Hoppa på tåget/ 20/ Nattlampa

Lokförare Åke har startat upp tåget idag igen och jag har hoppat ombord. Jag är lite vissen efter förkylningen ännu men jag smittar inte längre så då vågar jag vara med alla er andra som brukar vara med på färden. Du hittar dem länkade längre ner i inlägget. 

Destinationen för idag är Nattlampa! 

Ja, vi har ju en nattlampa som Funchal håller oss med. Gatlampan utanför på andra sidan gränden, mitt emot vår terrass håller oss med ledljus nattetid. Vi tackar allra ödmjukast för belysningen bästa Funchal! 

Den nattlampa jag tänkte berätta mera om fick jag när jag fyllde år senast ( 36 år som vanligt, årligen återkommande, praktiskt och bra, lätt att komma ihåg!) den 4 maj. Goda vännerna hade paket åt mig då vi gick ut och åt thailändskt när vi firade tillsammans, dels två andra som redan hade fyllt år och som satt med runt bordet och så jag som blev firad på rätt dag så att säga. 


Jag fick en "nattlampa" som håller kackerlackor, möss, ödlor och myror borta. 300 kvm når den inom väggarna. (74 kvm har vi inomhus) Det lär vara ett så högt, högt, högt ljud i mackapären att den däckar alla små ohyresdjur så totalt så de inte vill komma hit igen, utifall att de skulle få för sig att komma på besök.   

Vet ni, vi som inte brukar ha kackerlackor här fick kackerlackor. Följande morgon mötte jag den första i dörröppningen till tv-rummet. "Bom dia!", sade jag och så var den sagan all. Sen bar jag den till sophinken, tog ut soppåsen för att bära ner påsen till soptunnan och då mötte jag nästa stora kackerlacka i vårt matrum. "Bom dia!", blev det igen och en kackerlacka till mindre i världen. Jag är ingen trevlig person när jag möter kackerlackor. Jag är rena rama häxan, den värsta tänkbara! Ingen som helst pardon ges! På dom bara! 

Sen satte vi oss ner för att äta frukost och jag är säker på att jag hörde någonting smått prasslande som av vingar i köket, men jag såg ingenting men sade högt att vi har helt säkert två stycken otäckingar till här inne. Sen gick vi ut på ärenden, kom hem lite senare och i ögonvrån såg jag någonting som rörde sig. Jodå, en stor, större än störst kackerlacka fanns på diskbänken och så började jakten. Den var pigg men jag var ännu piggare trots förkylningen; jag avgick med segern! En död kackerlacka till! Då började jag titta lite misstänkt på den där lampan som skulle hålla de där eländena borta...Vad var det egentligen för en lampa jag hade fått? Fick vi kackerlackor för att mackapären hängde upp och ner? Blev det motsatt verkan? Jag visste inom mig att det fanns en kackerlacka till inomhus...

Behöver jag tala om att det har varit storstädning i huset? STORstädning! Ingen kackerlacka hittades men på kvällen när jag satt vid datorn och plitade på portugisiskan så sade Uffe : "Karin, titta bakom dig"! Där kom den där fjärde i full galopp, troligen i panik med händerna för öronen, men stannade upp när den fick se mig ( de ser bra) Tala om att välja mellan pest och kolera! Karin eller höga ljudet!?  Den tog till schappen rakt in under en bokhylla full av tunga böcker och liknande. Men visst fick vi ut den och då blev det "Boa noite!" för den. Nu har det varit lugna gatan. Ingen kackerlacka har vi haft på besök på en vecka och lampan tycks hålla myrorna borta. Ödlorna finns på utsidan så de borde inte bli störda. Dem vill jag inte skrämma iväg, de får gärna vara här hos oss. Möss besväras vi inte av alls...

Men hur i all världen hade vi haft kackerlackor här? Sen kom jag på att min dotter öppnade fönstret i sovrummet nattetid som inte har det minsta lilla nät som håller ev. flygande kackerlackor borta. Grannen sanerar och de flyr förstås, vem skulle inte göra det? Tänk så himla bra att någon öppnar fönstret för en just då, mitt i flykten! En barmhärtig samarit med rött hår...


Vilken tur att min dotter inte såg dem för då skulle jag ha fått ta ner henne från taklampan också innan hon skrikande skulle ha väckt alla i huset.  

Men nu är allt under kontroll igen och "nattlampan" sköter sig. Ingen gör nattliga besök hos oss längre. Jag är säker på att de där fyra kackerlackorna hade öronbedövande ont i sina huvuden när jag tog dem av daga. Inte av mitt slag utan av lampans höga ljud. Jag tror att de dog lyckliga av mina slag och med ett leende på läpparna, om de nu har sådana. "Äntligen blev det tyst"...var nog den sista tanken. 

Sånt här ska man förstås inte skriva om men jag är som jag är, rakt på som vanligt. Inget förskönande här. Kackerlackor hör till här på sydligare breddgrader, ja även hos er längre norrut om ni tror det eller inte. Hör någon av er till Kackerlackans vänner r.f. så bjud inte in mig. Jag passar inte in i den föreningen. Jag tar livet av era vänner....


Den nattlampa som är vackrast i mina ögon är förstås Luna! Henne brukar jag stå och prata med lite nu och då när hon är som allra vackrast...

Hon är full och jag är glad, kan man säga så? 😊

Så mycket kloka tankar vi brukar utbyta vi båda. Så tycker åtminstone jag, som är den som brukar prata med henne som är den goda lyssnerskan. De är ju bara mellan henne och mig våra nattliga diskussioner. Ingen annan får ta del av dem. 



De andra som också brukar hoppa på tåget hittar du här: 

Angelgirl, Anki, Betraktarministern,  BP, Carita ,En vanlig man, Hannas krypin, LillaSysterLivet efter 80,  Lollo, MammselenNalta i Norrland Paula, Stefan, Susjos, ZnoggeÅke


Följande resmål: 

Maj     
         25.        Retro

Juni  01.        Fiska
         08.        Flagga
         15.        Fotboll
         22.        Vad händer dagens datum, sill, nubbe eller vadå? 
         29.        Båt

Juli   06.        Kyrkorgel
         13.        Vattenkonst
         20.        Grotta
         27.        Moln 

Aug. 03.        Veteranbil
         10.        Ett annorlunda konstverk
         17.        Kapell
         24.        Tårta
         31.        Natthimmel, fenomen

                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Härlig berättelse. Bra present ju! Gör kackerlackor någon skada? Eller är de bara otäcka.
Månen är en vacker nattlampa. Den var tänd i går kväll. Nu är dagslampan tänd sen länge...Kram
LillaSyster sa…
Jag tänkte också på månen som nattlampa =) Skönt att du löste mysteriet med kackerlackorna, äckliga små djur. Skönt att du är bättre även om det är en bit kvar till toppform. Ha en bra lördag!
Uscha mig för kackerlackor! Vi hade mjölbaggar en gång, det var vidrigt. Om det finns kackerlackor här så håller de sig utanför huset i alla fall, det är bra! Skönt att du mår bättre igen. Kram!
Femfemman,

Tack! En praktisk och bra present, såna gillar jag och den har verkan. Inte en myra har visat sig. Det var för dem jag egentligen fick presenten men plötsligt så blev det lite omvänd ordning...men nu är allt lugnt, inget liv alls som inte ska vara här inne hos oss.
Det finns över 3 000 olika arter av kackerlackor i världen - en del anses vara skadedjur medan andra är till nytta i sin naturliga miljö. Kackerlackorna kan vara bärare av olika sjukdomar och anses vara skadedjur. De förökar sig snabbt och tar över om man inte håller efter dem. Inget jag vill ha inne i alla fall.

Ja, nu har ni fått snudd på sommar i Sverige. Grattis!
Ha det bra och kram från mig!
LillaSyster,

månen är den allra vackraste nattlampan.
Ja, kackerlackor klarar jag mig förutan. Äckliga är ordet, så onödiga också..
Ja, det går sakta framåt men seg är den, förkylningen. Den lär vara utbredd även här på ön i olika läger och åldrar.
Ha detsamma du med!
Anna i Portugal,
ja, det är usch när det gäller kackerlackor.
Vilken lycka för er att de håller sig där de ska hålla sig, på utsidan, för finns gör det helt säkert.
Ja, det är skönt att må bättre.
Kram !
åsa sa…
Huvva för kackerlackor 🪳
Tur Du kom på hur kackerlackorna kom in hos Er.
Välkommen tillbaka till Blogglandia.
Åsa,

ja, dem kan man vara förutan men de tycker inte de..men de får skylla sig själva.
Tack !
BP sa…
Hahaha! Vet inte om Åke fortsätter med att belöna bästa berättelsen, men om han gör det så vinner du idag. Utan minsta tvekan.

Jag är ju den som blir hysterisk när det gäller småkryp. Kackerlackor är iofs inte små, men sååååå himla äckliga. Skulle kunna skriva spaltmeter om mina "möten" med dessa äckliga djur som jag träffat på i olika världsdelar, men jag får bara ståpäls. Fast tvärtom;-)

PS. Kul att du är tillbaka och någorlunda frisk:-) DS.
BP,

Tack! 😀
Hysterisk blir jag inte, utan det är närmare sagt så att det är kackerlackorna som får panik när de ser mig. Jag gillar dem inte alls och de ser döden i vitögat när de ser mig.
Man vet ju inte var man har dem, jag tror att det är just den biten som är svårast och de ska ju bara inte vara inne hos folk..

Tack, ja, jag är på G igen, sakta men säkert.
christian sa…
Bra tolkning å finurlig text som vanligt hos dig......men fy å usch för dessa små å stora äckliga kryp!
Vi har också en gatlampa precis utanför, men vår elledning verkar något mer säker... ;) :)
christian,

tack! Ja, de är fy och usch de där krypen, jag håller fullständigt med om det.
Haha...jag kan tänka mig det. Men det fungerar bra här också.
Välkommen tillbaka igen! Skönt att se att du tillfrisknat och är åter med dina underbara berättelser!

Jag är av samma sort som dig att inga kackerlackor över min tröskel - De krypen som tar sig in hos mig får allt skylla sig själv!
Men kan inte säga att vi har just dessa kackerlackor hör i Norrland.. Men kommer vi få ännu varmare än normalt så kommer vi garanterat se mer av dessa även hos oss.. Tvi o fy!

Under den tiden jag stannade länge i både Grekland och Albanien så hade jag stor jakt på dessa inomhus.. Spindlar, möss osv gör mig inget alls.. Men föredrar dom på utomhus!

Men om du ej sett så har jag en liten tävling på min sida.. så in o se om du kan lösa gåtan! :)

Kram
Angelgirl,

tack! det är skönt att känna sig still going strong igen.

Ingen kackerlacka över tröskeln här. Var och en på sin plats som en äldre kvinna sade för många år då hon sopade ner en myra i spisen...och den levande elden.

Ohyran ska vara utomhus, men spindlarna får nog komma in...beroende på storlek förstås. Du kanske hade stora sådana i Albanien och i Grekland.

Jag har missat din tävling, den är kanske klar redan men jag tittar in, givetvis.

Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande