Färgsprakande fredag/ 48

 Jag är åter med på LillaSysters färg-fredag med ett antal färgglada foton. 

 Jag har blandat hejvilt idag. Från min ena ö till min andra ö har jag plockat "färger" idag.



Bönor, oj så många böner jag har bett för bönorna som jag odlade i trädgårdslandet på Åland.
Jodå, vi hade mängder av bönor, jag mjölksyrade dem och jag frös in...vi åt dem färska (förvällda förstås) bönvatten är inte hälsosamt för människor att dricka men ack så bra det är som gödsel 
i trädgårdsland.

Jag odlade många andra sorters bönor, gula, spräckliga, röda och så vidare samt bondbönor, som är min absoluta favoritböna. Enligt gammal odlingssed så satte man en potatis, en strömming och en bondböna i potatisraden och så upprepade man processen tills alla sättpotatisar var planterade...sen fick man bra potatis, som fick både kväve av bönorna och fosfor av strömmingen. Ja, så fick man ju bondbönor också förstås. Strömming fick man däremot inte 😉. Jodå, jag gjorde så..Jag gillar att testa det gamla som oftast är hur bra som helst, ja, till och med bättre än det moderna sättet att odla på ibland.

Att jag bad böner för bönorna hade med "våra" fasaner att göra. 
De använde det stora trädgårdslandet till spa nu och då. Där låg de och "tvättade sig" så alla mina sådda bönor sprättade runt huvudena på dem. Sen kom de på att de var goda att äta också...

Jag lyckades få ordning på den oordningen, så att vi alla blev nöjda, både fasanerna och vi andra tvåbenta varelser. Naturligtvis så fick de ha landet som spa, alla ska vara glada och nöjda...men bönorna kom de inte åt flera gånger...täckodling fungerade bra. 

                               
                               Det här fotot har jag inte tagit själv. Jag vet inte ens vem som har gjort det
                               men de två sötnosarna i folkdräkter från Madeira, har varit med på Internet ett tag
                               Jag bara måste visa dem. Personligen så smälter jag som smör på heta stenar. 💗
                               De var med när det var folkdansuppvisning här i stan. 

         
          Solen gick ner i Geta på Åland och färgade det ena växthuset med gyllene färg


                 Maracuja, passionsfrukt. Ja, nu blev det lite lurigt mitt i allt för det här är inte alls fotat 
                 här på Madeira, utan i Geta. Jag tog frön med mig hem i kappsäcken när vi reste härifrån
                 och så sådde min dotter dem när vi kom hem. 
                 Jag har gröna fingrar, ja, men hon har illgröna fingrar. Hon får allt att växa..
                 Vi fick två fina plantor och en av dem gav frukt. 
                 De smakade inte likadant som de smakar här, de var mycket syrligare men det kändes
                 fint att ha någonting från Madeira också på Åland.
   


                     Det är lustigt det här med benämningar. Det är så lätt att säga hemma på Åland
                     men det är det ju inte längre, utan nu är det hemma här på Madeira. Men 
                     på den tiden då jag tog fotot av citronfjärilen som tog för sig av påskliljan 
                     så var Åland hemma. 


De här äggen blev aldrig kycklingar som skulle ha  "sprättat" omkring här hemma på Madeira någonstans ....
  


        Det här fotot tog Uffe för flera år sen...nu får bananpassionsblomman var med som sista bild idag. 


                                        Trevlig fredag önskas alla som tittar in här!


                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Anonym sa…
Smälter precis som du, underbara små fotomodeller i finaste dräkterna =)
Oj vad bönor. Kul att du testat de gamla odlingsknepen. Jag hade en liten odlingstunnel gjorde av fiberduk för många år sedan för att skydda växterna. Meeeen den använde Elvis som racerbana. Han var ju uppvuxen med en prasslig kattunnel att leka i inne. Tror han tänkte vilken snäll matte som köpt deluxe varianten att ha ute. Den höll inte så länge, men kul hade Elvis. Tack för det fina spraket! Trevlig helg!
wiper sa…
Det var verkligen ett färgsprakande inlägg. Jag längtar efter såna brytbönor som är som godast självodlade. Det var länge sen jag åt såna.

Färgglada söta flickorna så jag förstår att du smälter som smör

Härligt att ha blivit begåvad med gröna fingrar. Jag själv har inga gröna fingrar tyvärr

Jag njöt av ditt färgstarka inlägg och informativ och bra text

Ha nu en skön fredag och helg
Kram från Malin
Znogge sa…
Färgsprakande och härligt här och väldigt fina bilder. När jag var liten hade vi ett trädgårdsland och min pappa fastnade av någon anledning för att odla just bönor. Dock var det väldigt lugnt i den delen av trädgårdslandet ;-)

Önskar en fin fredag!
BP sa…
En fantastiskt fin mix på olika färgsprakande "ting". Du har verkligen gåvan att kunna allt och mycket därtill vad gäller odling. Undrar om du saknar det, nu när inte har en trädgård längre. Min mamma var mycket lik dig. Tyvärr har jag inte ärvt någonting av henne.
Passionsfrukt är en av mina absoluta favoriter. Just deras syrlighet älskar jag. Och tjejerna är verkligen söta i sina folkdräkter. Det ska ju böjas i tid och återväxten i folkdansgillen säkras:-)
Susjos sa…
Så härligt färgsprakande! Söta små flickor i vackra dräkter, ljuvliga blommor, och en citronfjäril minsann, såg en häromdagen från min balkong, lycka!
Solnedgång på Åland...längtar du hem ibland tro?...
Men förstår at tni trivs på Madeira, inte minst för klimatet kan jag tänka!
Ha det gott!
Kram!
Vilken härlig färgmix med lite av varje :) Fina modeller fångade du med härliga dräkter på sig i härliga färger! ;)

Men den sista bilden med bilden på bananpassionsblomman gillar jag skarpt - Så otroligt vacker! :)

Ha nu en härlig helg! :)

Kram
Åke sa…
Jag missade inte detta igår, jag kunde bara inte logga in på enheten där jag var på i sängen. Men jag skrev något om att bönor blir bra som facit tillagar dem med att koka dem i smör ;) Töserna i dräkterna var riktigt söta och passionsfrukten är inte bara färgglad den smakar underbart också :) Härligt färgglatt inlägg :)
Fina färger du bjuder på! Vi hade en passionsfrukt växt här som dog, men innan den gjorde det gav den oss TVÅ passionsfrukter som var så söta och goda. Nu provar vi igen och hoppas vi får fler frukter på den. Kram
Anonym som jag tror att är LillaSyster,
visst är de underbara de där två sötnosarna. Man kan inte annat än smälta.
Jag hade en gammal bok, från sekelskiftet 18-1900 talet tidigare som beskrev väldigt mycket om hur man odlade på den tiden och jag testade förstås en del av knepen.
Kloka Elvis, givetvis var det ju en racerbana du hade ordnat åt honom, kattmänniska som du är.
Tack detsamma! Jag tittar in under dagen mot kvällen till!
Bom dia!
Wiper,

Tack, ja, gröna brytbönor är goda, spänstiga...

Flickungarna är ljuvliga, smälter tanter rakt av...

Jag vet inte om det där med gröna fingrar är en gåva eller något man förvärvar själv. Tror på det senare och på ett gediget intresse. Tror att det också måste till, intresset.

Tack Malin, ha en skön helg!
Karin-Kram!

Znogge,

tack! Ni hade förmodligen inte fasaner i ert bönland😁

Önskar en fin lördag!
BP,
tack!
Nå, allt kan jag förstås inte men en hel del är jag intresserad av och då blir det test och så småningom kunnande också.
Jag har passionsfrukt på gång här hos oss...ska visa mera senare.
Återväxten, de små tjejerna är bedårande charmiga.
Susjos,

tack!
De där flickorna är bedårande, som små blommor i sig.
Citronfjärilen och nässelfjärilen var vårtecken för min del när vi bodde i Norden.
Nej, jag längtar inte hem, jag är hemma nu där jag är, men allt det som en gång var mitt bär jag förstås med mig. Kanske det är därför jag inte saknar det alls. Jag är där fortfarande samtidigt som jag är här. Mina öar...
Klimatet är en av orsakerna till att vi är här, med tanke på Uffes behov av att ha det varmare men jag känner personligen att jag har kommit hem, sent omsider.
Ha det gott!
Kram!

Angelgirl,

tack!
De allra sötaste modellerna man kan tänka sig eller hur?
Bananpassionsblomman är något av det vackraste man kan se här..ofta i den vilda naturen också.

Ha nu en härlig helg!
Kram!
Åke,

ibland händer sånt också, jag känner till det. Men jag ska testa Facits recept på att koka bönor i smör. Låter gott så in i vassen.
Tack! 😊
Anna i Portugal,

tack!
Lycka till med passionen!
Jag har sådana på gång jag också..

Kram!
Paula sa…
Man kunde ju tro att jag är dagvill, men att jag jämnt är sent ute med kommentarer beror mer på att jag sover som en stock minst tio timmar per natt! Och då springer mina dagar iväg i en farlig fart, för trots avsaknad av hund och därmed rastningar så är det en himla fart på klockvisarna. Medges att en stor del av tiden numera innefattar läsning, är inne i en bokperiod o den får mig att tappa all uppfattning om tidens gång. Men nu så! Jag kan bara hålla med om att man smälter till en liten blöt fläck av första fotot på tjejerna! Bananpassionen var enormt vacker, i en högst ovanlig färgton!Passionsfrukt har jag inte smakat alltför många gånger, den ser superläcker ut.Och alla foton visar det som önskats, färgprakt! TAck
Paula,

jag tycker att du är en riktigt klok kvinna som läser när du känner för det och om du gör det. Onödigt är det att stressa upp sig för bloggkommenterandet. De kan komma när det kan komma, så har jag själv börjat tänka också..
Bananpassionens blommor är så vackra och bananpassionsfrukten är god, riktigt god.
Tack själv!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio