P som i Portugal, P som i Pronomes...

Jag tragglar mig igenom portugisiska pronomen och medger att det just nu känns som att jag vill lämna skeppet (språkkursen) men istället så visar jag ett gäng orkidéer, på rad, utan namn, men orkideér likväl som är från denna ö, medan jag hämtar krafter och mental styrka. Det gäller att affirmera just nu

Herre-minje så portugiserna krånglar till livet för mig som aldrig har varit med om så krångliga pronomen tidigare. Svenska pronomen är mycket, mycket, mycket enklare. De finska, de engelska, de tyska detsamma. 

Vår lärare förklarar det som så att det är enkelt det här ( basen) men sen finns det lite problem..Portugisiskan har så specifika bestämmelser för så många olika inriktningar som i sin tur har specifika bestämmelser för andra inriktningar och... Håhå, jaja..Nå, jag ger inte upp men just nu känns det som om jag är en självplågare. Affirmera gäller..😉Här ska det tänkas positivt..Here I come! 

Men först till orkidéerna, här kommer de...














   Ja, det här var ju enkelt som bara den. Att rada upp foton på rad...

   Nu återgår jag till Participio Passado och till Préterito Mais-que-Perfeito Composto do Indicativo..

   Ha det bra alla! 

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Och DU vilka skönheter!
Du ska se att pronomen fastnar tillslut, ingenting är ju omöjligt sägs det ju!
Tack för de fina bilderna!
LillaSyster,
de är sköna, supervackra.
Ja, förr eller senare ska det ske, så har jag bestämt mig även om det känns lite motigt just nu.

Tack själv!
BP sa…
Det finns nog inga blommor som är så sensuella och vackra som orkidéer. Det kan man däremot inte säga om det portugisiska språket. Spanska och inte minst franska är mycket vackrare språk.
Men du är ju envis, så du klarar nog portugisiskan någon gång, kanske inte imorgon, men väl i övermorgon;-)
BP,

helt rätt, orkidéer är orkidéer
Jag kan stundvis tro att portugiserna pratar franska, ibland tror jag de pratar ryska...fast jag tycker att det är ett vackert språk, partisk som jag är, italienskan däremot står i en skönhetsklass för sig i mitt tycke igen. Alla de där språken är ju släkt med varandra..
Ja, jag är envis...det handlar allra mest om pronomen nu som är svårt, riktigt svårt. Men inte ger jag mig i första taget, inte på långa när. Men just nu känns det tröögt. I övermorgon, då..
Ditte sa…
Bra jobbat! Och visst är det så att envisheten och övning ger färdigheter. Minns hur jag kämpade med mandarin när vi bodde i Peking. Nu var det inte där pronomen som var krångligare utan mängder av andra saker. Och ändå satsade jag inte på att lära mig tecken. Men betoning,olika toner,grammatik gav stora utmaningar. Och inte minst att förstå vad som sades till mig och uppfatta alla ljud och toner.
Å andra sidan är ju språket ens entrébiljett till så mycket.
Önskar dig all lycka.
Kram
Ditte sa…
PS Missade att berömma dina fina bilder. Och orkidéer är absolut mina favoriter och jag samlar hemma på dem-
Susjos sa…
Ljuvliga orkideer! Å du är fantastisk som kämpar med portugisiskan, jag hade aldrig klarat det!
Kram!
Ditte,

tack! Just nu känns det trögt men jag vet ju att det lossnar mitt upp i allt. Det gäller att ligga på...
Språk är stora utmaningar, men roliga sådana samtidigt.
Mandarin är ju inte helt lätt det heller har jag förstått, har en vän som kan..
Exakt, entrébiljett är vad det är.
Tack Ditte!
Kram!
Ditte,

tack! Orkidéer är otroliga. Jag har aldrig riktigt haft rätt tumme med dem men kanske inte haft den rätta tiden för dem. Kanske det blir som med portugisiskan, att det bara sitter där helt plötsligt också för skötseln av orkidéer.
Susjos,

ja, det är urtjusiga, jag håller med.
Klarar och klarar, det var frågan det men lite mera kan jag nu än tidigare och lite mera lär jag för varje dag.

Kram
Märtha sa…
Finska är ju stötestenen för många finlandssvenskar det finns många små knepigheter i det tungomålet. Italienskans prepositioner och tidsformer och sammandragningar upplever jag som värre ändå. Men jag har ju inga krav på mig vad gäller det språket, hänger bara med, och roligt är det. När drottning Silvia anlände, sades det att hon pratar ett av världens svåraste språk - portugisiska. Men orkidéspråk tycker jag inte är lätt heller, flera växtspråk är betydligt lättare. Kommunikationen med orkidéer stannar för min del på titta på-nivå. Andra får sköta. +7,5, tre nätter i rad utan minusgrader, det tar sig!
Märtha,

ja, förvisso så är det så men likväl upplever jag personligen att finskan är mera redig, mera klar och lättare att få "ordning" på än vad portugisiskan är. I det portugisiska språket så finns så många, flera hundra, oregelbundna verb och många specifika undantag på olika sätt, att det är svårare. Men allt är förstås relativt och personligt. Det som gäller för mig behöver inte gälla för någon annan. Jag har ju som mål att få de två certifikat som krävs för att kunna bli portugisisk medborgare och då behöver jag klara tentorna som ligger framför mig. Några tentor till..Sen kan jag söka medborgarskap. Om jag klarar av det är en annan femma.
Helt rätt, orkidéspråket är allt annat än lätt och det lämnar jag åt någon annan att lära sig. Jag bara njuter fullt ut av skönheten de förmedlar.
Ojojoj, snart kan du sova ute igen Märtha
Snyggt, länge sedan jag var på utställning... eller hade egna. Jag har alltid gillat grammatik, i skolan, på universitet skrev jag en uppsats. Maken är språkintresserad, studerar portugisiska
Znogge sa…
Vilka vackra orkidéer och tänk vad naturen kan skapa.
Att portugisiska inte är ett lätt språk det vet jag av egen erfarenhet men kämpa på.

Kram
Hanneles bokparadis,

här finns de i alla trädgårdar mera eller mindre men också i växthus dit man kan gå och se på dem, kanske köpa någon också. Min närmaste granne samlar på dem och flera av fotona är från hennes trapp-täppa men något av fotona har jag tagit på en utställning för ett år sedan. Jag har flera foton... 😊😊
Jag gillar också grammatik, har alltid gjort det men den här gången får jag minsann tänka till och öva på lite mera än tidigare, nu just på pronomen.
Znogge,

ja, de är oerhört vackra och visst, jag håller fullständigt med dig detta med vad naturen kan skapa. Otroligt är det.
Tack, jadå jag kämpar på, mitt i allt så sitter det. Igen.

Kram
Annika sa…
Hej Karin!
Vilka vackra orkidéer. Sagolikt fina. Klart att ni har massor av dem. Också. Fattas bara på blomsterön nummer ett.
Själv får jag nöja mig med att ha en kruka, hehe.

ÅÅÅ ja, nog förstår jag att det är svårt med pronomen. Absolut.
Du är duktig som kämpar på, det är DU.
Trägen vinner och du lär dig!

Kramar till dig!!!
Annika,

Hej och välkommen tillbaka! Det är så kul att du är där du ska vara igen!
Ja, här finns det orkidéer överallt, folk har dem i sina trädgårdar, i sina hem och så syns de lite överallt här på olika sätt.
Även jag nöjer mig med det, att ha dem i kruka.

Tack Annika, jag ger mig förstås inte, envis som jag är.
Kramar!
Karin sa…
Orkidéer måste väl vara världens mest utflippade blommor. Dramaqueens, låtsasinsekter, totalt omöjliga och väldigt fina. Vilken rikedom!
Karin,

det ligger onekligen en hel del i det du skriver. Dramaqueens är vad de är.😊

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio