Hoppa på tåget/ 10/ Stolthet

Lokförare Åke, har kört igång tåget idag igen och tagit sikte på destinationsordet Stolthet.

Jag kände stolthet när jag som finländsk medborgare fick se att man kan vara med och "tävla" om en framträdande plats som ett presidentämbete är, utan att ägna tiden åt pajkastning och fula ord om sina motståndare. 

Från första till sista omgången sköttes allt detta riktigt snyggt av dem alla. (9) Det hedrar dem som ställde upp. Jag kände mig stolt över att Finland syntes ren från den typen av smutskastning som blir allt vanligare nu för tiden. 

Tyvärr har sakfrågorna inte den betydelse längre som man kan förvänta sig att de ska ha, utan det viktigaste tycks vara att förgöra sina motståndare, sina "fiender" på bekostnad av att försöka lyfta sig själv i det hela. Tyvärr blir det allt vanligare i politiska val och debatter. Tråkigt nog. 

Om du inte letar fel, så kanske du hittar rätt...

 Det ser man överallt i världen, även på mitt Åland   och här på mitt Madeira.  

 Var värdiga istället,visa vad ni står för på rätt sätt,       ta fram sakfrågorna, diskutera och kom fram till bra   lösningar istället för att ägna tiden åt fula trick och   skitprat om motståndarna. Folket som ska rösta fram   politiker till olika poster i samhället, som vi alla som   skattebetalare är med och ger lön, förtjänar en annan   respekt än den som visas.   

 Visa varandra respekt trots olika åsikter. 

 Var stolta över er själva 



Vi lyfter oss själva när vi lyfter andra! 

Nu tog jag det här som det spontana det blev när jag tänkte på ordet stolthet, men givetvis så gäller det oss alla som har med varandra att göra i olika sammanhang, också här i bloggvärlden, på Internet, i vardagen. God ton, trots olika åsikter hör till. Allt annat är förkastligt. Stå på sig ska man givetvis göra men man kan göra det på ett vänligt sätt. Vi är alla olika, vi har alla rätt till våra åsikter men vi måste inte pådyvla andra dem som om de är de enda rätta. Det finns många sidor på ett järnspett. Lite ödmjukhet och självkritik kan sitta på plats ibland, vilket gäller min egen person också, givetvis. Att se sig i spegeln nu och då är inte helt fel. Vet man med sig själv att man behandlar andra människor bra, utan att se ner på någon, kan man känna sig stolt.

 



Så här blev mitt bidrag till dagens ord Stolthet 

De andra som brukar delta har jag länkat till här 



Följande ord :

 
 För mars                    
                  16               Automat                  
                  23               Spegling
                  30               Ingen rök utan eld

........................................................................

För april    6                Barn
                  13               Blommor
                  20               Husdjur
                  27               Picknick
.........................................................................



                                            En trevlig lördag önskas er alla!💗

                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

 



Kommentarer

LillaSyster sa…
Håller med dig, med vänlighet och ömsesidig respekt kommer man långt. Behandla andra så som du själv vill bli behandlad/bemött. Men många politiker och andra högt utsatta personer tappar bort sig själva, slingrar sig i sina svar osv. Undrar hur de känner sig då de tittar sig i spegeln/lägger huvudet på kudden för att somna.
Min tolkning är helt annorlunda än din. Min är fokuserad på vad jag själv är stolt över. Vaknade tidigt idag....och kan konstatera att idag är det vitt ute igen,och mer kommer det ner suck.....
Ha en bra lördag! Kram
Anonym sa…
Vi lyfter oss själva när vi lyfter andra kan inte berättas bättre. Vi kan läsa respekt genom alla dina rader. Känn dig stolt. Mors ord som påminner om LillaSysters man satt där vid köksbordet som liten parvel, det här med att behandla andra sitter kvar i ens huvud sedan 57 år tillbaka. Mors ord kunde börja med: Gå först hem till dig och ditt...
Tack för länken :) Önskar dig en trevlig lördag.
Åke sa…
Anonym var Åke (grus i ögonen)
LillaSyster,

ja, man kommer betydligt längre än att idka pajkastning. Vänlighet och ömsesidig respekt är orden.
Ja, tyvärr så har maktbegäret stigit många politiker åt huvudet, därmed inte sagt alla förstås. Även i de sammanhangen finns det undantag.
Kommer på besök till dig om en liten stund. Snö igen, fåragö...puh. Ni har haft en låååång vinter i år.
Jag stödsuckar nu, här har vi snö på topparna men det är vanligt den här tiden på året.
Ha en bra lördag du med!
Kram ( till Busan också) 😻
Åke, inte alls anonym, 😊

Tack, ja, att visa respekt är att lyfta sig själv samtidigt som man lyfter andra.
Gå först hem till dig och ditt....så klokt, för det är där man ska börja. Sopa rent framför egen dörr så att säga.
Önskar dig detsamma, tut tut!
Åke,

jag visste det. Grus i ögonen har jag också, kl. är 05.39 och jag kryper ner i sänghalmen igen om en stund.

Bom dia!
femfemman sa…
Ett så fint och klokt inlägg.
Har ofta känt att Finland är ett land utan en massa dumheter människor emellan. Svenska politiker är ju bedrövliga, de pratar mer om andras tillkortakommanden (ibland påhittade..alltid överdriva) än sina egna frågor.
Inget att vara stolt över.
Visst ska vi vara stolta över oss själva. Men man kan ju vara lite lågmäld i sin framtoning för det.
Men åsikter det ska man förstås framföra. Det är väl det som gör tillvaron intressant...även i bloggandet... att vi tycker olika.
God lördag! Anna-Lena
femfemman,

tack!
Åtminstone i presidentvalet bar de sig snyggt åt. Uffe som följer med mera i den finländska politiken än vad jag gör säger att i de andra valen, riksdagsvalen, kan de vara hur fula som helst också i Finland. Så det tycks vara skillnad på även där.
Vi ska vara stolta om vi har något att vara stolta för, över..sen behöver man ju inte bli högmodig för den skull😊.
Ja, åsikter ska vi ha och kunna ha, annars är vi inte ett dyft bättre än de länder där åsiktsfrihet inte existerar eller får existera.
Tack detsamma Anna-Lena!
Kram
Dom här Herregud-bilderna är underbara! Tröttnar aldrig på dem.
Carita ,

de är ju så kloka i sin enkelhet också.
christian sa…
Vilket trevligt inlägg med citaten från en av mina favoriter "Herre Gud & Co"
man blir glad!
Ni finnar har mkt att vara stolta över med tanke på historien . . . inte minst 2. världskriget. Sen är ju första delen av ditt inlägg hoppingivande också, för er del alltså.... ;)

Ha en fin helg!
Karin sa…
Verkligen ett föredömligt presidentval i Finland, visst kan du vara stolt! Här i Sverige är det alldeles för mycket "Nähä!" "Joho!" "Du kan va nähä!" "Nähä!" "Joho!" Och så vidare i all oändlighet. Tröttsamt. Det är oroande när genuint politikintresserade personer inte längre orkar lyssna ens på en partiledardebatt och ännu mindre på en riksdagsdebatt.
Ditte sa…
Stolthet är ju ett spännande och intressant ord att tolka och med olika betydelser i olika sammanhang. Så intressant att ta del av dina tankar och jag kan i stor del instämma i dem-

Länder som känner stolthet har vi i vår närhet. Länder som kämpat för sin frihet och för sina medborgares frihet; Estland, Norge och Finland är några. Och detta är länder där jag på nära håll, på olika sätt följt kampen. Inte minst historiskt sett. Sverige har inte varit drabbat på samma sätt i modern historia och däri ligger nog mycket av avsaknad av viss stolthet. Men nu i samband med NATO så har jag av nyheter kunnat utläsa att man tillsammans i riksdag och regering är överens. Något att vara stolt över och något som skett över partigränserna.
Stolthet kan jag för egen del känna över mycket: Min familj, mig själv och inte minst min pappa. Han kämpade under åren 1939-45, ofta med sitt liv, för att sitt stötta Finlands och sedan Norges kamp för att återfå sin frihet. Kampen för människors och länders frihet kom att prägla honom hela livet.
Kram
christian,

tack! 😊 Herre Gud & Co är också en av mina favoriter. Man blir glad av citaten för att de är så mitt i prick.
Nu är ju jag ålänning men ändå finländare (fast portugis också..guud så krångligt det kan bli😉) Man är så mycket nu för tiden.
Det finns så mycket man kan och ska vara stolt över men så här blev det för min del.
Ha en fin helg du med!

Ha en fin helg!
Karin,

ja, det var en höjdare, jag kände mig verkligen stolt över uppförandet.
Det förekommer nog i Finland och på Åland också, det du beskriver i riksdagsval, lagtingsval, kommunval etc...och det är så himla tråkigt. Jag är genuint intresserad av politik och har också varit politiker men debattklimatet har blivit uselt.
De tappar fokus på varför de egentligen är där de är..och "pallrar " på som jag vet inte vad. Man får lust att ryta till ibland, stampa med foten...men vad hjälper det. De vill bara höra sina egna stämmor många gånger verkar det som.

9 mars 2024 kl. 14:56
Ditte,

stolthet är ett storslaget ord, som jag känner stor ödmjukhet inför. Ett lite laddat ord också.
Det finns så oerhört mycket i mitt liv som jag också känner mig stolt för och över men idag blev det så här, mera allmänt taget och inte så privat och personligt.

Det är ju så, i stort sett för alla länder som har varit med om krig, kriser och som har fått och får kämpa för sin frihet och sina rättigheter har all orsak för att de ska känna sig stolta. Jag tänker mycket på mitt Åland i det här sammanhanget. Ålänningarna är också ett folk som kan känna sig stolta för sin historia.

Jag förstår dig väl när du känner stor stolthet för din far. Han med många kämpade tappert för att vi som kom efter dem skulle ha det bra. All heder för dessa hjältar. Vi har all anledning att vara stolta över dem samt känna stor tacksamhet.

Kram💗
Guldkryckan sa…
Instämmer helt och hållet, de där pajkastningarna vill man väl helst vara utan, det blir helt enkelt för mycket.
Stolthet finns ju på gott och ont, föredrar ju det ”goda” där.

Ha det nu jättefint. 💯
Guldkryckan,

ja, vi är nog alla överens i det här skulle jag tro. Det är inte roligt alls att lyssna på den där pajkastningen. Den är så ovärdig på något sätt.
Ja, stolthet har många ansikten..skulle nästan säga utan att vara helt säker på det att när stoltheten går över i högmod så är den inte god längre.

Ha det jättefint du med! 😊
Anonym sa…
Sverige har mycket att lära av Finland. Inte minst när det gäller att sköta politiska diskussioner.
Med respekt kommer man långt. Det tjänar man på i längden. / Anna-Lena/ mammselen blogg
Anna-Lena, mammselen,

ja, med respekt kommer man långt, alltid.😊
znogge sa…
En fin tolkning av dagens ord. Med ömsesidig respekt kommer man långt och man behöver inte vara lika för att vara jämlika. Jag tänker som så att jag behöver inte blåsa ut ditt ljus för att mitt ska lysa klart. Det finns plats för oss alla!

Kram och god kväll!
Znogge,

tack! Så fint sagt "att jag inte behöver blåsa ut ditt ljus för att mitt ska lysa klart".Uttrycket säger allt.

Kram och god kväll även till dig!
Lollo sa…
Så kloka ord! Tar dem till mig <3
Paula sa…
Finland visade verkligen vägen igen, o det alltmedan Trump förlöjligar sina motståndare . Kontrasten kunde inte vara större, skulle bara vilja titta in i trump-anhängarnas hjärnor för att se om det finns nägra hjärnceller där? Skulle inte tro det...
fKram från pörtet
Paula,

ja, vi kan känna oss stolta. Så där ska det vara och inte som med Trump och hans fånerier. Det är tomt där, helt säkert och nu är jag inte alls snäll men jag vill inte ens vara det.
Kram från gränden!
Vad jag gillar denna almanacka med alla dessa kloka ord! Mera av den varan skulle inte skada i allas våra hem! :)

Ha en fin vecka! :) Kram
Angelgirl,

ja, den är ljuvlig och så rätt, mitt i prick. Ett måste för folket skulle jag säga.

Ha detsamma du med Åsa! Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio