Sånt som bara ligger här och "skräpar"

tar jag bort i och med det här inlägget

Lite gammalt och lite nytt. Kan vara bra att ha, var säkert tanken från första början och det var det ju. Det blev ju ett litet inlägg, rakt av nu idag. 


Sommaren var över och alla krukor och byttor tömdes på dittan och dattan och rengjordes innan vinterförvaring. Så var det då...


                          Tala om att ha ett höjdarjobb!  Jag vet inte var jag har fångat det här fotot..
                          Jag har tagit ett foto av ett foto så att säga...
 
                            

    Cafékorgar, som nyss hade anlänt till Pettas café...

    
                             
                            Vårvinter i Västerhamnen i Mariehamn. Mannen i sydväst håller i 
                            för talman och självstyrelse

                            
    
    Det är inte jag som var tårtmakerskan. God var den och försvann gjorde den.


    Danmark gick ut från hamnen nedanför oss den 24 mars-24 kl. 15.....hej då! 

   

    Naturligtvis så är de från Finland; de gillar kyla, de gillar snö, tydligen
    också god mat samt balett.  
    Inte min bild...

   
                                
                                Det var  inte så noga med säkerhetsföreskrifterna på sextiotalet...

                             

       Senaste höst här på Madeira...ett par gifte sig...

       

                                 En ensam flaska, ser ut som om den är använd som askkopp. Boa boa! 

                                  

                     Tyvärr har jag missat vem som har skapat den här ...innebörden är tydlig i alla fall.
                    

Så denn ja, nu blev det lite lite tommare igen. 
Några foton mindre som bara ligger här och "skräpar".

Ha en fin onsdag! 


                                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira
                                

Kommentarer

wiper sa…
Förstår att det är lite att göra när man har trädgård eller stor uteplats. Kom ihåg då vi hade eget hus.

Det är en höjdarbild du tagit där på höjden ;) Jag får verkligen svindel ;),

Cafékorgar kom jag ihåg att det fanns när jag växte upp. Vi hade ett kondis bredvid vår bostad där man kunde ta med sig hem en korg med kaffe och bröd sen gick man tillbaka med korgen.

Mannen i sydväst var häftig som en riktig skulptur

Tårtan får tandvattnet att rinna ;)

Vilket vackert skepp. Jag fick mig ett gott skratt av balettgubbarna ;)

Jag hade aldrig tordas åka i den linbanan, så öppen också

Vad fint med buketten på bilen. Tavlan ville verkligen säga nåt ;)

Ha nu en skön onsdag
Kram från Malin
Wiper,

med egen trädgård och allt vad som hör till en sådan så finns det alltid hur mycket som helst att göra. Jag gillade det, årstiderna såg jag på ett annat sätt då också. Nu med men på ett helt annat sätt.
Cafékorgarna köpte vi från Korgboet i Småland, ofta var de från Italien eller från Polen. Vi sålde av dem också, tog in rätt stora mängder varje vår förutom då att vi hade dem i caféet. Perfekt för gästerna och för oss själva.
Tack Malin för alla kommentarer om alla mina foton.

En skön onsdag önskas med kram från mig!
Det blev verkligen ett blandat inlägg. Den första bilden klingar bekant. Så där ser det ut hos mig också på höstarna när krukorna rengjorts inför vintern.

Bilden på dom som har höjdarjobbet gav mig nästan svindel. Jag ryser när jag tänker på att vara där på kanten och jobba. Inte mycket till skyddsräcken och lite skraltig ser ställningen ut. Och på tal om svindel. Får svindel även när jag tittar på bilden från 60-talet. Inte ens något "framtill" som håller fast passagerarna. Det gäller att man inte smort in benen med sololja för då skulle risken finnas att glida av. Hu!

Tack för en härlig blandning bilder!
LillaSyster sa…
Oj vad du är flitig med att städa. Fina krukor. Noll i säkerhetstänkande, men det gick säkert bra. Ha en fin onsdag!
Susjos sa…
Sedär vad du fick städat! Läskiga bilder på höga höjder, och inga säkerhetslinor!
Skeppet Danmark var väldigt fint :-) Finska baletten, jo jo!
Tårtan ser väldigt god ut, trots att jag inte är så förtjust i tårtor!
Ha det gott!
Kram
Anita de fyra blomsterhaven,

ja, så blev det, väldigt blandat. Jag kan förstå att du känner dig hemma i den första bilden 😊

Det ser lite väl vågat ut att jobba på just de där höjderna men tydligen kan en del göra det. Skyddsräcken kom säkert till när "vägen" var klar att vandra för andra.

Man får se till att ha sandpapper med sig när man åker linbana på det där sättet😉

Tack Anita för att du gav dig tid!
LillaSyster,

ja, så blir det ibland. Mera jag städar mera hittar jag...men men lite mindre blir det ändå lite pö om pö.
Ha det fint du med, vink vink härifrån ön!
Susjos,

dammvippan är i gång.🙂
Tack för titten in på balett, skepp och tårta med mera.
Ha detsamma- Kram!
BP sa…
Andra bilden - herreguuuuuu. Det jobbet skulle jag inte vilja ha. Usch! Inget skyddsräcke/-när och inga selar för arbetarna. Då blir till och med jag höjdrädd.
Cheesecaken(?) ser oerhört läcker ut. Cheesecake är en av få bakverk som jag gillar, bara den är syrlig.
Cafékorgar - tror du har visat dom förut, men vad är dom till för? Ursäkta den dumma frågan. Är det för att bära beställningen till bordet, men de verkar ju inte så stora...
Sittliften - jo då, sådana har jag suttit i på 1970-talet i Frankrikes alper, fast under vintern med skidor på fötterna. Ytterligare en sak som jag inte skulle göra nu;-)
Den sista bilden - den måste väl vara ett olycksfall i arbetet eller;-)
BP,

ja, visst är höjdarjobbet herreguuud. Jag avstår gärna det jobbet jag också, det är väl magstarkt känns det som. Skyddsräcke kan man knappt lägga dit innan man har grunden gjord, tror jag.
Ja, cheesecake och den var jättegod.
Cafékorgarna har säkert varit med ett antal gånger redan tidigare. Vi serverade inget till bords, folk som kom till caféet fick sin korg med det köpta på, kom senare också tillbaka med disken, för det mesta. De är inte så små, de är rätt stora.Den större varianten fick plats med mycket.. I två olika storlekar, stadiga och bra, omtyckta, så pass att vi sålde av dem också. Vi har en här också..men sällan blir den använd men det händer.
Se där, du är ju en tuffing när du har skidor på dig BP 😉😊. Då och nu, ja, bara att konstatera att allt ändrar...

Nej, det är inget olycksfall i arbetet, det är meningen att man ska se tanken bakom. Det byggs mycket och naturen får ge vika för betongen alltmera här på ön, vilket är sant men inte bara här.
Vad skönt att minska på bilderna som ligger och skräpar. Hujedamig för att jobba där på bergskanten. Jag tänkte direkt på Camino del Rey.. den har ni väl gått? Kanske du fotade någon information om hur det är byggt? Hoppas du får en fin onsdagskväll! Kram
Anna i Portugal,

ja, det är skönt att få en viss ordning i oordningen.
Ja, vi har gått Caminito del Rey. Det finns en del bilder i hårddisken...mitt i allt så 😊. Den gamla Caminito del Rey såg inte särskilt "kry " ut och var utan räcken...den nya går direkt ovanför, bara någon meter högre.
Tack detsamma Anna!
Kram
Märtha sa…
En cafékorg finns här! Används till mycket, men mest som - "cafékorg" på sommaren. Och en mjölkkärra hade jag med i flyttlasset hint, den används året om! Den där karabaletten har jag sett vingla omkring på Facebook, härligt med människor som bjuder på sig själva! Och i morgon kommer maskiner hit, äntligen...
Märtha,

jag tyckte jag redan svarade på din kommentar men tydligen flög den till Afrika.
Ja, jag minns att ni har en korg ni också. Mjölkkärran gav vi åt en vän innan vi drog söderut. Vi tog den inte med oss. Kunde ha varit roligt att åka med den i backarna här förstås.
Ja,karabaletten måste ju med, Uffe hittade fotot och jag fick det. Lycka till med maskinandet!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio