Färgsprakande fredag / 50

 LillaSysters färgsprakande fredag är här igen. Nu återstår bara två gånger till om jag har förstått det hela rätt? 

Ja, vad har jag hittat för färggrant den senaste veckan?


Det är NU jakarandan blommar så den får hänga med idag igen...och så förstås skylten, den är ju färggrann som bara den. 


   En färgklick hittade jag i Stadsparken...

   

   I ett skyltfönster...

   

                                

På Praça do Município står det flera liknande blomsteruppsättningar utanför Stadshuset.


                                      

    
  Den ena petunian är vackrare än den andra...

 
 


                        I någon annans trädgård där jag gick förbi...


I vår egen lilla, lilla täppa...

   
                                           Det är något alldeles speciellt med de här slingerbultarna...
                                           Mitt i all betong, där inget levande växer ännu annat än en liten 
                                           "Blomman för dagen "
                                           Jag kan ju bara inte låta bli att älska dessa små vackra rebeller.


                   Så plingar det plötsligt till i porttelefonen och där står grannarna
                   som bor i lägenheten ovanför oss med en proppfull kasse, 
                   räcker över den och tycker att vi ska koka soppa...
                   Så får jag veta att jag pratar bastante bom på portugisiska, haha...en uppmuntran som
                   jag verkligen tar till mig. Jag vet ju att jag inte är så bastante bom (ganska bra)
                   på den saken ännu.  
                   Bara pouco bastante bom, bara lite ganska bra..men jag suger i mig som en svamp
                   och känner mig som om jag hade vunnit högsta vinsten, allra minst. 
 
Vitkål till vänster, portugisisk kål till höger i bild (nu ska jag testa Cecilias i Houston förslag att använda den kålen tillsammans med batata doce. Tack för tipset! 🤗 ) anona, bananer och tre olika sorters örter. Mynta, timjan och något jag inte vet vad är. Jag måste nog gå till grannen och fråga, använda språket jag håller på att lära mig. 


Ja, så fick vi favas också (bondbönor, något vi verkligen gillar och som jag brukade odla själv på den tiden det begav sig.

   Tala om att vara flickan med guldbyxorna...vilka grannar vi har! 
    Det måste nog till lite extra i gengäld..Utan vidare. 

Nu tar jag bloggpaus! 
Jag försvinner från bloggvärlden ett tag framöver på grund av två prioriteringar. 
Portugisiskan, det är tenta på tisdag den 30 april, men innan dess landar en av de allra viktigaste personerna i mitt liv här på flygfältet. Min dotter kommer hit och då släpper jag allt annat! Vi har inte setts på snart tre år så det ska bli mera än underbart att få krama om henne igen så det står härliga till. Vi syns igen här på bloggen om ett par veckor ungefär, om ni vill! 


Ha det jättebra alla, alla! 💗

                                                           
                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Blomsterfägring och blommande jakaranda. Ljuvligt att se denna morgon då snön faller utanför fönstret. Och vilka grannar ni har.
Då får jag önska lycka till på tentan på tisdag och så får du ha en härlig tid tillsammans med dottern.
wiper sa…
Detta var verkligen ett färgsprakande inlägg som gjorde mig glad. Sen ser jag en rosenkalla i inlägget och det är min favoritkrukväxt. Blomsteruppsättningen utanför stadshuset var läcker. Skorna och väskan var verkligen nåt man lägger märke till ;)

Den gula blomman lyste verkligen upp. Bilden från gatan med palm och det lila var så vackert så man skulle vilja vara där just nu. Vi har regn och grått här i dag

Så fint gjort av din granne. Du tar verkligen för dig och lär dig språket och det är beundransvärt.

Lycka till med tentan. Så härligt att din dotter kommer dit, då förstår jag att du vill ta en ploggpaus. Ha det jättebra och njut av livet

Stor varm kram från Malin
Gött med goda grannar som kommer med så mycket smak- & färgrikt! Njut av hänget med dottern och lycka till med provet! Kram
Stefan sa…
Sannerligen färgsprakande och vackra bilder. Här i Sverige är det svårt att haka på när allt utanför fönstret är vitt...igen.
Guldkryckan sa…
Helt klart ett godkänt färgsprakande blogginlägg, ser fram emot sommaren här men lika färgsprakande som detta blir nog svårt att överträffa.

Ha nu en fin eftermiddag.
Znogge sa…
Så färgsprakande och vackert! Alla bilderna lyser av färg men jag måste erkänna att den blommande jakarandan tilltalar mig lite extra.

Klart att du ska släppa bloggen när det blir sådant fint besök. Måste kännas jättebra att träffas så ägna du dig fullt ut åt din dotter. Jag passar på att önska dig lycka till på tentan också!

Kram
femfemman sa…
Jakaranda och petunia...favoriter. Och så lärde jag ju mej tre ord på portugisiska. Nu kan jag fyra! Obrigada! Njut av dotterns besök! Kram
LillaSyster sa…
Dra mig baklänges vilket sprak! Tusen tack och du NJUT, av ditt finbesök =) Kram
BP sa…
Ett helt underbart och absolut färgsprakande inlägg. Älskar jakarandan och din "veckodos" av frukt och grönt. Bondbönor är de enda bönor som jag älskar, speciellt i Minestrone. Med alla dessa grönskaker lär du inte vara tvungen att koka soppa på en spik.

Personligen skulle jag slänga in allt utom bananer och mynta i en stor gryta med en massa kryddor och buljongtärningar och se vad det blir av det hela. Äta en surdegsmacka med smör och ost till - kanske.

Bananerna vet jag inte vad jag skulle göra med, men myntan skulle nog räcka till en massa mojitos;-)

Då önskar jag dig härliga två veckor med din dotter. Hoppas ni kan njuta av fint väder med sol, levadapromenader, besök på caféer och pubar samt gott sällskap. NJUT, njut, njut!!!

Ses när vi ses;-)
Anita, Wiper, Anna, Stefan, Guldkryckan, Znogge, Femfemman, LillaSyster och BP för alla fina ord jag har fått på vägen!
Kramar till er alla! 💗
Vi syns i mitten av maj!
Åke sa…
Ta nu hand om dottern, jag antar hon behöver semestra upp sig med mor :) Väskan och skorna trodde jag var neon först, läckert :) Härligt färgsprak :) Njut nu på alla inblandade :) Glöm nu inte att sätta ut stoppskylten då lokföraren passerar då ;)
Åke,

ja tack! Hon behöver det, vi ska semestra tillsammans nu.
Jag återkommer med stoppskylten, jag lovar.
Ha det gott och tuta på!
byblixtra sa…
Så läckra skor och väska i skyltfönstret men kanske inte så praktiska något av dem. Väskan som skyltar med innehållet, man kanske bara ska bära den tom och ha den som ett smycke. ;-)
Åh, så vackra petunior nu började jag längta efter sommaren.
Gillar de där tovade fåglarna.
Lycka till på tentan och trevligt med besök av dottern. Vi ses!
byblixtra,

inte såå praktiska!
De tovade fåglarna står här på bordet nästan jämnt, ibland flyger de till något annat ställe...far på lite här och där inne hos oss.
TACK! Ja, vi ses!
Först av allt måste jag beklaga att jag inte besökt dig på länge, men det har sina orsaker då jag blev dålig och legat på sjukhuset, är tyvärr inte pigg ännu och fått bakslag och skall utreda detta med att ringa in imorgon Måndag morgon (om jag vaknar i god tid) haha.. att sova på nätterna är något som är mycket svårt med smärta som tar över allt mer av mina dygn. Men sover gör jag i små portioner utspridda över dygnet.. Blir nån timme här o där..

Men måste säga att jag älskar dina härliga färgsprakande bilder med Jakaranda - Den finns även i rosor med samma namn. Dom är en blandning av lila och rosa och doftar så underbart härligt. Hade dom i min Bröllops bukett! :D

Jag önskar att du får en skön blogg paus och det är du så väl unnad anser jag då din ögonsten kommer ner till dig och jag hoppas verkligen hon stannar ett bra tag hos dig!!

Må så gott så synd vi när du är åter igen! Ser fram emot att höra hur ni haft det och att ni gjort något riktigt härligt tillsammans!

Stor kram
Glömde säga att ni har då underbara grannar som verkligen tänker på er att ni behöver en hand på vägen att känna er riktigt hemma där nere! Stor eloge för dina grannar! Ta väl vara på dem, dom är guld värda!

Kram
Jossu sa…
Varmt välkommen tillbaka efter att ha njutit av dotterns besök. Och lycka till på tentan!
Ditte sa…
Verkligen ett härligt och färgsprakande inlägg- Och så mycket som är i blom nu. Även här hemma har naturen vaknat och det är en känsla av vår.
Lycka till med tentan och det kommer att gå så bra.
Gläds med dig att din dotter kommer och önskar er en fantastisk tid tillsammans.
Varm kram
Paula sa…
Vilka underbara nyheter, nu skippar jag alla vackra färger, blommor, sandaler och grönsaker, för nu ska du få träffa din dotter! Och när provet väl är avklarat imorgon, (det går galant) så ska du få koncentrera dig på åländskan ett tag! Önskar er en underbar tid tillsammans! Kramar om från pörtet
christian sa…
Självklart att du prioriterar dottern...hoppas ni får en underbar tid tillsammans, önskar er allt gott!
Annika sa…
Jakarandan hade inte börjat blomma i LA ännu, grrrr ...
JAG som sett fram emot det såå mkt.
OH well.
Underbar bild på de vackra träden.

OCH ja, det är helt rätt att ta bloggpaus vid besök och resor. Gammalt och beprövat hos mig sedan åratal tillbaka, hehe.
Det blir desto roligare sedan att skriva och berätta.

Hoppas ni har det toppen!

Kramar!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio