln 

Aug. 03.        Veteranbil
         10.        Ett annorlunda konstverk
         17.        Kapell
         24.        Tårta
         31.        Natthimmel, fenomen

                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeir

Kommentarer

Vilken bra tolkning av Åkes tema. För min egen del får jag nog hoppa över att åka med. Men jag hoppar nog på nästa vecka istället.
Åke sa…
Så bra att du både tog upp Retro och Vintage, det roliga är att då jag skrev ned orden hade jag Vintage som utgångpunkt men då jag satte alla teman ändrade jag till Retro :) och så bra att du inte bråkar om det ;) Livet är för kort och vi har nog med världskrig i jordens alla hörn. Jag gillar skarpt alla dina bilder. Du har ringat in allt det så vackert. Grattis till en delad andra plats med LillaSyster också, 3 rätt :) Ditt pris blir sammanlagt 4 Trisslotter. Du får en för din mycket fina story om Is, jag riktigt fastnade för den :) Nu får du ha en trevlig lördag och tack för länken. Du kanske vill jag ska skicka lotterna till två st nu? // Lokföraren
Lisbet sa…
Hej! Kikade in här igen och ser att du producerat en massa text där långt borta. Mycket har hänt och snön har väl smultit där också, hehe. Jag ska sätta mej där ute och börja läsa i kapp i din blogg. Hälsa husbonden! kram
Anki sa…
Lurigt detta med Retro och Vintage ... funderade ett tag hur jag skulle få ihop det :)
Många fina exempel hos dig - bra jobbat!
Ha det fint Karin!
Hannas krypin,

tack !
Jag ser framemot ditt påhopp nästa lördag, då ska vi fiska eller hur? Tack för titten in här. Jag har försökt att kommentera hos dig många gånger om men hittar inget kommentarsfält. Kanske du har skippat det nu när du har haft så mycket för dig? Många stora grattiskramar hur som helst till ditt fina examensresultat!💗
Åke,
tack! Det lappar över varandra nu för tiden retro och vintage...nää, jag vill inte bråka, det är inget att bråka om helt enkelt. De håller de där "stora" killarna med på...det räcker gudinog.
Tack igen!
Och STORT TACK för delad andra plats med LillaSyster, bra gissat av oss. Det var inte helt lätt..men så ska ju inte tävlingar vara heller.
Jag känner mig överväldigad. 4 Trisslotter. Sänd dem till den sista adressen du fick! Tack än en gång Åke!
Lisbet,

ja, märkligt nog producerar jag även om jag inte är så produktiv just nu. Språket gäller först och främst men det måste till en paus nu och då och då är bloggen bra att ta till. Snön är borta härifrån också, ingenting på topparna längre😉😊
Hälsa du med och ha det innerligen bra! Mina tankar finns hos dig, bara så du vet.
Kramar!
Anki,

ja, det är inte helt lätt...men man behöver ju inte krångla till det. Vi får nog åka med hur som helst. Lokföraren är en juste kille.
Tack och ha det fint du med!
Anonym sa…
Jag funderade på retro - vintage men vet faktiskt inte 🙃 jag har svårt för skillnaden 😝
50talet är väl nästan det mest kända både nostalgi och retro.
Möjligen för att vi som är födda senare tycker allt verkade bättre då 🤪
Tack för ett bra inlägg som förklarade skillnaden.
Gamla krukor är fina när de får platina.
/åsa
Åsa,

det är svårt. Men retro i sig betyder efterapning av något tidigare gjort. Kvinnorna i sina klänningar på sista bilden har klänningar sydda nu men med modell från tidigare. T.ex. Men det är ju inte så noga när det kommer till kritan. Femtiotalet är ju nästan vintage nu, haha...
Tack själv Åsa. Ja, gamla krukor är underbara. Jag borde nog göra ett krukligt inlägg, har många olika krukor i mitt arkiv som borde luftas och tömmas igen.
Ha det fint! 💗
LillaSyster sa…
Nä vi bråkar inte, tycker alla jag besökt lyckats bra, sen om det är retro eller vintage - skitsamma! Ha en fin kväll!
christian sa…
Ja du Karin.....som om man skulle bry sig vad det heter...dina bilder är ju härliga å vilken blandning du fått till....än en gång!
Inte för att jag är mode/trend kunnig, men nog är "vintage" ett modeord som dök upp för några år sen...enligt min ringa mening.....men som sagt...
Nu undrar jag bara hur många av retro/vintage prylarna är i din ägo?!?
;) :)
Susjos sa…
Tack för info om retro/vintage....man lär sig något nytt varje dag!
Å dina bilder är spännande till veckans tema!
Ha det gott...jag laddar för nattjobb!
Kram
Paula sa…
Jag tillhör dem som inte visste skillnad på retro o vintage. Vintagekläder har jag dock sett i en del affärer och det har jag förstått är välbevarade äldre kläder. Retro är kul, jag tror de flesta blir lite nostalgiska med åren...
Kram
wiper sa…
Du tolkar verkligen Åkes teman så bra. Gillar reklamaffischen. Tänk om man hade kunnat vara tidsresenär och fått blicka bakåt lite.

Jag visste skillnaden mellan retro och vintage men så bra att du upplyser.

Det såg lite märkligt och kul ut med gamla vintagelampan och en modern glödlampa ;)

Den krukan hade dom fått riktigt annorlunda och vilket jobb att klä den.

Bilden kvinnorna är jättefin och festlig

Ha en härlig söndag
Kram från Malin

LillaSyster,

exakt, bättre än så kan vi ha för oss. Här ska det inte bråkas.
Just det; skitsamma!
Ha en fin söndag, jag kom in sent omsider...

christian,
exakt, det spelar ingen större roll, skillnaden är obetydlig.
Tack!
Du har rätt, vintage kom i ropet för ett antal år sen, retro kom efteråt...
Haha, jag har nog knappt någonting kvar längre som är vintage eller retro, allt såldes inför livsresan hitåt. Men jag frågade min hulde make om hjälp, han tittade lite grann på mig och sade att han har en vintagefru...så ja, visst Christian, jag är vintage själv😉🤣
Susjos,
så är det ju med blogglivet, man blir så klok så klok så klok hahah...
Tack snälla!
Hoppas din natt blev så där lagom.
Kram!
Paula,

jag hade en vintageklänning en gång, från 20-talets USA, en s.k. charlestonklänning...undrar vart den tog vägen förresten? Hoppas den har kul...
De yngre kan ju inte bli nostalgiska liksom vi kan som har varit med ett tag. Visst blir vi nostalgiska med åren, absolut.
Kram
wiper,

tack snälla du!
Ja, inte skulle det vara helt fel att kunna göra en resa bakåt i tiden nu och då.
Du reagerade på samma sätt som jag när det gällde den gamla skomakarlampan och den nya LED-glödlampan.
Först har man "klistrat" fast stenarna och så snäckorna på dem. Ett verkligt stor pill-göra.
varje sommar har de Veteranbilsjippon här och då klär sig de där kvinnorna och flera med dem i kläder från tidsepok bilarna är ifrån. Jättehärligt! I år torde det handla om fyrtiotalet om jag inte har helt fel.



Ha en härlig söndag du med!
Karin-kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio