Skyltsöndag 467

Bloggvännen BP:s skyltsöndag går av stapeln i dag igen och jag har några skyltar att visa från den senaste veckan. Således riktigt färska skyltar...


Vi var som ni redan vet bortbjudna på lunch senaste onsdag till två vänner.
Till maten fick vi vin, två olika sorter. Jag drack lite Lambrusco, sen bara vatten..
Jag som tycker att vin är gott är urusel på att dricka det goda. Synd och skam. Jag klarar inte av att träna ens. Min kropp "slår liksom ifrån sig och ställer sig i försvarsställning". 
Men vattnet är gott här i Funchal. 😊


På vägen hemåt, tog vi en annan väg ner mot vårt hem än när vi vandrade uppåt och då måste jag ju bara ta foto av det levande infrastrukturella livet. Jag måste ha något större glapp i hjärnkontoret men jag tycker att vyer av det här slaget är vackra. 
Ett kryssningsfartyg är på väg ut mot Kanarieöarna till, en lyftkran (för BP) är i aktion, husbyggen är på gång. Skyltandet får bilarnas registerskyltar stå för och så polkagrisen som är uppställd mot muren till. Vi har haft dagar med påhälsningar från Sahara, därför är luften lite disigare än normalt, fast egentligen är det hur normalt som helst. Sahara hälsar på titt som tätt.


              Tjosan, hej hopp, här byggs det😁...Vicente Vieira sköter om att det blir hus här med tiden...
   

    Säkert gömmer sig en skylt mitt i allt det där rostiga. Tror ni inte det? 


    En skylt skymtar till. Där står den och betraktar trådverket...


 Lite längre ner och närmare vårt hem. En lång rad med hängande "på-nytt-använda"  vattendunkar med   någonting i. Till vänster i bild ser ni skyltarna...


    Alla vattendunkar har blivit krukor åt jordgubbar. En salviaplanta ville komma med på bild


    Lite närmare hemåt igen. En skylt syns på taket till en bil, i bakgrunden. Tele något står det. Undrar 
    vem som egentligen ser en sådan skylt?  Alla flygplan men kanske också alla Ufon?

   

           Den 25 april firas med konserter och olika program ...jag får återkomma till 25 april ...


          

    Den nionde t.om  tolfte maj är det festival i Ponta da Sol här längre västerut på ön...

   

                           I skolan närmast oss firade man den 25 april redan den 10-de denna månad. 

                           

Snart är Blomsterfestivalen igång. En tävling är utlyst för dem som vill vara med och visa sina skyltfönster. Jag återkommer när vi närmar oss händelsen.


               Ja, ni vet väl vid det här laget att jag bor i Festivalernas och karnevalernas förlovade land? 
               
               De andra som brukar delta i Skyltsöndagen har jag länkat till här nedan: 

               

         Konst  el. konstigt, LillaSyster,  Paula, Susjos ,Stefan , Åke , Åsa


                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

christian sa…
Ojdå, det var en utmanande skyltning....här gäller det att ha tungan rätt i mun eller snarare luppen till hands ;) :)
Detta måste vara ett mecka för BP som älskar att leta å hitta detaljer!
Lambrusco minns jag från tonåren, det var det billigaste man kunde köpa å fanns i 2 liters flaskor samt var ganska sött vill jag minnas....
Kranar är alltid sevärda å det gäller även diverse vyer som t.ex. husbygget, något vi har massor av här i Örebro också...
Du är ju riktigt underhållande också när du gissar dig fram till att det "nog borde finnas" skyltar nånstans....hehe, säkert har du rätt!
Har förstått att du bor i ett festival å festrikt område, bara att hänga på då.....
Tack för ännu en finurligt skyltning i både text å bild!

Ha en skön söndag!
LillaSyster sa…
Smart återvinning av vattendunkarna, det kanske blir självplockning av jordgubbar =)
Jag ser framemot bilder från karnevalen, minns ju hur fint du fångade det förra året. Super härlig skyltning! Ha en bra söndag!
christian,

tack! Ja, det blev lite så idag..utmanande😊
Ja, BP, har ögat för det där lilla speciella, helt rätt.
Lambrusco är billigt än i denna dag, åtminstone på de här breddgraderna, spritsigt och helt rätt åt det sötare hållet. Att späda ut Lambrusco med någon läskedryck är rätt vanligt också har jag förstått.
Ja, det byggs som aldrig förr känns det som även här. Jag undrar vart alla kranar ska ta vägen när de blir överlopps..nå, inte mina bekymmer, tack och lov. 😉
Jag är säker på att det finns någon typ av info-klisterlapp på något som ligger där i rostiga hörnet.
Ja, här kan de fixa till festligheter på löpande band..alltid finns det något man kan ha festival för, lök, anonas, sockerrörsrom, vin...
Tack själv Christian för att du hängde med!

Ha en skön söndag du med!
LillaSyster,

de är rätt smarta här på att ta vara på och att utnyttja det som redan finns. Jag gillar tanken.
Karnevalen har varit för året men blomfestivalen är på gång och då ska jag hålla mig framme med kameran har jag tänkt mig.
Tack detsamma!
Dina bilder med prylar som ger masseffekt är jätteroliga!
Guldkryckan sa…
Lambrusco tillhör våra favoriter, gott gott. :)
Festival låter ju riktigt trevligt om man är inne på sådant, bravo, fint skyltat.

Ha det fint. :)
Klimakteriehäxan,

Tack, så kul att du gillar dem! 😊
byblixtra sa…
Det är lite coolt att Sahara hälsar på mellan varven. ;-) Även om det också kan skapa problem. Det finns mycket att titta på i bilden med lyftkranen och gillar linjerna som elledningarna bildar och så båten som är på väg ut.

Ovanligt med gula balkar i bygget.
Å, så ett sånt där hörn där saker och ting samlas.
Cool bild på elstolpen med elledningarna. Mycket mer kreativt än vad vi ser här. ;-)
Bra återbruk av vattendunkarna.
Takpannorna bildar ett läckert mönster. Ja, det kan man undra vilka som ser en skylt på ett biltak, men de som åker buss, lastbilschaufförer, de som filmar med drönare. ;-) Ufon helt klart. ;-)

Det lät trevligt med blomsterfestivalen och ser fram emot att få se bilder därifrån. :-)
Kul med festivaler och karnevaler.
Guldkryckan,

ja, det är riktigt gott och i all synnerhet om den är kall. Inte mycket alkoholhalt i den heller, 8 % tror jag.
Här är det festivaler stup i kvarten. Vi deltar någon gång beroende på vad det handlar om.
Tack!

Ha det fint du med! Ni med!
Byblixtra,

ja, Sahara ger sig till känna med jämna mellanrum. Ibland är terrassen röd av sanden..
Ja, det finns massor att titta på, jag håller med och just därför gillar jag vyn..
Här är det inte alls ovanligt med gula balkar i byggena. Ser dem överallt..de används och tas bort, används på nytt...
Elledningarna, centrum av dem, liknande ser man mera av högre upp här i bergen/stan. Det är en slags ordning på dem trots allt. I Grekland ser de mycket "råddigare ut" . Tex.
Jag gillar ju återbruk så jag lägger märke till sånt lite extra.
Naturligtvis, folk som bor högre upp i hus kan ju också se reklamen på biltaket, inte bara alla dem som du har nämnt..
Här är det festival nästan jämnt. Karnevalen startar upp det hela i februari-mars. Alltid hittas det på någonting man kan ha festival för. Folket gillar fest helt enkelt och turisterna hänger med.

BP sa…
Det första jag bara måste fråga är ju om du inte tål rödvin, för Lambrusco är ju röd, eller om du blir full direkt alternativt får migrän. Jag tål heller inte rödtjut och får migrän, så jag håller mig till vitt.
Tusen tack för den mäktiga kranen, all rost och inte minst kabelspaghettin. Ja, och så minns ju jag de branta stigningarna i Funchal.
Text på tak på bilar, mest bussar är rätt vanligt. Såg det för första gången i Israel, men kom sedan på att även svenska bussar har siffror, ibland text på taken. I Israel är det för att veta var alla bussar och andra samhällsviktiga fordon befinner sig när det är krig till exempel. Nu har man ju drönare, förut var det visst helikoptrar som letade rätt på bussarna.
Nu ser jag fram emot festivalen:-)
Tusen tack för alla länkar och en klurig och rolig skyltning
BP,

jag tål varken vitt, rosé eller rött vin särskilt bra alls. Bäst klarar jag rödvin, beroende på sort och druva, men bara i liten mängd. Hela min kropp säger ifrån, jag får ont i magen och mår allmänt kymigt. Jag har inte magkatarr eller liknande. Min kropp säger nej helt enkelt. Men jag brukar smaka och ta ett par klunkar för att vara med och skåla ibland här hemma när det kommer gäster. Då ofta i rosé. Ibland alkoholfritt, vi har flera vänner som inte dricker alkohol alls och då dricker vi oftast vatten hela gänget. Eller öl.
Det finns även en vit Lambrusco, inte enbart röd här, tror till och med att den finns som rosé, är inte helt säker dock. Ska titta efter när jag går till affären nästa gång. Men det är förstås ingen stor grej det här, jag överlever hur bra som helst...men förr kunde jag ta två glas vin till maten utan större problem men inte nu längre.

Kabelspagetti, haha..ja det är ju det! Se där, då fick jag veta mera om tak-reklam och givetvis nu med facit i hand är det ju självklart. Tack!
Blomsterfestivalen tar fart den 2 maj...då blir det parad, sen håller den på i ca tre veckor. Nu ska Madeira blomma!
Tack själv BP!



KajsaLisa sa…
Oj det var mycket på en gång, fyrverkeriet var häftigast. Gillar bilden med backen ned mot havet, kör dom bredband i dom kablarna :)
KajsaLisa,

ja, det blev mycket idag..Kul att du gillar den bilden!
Haha, tror nog inte det körs bredband i de där trådarna...men man kan aldrig vara riktigt säker på någonting här 😉. Här kan det omöjliga göras möjligt har jag märkt.
Paula sa…
Jag scrollar fort undan de infrastrukturella fotona som stör min skönhetsupplevelse och koncentrerar mig på alla vackra affischer om kommande evenemang! Tigerman får du ju inte missa! Sen står det på sista skylten något läskigt: Concurso, iiiiik, någon konkurs vill vi inte veta av, jag har redan överlevt en! Em flor, har det med blomster att göra tro. Nu blev jag ju väldans nyfiken på allt! Men jag lär få stilla mig tills datum är avklarade Nu ser jag ordet militar också, hu jedamig, jag ska nog lämna nejlikorna och övriga vackra skyltar till någon som kan tolka! Kram från pörtet
Paula,
jag kan själv tolka...jag tänkte inte på det men concurso de montras betyder helt enkelt skyltfönstertävling, så pusta ut...här är det ingen konkurs på gång utan helt andra roliga saker. Ja, exakt, Blomsterfestivalen är på gång, jag har skrivit både om tävlingen och blomsterfestivalen under affischen, men du har säkert missat det. Men jag återkommer när festivalen är ett faktum. Den 2 maj blir det parad. Nejlikorna skriver jag om innan den 25 april..
Kram från gränden.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio