Blomsterfestivalen igen, avslutande del

 Jag tar er med till blomsterparaden som gick av stapeln den 5 maj. Den andra och avslutande delen...


          Grönt är skönt


               Mängder av levande blommor bars fram längs avenidan..mängder..


                 Gult är inte fult alls


                    Så småningom äntrade de sina "farkoster", ställde sig på plats...


                      Mycket troligt att det är mor och dotter. Många föräldrar som deltog i paraden
                      hade sin barn med sig...


              En rosornas variant...


                           Ser ut som läckra små bakverk...


                            Så kan man också pimpa sina skor...smart tycker jag. 


                            Japp, det går bra att svänga på kjolen


                                            Med blommor i håret


                  Pastellfärgat...


                  Mera rosor...


                                      på närmare håll...


                       En grön variant igen...


                      Mycket rosor...


                 Så vackert så vackert...


                      Från sidan om...


                     Hur många som helst, glada förväntansfulla...





Tryggt att vara i mammas famn            Det fanns många modeller...



               Som sagt, många modeller...

                Varför står jag här då? ...



Blomsterbukett                                                     Ljuva färger...






Oj, det kändes nästan som att vara med i Alice i Underlandet helt plötsligt...
De bröt trenden på något sätt

Innan vi vek av hemåt och uppför backen min dotter och jag, så såg vi fuchsiorna ...

I nästa inlägg blir det lite byggställningar som omväxling...
Det är bra med balans i tillvaron.
Ha det gott så länge!

                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira



Kommentarer

Znogge sa…
Vilken blomsterprakt och vilka kreationer. Så vackert! Måste varit roligt att se det på plats och kul att du delar med dig. Jag måste erkänna att jag föredrar sådana här bilder i stället för byggnadsställningar men var sak har sin tid ;-)

Kram och god kväll!
BP sa…
Vilka fantastiska klädkreationer, och vilken färgprakt! Underbart! Tycker det är så fint att dessa gamla traditioner "are still going strong" än i dag och att återväxten verkar vara säkrad.
Sedan undrar jag ju vem som betalar kalaset. Dessa fantastiska kläder är ju inte gratis direkt, och de är ju nya varje år. Är det kanske staden Funchal som "subventionerar" festivalen?

Absolut inte mig emot att kolla några byggnadsmotiv framöver. Snacka om kontraster - hahaha:-)
Gunnel sa…
Tack för skotipset! Man blir så glad av att se på bilderna med alla härliga färger. Det behövs färg i vardagen.
Znogge,

ja, det är en enorm blomsterprakt dessa dagar. Idag såg jag att de höll på att plocka bort festivalen för det här året.
Haha, jag kan tänka mig det, det är betydligt vackrare det här men för min egen dokumentation så blir det lite byggställningar nästa gång. Jag tycker ju att de är vackra de också.


Kram och god kväll till dig med!
BP,

ja, de är fantastiska. Traditionen är ca 70 år vid det här laget.Jag har läst vem det är som står för den största delen för kalaset, men måste erkänna att jag inte minns om det är Funchal eller om det är Madeiras regering. Jag har också läst en summa men är osäker på om den är rätt ( 150 000 euro)...Det är många inkopplade..som ser till att det löper på som det ska.
Jag ska försöka ta reda på mera...
Lite konstrast måste det till innan jag tar till annat igen 😊
LillaSyster sa…
Wow! Vilken lycka att få titta på allt detta vackra. Tack för att du delar med dig av ögonfröjden=) kram
Gunnel,

jag gillar de där pimpade skorna..
Färg får man aldrig för mycket av..
LillaSyster,

ja, det känns nästan overkligt att få vara med om allt detta fina som händer på den här ön.
Kram!
Karin sa…
Jösses, att det FINNS så många blommor på Madeira! Är dom helt slut nu?

Nästa år tycker jag att man ska kvotera in fler karlar. Jag hittar bara en enda som ser ut att vara frivillig deltagare. Plus den där som ser ut att ha gått vilse, på väg till någon uppvaktning, med en blombukett i handen.
Oj, oj, oj ... jag blir helt stum. Vilka klänningar! Tänker, hur långt tid har det tagit att skapa dem? Fascinerande att se. Inser att jag missat tidigare inlägg från Blomsterfestivalen. Får läsa bakåt ...
Annika sa…
Vilken blomsterfest!
Men alla klänningar tar faktiskt priset ändå! WOOW!!!
Jag tror jag skulle falla mer för dem än blomstren denna gång. Jösses vilka kreationer det ÄR!!
SÅ kul att se!
Och de pimpade sneakersarna är ju såååå fina!!
Impad av denna klänningskavalkad!
Kramar!!
Karin,

ja, visst är det jösses och det FINNS så många och många flera blommor på den här ön. Dom tar aldrig slut helt enkelt..
Uppriktigt sagt så fanns det många flera karlar med än vad jag visade. Jag utkvoterade dem lite grann med tanke på att de inte hade så vackra klänningar på sig. De är många män som är med i allt detta...

Anita, de fyra blomsterhaven,

ja, visst kan man tappa talförmågan för mindre. Ungefär ett år tar det för dem. Jag gissar att de redan är igång med planeringen inför nästa års Blomsterparad.
Annika,

varje vår sedan 1950-talet har de hållit på så här och det blir bara större för varje år som går. Klänningarna är läckra...och nästa år är det nya på gång igen.
Ja, jag föll för klänningarna allra först. De är makalösa...
Kul att få se dig här igen Annika, det tycks fungera nu. Jag såg att jag hade fastnat hos dig nu också. 😊
Kramar!
åsa sa…
OMG jag dånar 😮‍💨 ge mig luktsaltet 😅 så himla najs, jag gillar det 🤩❣️🤩❣️🤩
Mer klänningar och blomster till folket 👏
Helt otroligt så fint 🤩 världens fest 🎉
Tack 🙏🏻 jag ser gärna både byggkranar och bilder från bygget vid Ditt hus, ben detta var fantastiskt 👏
/åsa
åsa,

luktsaltet kommer...tem calma som man säger här.
Ja, jag håller med, mera klänningar och blommor till folket.
Det blir ett byggkransinlägg som får fungera som luktsalt, sen kommer det lite annat igen.
Tack Åsa! 💗
Paula sa…
Ack denna mångfald av blomsterflickor Vi är ju rätt trista och tråkig jämförelsevis här uppe i Norden. Men det är klart, på Madeira måste man sticka ut ordentligt om man ska tävla med all grönska och alla blommor som växer där. jag tycker de lyckas fantastiskt bra! Glädje på riktigt, glädje och stolthet. Tack´för fina bilder jag njutit av
Paula,

ja, du har helt rätt, här sticker man ut alltsedan femtiotalet för sin egen skull men också för turisternas. Turismen är den största inkomstkällan här. Glädjen är äkta, stoltheten detsamma. Tack för att du deltar du också!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Öronbedövande