Blomsterfestival

Jag är inte "färdig" med parken i Monte, men jag delar upp det "sista" av den till ett par senare inlägg och det första av dem redan inkommande lördag. Nu trängs andra foton här i arkivet och vill visa upp sig på sitt sätt. Vi har ju haft blomsterfestival i veckor och det är dags att visa fägring av den sorten också innan Atlantveckorna tar över helt. Här avlöser den ena festivalen den andra. Hela året om har man festivaler som sedan bryts med karnevalstiden under tidig vår.  Madeirenserna kan det där med att festa om ordentligt, göra fest av det mesta på olika sätt. 


Det var den 5 maj, det var den portugisiska morsdagen och här gick blomsterparaden längs Avenida do Mar, Strandvägen. Själv kom vi lite bakifrån till allt det festliga. Min dotter och jag hade varit nere på stranden, diskuterat hejvilt som vanligt, doppat tårna, halkat på våta stenar, tittat på vågorna och bara varit. Redan innan bestämde vi oss för att inte köpa sittplatser längs avenidan...ca 10.000 andra gjorde det däremot, så vi behövde inte känna oss som förrädare precis😉. Affärerna gick nog säkert ihop...många, många deltog ståendes än här än där och vi som bestämde oss för att vi skulle se på hela härligheten hemma i soffan framför tv-n hade plötsligt världens plats där allting startade. Tur att jag hade kameran med mig. 
Jag låter fotona tala för sig själva. De blir många, så ta en kopp kaffe bredvid dig, lägg upp fötterna högt och bara var..



    

Blomsterfestivalen firar man för att önska våren välkommen! Precis så där som vi gör under Valborgsmässoafton i Norden, men här tänder man inte eldar utan här klär man sig så blommigt som bara möjligt, dansar fram längs avenida do Mar, bjuder upp till glädje. De var ca 2000 deltagare i själva paraden i år...


Som sagt, vi kom mitt i förberedandet där föräldrar hjälpte sina telningar med att klä sig, att få allting på plats. Naturligtvis är det många vuxna deltagare, de flesta faktiskt, men många många är barn i olika åldrar och det är så STORT för dem. Man kunde lätt se förväntan lysa i deras ögon, det var ju spännande bara värre att få vara med om allt detta. 


    
   

Många är de som har varit med många gånger om redan, från proffs till amatörer men återväxten är viktig och barnen hör livet till, våren till, de ska föra traditionen vidare i sin tur.



    Den här gången hade jag inte några som helst betänkligheter av att ta foton av folk rakt upp och ner.
    De ville det. De bjöd på sig själva hur mycket som helst. Mannen i bilden till höger var en av 
    chaufförerna som förde fram ett av de rullande ekipagen längs avenidan. 
    Tala om att vara dränkt av blommor. 

    

                Vacker som en dag...

               


Hon har varit med tidigare. En riktig femme fatale..hon flirtade vilt med männen i publiken och de manliga deltagarna, haha..



                 "Suck" såg männen ut att tänka..." att de orkar " 
                 Många selfies togs

                


Två sötnäbbar...uj, det kliar.

                
                Väntan blev lång innan de kunde starta. Tja, då sätter vi väl oss ner då...

              

                   Man kan ju gunga kjolar mot varandra..

                  
                 
                 Den ena klänningen var vackrare än den andra. De syr upp nytt för varje år..

                 

Där vi stod så såg vi dem gå förbi för att söka sina platser i paradtåget...En liten en i publiken 
ville också vara med


 
Olika typer av hatt..


        Ett gruppfoto. Troligen var det en lärare med sin klass. Hon höll god ordning på dem alla...

      
               "Jag vill också vara med.." 


                       En hatt igen...

                      

Så bedårande....                                     En hattansamling...


                  " Nu tar vi dansstegen en sista gång innan starten...."

                  

             I samlad tropp....


                   Hattar igen...

        
       
                     Jag avslutar det här inlägget för idag med mera hattar och söta hattbärare. 

                     Ett inlägg från samma tillfälle kommer om någon dag ...

                     En Glad måndag önskas er alla!

                                                   Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Vilken grej! Kan förstå att en del ser fram emot det. Jag skulle avsky det... med min svenska inställning till stora evenemang. Och speciellt sådana som kräver speciella kläder. Varvid jag undrar om det finns sådana "tråkmånsar"som jag bland sydeuropeer. Hoppas att ingen i skolklassen tvingats mot sin vilja. Tänker att det framförallt kostar en massa pengar att köpa / sy dräkterna. Kram
Men visst är de fina...
Intressant inlägg!
Stefan sa…
Wow!
Efter att ha upplevt blomsterparaden i Nederländerna för en månad sedan, anar jag mig till att denna tradition är helt underbar och lockar människor från när & fjärran.
En festival vi alltid velat vara med på. Men nu har jag ju varit det via dig istället :) Tack! Kram
Karin sa…
Oj vilken prakt. Och vilken glädje och stolthet bilderna förmedlar! Underbart sätt att fira våren. Här på vårt håll i norden är det ju lite stillsammare, men vi försöker i alla fall. I går var det stor blomsterfest i Katarina kyrka och ett hundratal barn i kören som sjöng om blommor av alla de slag, med blomsterkransar i håret. Åldrar från miniorer i femårsåldern till tonåringar. Inte ett öga torrt!
femfemman,

det är en stor sak här att välkomna våren, har varit det i evinnerliga tider men har förstås blivit större i och med att turismen har en så stor betydelse för Madeira.
Jag kände inte till att den svenska inställningen är sådan till stora evenemang men troligen så finns det olika sätt att se på saker även i Sverige, för här deltog även svenskar i olika grupper, både vuxna och barn och de gick in för det med liv och lust tillsammans med portugiser och andra nationer som var representerade och som bor här. Jag kan tänka mig själv att delta...Här går regeringen i möte med pengar(stora summor) för att sy upp kläder. Det finns proffssömmerskor, skräddare och många andra typ florister som är inkopplade. Folk lever på det här..
Visst finns det grupper som syr upp kläder själva men de flesta är sydda av proffs. Nej det finns inte några tråkmånsar här skulle jag våga påstå, tack och lov! Glädje genomsyrar tillställningen, tillställningarna, även om de blir lite trötta mot slutet av den ca tre veckor långa "festivalen". Paraden är bara en enda dag där enbart frivilliga deltar. Man får ansöka om att vara med.
Det är inte enbart skolklasser, det är olika grupperingar, blandade grupperingar osv som deltar. Här tvingas ingen till någonting. Jag har sällan sett ett folk som hyllar den lilla människan, barnet som det madeirenska folket gör. De SER människan och skulle nog aldrig tänka tvång i det här sammanhanget. Så har jag upplevt det hela sedan jag kom hit första gången år 2007.
Tack och kram!
Ha en bra måndag!

Stefan,

javisst är det WOW och det med stora bokstäver.
Jag gissar att du har gjort ett inlägg om blomsterparaden i Nederländerna. Jag har varit frånvarande av olika orsaker men ska titta in hos dig...söka upp.
Det är en jättefin tradition här, hela Madeira blommar, dansar och sjunger.
Och turisterna dras hit..givetvis.
Anna i Portugal,

så fint att jag kan bidra med någonting som ni har velat vara med på. Det kommer mera..😊
Tack själv Anna!
Kram!
Karin,

ja, verkligen prakt i ordets rätta bemärkelse och sådan glädje de har i sig alla som deltar..även de som var minst och måste vänta länge på att det hela började. Det var 17 olika grupperingar/ekipage...det ska fungera och de små hade tillräckligt med tålamod för att klara av det riktigt riktigt bra. Givetvis med hjälp av vuxna förstående som gjorde allt för att få det på rätt köl hela vägen. Sen gick de två kilometer, dansade två kilometer..i tre timmars tid ungefär. Otroligt är ordet.
Jag förstår att det inte fanns ett öga som var torrt. Barnstämmor känns ända in i hjärtat och alla andra skrymslen i själen.
znogge sa…
Vilken fantastisk festival och så härliga bilder från den. Vilken tur att du hade kameran med nu när ni fick så bra platser. Det verkar vara vanligare med festivaler i södra Europa känns det som.

Kram och god måndagskväll!
Znogge,

ja, den var fantastisk och även om vi höll till i "bakrummet" så blev det riktigt bra. Det är väldigt vanligt här med festivaler...nästa börjar endera dagen och kallas festival Atlantico...pågår hela juni ut.

Tack detsamma med kram från mig!
Så fint! Besökt i Göteborg några gånger.
Hanneles bokparadis,

se där, då har man blomsterparad i Göteborg också. Härligt!
Gunnel sa…
Vilken färgprakt och fantasirikedom. Det är en blomsterfestival värd namnet. Lyckliga du som kan vara på plats och uppleva allt i verkligheten.
Gunnel,

ja, verkligen färgprakt, fantasi och glädje. Du skulle trivas, jag vet det. Ja, jag är lycklig utan minsta tvivel.
BP sa…
WOW, WOW, WOW säger jag bara. Jag njuter och undrar varför vi inte har liknande festivaler på våra breddgrader. Nej jag undrar inte, jag förstår....

Tusen, tusen tack för att du delar med dig. Det var helt underbart att titta på ditt inlägg idag:-) (också;-)
BP,

javisst är det WOW, många gånger om...och då befann jag mig bara bakom ridån så att säga...
Tack själv BP!
Anonym sa…
UNDERBARAT 🤩🤩🤩🤩 Så fantastiskt‼️
Gillar verkligen detta inlägg, njuter av de färgsprakande bilder Du bjuder på.
/åsa
Åsa,

ja, det är UNDERBART, jag håller med dig till fullo.
Tack snälla du, titta in igen ikväll eller i morgon så får du mera foton från denna paradbörjan.
Ha det gott!🤩

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio