Hoppa på tåget/ 9/ Din egen skugga

Lokförare Åke har kört igång tåget och tagit en sväng via Madeira idag igen för att ge mig en möjlighet att hoppa på, vilket jag gjorde, trots att destinationsordet är lite knepigt idag

Din egen skugga är rubriken för dagen. 

Så bra egentligen, tänkte jag spontant för jag har inget foto av min egen skugga så då kan jag använda någon annans skugga när det heter din skugga. 


                                  Jag hittade en skugga i bildarkivet. Elin vilar sig, med en liten Elina inom sig. 
                                  Det visste jag förstås inte då men senare var det ett faktum.
                                  Men det är hennes skugga det, varken din eller min. 

    Det här är knepigt !😉Åtminstone för min egen del. 

    Jag har gått en ledarskapskurs en gång (inom föreningen Vårt Hjärta r.f.)  
    och då minns jag att det nämndes något om  att "din egen skugga är din styrka",
    vilket betyder att man behöver ha kraften att bejaka alla delar 
    av sig själv i sitt ledarskap. Än mindre lära sig vilka skuggor man har och att 
    våga se sig själv i spegeln. 
    Hänger ni med? 

    


Som ledare ska man kunna visa/medge sin svaghet/ sin skuggsida inför sig själv men också för andra, för att kunna styra upp det dagliga jobbet med de andra i arbetsteamet på ett förtroendeingivande sätt.

Då har man förutsättningen att bli en bra ledare, få gänget med sig för att man visar vem man är och att man visar att man är sann.
 
Helt enkelt att man är en mänsklig person med skuggsidor precis som alla andra. 

Att vara ödmjuk inför sin uppgift behöver inte betyda att man inte är en skärpt, utmärkt ledare.

Det är precis tvärtom. 

  

Nu handlar det förstås inte enbart om ledarskap utan om ren och skär mänsklighet, hur man är mot varandra och mot sig själv. Vi har alla våra skuggor som håller ett grepp om oss.  
  
  
Så här blev mitt bidrag till dagens Hoppa på tåget. 


De andra som brukar vara med ombord i någon av vagnarna har jag länkat till här nedan: 



Följande ord :

 
 För mars    9               Stolthet                   
                  16               Automat                  
                  23               Spegling
                  30               Ingen rök utan eld

........................................................................

För april    6                Barn
                  13               Blommor
                  20               Husdjur
                  27               Picknick
.........................................................................



                                            En trevlig lördag önskas er alla!💗

                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

  
    
    
 


    
     


Kommentarer

Åke sa…
Du verkar ha lyssnat på din kursledare om din skugga. Klok text du sammansatte och förklarade det hela. Men jag trodde ni hade lite mer sol däri Funchal ;) Men du skrev ju rakt på sak :) Jag tackat för bidraget och länken :) En fortsatt trevlig lördag nu önskar lokföraren tut, tut.
Åke,

vissa saker fastnar, andra inte. Jag har en selektiv hörsel, haha..
Tack, du gav mig själv idén om min egen skugga igår när du kommenterade Färgfredagen. Då fick jag idén om vad jag skulle skriva idag.
Jadå, här har vi sol mera eller mindre alla dagar. Ibland står den i zenit och då ger den ingen skugga alls men givetvis här finns det skuggor hur många som helst. Men det blev så här, min egen skugga.
Tack detsamma och tut tut..
Znogge sa…
Snygg och passande bild dagen till ära. När det gäller ledarskap så tror jag att det stämmer. En bra ledare kan dela med sig av sina svagheter och det tror jag krävs för att förstå både styrkor och svagheter. Att se personen helt enkelt.

God lördag!
LillaSyster sa…
Goda/bra chefer är det ont om.....Fler borde gå kursen du gått! Fina Elin. Ha nu en bra lördag, jag gillar din tolkning. Kram
Guldkryckan sa…
Så rätt, det kursen förmedlade, har haft ett fåtal av mina chefer under mitt yrkesliv som tyvärr missat den kursen.
Underbart, ha det bäst nu. 👋
Susjos sa…
Fin skuggbild du hittade! Å många ledare bör gå ledarkurser,helt klart!
Jag hittade inga skuggbilder i arkivet, så det blev en helt annan tolkning av dagens "hoppa på tåget" ord!
Ha en fin lördagkväll!
Kram
Anonym sa…
Skugga. Svalka. Skyddande.
Jag minns fortfarande trots jag inte har bildbevis när ett rådjur gömde sig bland mina vinbärsbuskar och fick två små kid. Jag stod helt stilla och höll nästan andan när jag såg detta under ske. I skuggan. I skydd.
Ha en fin fortsättning på denna lördag 👋 åsa = Nalta Norrland
Vilken fin bild på Elin och man kanske kan säga att hennes skugga ger liv åt det hon bär på! :)

Denna kursen du nämner den borde alla fått lära sig i skolan i de senare skolåren när många valde hoppa av efter nionde året. Vilken skillnade det hade varit ute i världen ;)

Ha en härlig helg! :) Kram
BP sa…
Absolut en annorlunda tolkning som både du och Susjos står för idag. Älskar sådana teman då man vill/måste tänka till lite extra. Och det har du gjort idag. Bra jobbat:-)
christian sa…
Så passande ditt inlägg är.....kan tycka att vi tänker lite lika v ad gäller detta tema!
Znogge,

tack!
En bra ledare behöver inte låtsas, utan kan vara sig själv, visa sig som den det är.
Exakt som du skriver det.

En god söndag önskar jag i min tur, nu lite senkommen.
LillaSyster,

att gå en ledarskapskurs sitter aldrig fel
Tack, ha en fin söndag säger jag i min tur...
Kram!
Guldkryckan,

ja, så tycker jag också.
Synd om dem som har missat en så intressant och lärorik kurs. Något av det bästa jag har varit med om vad gäller utbildningar. Viktigt som bara den.
Ha det bäst du med och tack, tack! 😊
Susjos,

tack!
Alla ledare borde vara det, tycker jag!
Spännande, jag tittar in till dig snart, ligger lite efter just nu i bloggläsandet.

Ha en fin söndag!
Kram
Nalta-Åsa.

Så fint du beskriver din upplevelse, hennes upplevelse.
Under är ordet, underbart det andra. Tack för att du delar med dig om när du stod i skuggan, svalkan..
Tack, senkommen så önskar jag dig en fin söndag istället.
🥰
Åsa,

tack!
Så fint sagt av dig om skuggan som ger liv...poesi😍
Ja, eller åtminstone någonting liknande att lära sig om ledarskap skulle jag tro med tanke på nian...för den som vill vara ledare också förstås. Alla vill inte.
Kursen krävde en viss erfarenhet av arbeten innan man blev antagen, den som jag gick.
Tack, sent ute är jag här inne och önskar dig en fin söndag!
Kram
Lilian,

tack! 😊

Tack, ha en fin söndag önskar jag , lite sen med mitt svar.

christian,

tack! Jag är sent på farten, tittar in och ser vad du har skrivit. Ha det gott!
Paula sa…
Du klämde inte helt oväntat ut en riktigt fin tolkning! Men jag tackar också för den söta bambi som liksom krönte inlägget. Kram från pörtet
Paula,

tack!
Elin var så fin, så fin...Tajgers favoritfru ...
Kram från gränden!
Lollo sa…
Så ja, nu har jag hittat dig och kan återgälda med en kommentar. Fiffigt att tolka om temat så där. Har man inte de bilder och ord man först tänkte sig kanske man kan lösa det ändå. Och du löste det väldigt bra. Gillar det där med "din egen skugga är din styrka".
Heter rådjuret verkligen Elin? Är det ett tamt rådjur? Väldigt fin bild :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio