Färgsprakande fredag/ 49

 LillaSysters färgsprakande fredag nummer 49 är här. 

Jag är med idag igen och delar med mig av följande:

   
    En röd skottkärra på en gul ramp (vet inte om det heter så men nu just heter det så i alla fall)  
    Uppiggande på sitt sätt eller hur? 
    Det ser nästan ut som om skottkärran vill göra ett trampolinhopp, är på väg att ta sats, så studs 
    på hjulet och ett svanhopp på det...


   Tomater på väg till ugnen med vitlök och örter...samt lite olja på


   Pyttesmå paprikor fyllda med färskost...ett pillergöra men gott blev det. 




    Jag kunde inte låta bli när jag gick förbi ombord på galeasen Albanus då jag var där och lagade mat åt
alla som var med på färden. Vet inte om det var maten eller havsluften som däckade personen dock. 
    








Arbetsfolk syns ordentligt här i stan...något är på gång.  Fruktfatet är alltid fyllt, nästan i alla fall.


   Ett minne från Geta. 
   Jag försökte förvilla/förvirra förbigående att se att våra fönsterbågar och -karmar behövde målas .


    Nej, nej, det är inte apelsiner, det är pomeranser som växte i Lissabon...


    Den här grinden drog ögonen till sig. Så röd och glad...men så slår det mig. 
    Kanske det är ett stopp, hit men inte längre som man vill förtydliga med färgen? 

   Hur som helst, jag säger stop och belägg för den här gången och önskar 
   alla en fin  fredag!

                                                  Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Snygg skyltning du gjort i att förvilla. Bilden där han som "däckat"- riktigt rolig. Tror att jag tittar förbi dig och den härliga fruktskålen- tar gärna en fylld paprika eller fler också. Härligt sprak- tack för att du tog dig tid, vet ju att du har ett hektiskt schema. Här är världen vit, nysnö inatt- hoppade att det var det sista denna våren. Kram
LillaSyster,

tack! Ibland räcker man inte till där man borde räcka till så då får man ta till annat som ögat kan vila på.
Ja, titta in, du är alltid välkommen. Här har vi alltid frukt i mängder, äter hur mycket som helst. Ja, det är hektiskt men likväl så är det en skön paus att plocka med foton och förmedla sprak åt andra.
April är april..hoppeligen så lättar snötrycket för er del mycket snart. Det har varit en låååång vinter hos er.
Kram
Åke sa…
Grinden och bunken där var färgglad :) Trodde det vart det vara apelsiner :) Snygg skyltning du bjuder oss på :) Tomaterna och paprikan vart man riktigt sugen på. En fortsatt trevlig fredag.
femfemman sa…
Tomaterna och rädisorna såg väldigt inbjudande ut. Men vilket PILLJOBB! Skulle förstås också kunna ses som terapi för den som gärna pillar. Fruktfaten säger jag heller inte nej till. God fredag
Znogge sa…
Färgsprakande och härligt denna fredag! Håller med dig om skottkärran eller rullebören som vi säger i Skåne.
Bilden från galeasen på den utslagne tycker jag är så bra så där passerade du i helt rätt ögonblick.

Önskar en god fredag nu!

Kram
Dina färgsprakande matbilder gör mig verkligen hungrig. De där paprikorna tackar jag inte nej till. Inte heller tomaterna. Pomeranserna får jag nog avstå, magen blir ledsen.
Många härliga färger och dessa Tomater och Paprikan ser läckert gott ut! :)

Den sista grinden lyser stopp, det håller jag med om.. Kanske inte betyder så - men oavsett en lysande färg!

Ha en härlig helg!
Kram
Åke,

Tack, ibland bara går man förbi färger hur många som helst.
Pomeranser är godare att äta som marmelad än vad apelsiner är. Egentligen är de snudd på oätliga på annat sätt..tycker jag.
Tack detsamma!
femfemman,

Tack för det. Rädisor var det inte utan paprikor, småsmå..pilljobb jaa, gott jaaa.
Ibland är ju matlagning terapi...egentligen nästan alltid för min del.
Tack detsamma!
Hanneles bokparadis,

ja, här finns det mycket av den varan..
Znogge,

Tack! Ja, rullebören är ett fint och beskrivande namn tycker jag.
Ja, jag hade vägarna förbi rätt stund. Absolut.

Tack detsamma!

Kram
Hannas krypin,

paprikorna låg dessutom i marinad innan servering och var väldigt goda. Pomeranser avstår jag också, de är inte goda alls annat än som marmelad och som torkad krydda i pepparkakor.
.
Angelgirl,

tack.
Här kan det där med känslan av att grinden betyder stopp verkligen vara verklighet. Man går inte innanför någon annans grindar så där som vi är vana med i Norden. Här är grindarna många gånger låsta och man måste ringa på ...Men vackert röd är den.

Tack detsamma Åsa!

Kram

Härliga färger du bjuder på! Nu fick jag googla Albanus för att se om du jobbat något i MAdeira.. men såg att det var ett åländskt fartyg :) Önskar er båda en fantastisk fredag - kram!
Anna i Portugal,

tack!
Jag återkommer i sinom tid till Albanus.Ett segelfartyg som har haft stor betydelse för mig. Har det fortfarande...
Tack detsamma till er båda!
Kram
Susjos sa…
Färgsprakande bilder minsann! Blir sugen på både tomater och de små fyllda paprikorna!
Pomeranserna väldigt goda ut, men de är alltså inte det?
Ha en fin helg!
Kram
Susjos,

Jag har i alla fall aldrig tyckt att pomeranser i sig är värda att äta rakt upp och ner som man gör med apelsiner. Känner även andra som tycker likadant. Men som marmelad är de goda...
Ha detsamma du med!
Kram
Paula sa…
Här kommer jag ilande i sista minuten, snart är ju helgen redan slut! Och jag har som vanligt inte hunnit med (kommit mig för) att sitta vid datorn! Nu har jag börjat ranta runt och hos dig har jag som vanligt fått vackra bilder till livs, dessutom har jag fått en lektion i pomerans.kunskap! Var tvungen att googla förstår du! Vackra är de men ack inte så söta och goda. Vad gör man med dem därnere på ön? För bittra att äta som frukt förstår jag, pomeransskal har jag hört talas om men vet inte i vilket sammanhang. Nä nu fastnar jag snart här, flickorna kommer om en halvtimme så nu måste jag ila. Återkommer till senare inlägg hos dig till kvällen!
Paula,

du är välkommen när än du kommer,bara så du vet! Jag är själv senkommen nu för tiden med det mesta vad gäller kommenterandet hos andra.
Vi har dem inte här på ön men på fastlandet finns de. Fotot tog jag när vi var i Lissabon. Nej, det är allt annat än goda. Pomeransskal i pepparkaksdeg har du säkert hört talas om. Marmelad blir också gott...
Ha det fint Paula!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio