25 de Abril-74/ Revolução dos Cravos/ Nejlikerevolutionen

På torsdag är det femtio år sedan en militärkupp gjordes i Lissabon. Man lyckades störta den auktoritära Estado Novo-regeringen (Estado novo: ny stat)  Jag minns att man talade om revolutionen i tv och i radio, men desto mera än så tänkte jag inte på det just då. En diktatur försvann, en demokrati föddes.

På den tiden, 1974, fanns inte ens tanken på att jag, då en ung åländska, skulle ha siktet inställt på att bo i Portugal, även om Portugal alltid har funnits inom mig lite grann så där i bakgrunden av någon underlig anledning. Portugallien brukade min pappa säga om PT.  Men mina tankar rörde sig i helt andra banor på den tiden fastän jag minns att det var en revolution här som kallades Nejlikerevolutionen. 

Namnet i sig gjorde mig extra uppmärksam. 



Utan att gå alltför djupt in i historien om varför det hände så ledde resultatet i alla fall till stora sociala, ekonomiska, territoriella, demografiska och politiska förändringar i Portugal. 

Nejlikerevolutionen ( Revolução dos Cravos) ledde också till att det blev slutet på det portugisiska kolonialkriget och att landet blev en demokrati. 

Fotot tog jag i mars-19 då vi var till Lissabon.
I bakgrunden kan man se den vackra hängbron som heter 25 de abril,
  uppkallad efter dagen för revolutionen. Bron är dryg 1000 meter lång. 


Varför blev det ett så vackert namn på en revolution? Faktum är att det avlossades nästan inget skott alls ( fyra personer dog, fyra för mycket förstås men likväl väldigt få) och restaurangarbetaren Celeste Caeiro erbjöd spontant nejlikor till soldaterna när alla gick ut på gatorna för att fira slutet på diktaturen, medan andra demonstranter följde med. Nejlikor placerades i gevärsmynningarna och på soldaternas uniformer. Jag är inte helt säker men nästan säker på att det också fanns ett Eurovisionsschlagerbidrag från Portugal just det året. I tävlingen gick det inte alls bra för Portugal men låten blev en slags signal senare här hemma i Portugal, att NU, så sätter vi igång. Det där måste jag forska lite mera i när jag hinner bättre..Kanske någon minns som läser det här? Låten blev ett tecken för alla inblandade som ville annorlunda. Man spelade den i radion och då visste alla förutom regeringen då som påtades ner från sin himmel rakt ner i ...

Sen fanns det en låt till som spelades och som angav nästa steg i proceduren. Människan är ett snille, åtminstone rätt många är det i alla fall. Pundhuvuden finns det förstås och tyvärr sitter ett antal sådana i flera länder just nu i våra dagar. Så denn ja, jag kommer alltid på ett sidospår. Nu tillbaka till revolutionen! 


Celeste Caeiro, kvinnan som är orsaken till att militärkuppen fick namnet Nejlikerevolutionen. Det är inte mitt foto förstås. Jag tror att det är av DN i Sverige som jag har lånat/stulit det. Förlåt, förlåt men det handlar om ett gott ändamål. Kvinnan ska lyftas fram och högt högt... 

Nejlikorna minns jag som sagt bra och jag minns att min mamma, som var en känslosam person, började gråta när man visade gevärspipor med nejlikor i, i nyheterna på tv-n. Det var snudd på att jag gjorde detsamma. Symboliskt var det så fint så där satt vi och snyftade tillsammans. Pappa var tårögd..

Vi var (jag är fortfarande) båda politiskt intresserade, vi hade ofta långa diskussioner om politik så länge hon levde. Jisses vilka telefonräkningar det kunde bli. Vi levde båda på Åland men jag hade min familj och mitt företag att ta hand om, hon och pappa levde på andra sidan av kommunen vi bodde i, så telefonen blev lösningen för oss när vi "behövde" ösa ur oss/diskutera/argumentera...Vi löste alla världsproblem tillsammans. 😉 

Givetvis så har jag läst på om mitt nya hemland, men jag tänker själv grotta ner mig i historien utan att bli långrandig här. Det finns nämligen hur mycket som helst att läsa om vad som har hänt både före revolutionen och under den för att inte tala om vad allt som har hänt efter den. 

I Portugal är den 25 april en nationell helgdag, Dia da Liberdade, Frihetsdagen till minne av revolutionen.

Samma år blev även Madeira en autonomi/självstyrd (precis som Åland är men Åland har varit en autonomi redan över hundra år vid det här laget) . Dia da Madeira firar man den 1 juli här på ön. Då ska jag slå klackarna i taket...eller försöka i alla fall. I golvet ska det bli hur som helst. Det är ju grannarnas tak så ...ja, allt ordnar sig. 


Hur jag tänker fira den 25-de abril? Gissa den som kan! Jag har snart tenta igen i det portugisiska språket, den blev framskjuten till den 30 april eftersom vår eminenta lärare blev sjuk. Något gott ska det bli till middag förstås och så höjer vi en skål för demokratin! Lyckas jag hitta nejlikor på stan så blir det nog en bukett sådana också. 

                             

                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

znogge sa…
Så intressant att få veta mer om revolutionen. Måste erkänna att jag inte var speciellt insatt i den trots att mina föräldrars goda vänner bodde och arbetade i Lissabon då. Revolutioner brukar tyvärr bli blodiga och många förlorar livet så det låter snudd på fantastiskt att bara fyra dog. Självklart fyra för mycket men ändå.

Kram
Znogge,

tack! Jag hade själv bara en liten aning om det hela från början. Nu är det naturligt att ta reda på så mycket som möjligt när jag bor här i Nejlikerevolutionens land. Det blev en fredlig revolution..fyra är fyra för mycket men om man tänker på hur det brukar vara när revolutioner är på G så ..

Kram
Anonym sa…
Intressant 👍 känner igen att jag läst/hört om nejlikor i vapenmynningen och om revolutionen. Men ner som ett svagt svagt minne än att jag direkt vet.
Så klart att Du ska fira den 25 🥂 🥳
Portugallien har även jag hört talas om och varför vet jag inte.
Ha det bäst❣️
/åsa
Åsa,

ja, det är intressant, så tycker jag också.
Det var skådespelaren Ingvar Hirdwall som spelade i en tv-serie av Norin, som hette Kejsaren av Portugallien. Tror det var därför min pappa alltid sade Portugallien om Portugal. Den gick på tv minns jag, för flera hundra år sen känns det som. 😉
Ha det bäst du med!💗
BP sa…
Då har du nåt att se fram emot till helgen, och då menar jag inte nödvändigtvis dina lektioner. Med lite tur är läraren fortfarande sjuk. Då får du en bonusvecka så att säga.

Är och har alltid varit urusel vad gäller historia, politik och religion. Noll intresse, vilket kan bero på att min lärare i hostoria var så himla tråkig att jag nästan somnade under vara lektion.

Tror att jag skulle ha varit betydligt mera intresserad nu, med alla möjligheter att göra research. För mig är Portugal ungefär lika med olika kolonier i olika delar av världen - oooops, jag vet.
BP,

det är på torsdag som det firas 25 de abril...och min lärare var på hugget idag igen så någon bonusvecka blir det inte men en halv sådan...vilket är bra när testet görs på tisdag om en vecka.
Jag har till all lycka haft lärare om har varit helt otroliga i historia. De var så engagerade i det hela så det smittade av sig på mig. Det är nog A och O att ha bra lärare. Politik lärde vi oss aldrig som ett ämne, det hängde med via historia...Religion, nja, där var det lite si och så med lärarna..
Jodå, jag har somnat under en lektion i reklam av alla saker..men hon var så oengagerad min lärare att jag somnade. Hon VAR arg på mig, haha..
Ja, det är ju ett tag sedan Portugal hade kolonier..femtio år sen . Jadå, jag vet att du vet😊, du håller dig bara lite kvar i historien.
Susjos sa…
Så spännande att läsa, och jo, nyligen tror jag att jag hört om nejlikerevolutionen, kanske av min man?
Måste koll aupp Portugals bidrag till ESC 1974, det var ju det året ABBA vann ESC i Brighton, så jag såg ju det programmet, dock var det 50 år sedan...

Tack för all info!
Må så gott!
Kram
Susjos,

javisst är det spännande. Abba vann med Waterloo då eller hur?
Jag minns inte Portugals bidrag alls men jag tror att de kom allra sist i tävlingen.

Må så gott du med!
Kram
wiper sa…
Det var intressant att få reda på och så skönt att det har blivit så mycket bättre. Ja du man vet inte vart vägarna tar en i livet. Jag har själv flyttat mycket men inte så långt som du och din man gjort. Jag inte haft nåt emot själv att bo i Portugal. När jag bodde i Gävle i några år så var jag medlem i en jazzklubb och där hade dom ett så gott Portvin som jag alltid beställde in och man fick i ett litet glas.

Det var en lång bro i Lissabon. Man får sig så mycket historia och berättelser hos dig så man lär sig mycket och det är intressant. Nejlikor är faktiskt riktigt fina så nu blir man sugen på att köpa en sån bukett för det var länge sen. Då blir det en riktig fredsbukett.

Ha nu en härlig onsdag
kram från Malin
Vad jag tycker är intressant är att vi kan prata med folk som upplevt den här revolutionen, de kan berätta om hur det var innan och vilken skillnad det gjort för dem. Det är fördelen med att bara var för 50 år sedan. Nackdelen är så klart att det borde hänt långt innan dess. Önskar dig en fin Dia da Liberdade! Kram
aldrig hör talas om... nejlika är en favorit, hållbar, finns i alla färger, Nobelprisbankettblomma
wiper,

tack för det, det känns bra att kunna förmedla intressanta fakta.
Nej, man vet inte var näsan ska föra en...så är det och bra är det att det är så.
Så kul Malin att du också gillar jazz!

25 de Abril-bron i Lissabon är bara en kort bro med den bro som ligger lite längre upp i floden Tejo och som man också ser när man går där längs stranden. Den heter Vasco de Gama och är över 12 km lång..jag tror att den är eller åtminstone är en av de längsta broarna i Europa. Hängbron 25 de Abril är en liten en i jämförelse.😊

Njut av din nejlikebukett och ha en härlig onsdag du med!
Kram

Anna i Portugal,

ja, det är en klar fördel. Grannen under oss var med i kriget i Angola, då Angola var en av kolonierna..det finns mycket att prata om och givetvis så är glädjen stor över att det är som det är nu.
Det finns många borden...men bra att det hände hur som helst. Du och jag hade aldrig flyttat till en diktatur.
Önskar dig detsamma!
Kram

Hanneles bokparadis,

se där, så kom jag med något nytt som är femtio år gammalt.😊 Nejlikan är hållbar, vacker..men för mig var den till en början begravningsbuketten, som alltid fanns på kistan. Sen fick jag en stor bukett nejlikor av min första man...och då ändrade jag åsikt. Ville ju inte tänka begravning då😉
Nobelprisbankettblomma javisst!
Annika sa…
Det där med nejlikor i vapenmynningen känner jag till.
Men inte så mycket annat av det du skriver. SÅ gick jag återigen lära mig ngt nytt via din blogg. INTE dumt, det tackar jag för.
Klart du ska fira den dagen, så signifikant som den är. Länge leve demokratin!
Yea girl, pundhueven bland politiker finns det. En av de största sitter i rättegång nu. MÅ han åka dit så det smäller om det.

Nej men Karin, ha det bäst nu! Plugga på, fira på och sen blir det ju lite extra kärt besök det vet jag :-*

Kramar!!!!
Guldkryckan sa…
Fint att få läsa lite historia här, tackar för detta.
Har ju aldrig haft så mycket tankar på just Portugal, förutom att en av mina chefer 2003 var därifrån, kul att läsa hos dig och Anna om hur det är där.
Perspektiv på livet när det är som bäst.

Ha en fin eftermiddag. :)
Annika,

jag kan tänka mig det för det förekommer foton av dem lite av och till..
Jag har lärt mig att jag ska fira allt som går att fira...😊
Ja, jisses ja, MÅ han åka dit, det får gärna smälla högt!

Tack Annika, exakt så blir det...och ha det lika bra du med på alla sätt! Du slipper plugga men njut desto mera!

Kramar!💗
Guldkryckan,

Tack för att du intresserar dig!
Självklart så har man sina tankar där man är, för det mesta..så är det ju!
Ja, Anna på fastlandet och jag på ön, representerar Portugal på våra olika sätt.


Ha en fin kväll!😊
Vi har flyttat till Kroatien,

tusen tack för låttiteln, nu minns jag ju den! 😊
Cecilia i Houston sa…
Min man, som är uppvuxen strax utanför Lissabon, var nästan fyra vid revolutionen. Han minns nog inte så mycket men min svärmor har berättat att han var jättesjuk just då (ngn barnsjukdom med hög feber, mässling kanske?) och hon hade svårt att ta sig till ett sjukhus med honom.

Kejsaren av Portugallien är Selma Lagerlöf, nationalskald :-).
Cecilia i Houston,

Din man var verkligen mitt i händelsernas centrum, även om han var väldigt liten och inte minns det. Jag kan bara ana och föreställa mig hur det var att vara mamma just då med ett litet sjukt barn.
Ja men visst, Selma Lagerlöf var det ju som skrev Kejsaren av Portugallien men Norin som gjorde tv-serien..Tack Cecilia!
Paula sa…
Intressant, på den tiden, 70-tal, hade jag mycket dålig koll på världshändelserna. Det spratt av livslust i kroppen och knoppen hängde knappt med. 1974 gifte jag mig, det vet j ag med säkerhet...
Jag försöker ta igen förlorad kunskap nu men materialet är oerhört digert
Kramen
Paula,

tack! Vilken lycka att du har koll på när du gifte dig i alla fall😉. Å andra sidan sånt glömmer man väl aldrig eller kanske man vill rent ut av ...så kan det ju också bli. Man tar in vad man tar in, inte desto svårare än så är det.
Kram till dig med Paula!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio